Tak perlu tunggu 7 hari.. Lu saman sekarang Zainal - Guan Eng

KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Lim Guan Eng berkata Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman tidak perlu menunggu sehingga tujuh hari untuk menyaman beliau, sebaliknya boleh berbuat demikian sekarang jika mahu.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu dan Zainal Abidin berbalas mesej menerusi Twitter petang ini mengenai tindakan saman berhubung kenyataan Lim, didakwa cuba mengaitkan isu perkauman ekoran insiden simbahan cat di ibu pejabat DAP, Ahad lalu.


“Tak payah tunggu tujuh hari. Saman sekarang. Kamu belit. Buktikan apa saya cakap,” kata Lim (gambar) dalam mesej diposkan sekitar 7 petang tadi.

Kira-kira dua jam sebelum itu, Zainal Abidin dalam mesej kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata: “Saya beri notis tujuh hari kepada Lim Guan Eng, beri bukti, sebelum saya bawa ke mahkamah.”

Khairy berkata beliau berharap Umno Pulau Pinang akan menyaman Lim kerana menuduh membakar ibu pejabat DAP di George Town.

Dalam pada itu, seorang ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Saifuddin Abdullah pula menulis, “Umno Selangor nak saman Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Umno Pulau Pinang nak saman Lim Guan Eng. Jangan tuduh kami bukan-bukan,” katanya lagi.

Umno mengadakan mesyuarat majlis tertinggi petang ini.

Mesej-mesej Twitter mengenai isu itu muncul selepas berakhir mesyuarat MT.

Semalam, Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang menggesa Lim menarik balik kenyataannya yang didakwa cuba mengaitkan isu perkauman dengan insiden simbahan cat di ibu pejabat DAP.

Zainal Abidin berkata, kenyataan Lim itu telah memberi gambaran seolah-olah perbuatan simbah cat itu dilakukan oleh orang Islam.

“Sebagai Ketua Menteri, beliau tidak sepatutnya bercakap sembarangan tanpa bukti, apatah lagi cuba mengaitkan sesuatu kejadian jenayah dengan isu sensitif agama,” katanya.

Lim sebelum ini dipetik berkata, simbahan cat di ibu pejabat DAP mungkin berkaitan dengan tindakan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang yang membuat larangan terhadap masjid atau surau di negeri ini menggunakan pembesar suara untuk bacaan al-Quran sebelum subuh.

Ahad lepas, pejabat DAP di Jalan Talipon di George Town dan pusat perkhidmatan Setiausaha Politik Lim, Ng Wei Aik, di Lorong Seratus Tahun disimbah dengan cat.

Awal pagi semalam sebuah papan tanda dan pintu utama pejabat DAP Pulau Pinang itu mengalami kerosakan teruk akibat satu kebakaran dipercayai akibat perbuatan khianat.

Zainal Abidin berkata, kenyataan Lim itu jelas membuktikan beliau bukanlah seorang pemimpin negeri yang berhemah apabila cuba mencetus isu perkauman.

“Sebagai parti politik yang mewakili orang Melayu dan Islam, kita mahu Lim memberi bukti dakwaannya itu atau jika tidak mempunyai bukti, beliau harus menarik balik kenyataannya atau kita akan ambil tindakan undang-undang kerana cuba menghasut dan mencetus isu perkauman,” katanya.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
Kepada UMNO, penumbukku genggam... jari tengahku tegakkan.
August 19, 2011 at 11:31 PM delete

UMNO Pulau Pinang memang ghapla.

Depa kata Guan Eng cina, ini bermakna selama ini Tsu Khoo adalah Melayu.

Mereka kata Cina DAP nak halau Melayu keluar dari Pulau Pinang, tapi masalahnya orang Melayu dah lama keluar dari Pulau Pinang satu persatu sejak zaman Tsu Khoo jadi sebahagian KM berbangsa Melayu masa BN memerintah. Malah lebih menarik pemimpin-pemimpin UMNO sendiri yang banyak jadi broker jual tanah orang Melayu.

Depa kata orang Melayu Pulau Pinang selalu protes di Komtar, tapi aku selalu nampak puak kelabu asap yang suka dok belarak. Ini bermakna orang Melayu Pulau Pinang dah tak peduli dah sapa perintah.

Depa kata duit untuk warga emas duit judi... tapi rasanya depa jugaklah yang beratur untuk menerima duit tu untuk kali kedua.

Ghapla UMNO Pulau Pinang macam chorus boria... ulang-ulang, sejak 13 Mei dok cerita tulah, Cina nak halau depa, Cina nak halau depa, hampa dah tau Cina nak halau hampa, yang hampa biar orang Melayu terbiar miskin pasai apa, pasai apa tak kuatkan depa dengan ekonomi, kemahiran dan sosial yang kuat? Bila semua ni tak kuat, macam mana Melayu nak bersaing kalau nak makan pun kena kaih macam ayam, tambah lagilah kalau nak sewa dan nak beli rumah. Awat UMNO tak fight dengan Tsu Khon bahawa hampa tak puas hati dengan dia pasai dia tak buat banyak rumah kos rendah yang selesa? Ini dok buat rumah kos rendah macam rumah burung merpati, bolehlah laki bini dengan dua anak. Cuba masa dulu hampa fight buat usul tak percaya pada Tsu Khon, mesti terkencing punyalah Melayu tu dulu. Ini hampa penuhkan tembolok hampa dulu dengan duit cukong-cukong pemaju, lepas kalah... tembolok dah kosong....uuuuuui baru ingat Cina nak halau Melayu... Babi punya UMNO.... ikut ati aku kerat-kerat hampa jadi umpan tangkap sembilang.

Reply
avatar
August 20, 2011 at 12:26 AM delete

bila ada orang simbah cat dan bakar pejabat DAP maknanya adalah orang benci dengan cara DAP memerintah pulau pinang . yang penting perbuatan itu tak semestinya dilakukan oleh orang islam . dah kaalu tudup orang bakar ni sebab tak puas hati dengan isu bacaan quran sebelum subuh , takkan lah orang kristian nak pegi bakar pejabat lu. woi LGE jangan lah semua perbuatan yang jahat tu main tuduh orang islam jer , lu ada bukti ker ???

Reply
avatar
August 20, 2011 at 7:22 AM delete

Orang Melayu nak maju nak kaya tapi tak tahu jalannya . Yang dah jadi kaya dah pelingkup tak tahu nak buat apa. Harap harap melayu PAS Kedah
la ni, supaya ada duit beli balik kilang kilang kat Penang dan Seberang Prai. Hangpa bubuh la kalimah Allah tu di produk hangpa. Bukankah kalimah Allah tu akan masok semua rumahnya di dunia ni.

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 7:41 AM delete

LGE bukan tuduh islam tp amno.. sb yg bising psl pembesar suara ini ialah amnot..

penganutpas kalau bukan org islam dan tak kan lah org kristian yg bakar abis sape ? tak kan hindu dan buddha tiba tiba yg buat?? tak ke antu amnot punya keje..

mungkin kau tersilap, yg kau nak ckp ialah mungkin org kristian yg bakar kod??

1. kalau org kristian pun yg bakar , tu antu amnot jugak la..
2. kalau apa yg aku kata betul, maka tanpa sedar Allah tlh pusing kan fikiran kau. nak ckp lain tp nyatakan lain. terima lah ini sgb petunjuk Allah.

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 7:48 AM delete

apa lah nasib dia org, buat isu tp kena balik kat batang hidung sendiri..

semuanya tak menjadi ...

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 7:54 AM delete

penumbuk ku genggam jari tengah aku tengak ...

sy pengemar ikan sembilang lemak cili api..tp kalau tahu umpan ikan sembilang tu ialah dari daging amno ... bairlah aku makan ikan sardin mentah perah limau/bawang..

yg sdr komen itu adalah sejarah yg tak boleh dinafikan cuma yg dunggu mcm .....anut...kuala keluang.. akaka.... yg tak sedar sedar lg ..

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 7:56 AM delete

mungkin bukan psl guna pembesar suara.. tp psl bonus penjawat amam PP yg dpt lebih dr yg dia org umumkan ...

kalau tak awal awal lg dah simbah cat ..

Reply
avatar
rizmanrizal
August 20, 2011 at 9:45 AM delete

Melayu Pulau Pinang tidak membuat kerja-kerja bodoh, cuma ahli2 umno memperlihatkan kebodohan mereka sejak sejak bn memerintah dahulu. Kami melayu PP lebih senang dengan pemerintahan Pakatan Rakyat,terutama KM LGE yang adil serta memahami kehendak rakyat PP.

Rakyat jati PP memahami sangat dengan penganut umno yang langsung tidak perihatin terhadap amanah yang mereka pikul, malah merekalah merosakkan orang melayu sendiri, apa yang mereka penting wang, rasuah dan berbagai perbuatan negetif yang boleh merosakan akidah.

Jika DAP lebih adil dan bermoral apakah rakyat jati PP memerlukan lagi umno, TIDAK SEKALI-KALI. Penganut umno PP perlu menggambil langkah memperkukuh keimanan serta memahami Islam sabenar.

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 10:43 AM delete

Dulu masa BN memerintah PP tak macam tu pun. Tetapi sejak PR mengambil alih PP, macam-macam terjadi. Ini membuktikan UMNO ini tak gentelmen langsung. Baukan saja UMNO berlagak samseng tetapi polis juga terbukti menjadi barua UMNO.
LGE telah dilemparkan dengan pelbagai fitnah, apakah tindakan telah diambil oleh polis?

Reply
avatar
August 20, 2011 at 10:44 AM delete

KITA KUBURKAN UMNO PRU13 NANTI SAYA MELAYU
TAPI SAYA BENCI DENGAN PERANGAI PEMIMPIN UMNO YANG SEMAKIN TAK BERTAMADUN DAN SEMAKIN KURANG AJAR ORANG MELAYU YANG DAH PAKAI PEMPES AJA YANG SOKONG MEREKA.

Reply
avatar
August 20, 2011 at 11:15 AM delete

bertuahnya cina DAP lim guang eng ni dah tuduh orang islam yang bakar pejabatnya tanpa bukti tapi masih mendapat sokongan padu daripada orang islam sendiri .. kerana apa yer ???? hanya kerana fikiran orang islam yang menyokongnya telah diracuni dengan pemikiran politik yang tunduk dan patuh secara membabi buta . hebat cina melaka lim guang eng ni .

Reply
avatar
Anti-climax
August 20, 2011 at 1:20 PM delete

UMNO yang tak bertuah, sebab kianat pada bangsa sendiri. Sudah-sudahlah budak gembala kambing (UMNO)... kambing-kambing mu telah habis dibaham serigala akibat kebodohanmu menipu penduduk kampung (rakyat)... penduduk kampung sukar nak berbelas kasihan dengan mu.

UMNO orang Islam ke? UMNO bukan pendaulat Islam... orang Islam takkan benar janggut Nabinya dihina... tapi UMNO biarkan sahaja... orang Islam takkan benarkan nama Nabinya ditekap di dada seorang jalang di dalan fesyen show walaupun dianjurkan oleh isteri Perdana Menteri... tapi UMNO biarkan sahaja.

Ahli-ahli UMNO mungkin beragama Islam tetapi banyak yang munafik.

Reply
avatar
August 20, 2011 at 1:48 PM delete

ha,cepat la saman,korang kan suka saman2 ni.nk ajak LGE bersumpah macam ko ajak dsai,die ni tak islam,taley wat,kena lawan kat mahkamah je la.cepat la saman,aku nk tgk drama ni.penat bayar tiket kaat kaunter cukai,tp drama cm hampeh!!

Cara Membuat Api Daripada Ais(Video)

Reply
avatar
Anonymous
August 20, 2011 at 3:51 PM delete

yg bakar pejabat dap tu bukan muslim pasal muslim tak bersikap macam tu, lagi pun mana mungkin muslim yg faham dosa pahala membuat dosa di bulan ramadhan ni yg dosanya di X1000!
Yang buat ni ialah orang umno, tak semestinya melayu umno tu islam. zaman ni dan banyak melayu ethis tak ada ugama. aku tak akan lupa orang umno pernah kata pada aku bila kalah debat...."dosa bukan boleh nampak"!
Pergi jahanam dengan umno!!!!

Reply
avatar
August 20, 2011 at 5:23 PM delete

UMNO orang Islam ke? UMNO bukan pendaulat Islam... ---->habis tu siapa yang mendaulat islam kat malaysia ni ??? tentu sekali bukan DAP .
PKR ??? eemmmm partinya pun tak der ciri islam ... ada ker dalam ramai ramai lelaki pegi lantik seorang perempuan jadi president untuk memimpin .apa punya jenis partilah macam tu . macam tak der telur .
PAS ker ???? parti yang sekarang ni tengah menutup mulut HASSAN ALI tu ker ?? yang sanggup menyalahkan sebuah jabatan dalam kerajaaan negeri yang menjaga hal ehwal agama hanya untuk mengambi hati golongan gereja ??? orang yang macam ni bukannak medaulatkan islam , nak menghancurkan islam adalah . hanya kerana undi , sanggup digadai keislaman 12 orang umat !!!

Reply
avatar
Anonymous
August 21, 2011 at 1:06 PM delete

penganutpas bangang!!!dalam umno ada melayu islam, ada melayu munafiq, ada melayu kristian dan ada melayu ethis. hang ni tergolong dlm kumpulan mana ha?
Presiden umno adalah dayus dimana telurnya kini dihujung tanduk. orang2 umno yg bodoh memilih anak bangsawan yg tak pernah rasa susah ni sebagai presiden macam dah tak dak orang lain.

Reply
avatar
Anonymous
August 21, 2011 at 2:14 PM delete

Kepada PenganutPas.. pelik dulu masa UMNO menang kerusi di Penang (16 kerusi), kenapa depa bagi pada Gerakan yanhg hanya ada 9 kerusi saja!! bercakap pasal melayu dan Islam dalam UMNO lebih baik, walhal depa (UMPORNO) lebih jahat.. jawatan KM dibagi pada Gerakan atas alasan nak jaga hati.. lepas tu dok jaja islam dan melayu semasa PR memerintah.. Bonggok ka PenganutPas!! malang mak sapa yang lahirkan dia ni!

Reply
avatar
Anonymous
August 21, 2011 at 4:02 PM delete

2:14 PM

kan anutpas persoal presiden bukan lelaki.. tu sbb dia bg pp pd lelaki gerakan.

11:15 am (anut)

krn ada kalangan melayu yg terhutang budi pd LGE sb membela anak melayu di melaka dan dia tlh dipenjarakan.

5:23 PM (anut)

dlm tindakan gereja PAS bukan nak ambil hati.. tp mendahulukan keadilan.. kalau dah tergadai islam 12 org tu mcm kau ckp maka jais dah boleh dakwa.. kenapa tak dakwa? mana bukti? Alang alang mandi biar basah laaa...

Reply
avatar
Anonymous
August 21, 2011 at 8:15 PM delete

penganutpas ni anak haram kut...
woit bukan anak haram tapi haramjadah...
kah...kah...kah

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive