Proffesor ni kata perpecahan Melayu makin parah... betoi ka?

SINTOK, 22 Ogos — Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata perpecahan masyarakat Melayu dilihat semakin parah meliputi segenap lapisan termasuk parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan kerana terlalu mengejar agenda masing-masing.

“Saya melihat sekarang ini dengan penuh kebimbangan perpecahan yang sedang berlaku dalam masyarakat Melayu sangat parah. Mereka bukan sahaja berpecah daripada kelompok parti politik, malah dalam pertubuhan bukan kerajaan juga berpecah dan dalam organisasi pun turut berpecah.

“Tidak sepakat dalam hal-hal yang menyentuh mengenai kepentingan rakyat... agenda perjuangan kita yang sebenar pun kita sudah lupa,” kata Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak.


Terdahulu beliau menghadiri Majlis Sambutan Bulan Kemerdekaan di sini hari ini.

Beliau berkata kalau pemimpin dan orang Melayu masih tidak insaf, mereka terpaksa menerima hakikat bahawa mereka mungkin akan hilang kemerdekaan.

“Merdeka ialah penentuan nasib diri sendiri. Jika kita tidak boleh menentukan nasib diri sendiri dan nasib ditentukan oleh orang lain, apa ertinya kita merdeka. Inilah yang berlaku sekarang,” katanya.

“Jadi saya harap supaya gologan intelektual Melayu, ahli-ahli politik Melayu dan pemimpin-pemimpin Melayu semua insaf. Kita perlu mula bekerja bersama-sama,” kata beliau sambil menambah, “jangan sampai kita telah hilang semuanya baru kita nak berpeluk-peluk dan menangis.”

“Itu semua buang masa. Jangan sampai nasi menjadi bubur,” kata Mohamed Mustafa.

Beliau berkata sehingga kini ahli-ahli politik tidak boleh mengambil pendirian bersama dalam isu-isu yang menyentuh kepentingan agama, bangsa dan negara kerana mereka masing-masing terlalu meterialistik hendak mendapatkan kuasa, ganjaran dan pangkat yang akhirnya mereka lupa apa perjuangan mereka yang sebenar.

Katanya, sesiapa yang memberi pandangan akan terus dikecam sehinggakan jika ada ulama yang menghentam sesuatu perkara akan dikatakan “ulama upahan, ulama pengampu.”

“Jangan kita terlalu terdesak sehingga kita sanggup gadai masa depan bangsa dan negara hanya semata-mata untuk kuasa,” katanya.


Bernama Online.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

29 comments

comments
August 22, 2011 at 11:24 PM delete

Yang aku lihat perpecahan adalah UMNO. Dari zaman Dato Onn lagi dah mula pecah. Kemudian zaman Mahathir pecah terok. Sekarang makin ketara hancur bukan pecah lagi.

Reply
avatar
August 22, 2011 at 11:44 PM delete

pendapat professor ni elok juga kita renungkan . yerlah bila golongan intelek bercakap tentulah ada asasnya . takkah macam pendapat mahfuz omar SRP tu . kaalu ikut kes DUMC tu memang nampak sangat melayu berpecah . bayangkan jabatan agama islam JAIS pegi kat gereja untuk selamatkan orang melayu dari dimurtadkan tapi dibangkang sekeras kerasnya oleh pemimpin pemimpin orang melayu jugak . tak ker bangang kalau macam tu . natijahnya bila kita mempunyai pemimpin melayu tapi dikuasai dan dipengaruhi oleh puak gereja maka tentu sekali agenda pemimpin yang macam ni akan mengikut telunjuk puak puak gereja. Ini lah penyebab utama perpecahan melayu . bila pemimpin dari kaum mereka sendiri tamak dan kemaruk dengan pengaruh dan kuasa. memang benarlah pendapat profesor tu . aku setuju sangat....

Reply
avatar
Anonymous
August 22, 2011 at 11:58 PM delete

minta maaf lah aku tak percaya langsing cakap orang yang mengaku melayu tu......tengok rupa macam bukan melayu sebenar.....macam sekapal je dengan bekas piem dulu.

Reply
avatar
August 23, 2011 at 12:00 AM delete

PenganutPuki,

Maksud kau pemimpin melayu yang dipengaruhi gereja sampai sanggup ke Vatican jumpa pope tu ke? Memang pukimak haram jadah lah pemimpin melayu sedara kau tu ye!

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 23, 2011 at 12:14 AM delete

PenganutPas...pemikiran puak2 PR nie, memang tahap yg hang kata...kebanyakan depa2 nie angkat pun pemimpin2 jenis yg pandai cakap dan berjanji aje tapi buat keja atau tunai janji tak seberapa pun...

Lepas nie depa akan kata UMNO yg penyebab perpecahan Melayu/Islam..dan ia menjadi jawapan pada kata2 Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) tu..walhal parti yg depa caci nielah yg satukan bangsa Melayu/Islam utk merdekakan Tanah Melayu dahulunya...betul kata2 Tun M.

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 12:24 AM delete

setahu kita melayu umnongok yg berpecah belah..lepas PRU13.. menonggeng le ..dulu hina semua yang menyokong pembangkang..sedih kita melayu yg memerintah melayu yang dihina (melayu yg menyokong pembangkang)..muga mereka semua dapat balasan di muka bumi ini.

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 23, 2011 at 12:28 AM delete

Ulang balik apa Tun M katakan.."Melayu mudah lupa"

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 12:29 AM delete

anutpas .. anutpas.. masih lg mcm burung kakak tua yg hinggap dijendela.. kesian lah kat kau ni..

balik balik gereja.. tu je modal kau.. sdgkan melayu amno dah bertahun tahun berpecah .. ada kem.. bila ada pemilihan kejap kejap tu je tunda sb apa ? sb nak mengelakan perpecahan.. mana ada sb gereja..

dlm pakatan kita selesaikan masalah bersepakat.. kita sama sama menentang rasuah dan politik kotor bee end. isu gereja kita tahu tu perangkap supaya isu tsbt memecahbelahkan pakatan.

kata prof tu lg jgn sampai nasi jd bubur skg.. aku nak tny 'mana perginya 56billion peruntukan bumiputra? dan mana pergi nya wang zakat? mengapa selama amnot perintah org melayu masih ketinggalan ? kenapa sebelum ini wlaupuan pas dan keadilan ujud tak cakap psl ini tp bila kalah dlm byk isu baru nak sebut ?

dan aku dah bersedia mendengar kata kata dr burung kakak tua ..
gereja !! gereja !! kru kuku kru kuku... gereja !! gereja !!

p/s tlg sampaikan salam aku pd akp.

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 12:32 AM delete

heh heh.. ada jugak akp ..

salam jahil dr aku..

Reply
avatar
August 23, 2011 at 12:40 AM delete

laaaa aku ni macam burung kakaktua ker ?? ulang benda yang sama ehhhh. eemmm aku cuma tiru anwar ibrahim jer . ulang benda yang sama . asyik asyik cakap konspirasi konspirasi dari tahun 1998 hingga 2011 . tapi buktinya tak ada . bela diri dari kandang tertuduh pulak tu .punya lah penakut . aku ni ulang isu gereja DUMC tu baru minggu ni jer !!!!!

Reply
avatar
August 23, 2011 at 12:45 AM delete

Anak kampung puki,

Kau punya tahap sejarah pun dah kuno, zaman dulu2 bolehlah kau kempen kata yang satukan bangsa melayu ialah UMNO, tapi zaman sekarang cakap kau yang kuno tu dah tak laku, yang rakyat tengok yang pecahkan bangsa melayu ialah UMNO dan yang pecahkan UMNO ialah mamak. Kau tak tau ke istilah melayu tu apa dan kau tak tau ke mamak adalah melayu? Tu pasal kau suka ulang cakap mamak tu! Kau tak ke? Tak kan kau tak tau? Aku pun tak tau!

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 23, 2011 at 12:56 AM delete

FMZam,

Aku ulas balik tulisan hang..

Engkau punya tahap sejarah pun lagi teruk, sekarang bolehlah kau kempen kata yang perpecahan bangsa melayu disebab UMNO, tapi sekarang cakap engkau dah tak laku, yang rakyat tengok sekarang..yang pecahkan bangsa melayu disebab puak2 Melayu PR aje, dok menlalak taktau tempat. Kau tak tau ke istilah Melayu tu apa dalam pemlembagaan negara? Tu pasal aku ke cakap ulang2! Kau tak reti ke? mungkin kau yg tak tau? Aku tau apa yg hang tak tau...hang nak tau banyak..bacalah sejarah negara Malaysia bukan baca sejarah India..

Reply
avatar
August 23, 2011 at 1:18 AM delete

gua rasa dulu gua pernah cakap, penyatuan melayu tak pernah ujud, dari mula zaman pemerintahn kesultanan melayu mana ada melayu bersatu,kalu tak masakan terpaksa import paramiswara jd sultan melaka dulu, zaman sultan mansur shah pun begitu terlalu ramai pembesar berebut kuasa melayu jd berpuak2, masa 1511 pun sama siapa yang buka kota melaka untuk portugis, bukan ke melayu, masa sebelum merdeka berlaku juga perpecahan melayu kalau tak, takan dato onn keluar dr umno, melayu bergaduh ujudnya parti negara,pkmm merupekan parti melayu pertama tapi apa da jadi bergaduh dgn umno atas dasar apa. Jadi jangan nak belagak la umno telah berjaya menyatukan melayu. Bukti paling jelas manusia akan bersatu dibawa islam bukan melayu, kerana rasulallah membuktikan dengan islam sahaja manusia boleh bersatu

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 23, 2011 at 1:34 AM delete

JohorBorn..

Yang anda katakan itu semua sejarah...ingatlah belajar dari kesilapan lebih baik...takan nak ulang kesilapan kot? dan PAS tu Islam ke? ada hadis ke?

Reply
avatar
Aku benci kejahilan UMNO
August 23, 2011 at 1:39 AM delete

Anak kg pertama... yang aku tau UMNO tu diwujudkan oleh penjajah yang pakai dia punyai proksi dari kalangan Melayu (bukan melayu tulen pun kacuk Melayu-Turki). Dia nilah yang halang Kiai Salleh nak kerat habis komunis di Batu Pahat.

British sengaja buat Malayan Union supaya, UMNO ditubuhkan supaya konon-kononnya jadi pertubuhan Melayu yang menentang Malayan Union (kumpul macam Himpunan Bersih 2.0 juga), padahal pemimpin besar mereka adalah anak didik British. British dari mula lagi tak mau bawa balik kuli-kuli dari India dan Cina, so dia suruhlah proksi dia syorkan pada UMNO untuk terima Cina dan India dalam UMNO... tapi UMNO tak setuju maka masuklah proksi kedua berdarah Melayu-Thai.

Tup-tup Darurat, sedangkan kita semua tahu British-Komunis memang member kancing masa WW2. So untuk memudahkan laluan UMNO sebagai parti tunggal orang Melayu... maka sebab darurat.. British/UMNO menyabit semua parti-parti Melayu yang tak mau bekerjasama dengan penjajah diharamkan. Jadi bermaharajalelalah UMNO. Kemudian tuntut merdeka... tapi UMNO bukannya ikhlas dan bukan matlamat utama penubuhan pun... malah ungkapan MERDEKA adalah keluar dari mulut pemimpin Kesatuan Melayu Muda, UMNO hanya ciplak kemudian selepas memonopoli sokongan disebabkan banyak parti Melayu diharamkan British/UMNO. Jadi senanglah British... segala kuli tak perlu dibawa balik ke England dan yang menanggungnya kita sebab UMNO yang bodoh. Tapi padan muka hampa sebab anak cucu depa dah tak kebuluq nak sokong hampa.

Tapi UMNO ni cukup haram jadah... bukan sikit-sikit haram jadahnya banyak... Islam haram depa tak mau, start dari Proksi pertama mengatakan Hizbul Muslimin sebagai bahaya dari gunung, kemudian melakukan maksiat seperti loteri untuk dana UMNO menyebabkan golongan agama di dalam UMNO bengkek gila... sebab UMNO cukup dajal dalam bab Islam... maka lahirlah PAS, orang Melayu berpecah sebab UMNO derhaka pada Allah.

UMNO kukuh... hingga dikatakan kalau letak tunggul kayu pun boleh menang... hingga berlaku pengharaman UMNO (UNITED MALAYS NATION ORGANIZATION), yang menyebabkan orang Melayu terbelah dua untuk kali kedua. Kali ni memang senak UMNO... sebab UMNO hilang Kelantan sebab kewujudan serpihan UMNO iaitu S46 yang berkerjasama dengan PAS... tapi masa ni PAS tak leh terima DAP sebab DAP tak faham konsep Islam dan menentangnya.

Kebaaabom... Dr M tuduh DSAI ada salahlaku seks... berpecah lagi untuk kali ketiga menjadi Parti Keadilan yang hingga kini antara musuh ketat UMNO. Namun UMNO masih degil malah angkuh walaupun banyak hilang kerusi pada 1999, tambahan sebab Pak Lah sebagai x-factor palsi untuk tahun 2004, namun kepalsuan tak dapat ditutup akibatnya BN tewas dengan teruk.

So... ini kau kata kami tak faham sejarah Melayu. Semua pepecahan memang disebabkan masalah dalaman UMNO sendiri... Mana ada parti lain kacau kamu. So pergi jahanamlah dengan UMNO.

Aku kini menunggu Hari Kebangkitan Bangsa Malaysia Bermaruah (hari kejatuhan regim UMNO/BN sepenuhnya) agar aku dapat kibarkan Jalur Gemilang dengan megah.

Kepada Profesor Kangkung.... kau dah bayar ke belum cukai tanah UUM tu? Jangan disita oleh kerajaan Negeri Kedah sudah... malu 1 Malaysia, UUM sarang assabiyah tak mampu bayar cukai tanah untuk IPTA yang termurah di Malaysia.

Reply
avatar
August 23, 2011 at 1:46 AM delete

AKP@Faizal Bin Rahim@FBR@Fucking Bastard Rahim,

Aku tanya kau tu Islam ke? Ada hadis kata kau Islam?

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 7:50 AM delete

jadi ahli umno kmdn pemimpin umno utk apa? apa lg utk buncitkan perut kuat harta negara mcm harta mak bpk depa, melayu dah berpecah2 sejak berkurun2 lama dah di tambah lg dgn peranan si kitul sehingga melaka jatuh ke tgn portugis maka bermula penjajahan ke atas bumi melayu, zaman che det lg teruk 3 TPM nya (kalau tak silap aku lah) semua tak sesuai dgn che det sampai wujud team A dan team B, kmdn DSAI di rekayasa kan dgn fitnah2 yg amat jijik skali nak kekalkan kuasa sanggup buat apa sj.yg pencacai2 umnogok pulak asik2 gereja kata PR lah pulak sanggup bersekongkol utk memurtadkan org2 melayu tp dia lupa umnogok lah merelakan semua ni, Allah dah beri mrk kuasa knp tak mahu pinda AKTA MURTAD? dan yg berpecah adalah melayu umno bukan melayu PR pencacai ni memang kaldai terutama nya AKP..Professor kankung, ni semua proksi umnongok x yah lah nak bodek2 org2 melayu PR bukan bodoh..setuju dgn 'Aku Benci kejahilan Umno' memang benar pun melayu umno sentiasa berpecah krn melawan hukum Allah swt.

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 8:04 AM delete

Boleh percaya ke Profesor ni. Aku sendiri pernah tgk dia kencing berdiri di urinal kt LCCT. X nmpk plak dia cebok pn..

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 8:34 AM delete

Salam....Prof.
Cakap ikut mulut aja... patut ikut akal. Lain kali fikir dulu baru cakap.

Dah 54 tahun merdeka. Siapa yang perintah.. Melayu dan Melayu.. dan ada sikit gen mamak, gen jawa, gen bugis, gen turki, gen arab. tapi gen tu + gen ni semua jadi melayu.

Melayu dah lama bersatu. yang tak bersatu...tindakan pemerintah/ penguasa yang diamanahkan menjaga kepeningan melayu. Dari agung,PM, MB, Ketua Jabatan, Ketua GLC,Ketua Agama Islam (mufti), JKKK, penghulu, budak pejabat . semua melayu. Tapi gagal membangunkan ummah Melayu Islam yang dibanggakan.Gagal membawa identiti melayu islam yang mengikut kehendak AlQuran & Hadis. Sepatutnya lebih 2 genarasi Melayu yang lebih yang cemerlang terbentuk dibumi Allah sebagai Khalifah yang mendapat keredaan Allah.
Melayu2 itu menjadikan kedudukan, kuasa dan pengaruh untuk merompak hasil kekayaan dari Allah dengan apa cara yang mereka halalkan. Berkata2 melayu dengan apacara untuk untuk menegakkan kebaculan mereka.. melayu jenis ini tak takut hari pembalasan.

Mereka ini lah yang memecahkan melayu. Termasuklah prop yang gagal menggunakan akal yang Allah beri pinjam.

Jangan ikut sedap mulut.. perlu ingat.. melayu yang sedar kini sedang bersatu menentang kemungkaran yang dah lama berlarutan dan menjadi karat.

Reply
avatar
bunbinban
August 23, 2011 at 8:36 AM delete

Antara ini mana satu bukan penjajah tanah melayu?. 1) komunis 2) British 3) Portugis 4) Jepun 5) Siam. Dan yg mana satu lebeh kejam dr yg lain?. Yg mana satu lebeh banyak membunuh pejuang2 Islam dan juga pejuang2 melayu?. Jawapannya sudah pasti bukan professor kang kung kat atas tu, dia bkn tau apa, tengok paten muka pun dah tau dia ni jenis pikir guna ubun kepala bkn guna otak..hahaha

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 10:22 AM delete

Professor kangkung tu KELING, pehal sibuk nak cakap pasal Melayu lak?? Samalah ngan Madey, Md Nor Yakcop, Reezal Merican A/L Naina Merican dan ramai lagi KELING yang terhegeh-hegeh nak jadi Melayu..
KELING, KELING, KELING... ni lah sebenarnya SiKitol dan SiMendeliar

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 11:12 AM delete

anon 10:22

APA LAH KO NI....KO MEMANG MELAMPAU.....bulan posa cakap bebende yg betul, senada dgn aku plak tu...hehehe

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 11:15 AM delete

Bravo Bravo... tepukan gemuruh utk Aku benci kejahilan UMNO dan anon anon yg lain..

sampai aku nak tambah pun tak sampai hati .. kesian kat anutpas dan akp.

mesti dia org sahur makan 2-3 pinggan sbb geram punya psl ..

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 11:26 AM delete

12:40 AM anutpas .. dlm tak sedar rupa nya tiru jgk anwar .. he he he. kan lebih baik tiru anwar dgn prinsip perjuangannya..

lain kali jgn jwb masa tengah emosi .. mmg minggu ini je tp byk kali ..

nak serang anwar liwat .. nak serang anwar liwat .. balik balik liwat..liwatnya bertahun tp yg diliwat tu lah sorg yg ngaku..

bela diri dr kandang tertuduh kira penakut.. pendakwary tak bagi lapuran/dokumen lg teruk dayus.. tak nak jd saksi lagi teruk dr dayus..

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 11:34 AM delete

akp 12:56 am kata puak2 melayu PR yg pecahkan bangsa melayu.. soalan utk tuan, melayu PR asalnya dari parti mana?
jd yg perpecahan berlaku dlm amnot, masuk keadilan mrk bersatu ttg kezaliman

adakah anutpas dgn akp org yg sama sb ayat akp 'Tu psl aku ke cakap ulang2! yg aku tahu tak de sape kata akp ckp beulang2 tp anutpas.. tlg jelaskan.

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 12:19 PM delete

Dia ni tak nampak macam melayu pun

Reply
avatar
Anonymous
August 23, 2011 at 2:32 PM delete

Kerosakan orang Melayu kerana dok percaya analisa Prof Prof di universiti bertuankan UMNO. Dia punya analisa tak akan kata punca UMNO. Buat masa sekarang mana ada analisa bebas. Masok TV dan paper pun tak boleh. Yang nampak rakyat punya fikiran lagi baik dan bernas.
Rakyat dah mula meluat dengan analisa macam ini. Habiskan bores boleh le.

Reply
avatar
Anak kg pertama
August 23, 2011 at 10:59 PM delete

FMZam,

Kau hemtam nama sapa tu..Faizal bin Rahim..ha..ha..kesian dia..

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive