Syabas Anwar! Kini ada yang sudah terperangkap kerana BODOHnya mereka.

Satu artikel yang menyerlahkan betapa BENGAPnya pencacai-pencacai UMNO..



Kedudukan Anwar sebagai pihak yang dituduh berbeza dengan kedudukan Saiful. Tidak seperti Saiful undang-undang memberi Anwar tiga pilihan yang sah untuk membela diri iaitu sama ada memberi keterangan dengan sumpah ( yang boleh disoal balas ) atau memberi keterangan dengan tidak bersumpah ( yang tidak boleh disoal balas ) atau hanya berdiam diri.


Anwar berjaya menjerat musuhnya

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Ramai juga yang minta komen saya tentang pendirian Anwar memilih untuk membela dirinya melalui keterangan tidak bersumpah. Saya rasa elok juga saya berkongsi pendapat mengenai pendirian Anwar tersebut.

Saya akui awalnya saya juga agak terkejut dengan pendirian Anwar tersebut. Namun setelah mengikuti keterangannya tersebut saya harus akui bahawa tindakan Anwar amat amat bijak. Saya percaya pendirian itu dibuat dengan perkiraan yang mendalam dengan mengambil kira sejak awal lagi perbicaraan Anwar dilihat melanggar norma-norma atau piawaian perbicaraan yang adil . Memberi keterangan dengan tidak bersumpah sudah tentu merupakan opsyen yang terbaik untuk Anwar dalam kondisi sebegitu.

Musuh Anwar memulakan serangan di atas pendirian Anwar tersebut . Dengan nada sinis mereka memperli kononnya Anwar takut untuk disoal balas oleh pendakwaraya. Musuh beliau menyatakan Saiful lebih berani dari Anwar kerana beliau memberikan keterangan dengan bersumpah dan rela disoal balas oleh Karpal Singh. Ya, ia satu hujah yang menarik tapi malangnya hujah tersebut bertolak dari qiyas atau analogi yang tidak betul atau dalam bahasa arabnya dipanggil qiyas ma'al fariq. Mengapa?

Isu Saiful berani memberi keterangan bersumpah tidak timbul kerana sebagai saksi pendakwa , undang-undang mewajibkan beliau memberi keterangan bersumpah. Makna mudahnya Saiful tidak ada pilihan kecuali wajib memberi keterangan bersumpah. Terpaksa memberi keterangan secara bersumpah bukan indikator keberanian seseorang.

Kedudukan Anwar sebagai pihak yang dituduh berbeza dengan kedudukan Saiful. Tidak seperti Saiful undang-undang memberi Anwar tiga pilihan yang sah untuk membela diri iaitu sama ada memberi keterangan dengan sumpah ( yang boleh disoal balas ) atau memberi keterangan dengan tidak bersumpah ( yang tidak boleh disoal balas ) atau hanya berdiam diri. Hatta jika Anwar memilih untuk berdiam diri hakim tidak boleh secara automatik membuat kesimpulan bahawa Anwar bersalah kerana seorang hakim masih perlu meneliti semula keterangan pendakwa sebelum membuat keputusan.

Musuh Anwar juga berhujah bukankah keterangan bersumpah lebih kuat nilainya dan jika Anwar benar-benar tidak bersalah kenapa beliau takut untuk memberi keterangan bersumpah dan boleh disoal balas oleh pendakwa.

Sekali lagi ia hujah yang menarik tetapi malangnya hujah tersebut gagal melihat keseluruhan proses perbicaraan Anwar . Melihat pendirian Anwar yang memilih untuk memberi keterangan tidak bersumpah secara terpisah dengan keseluruhan proses perbicaraan Anwar bukan sahaja tidak wajar malahan secara jelas ia satu hujah yang dangkal.

Hakikatnya bagi saya kerana kepercayaan bahawa dirinya tidak bersalah mendorong Anwar mengambil pendirian tersebut. Mana-mana tertuduh yang tidak bersalah dengan mudah dijatuhkan hukuman bersalah dalam perbicaraan yang tidak adil.

Jika perbicaaraan Anwar memang dari awal mengikut piawaian perbicaraan yang adil hujah musuh Anwar itu mungkin ada keabsahannya. Namun dengan pelbagai perkara pelik dan tidak masuk akal berlaku dalam kes Anwar pendirian Anwar bukan sahaja wajar malahan amat tepat. Mari kita ambil satu contoh kepelikan dari siri-siri kepelikan yang berlaku dalam kes Anwar iaitu isu tawaran saksi saksi pendakwa kepada pasukan peguambela Anwar.

Bukankah pendakwa raya telah menawarkan kepada pihak peguambela Anwar beberapa orang saksi mereka seperti Najib , Rosmah, Musa Hassan dan beberapa orang lain. Berdasarkan prinsip undang-undang jenayah dan piawaian perbicaraan yang adil saksi-saksi pendakwa ini sewajarnya bersedia dipanggil oleh pihak pembela dan mereka juga wajar menjawab soalan-soalan peguambela apabila dipanggil untuk temubual.

Peliknya dalam kes Anwar ini saksi saksi yang ditawar oleh pendakwa ini boleh memilih untuk tidak ingin menjadi saksi pihak pembela dan tidak mahu menjawab soalan-soalan peguambela Anwar semasa sessi temubual.

Tindakan pelik saksi saksi ini malangnya timbul dari keputusan pelik Hakim yang menyatakan bahawa saksi saksi seperti Najib dan Rosmah ini boleh memilih untuk tidak menjawab soalan-soalan peguambela Anwar.
.
Keputusan Hakim tersebut menyebabkan tawaran saksi- saksi pendakwa seperti Najib dan Rosmah kepada pasukan peguambela Anwar tidak ada apa apa nilai dan hanya sia-sia dan membuang masa. Apa gunanya pendakwaraya menawar saksi-saksi mereka yang enggan bersuara dan apa gunanya pula untuk peguambela Anwar memanggil saksi-saksi yang enggan bersuara ( baca kecut untuk bersuara ).

Hakikatnya bukan Anwar yang tidak berani memberi keterangan bersumpah sebaliknya Najib, Rosmah , Musa Hassan dan Rodwan yang takut untuk memberi keterangan sama ada secara tidak bersumpah di luar mahkamah iaitu dalam sessi temubual atau secara bersumpah di dalam kandang saksi di mahkamah. Malangnnya musuh Anwar tidak nampak ironi ini. Mereka tidak habis habis 'menyalak' supaya perbicaraan disegerakan sedangkan tindakan Najib, Rosmah, Musa Hasan dan Rodwan ini antara penyumbang besar kepada kelengahan perbicaraan
.
Seperkara lagi Anwar sudah punya pengalaman memberi keterangan bersumpah sebanyak dua kali sebelum ini dan beliau amat arif permainan kotor musuhnya. Memberi keterangan bersumpah akan dikawal oleh mantra 'tidak relevan' yang akan kita dengar berulang-ulang kali seperti dua perbicaraan beliau yang terdahulu. Bayangkan jika keluar dari mulut Anwar misalnya 'ada konspirasi nak aibkan saya...tidak relevan..' macam mana TV3 boleh ada siri khas tentang Saiful' ..tidak relevan.. begitulah yang saya percaya ada di dalam pemikiran Anwar.

Memberi keterangan secara tidak bersumpah tidak boleh dikawal oleh mantra 'tidak relevan'. Anwar bebas menentukan rentak dan iramanya tanpa diganggu gendang 'tidak relevan'. Hakikatnya apa yag Anwar katakan tersebut itulah yang paling ditakuti oleh musuh-musuhnya .

Malang sungguh musuh Anwar kerana penantian mereka bahawa Anwar akan terperangkap dalam jerat mereka tidak berlaku. Yang berlaku adalah Anwar yang kini menjerat mereka dan sehingga artikel ini ditulis seluruh manusia di seantero alam kini mula menghakimi sistem kehakiman negara ini dan para aktor -aktor yang terlibat dalam perbicaraan Anwar.

Syabas Anwar !


Posted by hanipamaidin, Peguampas

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

35 comments

comments
Anak kg pertama
August 26, 2011 at 1:48 AM delete

Pendapat AKP pulak..

Membela diri dgn hujah tanpa disoalbalas...memang merasa lega yg dituduh dan penyokong2 yg amat sangat sebab tiada soalbalas pd tertuduh...tertuduh/penyokong akan merasa yakin akan hujah yg belanya...akan tetapi setiap hujah, setiap ayat, setiap perkataan...ia direkodkan mahkamah dan pendakwa2, ingat akan tiba waktu soalbalas pihak pendakwa2 setiap hujah tertuduh...tunggu dan lihat...rakyat takan nak dengar sebelah pihak aje...tapi dengar dua pihak...

P/S: Merasa lega apa yg dipemdam diluahkan sebab tiada sapa yg menegur tapi bila ditegur baru tahu ada demdam didalam yg dipemdam...

Reply
avatar
August 26, 2011 at 2:19 AM delete

Wakakaka, ayat mcm frust jek...Simpanlah hasrat tu AnakHaramKgPertama...hehehe

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 3:22 AM delete

aku pon pelik la...si malaun kunyit ni tak percaya pd mahkamah tapi bila saman menyaman guna mahkamah (maaf tak boleh sebut nama dia...SUWEY! kahak ptuiii!!!)

OMEGA mana?

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 4:47 AM delete

kau ni bangang ke apa????hujah kau yang dangkal sebenarnya...bodoh!

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 5:54 AM delete

SUKA BAHAGIAN NI.... FIKIR_FIKIRKAN
Peliknya dalam kes Anwar ini saksi saksi yang ditawar oleh pendakwa ini boleh memilih untuk tidak ingin menjadi saksi pihak pembela dan tidak mahu menjawab soalan-soalan peguambela Anwar semasa sessi temubual.

Tindakan pelik saksi saksi ini malangnya timbul dari keputusan pelik Hakim yang menyatakan bahawa saksi saksi seperti Najib dan Rosmah ini boleh memilih untuk tidak menjawab soalan-soalan peguambela Anwar.
.
Keputusan Hakim tersebut menyebabkan tawaran saksi- saksi pendakwa seperti Najib dan Rosmah kepada pasukan peguambela Anwar tidak ada apa apa nilai dan hanya sia-sia dan membuang masa. Apa gunanya pendakwaraya menawar saksi-saksi mereka yang enggan bersuara dan apa gunanya pula untuk peguambela Anwar memanggil saksi-saksi yang enggan bersuara ( baca kecut untuk bersuara ).

Reply
avatar
August 26, 2011 at 7:55 AM delete

tapi pihak sayFOOL ada bukti terbahru iaitu dsai menyumbat kepala komuter ktm di dlm lubang ekzosnya, ini adalah bukti yg tterkini..abislah anuaq kali ini

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 8:10 AM delete

anon3:22am
Nama yg kalau disebut tu suwey tu nama bapak hang ke? bangang punya pecaci umno.

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 8:11 AM delete

AKP bangang! AKP bangang! AKP bangang!

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 9:25 AM delete

Laaaa.. bangang ke AKP... kao tak paham ke penjelasan Peguam Hanipah.. pihak pendakwa dan mahkamah pon boleh mempermainakan undang-undang, apa sebab mau respek dan bersoal balas dengan depa?!! pendakwaan dulu pon macam sarkas.. sayfool boleh makan karipap lagi lepas liwat, bawa KY jelly lagi sebelum diliwat!! apa kebangang hakim kata keterangan sayfool boleh dipercayai!!

Sekarang macai dan UMPORNO terkena muka sendiri.. padan muka bangang depa!! hahahahah huuuuuuu

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 9:42 AM delete

Kah.. kah.. kah.. Anak Kg Pertama frust menonggeng macam anjing

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 10:31 AM delete

dari timur ke barat, utara-selatan, semua dah tahu betapa jijik, busuk dan hancing nya sistem kehakimam malaysia, betapa murah nilai hakim2 malaysia yg boleh dibeli.

Reply
avatar
TEORI rahman
August 26, 2011 at 11:16 AM delete

anonymous 9.42 said:
Kah.. kah.. kah.. Anak Kg Pertama frust menonggeng macam anjing
nanti akan ada pulak orang lain said:
Kah.. kah.. kah.. Anak Kg Pertama frust menonggeng macam babi
.
hehehe

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 12:28 PM delete

Apa AKP tu?--anak kecok pelacur?

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 4:17 PM delete

Omega banyak jual kat pasar malam pun ada....tapi cincin rm24 juta kena menabung dari kecil wooooo

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 6:42 PM delete

nak balas hujah apa akp oooiii..

dna tu pun pakar dah kata tak betoi..

tang mana nanti pendakwa nak berhujah.. kalau kes ikut tingkap sprm boleh panggil pakar bedah utk counter , mana pendakwa punya pakar DNA ooii.. pegi lah cari mesti ada punya ..

pakar bedah boleh lah main bg dia punya teori tp ini dna oooi ada langkah langkah dan peraturan yg tertulis dan perlu di ikuti..

Reply
avatar
August 26, 2011 at 10:32 PM delete

apa yang rakyat nak lihat ialah kehebatan anwar mematahkan hujah pendakwa seterusnya menyakinkan rakyat bahawa segala tuduhan yang dikenakan kepada anwar adalah fitnah semata-mata dan bukannya seperti dakwaan sesetengah pihak bahawa anawar adalah seorang kaki liwat iaitu sisa peninggalan kaum luth yang nabi Muhammad SAW tidak mengaku umat !!!

Reply
avatar
Anonymous
August 27, 2011 at 2:37 AM delete

Pengupasan yg bernas dari tuan tanah. Great!!

Makin menarik blog ni. No.2 selepas TT.

Teruskan usaha2 murni anda ASD.


Zukay.

Reply
avatar
Anonymous
August 27, 2011 at 4:40 AM delete

mari kita lihat siapa yang kena.....mari2......

Reply
avatar
Anonymous
August 27, 2011 at 7:34 AM delete

semoga Allah memberi kemenangan pada pihak yang benar..amin ya rabbal alaminnn.

Reply
avatar
August 28, 2011 at 2:51 AM delete

Buat yang mengaku Anak Kg Pertama tu..

Yang tulis artikel tu Lawyer.. hang tu kerja apa?? Engineer, Lawyer, Majgistret??.. jangan nak berlagak pandai!

Reply
avatar
Anonymous
August 29, 2011 at 5:09 PM delete

Kerja AKP tu sebagai pencacai AMENO adalah kerja Ali Baba.....dapat kontrak sub kasi MCA. Untung 10% goyang kaki.

Rezeki haram pencacai AMENO.

Reply
avatar
Akula
September 6, 2011 at 9:04 AM delete

Salam semua..


Buat yg ngaku anutPas tuh..


Jawapan dan komen anda tu,

TIDAK RELEVAN!!!

Reply
avatar
Anonymous
September 7, 2011 at 9:21 PM delete

pencacai2 umnongok dan lebih2 lg AKP anak haram tu memang lah bodon dan bangang serta bengap byk sgt makan makanan yg haram sbb tu jd bodoh otak tak boleh berfikir lansung kalau bercakap penuh dgn emosi...kmdn cincin 24 juta big mama kata dia menabubg dari sejak kecil utk beli cincin 24 juta rm, tiba2 akhbar KOMPAS yg bid mama ada membeli cincin rm 24 juta tu, hai kejap kata simpan duit sejak kecil kmdn kompas kata big mama tak terlibat dlm pembelian cincin itu, org kg yg bangang mcm AKP boleh lah d kelentong yg ini pun pencacai2 umporno xleh nak berfikir ntahlah otak mrk dah majal..

Reply
avatar
Anonymous
September 7, 2011 at 10:35 PM delete

Blog ni memang hebat n kebal, kes aljubbb anwar pasai mcmana ada dna dlm pungkoq sayfull. hak tu yg aljubb kena jwb. sapa bubuh...kepala komuter ka, kepala penyokong blog ni ka?

yg lawaknya x pernah ada dlm sejarah mahkamah M'sia tertuduh pilih cara aljubb beri kenyataan (i.e. pendakwa x bleh tanya) dan bila bela diri hanya 10% jwb soalan hak 90% lagi semua konspirasi, konspirasi, n last2 sekali baru sebut al-liwati....patutlah aljubb ni dpt GD saja masa di UM, kalau suruh buat phd mcm aku dah lama tunggin juboq kot....hehehehe tapi apa2 pun dia lebih hebat dari tuan blogni n yg sokong blog ni...dia hebat menipu depa.

"Saya sokong tukang liwat jadi PM...hahahhha."

jgn maree ya.....lawan jgn tak lawan.
Lawan sampai tetomoih tegolek n tetunggin...

Md Bruark

Reply
avatar
Anonymous
September 11, 2011 at 9:43 AM delete

mmg diberi 3 pilihan,..

tpi kena fikir la,.

cara yg dipilih tiada pemberat

pendakwa xbleh soal

apa anggapan rakyat

kata xbersalah

Reply
avatar
Anonymous
September 18, 2011 at 9:30 PM delete

Anwar dah tau kekencingan pihak pendakwa..tu sebab dia pilih cara mcm tu..pencacai umno mana tau sume tu..pencacai mana buleh pikir sume tu..apa suratkabor tulis..TV siarrr..sume ye betul2 tersangat la betulnye..tp kalu bawak bukti2 al-Quran pandai pulak nak bersoal jawab..dulu kini dan selamanye bodo tak buleh ajor..cerdik tak buleh diikut..

Reply
avatar
Anonymous
September 19, 2011 at 9:46 PM delete

anak tak derhaka

Kalau buat salahsenang aje jawab. Semuaini konspirasiUMNO. Pencacai pun percaya. Mudahnya.

Reply
avatar
Anonymous
September 21, 2011 at 6:07 PM delete

Itu bela diri penakut namanya

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 2:53 PM delete

Saya tidak mahu Melayu tergadai di bawah pimpinan ANWAR..booo...apsal ntah nak sokong ANWAR ni sgt...dah tergadai ngn DAP nnt barutau.x da la dah hak BUMIPUTERA..Melayu macam pandai sgt. klu dah x da hak BUMIPUTERA igt senang nak masuk IPTA pastu Melayu kaya sgt ke nk antar anak g blajar TPTS...fikirlah... ANWAR SELFISH

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 3:05 PM delete

Sedap2 je nak ckp pencacai UMNO..abis ko tu pencacai ape...igt ANWAR tu sume betul sgt...nobody is perfect la..

Reply
avatar
Anonymous
October 19, 2011 at 8:13 PM delete

PENCACAI UMNO INGAT MELAYU SEKARANG MAJU KE.KAUM CINA SENANG LENANG MELAYU KETINGGALAN BUKAN SEBAB DAP.TAPI UMNO LA BANGANG

Reply
avatar
Anonymous
January 7, 2012 at 6:34 PM delete

KLAU ADA SAPE2 YANG PECAYA SAIFUL KENA LIWAT ADALAH MANUSIA PALING BODOH DAN BUTA HATI DIDUNIA...SEBAB SAIFUL TAK ADE JOBOKKK...MCM MANE NAK DILIWAT...KLU SAIFUL ADE JOBOK..APE SAL TV3 TAK BUAT SIARAN LANGSUNG MENUNJUKKAN JOBOK SAIFUL...YG ADE JELI,,,,KLU VIDEO SEK TV3 BOKEH TAYANG PASAI JOBOK SAIFUL TAK LEH PULAK!!!!..MMG SIAL SAIFUL

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive