Pusat Hiburan : UMNO bila nak ikut Kedah?

PAS hari ini mencabar kerajaan pimpinan Umno-BN supaya melaksanakan Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 di negeri-negeri pimpinan mereka.

Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kelantangan parti MCA dan Gerakan yang menentang rancangan kerajaan negeri Kedah untuk menguatkuasakan enakmen yang telah diluluskan 14 tahun yang lalu oleh kerajaan pimpinan Umno sendiri telah menonjolkan kepada rakyat sikap hipokrit mereka.


“Kerana golongan inilah yang juga menyokong enekmen tersebut sewaktu dibentang dulu, kini tetiba cuba menjadi hero kononnya atas alasan untuk membela hak bukan Muslim,” katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengumumkan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang wujud sejak zaman pemerintahan Umno akan dilaksanakan sepenuhnya tahun ini.

Isu ini telah diambil kesempatan oleh MCA, sekutu sejati Umno selama 54 tahun dan Gerakan yang bertalu-talu menyerang kerajaan Kedah sambil menghasut masyarakat bukan Islam dengan dakwaan bahawa kerajaan sedang menghalang hak asasi masyarakat bukan Islam.

Langkah kerajaan negeri turut dilihat oleh sesetengah pihak berfikiran sempit sebagai memberi nadi hidup kepada MCA untuk menekan DAP dalam pertarungan mendapatkan sokongan bukan Islam.

Terjerat dengan taktik iti, tindakan kerajaan Kedah akhirnya mendapat bantahan dari beberapa pihak termasuk MCA, Gerakan dan rakan Pakatan Rakyat, DAP walaupun mendapat pengiktirafan mufti dan pelbagai NGO.

Namun, kontroversi itu berjaya diselesaikan selepas Azizan bertemu wakil pusat hiburan kelmarin dan bersetuju membenarkan mereka beroperasi tetapi tidak boleh membenarkan umat Islam memasuki premis mereka.

“Tindakan tersebut adalah satu pendekatan yang bijak bilamana para pengusaha pusat hiburan bersetuju untuk membantu kerajaan negeri dalam memastikan umat Islam tidak memasuki premis mereka dan juga menyatakan kesediaan mereka untuk dikenakan tindakan seandainya berlaku perlanggaran terhadap enakmen ini.

"Ini adalah satu lembaran baru kerana kerajaan Kedah di bawah PAS telah dapat melaksanakan enakmen yang membawa kebaikan kepada umat Islam negeri tersebut yang selama ini tidak dapat dilakukan oleh Umno yang memerintah negeri itu sekian lama,” kata Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Dalam satu sidang akhbar semalam juga, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS telah mengambil jalan terbaik dalam isu larangan ini yang tidak boleh diselesai oleh Umno sekian lama dengan tidak menghalang hak orang bukan Islam, dan dalam masa yang sama orang Islam tidak boleh mengerjakan maksiat dalam bulan Ramadan yang suci.

"Orang Umno buat peraturan orang Islam boleh masuk tempat maksiat, tempat judi. Kita buat pembetulan supaya pengendali pusat hiburan di kalangan orang bukan Islam buat peraturan agar orang Islam tidak boleh masuk,” kata Hadi dipetik Harkahdaily.

Namun begitu, keputusan kerajaan Kedah berkenaan telah diserang bertubi-tubi oleh Umno atas alasan PAS mengikut telunjuk DAP, walhal perkara ini langsung tidak dapat dilaksanakan oleh Umno sepanjang 14 tahun yang lalu.

“Jangan pula dalam keseronokan mereka menyerang PAS dalam isu ini, mereka terlupa bahawa umat Islam tahu bahawa mereka langsung tidak pernah berbuat apa-apa untuk membentuk environment Ramadan yang sesuai untuk umat Islam negeri tersebut.

"Kini umat Islam sedang menanti bilakah Umno, yang selalu berheboh bahawa merekalah pejuang Islam yang sebenar akan menguatkuasakan larangan ini di negeri-negeri mereka pula,” bidas Tuan Ibrahim.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

5 comments

comments
pakngah santan
July 18, 2011 at 10:40 AM delete

mamat ni dah ketinggalan keretapi. pas dah sembah dap. macam dia cakap dulu semasa di madrasah seoarng ustaz di padang menora, "nama pun raja melayu", maksudnya pasal ada perkataan melayu, jadi bukan melayu tak payah sembah raja-raja. sampai haprak sebegini pemikiran seorang ularmak pas, sanggup dipijak kepala oleh bangsa & ugama lain. selama ni tak pernah bergaul dengan bukan melayu, mana dia tahu.

Reply
avatar
Anonymous
July 18, 2011 at 12:37 PM delete

pakngah santan,
pas tak senbah dap. tapi hang tu yg dok sembah umno. parti yg kononnya perjuangkan melayu tu dah jelas munafiq pun hang nak sembah lagi? lidah berkarat rasmi umno, utusan meloya hina hukum syariah, sampai hari ni masih tak minta maaf kepada umat islam malaysia?
Islam yg menjadi prinsip PAS menjadi payung kepada semua ahli masyarakat bukan hanya terhad kat melayu.

Reply
avatar
PakSu Man
July 18, 2011 at 1:42 PM delete

UMNO di Perlis tuu semakin pupus Pakngah Santan oiiii...... PAS d Perlis semakin berkembang. cuba UMNO d sana ikut Kedah laksanakan larangan tersebut. posa ni makan puluikk ataih pelantiaqq la pakngah oiii....

Reply
avatar
July 19, 2011 at 10:53 PM delete

eemmmm mentaliti orang PAS ... camtulah .. time dia salah atau bermasalah, UMNO lah disalahkan. ...contohnya anon dengan paksuman serta tuan ibrahim dan hajihadi .. semua sama jer ....yang dok cerita nak tutup ialah PAS ..yang tak jadi tutup ialah PAS ...yang bantah DAP,MCA yang salah UMNO .... sebab UMNO dah perintah 50 tahun.. jadi broker tanah FELDA pun UMNO salah gak ... cubalah tanya diri sendiri BERANI ker PAS lawan cakap DAP .. lawan cakap PKR ...

Reply
avatar
Anonymous
July 20, 2011 at 3:53 PM delete

yang dosa msuk pusat hiburan...cuma org islam...cina n geng kafir len xpa..kalu ttup dorg nk mkn pa sebulan ngong...islam bukan nak bulan mulia dia...menyusahkan agama len....harap len kali komen pkai otak....

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive