Tiada Akaun dan Pelaburan di Swiss.. Tapi ada di German ?

Dalam satu kenyataannya yang dikatakan oleh beliau semalam sebagai bakal mengejutkan pembangkang hari ini, Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud secara kategori menafikan Dana Bruno Manser (BMF) kononnya beliau memiliki akaun bank di Switzerland.- sepenuhnya di SINI

Satu kenyataan yang memang telah dijangka oleh banyak pihak.. menafikan seolah-olah seluruh rakyat Malaysia masih berada di zaman gua..

Mungkin benar juga kenyataan Taib bahawa beliau tidak memiliki akaun bank di Switzerland, bagaimanapun penafian Taib itu mungkin terlalu awal kerana ianya masih dalam siasatan kerajaan Switzerland.


Siasatan berdasarkan kenyataanYayasan Bruno Manser yang menegaskan bahawa Taib Mahmud dipercayai telah melabur dengan banyaknya di dalam sistem perbankan Swiss dan salah seorang dari ahli keluarganya juga berkahwin dengan bangsa Swiss.

Sejak beberapa dekad yang lalu Taib dikatakan melabur di Switzerland sehingga suatu ketika tidak lama dahulu dia telah beralih ke negara Monaco, sebuah negara yang terkenal dengan kelonggaran peraturannya dalam pekara yang berkaitan dengan penyelewengan kewangan.

Malah, keluarga Taib telah secara umumnya mengeratkan hubungan mereka dengan Putera Albert dari Monaco sejak dua-tiga tahun yang lalu, termasuklah membiayai yayasan milik putera itu, yang dikatakan mempunyai kepentingan terhadap alam sekitar! - sepenuhnya di SINI

Jika benar kata Taib beliau tidak memiliki akaun bank di Switzerland bagaimana pula dengan urus niaga yang melibatkan jutaan Dollar antara syarikat milik Taib dan Deutsche Bank ini?


Deustche bank slammed as pressure mounts on Taib’s Foreign Business Partners

The launching of an official investigation into Taib Mahmud by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has increased the pressure on the Chief Minister’s web of global investments.

Anti-money laundering campaigners are now demanding action from Germany to freeze Taib’s assets held by the country’s largest bank Deustche Bank. This follows the Swiss Government’s announcement of its own investigation into the assets owned by the billionaire Chief Minister.

In a joint press release yesterday three European NGOs pointed to a mass of evidence showing extensive dealings between Taib-owned companies and Deutsche Bank worth hundreds of millions of ringgit and involving a number of off-shore operations. The Chief Minister, meanwhile, has been unable to provide any legitimate explanations for the amassing of such wealth by himself and his immediate family.

SOGO Holdings Limited – exclusive evidence

Now, Sarawak Report can also provide new, exclusive evidence of Deutsche Bank’s further involvement in the management of the Taib family’s private property assets in the US, via the off-shore company SOGO Holdings Limited, based in the island of Jersey.




Our previous reports have detailed how Taib himself, along with his two sons, eldest daughter and two of his brothers were listed as the original Directors and Shareholders of Sakti International, a company which is currently managed by Taib’s son in law Sean Murray and which owns properties worth in the region of a hundred million dollars in the US.

We can now demonstrate that these assets were in turn placed under the control of an offshore holding company, which is managed by Deustche Bank in Jersey.

Papers shown to Sarawak Report by the former Sakti manager, Ross Boyert, who died under tragic circumstances last year, revealed the structure behind the management of these assets.

In a letter to The Chief Minister, whom he address as the ultimate boss of Sakti International, Ross Boyert outlined information that Sean Murray had given him about the company during his initial interview for the post.

Please continue yours reading HERE

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

9 comments

comments
Anonymous
June 22, 2011 at 4:03 PM delete

pemimpin BN buat negara ni macam mak bapak depa punya dan rakyat sebagai hamba yg buta tuli. percaya 100% walaupun disogok dengan penipuan demi penipuan.

Reply
avatar
Anonymous
June 22, 2011 at 8:14 PM delete

kita lihat berapa lama dia boleh bertahan dab berapa banyak alasan akan di beri.....dah tak lama lagi tu...umur pun dah jauh...jawab je depan tuhan apa yang benar & salah...tapi hukum tak hukum kalau dah di depan Tuhan

Reply
avatar
June 22, 2011 at 8:50 PM delete

Woi Taik Babi, tak mau angkat sumpah laknat ke yang kau ni tak makan dan tak simpan duit haram kat mana2 bank? Apa jenis Manusia yang jadi ketua menteri boleh kaya raya lebih dari semua raja2 Melayu ni? Taib adalah sultan yang terkaya di Malaysia, Sultan Sarawak.

Reply
avatar
Anonymous
June 23, 2011 at 12:00 AM delete

dah orang tuduh dia ada akaun swiss dia tak der akaun kat sana . dia cakap lah tak der . dah tu nak suruh dia declare semua akaun bank ?? bodoh betul lah FMZAM ni . baguslah dia kaya . dia banyak kali pegi haji dah . kau dah pegi haji ker FMZAM ?? kalau taib korup pun, dia taklah memaki orang macam kau FMZAM . baikku pegi haji , sebab mana tau dosa kau lebih banyak dari dosa taib !!!!

Reply
avatar
Batu Nisan(BN)
June 23, 2011 at 12:25 AM delete

korap kurap adalah dua verse berbeda,seiras tapi tak sama beradik,sama2 berak berdiri,taib kemut ni rendah sedikit dgn gaddafi namun harta bilion2 rakyat yg punya,aku dah muak dgn ketua menteri ni asik2 dia saja mcm tak ada org lain yg pandai,munkin yg layak anak kpg pertama akan ganti taib kemut,kerja dia mengemut aja..rakyat sarawak ni dah lena kena buai gambir alkurdissss...

Reply
avatar
Anonymous
June 23, 2011 at 10:57 AM delete

Mampuih... mcm ne boleh bocokk ni. Semakin tipu semakin bocor.

Reply
avatar
June 23, 2011 at 6:24 PM delete This comment has been removed by the author.
avatar
June 23, 2011 at 6:26 PM delete

Anon 12:00 am,

Haji Taib Malboro hahahahahahahaha!

Reply
avatar
Anonymous
June 23, 2011 at 10:19 PM delete

Najib nak Taib bersara supaya UMNO dari semenanjuung dapat mengambil alih kekayaan Sarawak.

Ia nya kerana Taib dah terlalu lama berkuasa serta terlalu kaya. Kini BN sudah bankkrupt dan perlukan kekayaan dari Sarawak untuk membiayai corak kehidupan UMNOputera nya...

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive