BERSIH: Perhimpunan tetap dijalankan meskipun diugut bunuh

Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) Ambiga Sreenevasan menegaskan bahawa perhimpunan BERSIH pada 9 Julai 2011 tetap akan dijalankan meskipun beliau bersama beberapa orang anggota BERSIH yang lain berdepan dengan ugutan bunuh yang disampaikan melalui pesanan ringkas (sms).

Ambiga mengakui bahawa dirinya tidak terkejut dengan ugutan yang diterima, "tapi sangat kecewa kerana seorang warga Malaysia bertindak untuk mengugut seorang lagi warga Malaysia. Hanya kerana hasrat kami untuk mengadakan satu perhimpunan yang aman. Perhimpunan kami adalah aman. Saya amat kecewa."


"Untuk kami, kami akan menjalankan perhimpunan ini dengan aman dan bertanggungjawab, tiada kena-mengena dengan perkauman. Pada hakikatnya ini adalah usaha bersama dari pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil, untuk menggerakkan reformasi sistem pilihan raya. Mereka yang mengugut kami, saya berharap mereka akan berdepan dengan kuasa undang-undang. Kami hanya boleh mengawal perkara yang boleh kami kawal."

Beliau juga berkata, tiada alasan untuk dirinya berasa takut selagi polis menjalankan tugas mereka. Ambiga, bersama beberapa rakannya dalam BERSIH, termasuk Wong Chin Huat, Maria Chin Abdullah, dan Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan, Khairul Anuar yang menerima sms ugutan semalam, membuat laporan di Balai Polis Travers, Kuala Lumpur pada tengah hari ini. Mereka ditemani kira-kira 40 orang aktivis sosial, termasuk pertubuhan mahasiswa sebagai tanda sokongan terhadap pemimpin BERSIH.

Ambiga berkata beliau menyerah kepada polis untuk menyiasat siapakah pelaku di sebalik ugutan ini, dengan nombor telefon yang digunakan untuk menghantar sms ugutan bunuh tersebut. Beliau menyeru agar semua orang bertenang, dan mereka yang diugut telah mengambil langkah yang sebaiknya untuk melindungi diri.

Ugutan perbuatan pengecut

Maria Chin Abdullah yang menerima sms ugutan pada jam 12.41 tengah malam mencabar agar pelakunya tampil untuk berdepan dengan BERSIH, bukannya menyembunyikan diri dan menghantar sms.

"Saya menganggap ia sukar diterima, kerana sms ini bukan sahaja mengancam nyawa, tetapi sarat dengan kenyataan perkauman. Saya rasa, sesiapapun yang menghantar sms ini harus berani untuk tampil dan berbincang dengan kami. Seandainya anda tidak gembira dengan apa yang kami lakukan, beritahu kami, masalah anda."

"Kami dalam BERSIH berbuat demikian demi reformasi pilihan raya, malah kami mempunyai bukti penyelewengan pilihan raya. Bincanglah dengan kami, dan bukannya menjadi pengecut dengan menghantar sms sedemikian kepada saya, nak mengancam nyawa seseorang manusia. Kami tiada kena-mengena dengan keganasan, perhimpunan ini tiada kena-mengena dengan keganasan, dan kami tidak mahu respon dengan keganasan. Saya rasa, sesiapapun yang menghantar sms ini, sila hentikan, berbincanglah dengan kami berani," kata Maria Chin.

Wong: Makin ramai makin aman

Dalam satu sidang media selepas laporan polis, Wong Chin Huat berkata, "Pendirian saya atas isu ini ada tiga. Pertama, ini menunjukkan keganasan berada di belakang pilihanraya yang kotor. Kita tidak dapat mendukung keamanan tanpa menentang pilihanraya kotor."

"Kedua, BERSIH adalah satu pergerakan yang aman, kita akan teruskan, pihak kami mengalu-alukan jaminan Menteri untuk menjalani penyiasatan dan sebagainya. Adalah penting untuk menunjukkan kepada semua bahawa keganasan tidak ada tempat di negara ini. Keganasan tidak bertaktah di negara ini, kalau tidak pelabur asing akan meninggalkan negara ini."

Wong (gambar kanan) meneruskan, "Ketiga, (saya) ingin tegaskan bahawa perhimpunan 709 akan dijalankan secara aman, dan semakin ramai yang sokong semakin aman (perhimpunan), kerana pihak polis sudah pasti akan memberi kerjasama kerana cukup rakyat Malaysia yang datang ke hadapan untuk menolak keganasan dan pilihanraya yang bersih."

Teks asal sms yang dikirim melalui nombor 01119732179 adalah, "Korg ni buta hati ke?? buat apa sokong ambiga keling paria haramjadah tu? dia ni kapir laknat. korang tau tak dia ni jadi alat anjing2 politik untuk musnahkan keutuhan melayu. dia kata je nak BERSIH kan SPR. bersih kepala bapak dia.

puak2 PAS n PKR pun buta tuli n pekak badak.. kalau SPR tak bersih, boleh ke diorang menang kat Sgor, Kedah, Penang, Kelantan n perak dulu? DAP cina sial tu pulak lagi haram jahanam. dia tengok je melayu bertekak. hujung2 dia perintah negara ni dan kristiankan kita semua. aku nak kasi amaran kat korang semua."

kalau perhimpunan ni jadi, aku dan org2 aku akan bunuh ambiga dan korang2 keliling dia satu persatu, termasuklah orang2 politik bangang yg bersekongkol ngan kafir laknat tu.. ini amaran aku. Korang tengokla nanti."

Di samping itu, Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein memandang serius kejadian ugutan sms ini, malah akan mengarahkan polis agar siasatan dijalankan ke atas pihak yang menghantar sms berbaur ugutan tersebut.

*Chen Shaua Fui - MerdekaReview,

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

11 comments

comments
Anonymous
June 24, 2011 at 12:11 AM delete

Berani buat, berani tanggung lah. Kalau ada bukti penipuan pilihanraya bawa ke Mahkamah jelah. Aku tak sokong perhimpunan Bersih 2.0 kerana ianya satu provokasi.

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 12:58 AM delete

Mahkamah??!! kah kah kah!

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 8:55 AM delete

Provokasi??? kah..kah...kah
Kerajaan Malaysia ni apa2 pun tak leh hanya menyamun & menipu...

Bila seorang non-muslim nak meletak keadilan pada tempatnya...malu saja bagi orang melayu yang mengaku islam....tak habis2 dgn sifat bangang!

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 10:09 AM delete

hahaha anon June 24, 2011 12:11 AM dah ketinggalan bas ooooiiii. dah lama dah ooooiiii mahkamah dikudakan sejak tahun 88. Sooo.. si bangang ni dag tertinggal 20 tahun dulu oooiiiii kahkahkahkah.... takyah komenlah bangang! nampak kebangangannya ooooiiiii.. Turrrrrrr.

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 10:46 AM delete

utusan meloya dan TV 3 suku hari buat provokasi... mungkin anon 12:11am tak faham apa itu provokasi. Apa kau ingat provokasi tu sejenis capati ke??

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 11:49 AM delete

hhaha..keling paria anti islam yg jd org kuat ifc tu plak yg pas ni ikt n bnggakan..siap lantik jd ketua bersih lg..korng tau ke x ni tuntutan ifc..sokong membuta tuli btul org pas ni..yela..sumenye wala' xtentu psl..ade akal gune la oi!!

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 2:28 PM delete

Si najib dok bela chua soi lek pelakun filem lucah hangpa tak protes...ada akal guna....melayu cibai.

Reply
avatar
Anonymous
June 24, 2011 at 4:59 PM delete

lawa jugak keling yang pas sokong ni . siap ada cop mohor bulat atas dahi . warna hijau ker cap mohor tu ?? dia ni lah yang menganjurkan forum memeluk islam kat majlis peguam dulu . dah lupa ker puak puak pas ni ?? sapa dulu yang berdiri atas kerusi bantah forum tu ??? lina joy dengan kalaimah allah dia ni jugak lah barua. minah ni halau dari malaysia lagi baik . sebagai orang islam aku cukup malu dengan sikap puak puak PAS ni melantik dan menyanjung orang yang macam ni sebagai pemimpin . mana harga diri kita sebagai orang islam ???? tak boleh ker kita buat macam bersih dulu . dalam jemaah kita ramai lagi yang boleh jadi pemimpin Bersih ni .

Reply
avatar
June 25, 2011 at 9:01 PM delete

kepada penyokong2 berbangsa India dalam MIC, PPP, Gerakan.. korang lihat snediri bagaimana penghinaan yg puak2 UMporNo berikan kepada kaum korang. tak pernah berlaku dalam PR tapi berlaku dalam UMporNO yg India dan hindu dihina begini rupa..
Oleh itu, saya mengajak anda semua tinggalkan BN, tinggalkan kolaborasi dengan UMporNO yng terang lagi nyata menghina kaum India dan Hindu.. Biar BN tersungkur pada PRu-13 nanti..

Reply
avatar
penternak_lipan
June 28, 2011 at 4:59 PM delete

anon 4.59am cap ayam
hang punya komen..macam telox ang baru lepas kena masak asam aja...baru reti sayang islam....sayang tang mana? ce cite tgk....
baru nak kalut tang lina joy...pas ka yang buat undang2 selama ni.sampai boleh dipermainkan olehnya...mana sayang islam hang masa tu?
....bila nak ada demonstasi baru hang kalut...melayu la..pariah laa.. mana hang masa jamil khir balas duit zakat untuk upah lawyer sendiri.
hang punya statment...mcm anak melayu edisi dari pemerkosaan oleh perkosa dan umnoporno. tak sembang bab sex sembang mesti bab kaum..takat tu aja.mmg tak ada modai pun....islam suh hina ka kaum lain? ce cite tgk...

apapun taik hang!!!

Reply
avatar
July 9, 2011 at 2:46 PM delete

BERSIH

b-berkumpul
e-engkau
r-ramai ramai
s-sehingga
i-islam
h-hancur

ada pemimpim pembangan meminta kaum cina jangan hadiri perhimpunan bersih- katanya biar melayu sama melayu bergaduh....

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive