Terima Kasih Najib! Pendapatan kami kini merosot hampir 50%..

Kegagalan pentadbiran Najib dalam mengurus tadbir ekonomi Negara menjadikan perayaan yang disambut oleh rakyat Malaysia kini bukanlah satu perkara yang menyeronokkan lagi.

Baik Hari Raya, Tahun Baru Cina, Deepavali atau Krismas rakyat Malaysia kini terpaksa memikirkan beban yang terpaksa ditanggung mereka kerana mahu menyambut,bukannya keseronokan menyambut perayaan tersebut..


Perniagaan di bazaar Ramadhan juga tidak terlepas dari kesan akibat kenaikkan harga barang, rakyat Malaysia kelihatan ramai yang terpaksa mengikat perut kerana harga barang makanan telah meningkat..

Tinjauan oleh FMT kebeberapa bazaar Ramadhan menyaksikan jumlah pengunjung yang kurang jika dibandingkan dengan pengunjung pada tahun lepas.

Dan kebanyakkan peniaga mengadu pendapatan mereka merosot hingga 50% jika dibandingkan dengan pendapatan mereka tahun lepas..

Adakah kita mahu untuk terus menyambut perayaan dengan fikiran yang berserabut?

Berfikirlah dengan terbuka.. adakah kita masih mahu mengekalkan kerajaan yang ada sekarang atau kita memberikan peluang buat Pakatan Rakyat pula mentadbir Negara..


M’sians tightening belts, Ramadan bazaars affected

SEREMBAN: Looks like Malaysians are tightening their belts because of the rising cost of food prices.

An indication of this is the small number of people going to the three Ramadan bazaars here and in Senawang.

A spot check at the three bazaars showed that not only less people were frequenting these places but some of the tents were also empty. Because of bad business some traders have packed up and left.

This is a far cry from last year when the bazaars were congested from 4pm onwards and the traders were doing a roaring business.

The two most popular spots in Seremban are in Ampangan and Paroi Stadium. Every year the traders will scramble for the lots and there were stories in the media from disgruntled traders who were not lucky enough to get a lot.

This year the situation is completely different. A visit to Ampangan, Paroi Stadium and Matahari Heights saw very few people and apparently some traders’ closed shop after the first week.

In Paroi Stadium at least two rows of tents were empty.

The situation at the Matahari Heights was even worse. This spot caters for workers from the industrial estates around Senwang . There was no congestion at all.

Income affected

Basariah Samah who sells various types of food at the Paroi Stadium told FMT that her income dropped 50 percent this year compared to last year.

I get to earn RM500 plus per day all this while I’m trading here but this year I will be lucky if I can get RM250 per day.

The price of goods have increased tremendously and this has resulted in people being thriftier and buying less food,’’ said Basariah.

Azhar Abdul Rahman who sells Honey Chicken Wings at Matahari Heights said he is only making RM200 per day this year compared to RM400 last year.

Azhar said that a trader who sells some cookies in the next stall closed shop as business was bad.

Zarina Iskamar who sells kuih at Matahari Heights said: “Previously we sold three pieces of kuih for RM1. Now we are selling three pieces for RM1.20 and five pieces for RM2.00.”

A customer Norita Sis said she used to visit the bazaar Ramadan seven days per week in previous years but this year she only makes three visits per week. Norita said this was because the food prices at the bazaar have gone up.

Another customer Sham Abdullah said he used to spend RM20 per visit but this year the limit was RM15.

Link
Free Malaysia Today

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

8 comments

comments
Anonymous
August 25, 2011 at 11:48 PM delete

Ini satu kejayaan krn Jiban berjaya mendidik rakyat spy bijak berbelanja dan berjimat. 'Ubah gaya hidup!'

tp sebenarnya standard of living kita yg merosot sb standard kita itu hampir hampir mcm pati yg datang cari makan disini. Cuma kita belum mkn ikan pecah perut !

Yg paling teruk sekurang kurang nya kawan kawan pati kita tak berhutang sb tak layak.. tp krn kita lyk maka bertambah terutama kaum melayu yg berhutang.

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 26, 2011 at 12:26 AM delete

Tahniah kepada rakyat Islam/Melayu kerana mampu membuat perubahan...ini kuasa rakyat yg terbesar...dan mengikut seruan kerajaan berjimat cermatlah di bulan Ramahdan..

Sepatut diterima oleh peniaga2 bazaar Ramahdan akan keadaan kali nie..sebab kebanyakan peniaga2 ni hanya wujud setiap tibanya Ramahdan..dan kita dengar/nampak peniaga Bazaar nie buat untung giler2 setiap dibulan puasa...hingga mencecah puluhan ribu...bila menjual lupa diri...sepatut berpatutan le harganya...kuih makin mengecil...mee/bihun semakin mengurang...murtabak dah RM2~RM2.5 1biji..kesian le pada org2 yg gaji tak seberapa...pendapat AKP bukan dengki atau apa2 pun..ni adalah fakta..sebab ada kawan2 yg ambil peluang bulan Ramahdan saja berniaga..lain bulan takdak pun..awatnya?

P/S:Untuk berbuka..balik masak lagi jimat..

Reply
avatar
AntiAPCO
August 26, 2011 at 8:38 AM delete

Kali ni saya agak setuju dgn AKP. Memang terlalu ramai yg hanya mengambil kesempatan untuk kaut untung semata-mata di bulan Ramadhan yg mulia ni. Masak tak sedap, kecik... takde kualiti, tapi jual melampau-lampau mahalnya! Sapa yg tak pernah rasa tertipu atau terkilan bila dah beli mahal dan bila masa berbuka rupanya makan dibeli tu langsung tak sedap, ataupun lagi teruk dah basi atau nak basi (baki jualan tak habis dijual semula). Ini memang berlaku setiap Ramadan. Dalam keadaan ekonomi sekarang ni pulak, orang makin fikir 2-3 kali nak berbelanja sebab rasa tak berbaloi nak tolong orang yg sembelih kita... sesekali berbeli ok lah, tapi memang tak sekerap dulu. Dulu peniaga ikhlas, sekarang tak semua! Wallahua'lam...

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 9:40 AM delete

Masalah berpunca krn pekerja asing masak sendiri. Wang gaji dihantar balik negara masing2. Duit pusingan lesap dari Msia. Setiap peniaga kekurangan pendapatan. Maka peniaga sendiri pun akan kurang belanja dan ini akan berpusing2 sampai ketahap peniaga Ramadan. Tak nampakkah domino effect ini? Bagus PORNUMNO bawa masuk ramai pendatang supaya PORNUMNO cepat2 dikuborkan! Kakaka...

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 1:10 PM delete

Hampir 2 juta PATI di Malaysia. Adakah depa bayar EPF tiada, majikan tak payah tambah EPF , Depa hantak balik ke Kampong depa tiap bulan. Anak
Malaysia EPF dok macam tu tak berubah
lama lama jadi pengemis negara sendiri. Nak sokong lagi . Negara macam Singapore boleh bagi pencen pada rakyatnya yang tak berkerja. Malaysia apa ada. Duit tak cukup memanjang.......

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 11:07 PM delete

Cakap berdentum dentam kata ramai PATI kat Malaysia walhal mana dia anak tempatan yg nak kerja di ladang2 dan di sektor pembinaan? Gaji nak mahal tapi kerja hampeh nak senang je. Tanpa pekerja dari luar ni ekonomi kita bukan bertambah baik malah akan lebih teruk.
Soal bazaar Ramadhan ni, masalahnya sekarang gerai yang dibuka 2x ganda banyaknya dari tahun dulu. Tambahan pula ramai peniaga2 yang baru dan kualiti masakan pula tidak menepati selera. Ini akan mempengaruhi pembeli untuk tidak membeli pada hari berikutnya dan tidak secara langsung menjejaskan peniaga lain yang bagus.

Reply
avatar
Anak Haram kg Pertama
August 27, 2011 at 9:48 PM delete

akp yg bodo,cakap dah nampak bodo apatah lagi buat fitnah bodo b, ngok.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive