Dosa besar salahguna wang zakat

KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Md Hashim Yahya berkata adalah menjadi dosa dan kesalahan besar bagi mereka yang menyalahgunakan wang zakat.

Beliau berkata demikian ketika ditanya tentang dakwaan penyelewengan wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi membiayai kos guaman Menteri Agama, Datuk Jamil Khir Baharom dan Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Ali.


Menurut Hashim, sumber baitulmal terdiri dua kategori iaitu sumber zakat dan sumber am. Sekiranya daripada sumber am, wang tersebut boleh dibelanjakan untuk apa-apa tujuan mengikut pengurusan baitulmal.

Namun pengurusan baitulmal atau majlis agama, katanya, tidak boleh menggunakan wang zakat bagi tujuan untuk perbelanjaan selain bantuan kepada golongan asnaf.

“Kalau betul, ia tak sepatutnya berlaku kerana duit zakat ini adalah untuk perbelanjaan untuk asnaf yang lapan, yang diberikan kepada mereka yang patut dapat.

“Kalau salahguna wang zakat, itu adalah satu salahguna kuasa. Maknanya tidak ada amanah kepada Allah. Jika pembiayaan untuk bayaran peguam masuk asnaf yang mana?,” ujarnya ketika ditanya Keadilandaily.com.

Asnaf yang lapan terdiri daripada golongan miskin, amil, muallaf, riqab (seseorang yang terbelenggu tanpa kebebasan), gharimin (penghutang muslim), fisabillillah (Orang yang berjuang kerana Allah) dan Ibnus Sabil (musafir).

Tambah ulama terkenal ini, penyelewengan wang zakat yang diberikan kepada selain golongan tersebut merupakan satu pengkhianatan besar kepada umat Islam dan perlu diambil tindakan.

“Wang zakat dijelaskan di dalam Al Quran perlu diagih kepada asnaf yang sepatutnya dibelanjakan. Ia tak boleh dibelanja sesuka hati, tidak boleh diambil oleh penguasa dan pihak bertanggungjawab menguruskannya.

“Selain asnaf yang lapan, ia adalah satu penyelewengan sekiranya wang zakat diberikan kepada mereka yang tidak sepatutnya. Ia merupakan satu kesalahan dan dosa yang cukup besar,” katanya lagi.

Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution semalam mendedahkan penyelewengan wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sebanyak RM32 ribu.

Jumlah itu dikatakan diguna bagi membiayai yuran guaman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom dan Ketua Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Ali.

Ia dikatakan bagi membiayai kos guaman dua individu berkenaan kerana tidak memulakan pendakwaan terhadap Saiful Bukhari dalam kes Qazaf membabitkan kes Fitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perkara itu didedahkan sendiri Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah semalam, yang mengakui yuran guaman Jamil Khir dan Che Mat Ali dibayar dengan wang peruntukan berkenaan.


http://www.keadilandaily.com/?p=15766

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

6 comments

comments
June 23, 2011 at 6:20 PM delete

UMNO bila pasal duit, duit haram pun UMNO akan halalkan, inikan pulak duit zakat, UMNO akan spin dari zakat kepada duit pentadbiran bajet JAWI konon. Tak yah cakap tentang duit zakat lah cakap pasal apa Pengarah Jawi mesti gunakan duit JAWI untuk bayar yuran guaman padahal yang buat salah tu dia yang ingkar arahan, bukan JAWI. Dah tu yang si bekas jeneral bangang tu pun guna duit JAWI apa kena mengena dia dengan JAWI, apa tak guna duit jabatan perdana menteri. Masalahnya dua ekor bangsat UMNO ni ingat dia boleh buat duit rakyat macam duit kepala butuh bapak diaorang ke?

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 12:57 AM delete

ulama akhir zaman mcm tu lah seiring dgn sabda Nabi s.a.w. selagi tak tukar kerajaan selagi tu lah tak de ketelusan, cuba yg buat hal ni anggota PR tak sampai setengah jam SPRM dah bertindak tp krn umno yg buat jadi mrk akan buat mcm2 helah supaya yg di katakan itu bukan wang zakat dan akhir skali mrk akan kata ini fitnah pembangkang..cuba perhatikan ada tak berita ini keluar dlm akhbar arus perdana? nak tenguk apa komen awang selamat...mrk ni ada imuniti di dunia dan akhirat jd apa nak takut...huhu..

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 12:57 AM delete

ulama akhir zaman mcm tu lah seiring dgn sabda Nabi s.a.w. selagi tak tukar kerajaan selagi tu lah tak de ketelusan, cuba yg buat hal ni anggota PR tak sampai setengah jam SPRM dah bertindak tp krn umno yg buat jadi mrk akan buat mcm2 helah supaya yg di katakan itu bukan wang zakat dan akhir skali mrk akan kata ini fitnah pembangkang..cuba perhatikan ada tak berita ini keluar dlm akhbar arus perdana? nak tenguk apa komen awang selamat...mrk ni ada imuniti di dunia dan akhirat jd apa nak takut...huhu..

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 9:41 AM delete

masa mula2 jamil khir tu dilantik, saya bersangka baik untuk dia bawak perubahan bagi menegakkan agama ALLAH ni tapi nampak gayanya "perception' saya pada dia salah. Bila dah masuk tong taik umno, habis belemoihhhh. Buusuuuuuk macam umno jugak akhirnya. Nasib la hang jamil. Esok mati, jawabbbbbb....!!!

Reply
avatar
Anonymous
June 27, 2011 at 12:32 PM delete

nak wak cammane dah dok dalam tong taik....bedal je lah,,,,,tak kaya rugi...

Reply
avatar
penternak_lipan
June 28, 2011 at 2:27 AM delete

pd semua..
tak baik cakap begitu pd jamil khir.kerana kerajaan buat yg terbaik.inilah dasar kerajaan perihatin sambil membuat muka serius dan menjegilkan matanya.takut woooo..dan dgn wajah seriusnya dia akan bawa kuar statment ayat tu seakan2 kes tugu negara

“Kita buat dengan mengikut apa yang dikeluarkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, kita ikut fatwa yang dikeluarkan"

kuangkuangkuang

taik hang!!!!!!!!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive