SPR Perkakas UMNO - Anwar

KUALA LUMPUR 23 JUN: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukan sahaja gagal mempamerkan kredibiliti sebagai agensi berkecuali malah dilihat semakin cenderung menjadi perkakas kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) menurut Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ini kerana menurut beliau cadangan yang diajukan Pakatan Rakyat bagi merombak beberapa polisi dalam pilihan raya ditolak sepenuhnya dengan alasan luar bidang kuasa agensi itu.

Justeru Anwar mengulangi pendirian bahawa perhimpunan Bersih 2.0 yang bakal berlangsung pada 9 Julai nanti sebagai insiatif badan bukan kerajaan (NGO) untuk mengadakan perhimpuan secara aman.


Katanya program itu memberi ruang kepada rakyat untuk menyedari bahawasanya perubahan perlu dilakukan dalam sistem pilihan raya sepertimana yang berlaku pada
Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak.

"Kempen negeri Sarawak, SPR diam walaupun diakui kerajaan Barisan Nasional membelanjakan RM1.18 bilion daripada kerajaan Persekutuan. Katakan, setengah bilion kerajaan negeri dan setengah bilion kerajaan BN.

"Mana SPR, mana kebebasan media, mana laporan penipuan dari segi pendaftaran pengundi yang pernah kita bangkitkan dahulu melalui memorandum yang dibangkitkan oleh PR dan Bersih?" soal beliau selepas mesyuarat Pakatan Rakyat di Parlimen hari ini.

Perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil 2.0 yang diketuai oleh bekas pengerusi Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevesan termasuk gabungan beberapa buah NGO seluruh negara.

Pada hari yang sama Pemuda Umno dan Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) turut akan mengadakan demostrasi jalanan bagi menyatakan sokongan mereka kepada kerajaan Umno-BN.

Anwar kemudian berkata, sehingga kini Pakatan Rakyat masih tidak yakin akan kewibawaan SPR setelah beberapa siri pendedahan dan rasuah dikenalpasti namun agensi itu gagal bertindak.

"Ini SPR kata bukan bidang kuasa mereka. Bidang kuasa dia hanya untuk ikut arahan pimpinan Umno-BN.

"Ugutan yang dibuat pelbagai pihak termasuk polis, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Perkasa menghina usaha murni tersebut dan menghina etnik Cina. Ini kita anggap keterlaluan dan jelas pentadbiran Najib nampak membiarkan perkara ini tanpa sebarang teguran," ujar beliau lagi.

Terbaru Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang juga ahli parlimen Gombak mendedahkan bahawa daftar pemilih SPR menunjukkan wujudnya pengundi hantu di rumah yang didiami ibunya sendiri.

Dalam perkembangan lain Anwar berkata Pakatan Rakyat akan mengadakan perbincangan ekonomi lebih serius dengan wakil-wakil syarikat, badan bukan kerajaan dan pakar ekonomi pada bulan hadapan bagi membincangkan isu kesan gaji minima kepada paras gaji dan masalah tenaga kerja berhadapan dengan tekanan kenaikan harga barang.

Perkara lain yang turut dimuatkan termasuk kekangan kos tenaga kepada ekonomi Malaysia, langkah praktikal berdepan dengan prospek harga minyak yang tinggi serta reformasi pendidikan tinggi dan ekonomi dan merungkai permasalah tenaga kerja dan mutu.


TVS News

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

3 comments

comments
Anonymous
June 24, 2011 at 4:50 PM delete

SPR perkakas umno . anwar ni pulak perkakas sapa ekkk ??? CIA , yahudi ????? teringat kat plurarisma yang anwar perjuangkan tu .....idea sapa tu pluralisma

Reply
avatar
June 25, 2011 at 8:54 PM delete

idea pemikir2 UMporNO laa... sapa lagi.. tu pun tak tahu ke? sepanjng Anwar dalam PR macam2 gelaran agen dia dapat. Agen Mossat, Agen Amerika, Agen Arab, Agen CIA, Agen FBI, macam2.. skrg lak jadi agen prularisma.. dah takde idea lagi la tu.. Siapa pejuang prularisma di malaysia kalau bukan Che Det sendiri..

Reply
avatar
penternak_lipan
June 28, 2011 at 5:06 PM delete

poen ang anon 4.50pm
mana...lubang longkang yg hang keluar ni sampai tak tau apa ni...sapa egen ni sapa ni?.....cakap mulut dah la bau longkang tak sedar diri lagi yg badan bau bangkai...
kalau anuar perjuangkan plurisma..
sapa yg jadi wakil agen yahudi yg di lantik oleh umnoporno...
APCO pelaq apa tak tau..mungkin APCO mai dari negara india kot.yg hang duk pikir kot selama ni...

sian kat kat ang.......
tu laa dulu duk dalam perut mak ang duk telan taik banyak sangat...tu yg bodoh piang ni....


taik ang!!!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive