Patutlah SPR sibuk nak gunakan Sistem Biometrik....

Beberapa hari yang lalu... Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik, pada pilihan raya umum akan datang.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, SPR akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menggunakan sistem tersebut yang kini diguna pakai terhadap warga asing.

500,000 warga Bangladesh didaftar menerusi sistem biometrik

PUTRAJAYA 29 Jun - Semua warganegara Bangladesh di negara ini yang dianggarkan 500,000 orang, sama ada masuk ke Malaysia secara sah atau haram, akan didaftarkan menerusi sistem biometrik dengan kerjasama kerajaan Bangladesh.


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, program itu, sebahagian program pemutihan yang diumumkan kerajaan baru-baru ini, akan dapat menyelesaikan masalah pendatang asing tanpa izin, di samping menangani jenayah merentas sempadan dengan membendung kegiatan haram termasuk penyeludupan dan pemerdagangan manusia.

"Objektifnya ialah menghentikan eksploitasi ke atas mereka ini oleh penyeludup manusia, sindiket atau pihak ketiga kerana kita berpendapat atas alasan kemanusiaan sahaja, kita perlu memeranginya habis-habisan,” katanya kepada pada sidang akhbar bersama dengan Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia, Atiqur Rehman, di sini hari ini.

Hishammuddin berkata proses itu akan diselaraskan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Mahmood Adam pada peringkat makro, untuk mengkaji bagaimana proses itu dapat dilaksanakan segera manakala Timbalan Ketua Setiausaha (Pendaftaran dan Imigresen) Datuk Alwi Ibrahim akan meneliti proses pendaftaran. - Bernama

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

5 comments

comments
Anonymous
June 29, 2011 at 11:26 PM delete

opppsss lupa plak . nak mengundi kena ada kad pengenalan biru . guna dakwat kekal dari india tu hanya boleh mengelak orang mengundi dua kali ataupun boleh menghalang orang dari mengundi . apa nak buat stok dakwat yang ada kat PKR tu ehhh ??

Reply
avatar
Anak kg pertama
June 30, 2011 at 9:21 AM delete

Bila dikata bodoh..marah giler..tak tahu apa sysrat2 seseorang pengundi..pi la ngaji balik..kalau tak reti..

Reply
avatar
June 30, 2011 at 10:18 AM delete

kalau da dapat mykad free,mesti la boleh mengundi,sengal.orang spr zaman skang nak duit,bkn nk keja.nampak mykad,bg cap jari da bole ngundi


Ni best bro!!!
Cool Aje : 2 Siri Xperia Baru,Xperia Ray Dan Xperia Active

Reply
avatar
Anak kg pertama
June 30, 2011 at 11:56 AM delete

Sorang lagi otak tersumbat..ngaji setengah jalan sebab cikgu meninggal...Mykad status PR tak boleh mengundi la...

Reply
avatar
penternak_lipan
July 2, 2011 at 2:36 AM delete

pd AKP
pala hotak hang..ngaji tak abis cikgu meninggal tak ape..jgn ngaji tapi tak sampai sekolah..itu keja hang la samdol..
oit AKP bodoh.
utk pengetahuan hang JPN keluarkan 3 jenis kad sahaja.
MYKAD
MYKID
MYPR
dan yg terbaru MYKAS

dan sijil ada 4

kelahiran
kematian
perkhawinan dan cerai
anak angkat

kalau mykad status PR aku tak pernah dengar lagi samdol oii...
len kali banyakkan membaca.
pandai2 aja hang ni AKP.
JPN pun tak buat lagi mykad status PR.kalau PR tu org panggil MYPR la bodoh!!!MYKAD untuk rakyat malaysia shj.

taik hang....!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive