MCA marah Guan Eng tolong Kontraktor Bumiputera..

Kalau diikutkan kata Pencacai -pencacai UMNO selain dari mengatakan Melayu semakin terpinggir setelah DAP/PR mengambil alih pentadbiran kerajaan Negeri Pulau Pinang mereka juga mendakwa kontraktor Bumiputera dipinggirkan.

Sebenarnya yang dipinggirkan itu kebanyakkannya kontraktor UMNO yang dulunya hanya perlu ada kabel untuk mendapatkan projek, apabila sistem e-tender digunapakai oleh kerajaan PR Pulau Pinang mereka terkial-kial kerana dulu mereka tak pernah bersaing dalam sebut harga, sekarang bila mereka terpaksa bersaing terpinggirlah mereka kerana harga mereka macam dulu juga.. mahal gila..


Jadi untuk melampiaskan rasa marah mereka itu, mereka mula mereka cerita kononnya Kontraktor Bumiputera dipinggir oleh Kerajaan PR Pulau Pinang.

Sekarang Ketua Wanita MCA ini membuktikan Kerajaan PR Pulau Pinang tidak meminggirkan Kontraktor Bumiputera..

Jadi sekarang DAP ni meminggirkan siapa? Melayu atau Cina?

MCA marah DAP utamakan Melayu

PETALING JAYA: Pergerakan Wanita MCA Pulau Pinang mempersoalkan kenapa kontraktor-kontraktor Cina di negeri itu tidak mendapat walaupun satu projek dari Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) negeri dan sebaliknya kesemua projek diberi kepada kontraktor Melayu, Bumiputera dan India Muslim.

Pengerusinya Tan Cheng Liang, dalam blog parti itu hari ini berkata, beliau yakin kontraktor-kontraktor Cina turut menghantar permohonan tender mereka tetapi hairan kenapa tidak seorang pun kontraktor Cina mendapat projek JPS itu.

“Adakah permohonan mereka tidak lengkap,?” soal beliau sebagai respon kepada kenyataan Ketua Menteri Lim Guan Eng bertarikh 27 Julai lalu.

Lim dalam kenyataannya berkata, para kontraktor dalam lima daerah untuk projek JPS adalah terdiri daripada Melayu, Bumiputera dan India Muslim manakala kontraktor wanita mewakili 20 peratus.

Tan berkata sejak DAP mengambil alih pentadbiran negeri, tidak ada seorang pun kontraktor Cina dalam lima daerah mendapat projek. JPS.

Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak sepatutnya memberi projek kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera supaya dilihat adil tetapi mereka mesti memastikan para kontraktor itu mampu menyiapkan projek-projek yang diberi dan tidak menimbulkan masalah di kemudian hari.

Tan berkata terdapat bukti bahawa walaupun mendapat sokongan daripada masyarakat Cina untuk Lim dan DAP, kepentingan masyarakat Cina kian terhakis sejak DAP berkuasa.

“Mereka (DAP) sedar bahawa mereka tidak boleh bergantung kepada orang-orang Cina selama-lamanya tetapi saya harap tindakan DAP untuk “mengambil hati” bangsa-bangsa lain tidak dilakukan dengan mengenepikan kepentingan masyarakat Cina di negeri itu,” katanya.


Free Malaysia Today

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

9 comments

comments
July 29, 2011 at 6:00 PM delete

Bodoh punya cina, kontraktor kelas F ada cina ke?

tapi cuba periksa betul2, yang dapat kontraktor melayu, yang buat kerja kontraktor cina juga, ali baba.

Reply
avatar
Anonymous
July 29, 2011 at 6:23 PM delete

Gua manyak marah sama itu kontraktor melayu. Sumua taruh tender rendah Gua mana boleh menang tender. Kalau itu UMNO punya kontraktor lagi boleh sub kasi saya bikin. Sama sama untung mar.

Lulu punya jam, gua punya tender harga mau jaga Latuk Ahmad Ismail. 10% kasi sama Latuk. Tapi Gua ala untung sikit sikit 50% pasai Gua buka tender tinggi punya harga.

Haiz manyak susah Gua cari makan sama ini LGE tarak guna punya Cina. Gua pikir mau balik tongsan kerja lagi senang lor.

Reply
avatar
July 29, 2011 at 6:36 PM delete

tender tertutup sehingga harga melonjak antara punca kehabisan wang rakyat. tender terbuka bukan saja dapat memastikan harga berpatutan tapi kontraktor yang pilih benar-benar telus.

Duit Syiling Malaysia Siri Ke 3
.

Reply
avatar
Anonymous
July 29, 2011 at 8:56 PM delete

Bodoh punya MCA... burit ini tak tau ke yang segala projek > RM10k mesti bagi kepada bumi dan mesti berdaftar dengan agensi tertentu. Semua kontrator cina tau ttg polisi ini. Ini bangsat tak paham lagi. Kontrator cina akan guna nama bumi utk dpt projek....demikian lah kekayaan negara sentiasa habiskan melalui "polisi" yg tak bertulis ini. Ini hakikatnya kalau kita masih rasis!

Reply
avatar
Anak kg pertama
July 29, 2011 at 10:49 PM delete

Depa 2 nie dok berlakon bertengkar...yg bumiputera dok bertengkar pasal tender macam nak gila...tender2 tak lebih 50K pun. Yg puak2 berlakon bertengkar dok gelak kat bumiputera sapa pun tak tahu..

Reply
avatar
July 30, 2011 at 2:10 PM delete

nilai baru rm50,000 siap panggil tender tu .... sebutharga kepada kerajaan pulau pinang plak bawah rm5 kot . kalau dapat indent dari guang eng plak mesti kerja tak lebih dari rm500. nasiblah dah nak sangat DAP yang perintah pulau pinang . lantak lah .

Reply
avatar
Anonymous
July 31, 2011 at 12:53 PM delete

bila lge dituduh pinggir kan kontr melayu.. bukan berlakun sbb yg menuduh nya melayu..

bila mca tuduh lge pinggir kan kontr cina dikatakan berlakun pulak pd hal yg menuduh ni cina.

sebenarnya melayu yg menuduh tu yg sepatutnya bidah MCA dan MCA pulak sepatutnya menempelak melayu yg menuduh..

dua dua berlakun sbb leg is the best !!!

Reply
avatar
Anonymous
July 31, 2011 at 12:59 PM delete

dulu dulu tender rm50,000 tertutup tp kerja yg dibuat rm 20,000 .. claim rm45,000 ...

byk mana pun rm 500 pun tak de nak tertutup .. sb nak pasti kan kerja yg dibuat mmg rm 500 ..

krn ini lah ramai ketua jabatan nak apprv payment utk hrg yg layak bg mereka skg mereka sgt takut dan berhati hati.. dulu tak de main aprv je..

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive