Pelancaran BERSIH 2.0 Dapat Sambutan Hebat



KUALA LUMPUR 19 JUN : Chinese Assemble Hall Kuala Lumpur tiba- tiba bergegar dengan laungan semangat para NGO untuk mempertahankan himpunan BERSIH 2.0 yang akan diadakan 9 Julai nanti.

Laungan yang dilontarkan para NGO mendapat sambutan hampir 2500 penyokong yang hadir pada majlis Pelancaran BERSIH 2.0 malam ini.


Mereka hadir dengan memakai lilitan kain kuning dikepala bertulis perkataan BERSIH 2.

Rata- rata mereka kelihatan bersemangat dan memberikan respon yang memberangsangkan.

Sebaik sahaja majlis pelancaran bermula, sebuah rakaman video dipertontonkan kepada hadirin yang hadir bersabit kegiatan politik wang oleh parti Barisan Nasional (BN) ketika Pilihan Raya Negeri Sarawak April lalu untuk membeli undi masyarakat bumiputera negeri itu.

Antara sedutan memaparkan klip sejumlah wang disusun di rumah panjang untuk diedarkan kepada pengundi selain borang 14 yang enggan diserahkan kepada wakil parti gabungan pembangkang.



Antara NGO yang hadir adalah, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Jaringan Rakyat Tertindas(JERIT), Lawyers for Libelity, Kelab Menteri Besar Selangor, IKRAM, GAMIS, CIJ, TENAGANITA, Mahasiswa UNISEL dan banyak lagi.

Himpunan BERSIH 2.0 terpaksa diadakan berikutan keengganan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan pemerintah mengadakan pilihan raya secara telus dan adil.

Antara empat tuntutan yang masih belum dipertimbangkan adalah bersihkan senarai pengundi, merefomasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal dan akses media yang bebas dan adil.

Sempena himpunan BERSIH kali kedua ini, dua lagi tuntutan ditambah iaitu, tempoh pilihan raya 21 hari dan memulihkan kreadibiliti agensi kerajaan.



Gabungan BERSIH 2.0 berpendapat demokrasi yang telus seharusnya melalui pilihan raya yang bersih, bebas dan adil.

BERSIH 2.0 juga akan mengadakan siri jelajah untuk menjelaskan kepada rakyat mengenai isu- isu pengubahan sempadan pilihan raya dan lapan tuntutan BERSIH 2.0.

Siri jelajah itu kan diadakan di Shah Alam, Kuala Selangor, Johor, Melaka, Pulau Pinang, Seberang Perai, dan Perak.

Satu sesi telah pun diadakan di Kelantan pada Sabtu lepas.

BERSIH 2.0 juga menyambut baik tindakan Pemuda UMNO yang turut berhasrat mahu mengadakan perhimpunan aman dan menuntut penambahbaikan sistem pilihan raya.

BERSIH 2.0 juga menganggap tindakan Pemuda UMNO itu sebagai tanda bahawa himpunan BERSIH 2.0 efektif dalam mempromosikan demokrasi yang dinamik dan membawa tekanan yang kuat kepada SPR untuk reformasi pilihan raya.

Penganjur himpunan ini juga cuba meyakinkan pihak polis dan pihak- pihak lain bahawa BERSIH 2.0 adalah satu gerakan rakyat yang aman dan sentiasa akan berkerjasama dengan polis.




Gambar-gambar dari FB Abah Anas

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

6 comments

comments
Anonymous
June 20, 2011 at 3:38 PM delete

Kami menyokong Bersih..

Reply
avatar
Anonymous
June 21, 2011 at 8:38 AM delete

mana nk dpt t-shirt bersih?
gua nk join jgk!
kasi jatuh itu umngok!

Reply
avatar
Anonymous
June 21, 2011 at 10:20 PM delete

Saudara-saudaraku ,
Bersatulah dan turun beramai-ramai bagi menjayakan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9July ini . Sesungguhnya tujuan murni perhimpuan ini adalah untuk menunjukkan kepada rakyat Malaysia , kaedah-kaedah supaya pilihanraya oleh SPR dijalankan dengan adil dimasa depan walaupun pembangkang telah menang 5 Negeri dan pemilihan PKR dicemari balingan kerusi dan muktamar PAS mengambil masa 2 hari untuk mengumumkan pemenang.
saudara-saudaraku,
Marilah kita menjayakan Bersih 2.0 dan ikutlah dengan penuh taat dan setia kepada penganjur Bersih walaupun mendapat tentangan dari segenap penjuru . Jika kita patuh kepada penganjur Innsya AallaH(tuhan agama katolik) akan membantu . Taat dan patuhlah kepada barisan penganjur yang ketuanya Ambiga Sreenevasan. Beliau telah menunjukkan semangat yang jitu terutama dalam kes Lina Joy serta dalam isu/kempen penggunaan perkataan ALLAH oleh Katolik. Jika kita berjaya pada 9July INNsya AallaH(tuhan katolik lagi..)kita akan menjayakan kempen KAUM/BANGSA Malaysia pula .
Ingat Saudara-saudaraku,
Kempen KAUM/BANGSA MALAYSIA ini telah dimulakan oleh Hanna Yeoh . JIka Bersih berjaya maka kempen seterusnya akan turut diketuai juga oleh Ambiga Sreenevasan sebagaimana forum "Memeluk ISlam " yang ditentang oleh PAS .Marilah kita jadikan isu ini sebagai krisis perlembagaan yang terbaru . Jika kita berjaya dan kerajaan tunduk kepada KEMPEN KAUM/BANGSA MALAYSIA ini maka dengan mudah anak-anak dari bangsa Melayu untuk mendaftar sebagai agama lain selain dari ISLAM. Maka kita akan berjaya merobohkan halangan perlembagaan yang mensyaratkan bangsa Melayu mesti beragama Islam. Dengan itu Murtad bukan lagi satu isu di Malaysia .
Saudara-saudaraku ,
Percaya dan yakinilah bahawa dalam kes Lina Joy dan kalimah ALLAH , Ambiga Sreenevasan telah berjaya menyatukan penganut Kristian melangkaui batas kaum. Kristian Malaysia hari ini adalah SOLID . Kempen KAUM/BANGSA MALAYSIA samada berjaya atau tidak ,percayalah Ambiga Sreenevasan akan dapat menyatukan HINDU,BUDDHA dan KRISTIAN dalam perpaduan yang erat . Bukankan ini yang amat diidamkan oleh pemimpin-pemimpin DAP . Percayalah jika Bersih 2.0 berjaya maka tiada siapa yang mampu menghalang Kempen KAUM/BANGSA MALAYSIA baik PAS mahupun PKR . Innsya AallaH negara Malaysia ini adakan jadi milik kita .
Saudara saudaraku
Ayuh kita berdiri teguh dibelakang AMBIGA Sreenevasan. Penghulu kita dalam Bersih.Imam kita dalam Bersih. Ke PutraJaya.

Reply
avatar
June 22, 2011 at 7:30 PM delete

AKP menyamar anon 10:20pm mula merapu sorang2.. macam la dia tu pejuang Islam tulen.. per dia buat utk halang murtad? join UMporNO? lagi ramai murtad ada laaa...

Reply
avatar
Anonymous
June 22, 2011 at 11:35 PM delete

penggali kubur ,
kalau ada masa sudi sudilah singgah ke masjid mujahideen SS21 . sama sama kita mencegah gejala murtad ni .

Reply
avatar
Anonymous
July 4, 2011 at 8:03 PM delete

bangsa sial macam kau orang ni sikit pon xlayak nak kibarkan jalur gemilang la hanjing!!!! buat malu je jadi orang islam... aku bukan penyokong setia kerajaan actly...

kowang kat sini babi2 yang xreti bersyukur dengan apa kita dah dapat...ko nak tukau pemimpin?????boleh....pastikan pemimpin kowang tu tak corrupt.... kowang sokong bersih apa kejadah ni kowang xselidik ke bangang, sape amiga shit tu???? kowang sama sekali xlayak kibarkan jalur gemilang tu jika kowang sokong tindak tanduk penyokong kuat lina joy tu.... Jika ambiga menag..sanggup ke kowang tengok adik beradik ko murtad???time tu ppolis pon xleh tolong jika perlembagaan dan kedaulatan yg sedia ada dipinda oleh bangsa asing mcm tu.....aku bukan racist tapi kalau xsuka duduk malaysia kowang boleh berambus...tanah melayu ni xlayak komunis mcm kowang....

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive