Ambiga terima anugerah tertinggi Perancis

KUALA LUMPUR, 23 Sept — Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan hari ini menerima anugerah tertinggi Perancis Chevalier de Legion d’Honneur, sekali gus menyertai kelab eksklusif sekitar 20 penerima pingat itu sebelum ini.

Duta Perancis ke Malaysia, Marc Barety berkata anugerah itu disampaikan demi menghargai dedikasi Ambiga, bekas presiden Majlis Peguam, memperjuangkan hak asasi manusia dan usaha memelihara keluhuran undang-undang di Malaysia.


Barety sendiri menyampaikan anugerah itu di sini hari ini, pada satu majlis kecil tetapi bermakna yang dihadiri sekitar 20 kawan rapatnya.

Sebelum ini anugerah itu pernah diterima oleh Yang di-Pertuan Agong, tokoh industri penerbangan Tan Sri Tony Fernandes dan aktres Hollywood kelahiran Ipoh Datuk Michelle Yeoh.

Ambiga berkata penganugerahan pingat hari ini oleh kerajaan Perancis menggambarkan semangat perjuangan masyarakat madani Malaysia.

“Ia sebenarnya menggambarkan sejauh mana pentingnya masyarakat madani, mereka merupakan mata dan telinga rakyat,” kata beliau sambil menegaskan mahu terus berjuang memperbaiki keluruhan undang-undang.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

22 comments

comments
Anonymous
September 24, 2011 at 1:27 PM delete

Tahniah Dato' Ambiga atas pengurniaan tersebut...

Utuk pengetahuan semua, DS Najib dan TS Mahyuddin juga menerima pingat ...

1. DS Najib menerima 4 pingat kebesaran dari -

A. Bangladesh .. Pingat Penghargaan Tertinggi Bangladesh atas sumbangan beliau dalam menerima warga Bangla menjadi rakyat Malaysia

B. Nepal --sama spt di atas

C. Myanmar - sama spt di atas

D. Indonesia - juga sama spt di atas

2. TS Mahyuddin - Award dari Planet Music .. atas sumbangan beliau kerana berjaya menghasilkan penyanyi suam2 kuku.. Najwa

3. DS Rais Yatim pun terima juga -

DK Panca Sila - juga kerana berjaya manarik warga Indon menjadi rakyat Malaysia

4. rakab & PenganutPas - Pingat Jasa Balaci.. keranan menjadi anjing balaci kepada UMNO/BN

UMNO BODOH .. dulu, kini & selamanya.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 3:43 PM delete

Rakab dan PenganutPAS dapat anugerah Puki Rosmah...
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 4:37 PM delete

tak lupa anak kampung pertama - mendapat anugerah anak haram pertama di kampung dia kahkahkahkahkah

Reply
avatar
rakab
September 24, 2011 at 4:42 PM delete

bloody fools 1.27, 3.43,

kau orang junjunglah ambabigau tu atas kepala kau orang !

Siapa lagi nak memuji ejen yahudi tu kalau bukan macai sasau cam kau orang nih!

Tahniah aku ucapkan!...lepas ini jangan lupa isi borang keahlian Hindraf pulak !!

kehkehkeh...

Reply
avatar
September 24, 2011 at 10:40 PM delete

Ambiga tak perlu khidmat pakar untuk menaikkan imej tapi dapat pengiktirafan dari negara maju.

Najib perhabis duit rakyat menggunakan khidmat pakar profesional untuk meninggikan imej tapi negara mundur pun tak boleh nak iktiraf dia.

Bravo Ambiga!

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 11:07 PM delete

kahkahkah.. itu je rakab boleh berkata-kata bloody fool??!!

Apa2 ajelah rakab ooiiiii.. semua tahu hang berhujah bangang!!

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 1:25 AM delete

My oh my..rakab

I am quite astonished as nowadays you can spell "bloody fool" correctly (please remember my dear old friend that I'm the one who teach you to spell it in the correct manners..)

Since you called us a bunch of "bloody fools".. then we may call you a "dick head"..

It is more suitable to call you that my ol' buddy.. just a plain "dick heas in the arse hole".. that goes to your dearie friends as well.. may it be PengikutPas and AKP..

A bunch of three "dick heads strolling in ASD blog .. so pathetic....

UMNO
United Myanmar and Nepal Org.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 8:51 AM delete

Geng of PR..punya le bangga dgn kakak depa nie...sehingga menitik air mata..huhuhu..mau muntah loo..

Yang memberi pengiktirafan pun adalah negara yg pernah menjajah negara2 lain dahulunya..maka ada udang busuk disebalik mee...sebenarnya banyak negara yg cemburu ngan kestabilan ekonomi/politik diMalaysia...

Reply
avatar
September 25, 2011 at 9:37 AM delete

AKP,

Jangan angkuh dengan standard ekonomi Malaysia ni dengan berdegar2 macamlah ekonomi kita ni yang terbaik di Asia Tenggara. Kamu cakap pun dari jubur bukan dari kepala lutut, mana ada negara yang cemburu pada ekonomi Malaysia ni, cuba kau namakan? Kau lagi tak tau ditangga keberapakah duduknya ekonomi Malaysia ni?

Sepatutnya kau kena kata banyak negara terutamanya negara2 dunia ke-3 cemburu dengan Malaysia yang telah menunjukkan prestasi baik sebagai negara yang kaya dengan pemimpin2 yang boleh menjadi kaya dengan hasil rasuah dan salahguna kuasa. Sebenarnya kau cukup bangga Malaysia ni adalah negara yang dijadikan contoh oleh banyak negara2 membangun sebagai negara RASUAH TEGAR yang paling berjaya didunia!

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 9:52 AM delete

Mak aiii.... setaraf DYMM & Tony Fernandes. Fuhh... dasat tu. Ini bukti bhw usaha PR sntiasa mndpat prhatian dunia luar. Segala usaha DSAI selama ini sudah mulai brputik & menampak hasilny. Patut la DSAI d fitnah brtimpa2. Sy cukp yakin jika PR perintah M'sia, ramai pemimpin negara luar kena Q utk turun M'sia. Pelaburn meningkat beb... ekonomi M'sia bakal brgegar kembali. Mcm main forex gold skrg ni. he.. he...

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 10:36 AM delete

bila si najib dgn rosmah nak terima pingat dari bakal besan depa haa???

tak pun pingat dari mongolia ka???

umno bodoh

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 11:50 AM delete

FMzam,

Kau sudah mandi pagi ke...? Aku cakap kestabilan le...tu la serbu tak pakai helmet...nanti kata kau bodoh kau marah..

Reply
avatar
September 25, 2011 at 1:03 PM delete

AKP,

Sejak bila pulak kau kata aku pandai? Selama ni kau takut pada aku sebab aku yang bodoh ni sentiasa akan serbu kau yang pandai dan bertaraf PHD, tak kira samada pakai helmet ke tidak, mandi atau tidak. Itu pasal kau tak leh tahan bila kepandaian dan taraf tinggi kau tu aku buat sambal tumis aje buat bekal tukang kebun macam aku ni.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 1:57 PM delete

FMzam,

Aku di didik tidak memamdang rendah pada sesiapa, kau keliru sebab kau sanjung kumpulan yg keliru..

Reply
avatar
September 25, 2011 at 3:13 PM delete

AKP,

Habis tu siapa yang mendidik kau sampai kau berani bersikap kurang ajar kepada alim ulama yang tidak berkiblatkan UMNO?

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 4:07 PM delete

FMzam,

Yang aku ikut ustad2 yg mengajar/bercakap perkara yg sama walau terjumpa/belajar bila2 masa..bukanlah ustad2 yg bercakap hari ini..kemudian menafikan esoknya..dan menuduh org memutar belit cakapnya pulak...

P/S: Yg dicari adalah Ulama Muktabar bukan ular dalam semak..

Reply
avatar
September 25, 2011 at 4:49 PM delete

AKP,

Jauh sungguh bezanya antara ulama Muktabar dengan ular dalam semak, orang pekak pun kalau tak dengar boleh baca bezanya melalui gerak bibir. Bila dalam kepala kau sudah terpapar perkataan ulama dengan ular dalam semak, tak mustahil bila ular dalam semak kau sangka ulama dan ulama kau sangka ular dalam semak. Nampaknya dari cakap2 kau selama memblog dari dulu samapai sekarang, orang semua tahu tahap lebai kau tu adalah kerana selama ini kau berguru dengan ular dalam semak yang kau sangaka ulama......adus!...sedap jugak dapat pulangkan paku buah keras ni ye!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 5:13 PM delete

FMzam,

Kau jangan keliru..baca apa yg aku taipkan..terimalah hakikat..jangan keliru org pulak sebab kekeliruan kau tu..

P/S: Rakyat dah sedar parti mana yg keliru...parti PR (Pembohong Rakyat) le..

Reply
avatar
September 25, 2011 at 5:40 PM delete

AKP,

Baca apa yang kau taipkan? Kau pakai mesin taip ke? Patutlah tulisan pun macam orang tua takda gigi ada hati nak bercakap. Kau aje yang keliru, rakyat semua dah lama sedar yang PR tu ialah Puki Rosmah, BN tu Bontot Najib dan Alif Mim Nun Tendau Wau tu Sarkes!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 11:51 PM delete

FMzam,

Akp taip pakai jari tangan..kau taip jari kaki..sebab tu suka taip yg maki2..

Reply
avatar
September 26, 2011 at 12:31 AM delete

AKP@dd darai dildo,

Mana ko ada jari ko taip pakai gigi sebab tu bila ko maki hamun lembik macam sotong!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 27, 2011 at 12:29 AM delete

FMzam,

Memang akp tak pandai maki macam hang sebab tak dididik macam tu oleh ibubapa akp dan pemimpin2 UMNO/BN..lain la pemimpin2 kau..siap kata mencarut dibolehkan..tak salah..dapat pahala katanya lawan musuh pulak..

P/S:Maki-hamun tu baru tahap 2 aje..

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive