BERSIH 2.0 : Polis Nafi semua tuduhan (Video Inside)

KUALA LUMPUR, 21 Julai — Polis menolak semua dakwaan dan tohmahan yang dilemparkan pihak tertentu yang mendakwa pasukan keselamatan itu melakukan kekerasan semasa menghuraikan perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara, 9 Julai lalu kecuali melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air ke arah Hospital Tung Shin.


Bagaimanapun menurut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Datuk Salleh Mat Rashid, siasatan berhubung tembakan gas pemedih mata dan meriam air ke arah Hospital Tung Shin masih berjalan.

Pada sidang media yang diadakan di Bukit Aman di sini petang ini, beliau juga menegaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air itu hanya dilepaskan di kawasan berhampiran dan bukan dalam premis Hospital Tung Shin.




“(Memang) meriam air ada buat semburan di kawasan laluan masuk ke Hospital Tung Shin tetapi gas pemedih mata berlaku di kawasan berhampiran (laluan sebelah Hospital Tung Shin).

“Kejadian di Hospital Tung Shin kata polis menggunakan meriam air dan gas pemedih mata memang tidak boleh dinafikan sebenarnya, mungkin angin yang tiup masuk,” katanya.

Bagaimanapun tegas Salleh, siasatan berhubung perkara itu masih dijalankan dan jika didapati ada anggota melepaskan tembakan gas pemedih mata ke kawasan Hospital Tung Shin tindakan akan diambil.

“Apa sahaja tindakan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan sekiranya berlaku pelanggaran kita akan ambil tindakan,” katanya.





Salleh turut menayangkan rakaman video yang diperoleh daripada polis dan orang persendirian berhubung insiden-insiden yang berlaku.

Ia termasuk kes kematian Allahyarham Baharuddin Ahmad, kes “pelanggaran” Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan kekerasan polis.

“Polis menggunakan SOP yang telah ditetapkan dan kita tidak bertindak secara keras (terhadap peserta), kita bermula dengan meriam air dan sebelum kita tembak kita akan beri amaran dulu, kita tidak gunakan kekerasan.




“Selain itu kita tidak melakukan kekerasan terhadap mereka yang ditahan, kita tangkap mereka secara berhemah dan mereka yang ditahan dibawa dengan van (untuk ke Pulapol) dan bukan black maria, di sana (Pulapol) kita sediakan tempat solat, kita beri makan macam makan kenduri, kita sediakan perkhidmatan dan mereka yang ditahan kita hantar ke tempat untuk mereka mudah dapatkan pengangkutan awam,” kata Salleh.

Jelas beliau, pendedahan itu dibuat selepas mendapat maklumat daripada enam jawatankuasa khas menyiasat enam dakwaan kezaliman pihak berkuasa itu ketika bertugas pada 9 Julai lalu.

Selain itu tegas Salleh, sepanjang bertugas pada Himpunan Bersih 2.0 semua polis bertindak secara berhemah dan tidak pernah menggunakan sebarang kekerasan seperti mana yang didakwa.

Bagaimanapun jelas beliau, peserta perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang bertindak di luar batasan dengan melakukan banyak provokasi termasuk cuba merempuh polis.

“Insiden di KL Sentral mengenai gas pemedih mata, ketika itu ada kumpulan seramai 400 orang di KL Sentral... tembakan (gas pemedih mata) dilepaskan di luar kawasan (KL Sentral) dan bukan di dalam (terowong), kita buang (tembak) di luar bukan di dalam.

“Malah di sana Tian Chua (Naib Presiden PKR) cuba merempuh ke arah polis, namun selepas tembakan (gas pemedih mata) dilepaskan, dia lari masuk ke dalam,” katanya sambil menambah, anggota polis yang berada di kawasan itu diletakkan kira-kira 30 meter di luar KL Sentral.

“Kenapa 30 meter? Itu sebab... ia adalah SOP jika mahu lepaskan gas pemedih mata,” tambah Salleh.

Justeru jelas beliau, sepanjang mengawal keselamatan dan menghuraikan Himpunan Bersih 2.0, polis telah bertindak secara profesional.

“Langkah yang telah kita buat telah berjaya mengekang 300,000 orang datang dengan hanya tidak sampai 10,000 orang, perhimpunan itu mengambil masa tiga jam bermula dari pukul 2 petang hingga 5 petang.

“Pendekatan tegas, adil dan berhemah ini berjaya menghalang daripada berlaku sesuatu yang tidak diingini, tiada kerosakan yang berlaku,” katanya.

Bersih 2.0 mendakwa kira-kira 50,000 orang muncul pada perhimpunan Sabtu lalu manakala pihak polis mendakwa hanya 6,000 orang muncul di ibu negara.

Perhimpunan itu yang diadakan tanpa permit polis telah menyebabkan hampir 1,700 orang ditahan termasuk beberapa ahli politik.

Seorang peserta, yang merupakan ahli PAS, didakwa meninggal dunia terkenan gas pemedih mata.

Polis berkata Baharuddin Ahmad meninggal dunia kerana komplikasi jantung.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

7 comments

comments
Anonymous
July 21, 2011 at 8:59 PM delete

Tolak lah wahai polis selagi kamu mampu menolaknya.....kerana kamu kini berkuasa penuh....itu sangkaan kamu....kami orang2 awam tidak rugi apa-apa kerana yg menjadi saksi utama kami ialah Allah swt. Allah swt melihat apa yg terjadi....meskipun kami kalah di dunia.....tetapi kami yakin bhw kami akan menang jua diakhirat....ingatlah wahai polis seluruh anggota badan kamu akan berkata2 di hadapan Allah swt utk mengaku apa yg kamu lakukan semasa di dunia.....tidakkah kamu takut wahai polis.....yg ditugaskan pd waktu ituuuuuuuu

Reply
avatar
Anonymous
July 21, 2011 at 9:08 PM delete

BERSHIT is ILLEGAL ..... Baguslah kalau PAS dah mula merestui orang yang akan menghancurkan ISLAM dan sekaligus menghancurkan negara .... Perjuangan PAS yang dulu nya untuk ISLAM sekarang dah bertukar jadi anti-Islam ... bagus lah PAS dan bagus lah orang Melayu yang menyokong PAS.....

Reply
avatar
Anonymous
July 21, 2011 at 9:33 PM delete

yg kata BERSIH tu illegal ialah UMporNO, bukan nas alquran atau hadith atau ijmak ulamak! Apa pasal yg kau kaitkan dengan perjuangan pas yg berlandaskan islam. tak ada kena mengena.

Reply
avatar
Anonymous
July 21, 2011 at 9:36 PM delete

pas sememanya berjuang berlandaskan prinsip islam. Yg menentang islam secara terang2-an ialah UMporNO. umno menghalang perlaksaan hukum hudud, menganjur judi bola dan banyak lagi. apa kau dah lupa..gaknya kau ni dari spesis Dr.M yg melayu mudah lupa.
Pergi jahanam lah dengan umno.

Reply
avatar
July 21, 2011 at 9:49 PM delete

Tolak lah selagi boleh tolak.
Di akhirat kelak , rakyat yang di zalimi akan pasti pemimpin yang zalim dan sekutu pemimpin tersebut akan masuk dalam golongan muflis.

BERSIH : Bendera atau Pisau?

1,000,000 People Request Najib Tun Razak Resignation
.

Reply
avatar
Batu Nisan(BN)
July 21, 2011 at 11:03 PM delete

anon 9:08,
apa yg kau merepek ni bonggok illusinya hanya umnoporno yg menindih islam terang2,ingat kau monyet umno jgn gitu yg adil tu rakyat tetap kata adil walaupun kata dari pembangkang,takkan semua Yes Sir bodo betul kau anggap rakyat ni mcm keturunan empire ko suu koon terima mentah2..bodo tu biar bertempat,
Bersih tetap bersih walaupun polis tunjukkan kuasa yahudi kat melayusia ini cos negara ini bapak dia yg punya....

Reply
avatar
ANAK JAWA
July 22, 2011 at 3:52 PM delete

SIAPA pun akan menegakan pihak dia yg betul. tp polis mesia ni dah jd bg baghal bukan dia aja yg ada simpan video,ramai lg pemberita dr luar negara yg ada dan gambar dari video dia yg banyak di youtube. CUKUP-CUKUP LA MEMPERTAHANKAN NAJIB, ingat nasib najib pun belum tentu lpas PRU nanti. UNTUK POLIS JADI LAH ANJING UNTUK RAKYAT MESIA SEMUA,sebab kita yg bg gaji kamu semua,bukan umno paham.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive