Kes Liwat : Air Mani itu mungkin milik Saiful Bukhari sendiri - Dr. Brian

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Perbicaraan Kes Liwat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dikejutkan dengan kenyataan Saksi Keempat, Dr. Brian McDonald yang mendakwa terdapat kemungkinan air mani di dubur Saiful Bukhari itu merupakan miliknya sendiri.

Beliau ada rasa kemungkinan ianya benar setelah merujuk kenyataan ahli kimia kerajaan Dr Seah Lay Hong yang tidak mengasingkan sel-sel sperma dengan betul daripada sel-sel bukan sperma pada spesimen rektal si pengadu.


Sebelum ini Dr Seah memberitahu bahawa profil DNA Saiful diperoleh daripada ekstrak-ekstrak bukan sperma yang ditemui pada bahagian rektal yang tinggi.

Bagaimanapun dalam keterangannya hari ini, Dr McDonald menolak andaian sedemikian sambil berkata: “Beliau tiada bukti untuk menyokong yang itu.” - KLpos

Keadilandaily melaporkan..

Fitnah: Pakar DNA timbulkan keraguan ujian ahli Kimia

KUALA LUMPUR: Pasukan peguambela Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berjaya merobek hujah pendakwa raya dengan menimbulkan keraguan dalam analisa kimia yang dibuat dalam kes Fitnah II.

Semalam mahkamah mengetahui bahawa makmal DNA Jabatan Kimia Malaysia tiada sijil akreditasi antarabangsa dan tidak mengikut standard antarabangsa dalam menganalisa sampel bukti dari tubuh pengadu, Saiful Bukhari Azlan.

Hari ini pula mahkamah diberitahu bahawa sampel sperma di dalam dubur Saiful berkemungkinan adalah sperma nya sendiri, yang turut mengandungi sel bukan sperma individu lain.

Pendedahan itu dilakukan pakar DNA,Dr Brian McDonald, yang menyambung keterangannya hari ini.

Menurut Dr McDonald, sebarang sampel air mani yang hendak dianalisa perlu bebas dari sebarang pencemaran dalam bentuk kehadiran sel bukan sperma yang lain.

Justeru, sampel air mani yang diambil dari rektum Saiful perlu melalui proses pengasingan yang dinamakan Differential Extraction Process untuk memisahkan sel sperma dan sel bukan sperma.

Jika tidak, DNA yang diekstrak dari sel sperma akan bercampur dengan DNA dari sel bukan sperma yang hadir dalam air mani dan menjejaskan analisa yang dilakukan, kata Dr McDonald.

“Berdasarkan bukti Dr Seah, ia dijalankan dengan tidak sempurna.

“Sebab beliau tidak tahu sama ada terdapat sel epitelium (kulit) dalam sampel sperma yang diambil,” kata Dr McDonald.

Beliau turut membidas laporan Dr Seah yang tidak jelas dan menambah, mereka yang membaca laporan itu tidak dapat meneka dengan jelas graf elektroferogram yang merujuk kepada calitan kapas dari bahagian-bahagian tertentu.

“Beliau tidak mencatatkan sebarang nombor (atau apa-apa).

“Kita mungkin silap teka,” kata Dr McDonalds

Peguam Anwar, Sankara Nair pula menyifatkan Dr Seah tidak objektif secara saintifik.

“Dr Seah meneka yang pengasingan (DNA sperma dan DNA bukan sperma) muktamad tanpa sebarang pengulangan (proses pengasingan).

“Proses yang beliau lakukan tidak memastikan bahawa kepala sperma yang diekstrak dan dijumpai dalam air mani adalah kepala sperma semata-mata dan tidak bercampur dengan sel-sel lain.

“Dr Seah secara saintifiknya tidak objektif,” kata Sankara.

Perbicaraan kes Fitnah II yang ditangguhkan hari ini akan bersidang semula pada 19 sehingga 23 September depan.

www.keadilandaily.com/?p=19629

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

12 comments

comments
August 26, 2011 at 3:21 PM delete

Post anda dipaparkan di Page FB berikut:-

http://www.facebook.com/pages/Malaysia-Politics-Blogger-Page-ProOpposition/211246465595305?sk=wall

Jika anda setuju, sila semak dan Like page tersebut, sebaliknya sila email kepada Admin untuk remove feed blog anda daripada Page tersebut.

Terima kasih.

Reply
avatar
August 26, 2011 at 4:41 PM delete

hebatnya cerita keadilan daily ni .... hehheheheh .. sama hebat macam dr. brian ketika diawal keterangannya . tapi akhirnya kecundang jugak . Ku ingat Sivaji the boss rupanya ahmad nisfu jer . sama jer kangaroo ni dengan anwar ibrahim .

Reply
avatar
August 26, 2011 at 6:25 PM delete

penganutPuki,

Memang doktor ni hebat sebab dia kangaroo seperti kata kau, sebab dia kangaroo ori dia sikit pun tak takut. Yang takut ialah hakim yang kangaroo Melayu bila berhadapan dengan kangaroo asli habislah hakim tu kalau boleh masuk pundi sendiri....padan muka kangaroo lawan kangaroo.

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 6:55 PM delete

ini jelas sbb budak sontot tu tidak mandi selama 3 hari ..

selepas ini peguambela akan mendedahkan kepanjangan batang kote (maaf bukan nak kata kotor) ialah sekian sekian dan kepanjangan ini lebih dr cukup sampai ke dubur si budak sontot tu sendiri.

oleh krn tidur tersangat lena, budak sontot tidak sedar anu nya sendiri telah masuk ke dubur nya tanpa kerelaan dia ..

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 6:57 PM delete

nampak sgt anutpas tak de hujah.. burung kakak tua yg tua tak sedar diri..

kalau anutpas pun tak leh nak bagi komen apa lagi pendakwaraya dgn pakar.. langsung tak cabar kreadibiliti pakar dna ..

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 7:00 PM delete

anutpas yg ni kau belum dan rasanya tak pernah pakai..

kenyataan anwar dikandang saksi adalah kenyataan politik ..

jd kau ckp anwar tak kira mana cakap politik jee..

musuh anwar main silat ikut rentak anwar daaaa.. dia org tengah cari langkah baru dr lincah tp lincah tak main langkah sb ......

Reply
avatar
Anonymous
August 26, 2011 at 9:14 PM delete

Perbicaraan disambung 19Sept ni, terseksa lah lagi hj saiful dubur peti ais boleh simpan air mani dalam suhu sub20*c tanpa degration, sebab saudara mara, sahabat andai menjauhkan diri dari hj ni takut termasuk DNA diorang kebuntut saiful pulak.

Reply
avatar
BACA DOA SEBELOM BUAT APA SAJA
August 27, 2011 at 10:31 AM delete

PATUTLAH SEMASA HUBUNGAN SUAMI ISTERI, KENA BACA DOA JIMAK, SUPAYA ANAK YG LAHIR NANTI TAK BERCAMPOR DGN DNA SYAITAN... NANTI LAHIR ANAK2 YG MENYUSAHKAN ORG LAIN...

Reply
avatar
SAIFOOL BAKAL KANTOI
August 27, 2011 at 10:36 AM delete

Hoi penganut PAS, Saifool yg tak mandi selama 2 hari tu, KALAU DIA SOLAT, SAH TAK SOLAT DIA? Kalu TAK SAH, maka dia tak solatlah... Adakah org yg solat BOLEH JADI SAKSI BERWIBAWA?

BAGI AKU SAMPEL TU PON DAH TAK SAH UTK DIPAKAI, SBB SIMPAN DLM SUHU AIR CON BILIK, YG BOLEH DITERIMA HANYA YG SIMPAN DLM PETI AIS SUHU -20 CELCIUS SAHAJA. NOKTAH, MUKTAMAD.

Reply
avatar
Anonymous
August 27, 2011 at 4:00 PM delete

sepol main kotenya degan tangan sendri untok keluarkan airmani satelah disuruh berbuat demikian kemudian disapukanya kelubang jubognya sendiri itulah jawapan yg sebenar dalan kes ini.

Reply
avatar
Anonymous
August 31, 2011 at 1:06 PM delete

Anutpas bodoh telah meminta saiful tutuh pungkok mak dan bapak dia untuk dna

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive