Bersih 2.0 : 400 peguam Pakatan sedia bantu jika ada tangkapan

PETALING JAYA, 29 Jun — Sehingga 400 peguam secara sukarela telah menyatakan kesediaan mereka untuk membantu jika ada peserta Himpunan Bersih 2.0 ditangkap, kata pemimpin PKR hari ini.

“Setakat ini, berdasarkan maklumat yang saya terima antara 350 hingg 400 peguam menyatakan kesanggupan mereka membantu jika ada peserta yang ditangkap kerana menyatakan sokongan dan menyertai Himpunan Bersih,” kata ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Shuhaimi Shafiei.


Ketika bercakap pada sidang media di sini, Ketua Penerangan PKR Selangor itu berkata, bilangan itu dijangka akan meningkat.

“Dalam Pakatan sendiri adalah ramai pemimpin kalangan peguam, yang ada asas undang-undang... dalam PAS seperti Hanipa Maidin, dalam PKR seperti R Sivarasa, Lateffa Koya... YB Kula di DAP,” kata beliau lagi.

Sehubungan itu kata beliau, PKR Selangor akan membolisasikan sekitar 70,000 orang untuk menyokong Himpunan Bersih 2.0.

“PKR Selangor akan terus menyokong perhimpunan aman rakyat 9 Julai ini dan akan memastikan mobililasi 70,000 anggota PKR Selangor ke Himpunan Bersih 2.0 berjalan lancar.

“Pihak berkuasa boleh menahan, boleh menangkap, boleh mendakwa dan penjarakan semua orang kanan Bersih 2.0, namun tiada kuasa yang dapat menyekat semangat dan kebangkitan rakyat,” katanya lagi.

PKR Selangor ada sekitar 120,000 ahli.

Shuhaimi yang juga Adun Sri Muda berkata, pihaknya yakin mereka yang hendak menyertai Himpunan Bersih 2.0 akan datang dua hari sebelum perhimpunan.

Pada sidang media hari ini, Shuhaimi juga mengumumkan tindakan memobililasikan mereka membabitkan lima lokasi berkumpul sebelum menuju ke ibu negara.

Menurutnya, lokasi pertama melibatkan ahli-ahlinya dari selatan Perak iaitu cabang Klang, Kapar, Sungai Besar, Sabak Bernam dan Kuala Selangor yang diminta menggunakan stesen komuter Klang dan Pelabuhan Klang.

Lokasi kedua melibatkan ahli dan penyokong dari kawasan Shah Alam dan Kota Raja yang dinasihatkan mengambil stesen komuter Seksyen 19 Shah Alam dan Padang Jawa manakala lokasi ketiga membabitkan mereka dari kawasan Tanjong Karang, Selayang, Hulu Selangor, Ampang, Pandan dan Gombak yang diminta menggunakan stesen komuter Batu Caves, Rawang, Sungai Buloh , LRT Putra Gombak dan Ampang.

Dalam pada itu, lokasi keempat melibatkan mereka dari kawasan Petaling Jaya Utara, Petaling Jata Selatan, Kelana Jaya, Subang dan Puchong. Mereka dari kawasan-kawasan itu diminta menggunakan LRT Kelana Jaya dan komuter MidValley dan Seri Setia.

Shuhaimi berkata, pihak dari kawasan Sepang, Kuala Langat, Hulu Langat dan Serdang yang hendak menyertai dinasihatkan menggunakan perkhidmatan ERL dari Salak Tinggi dan Putrajay, komuter dari Nilai, Bandar Baru Bangi dan UKM.

Sambil mengakui ia sebahagian daripada strategi menghadapi Himpunan Bersih 2.0 yang dianggap polis sebagai haram, Shuhaimi berkata, pihaknya ada pelan kontigensi tetapi enggan mendedahkannya.

Kata beliau, pihaknya yakin rakyat akan turun walaupun ada usaha di pihak berkuasa yang mahu menghalangnya daripada berlaku.

Malah kata beliau, sebahagian hotel di Lembah Klang enggan menerima tempahan bilik hotel untuk 8 Julai ini.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

14 comments

comments
June 29, 2011 at 8:26 PM delete

Siaplah lepas ni polis akan tangkap peguam atas tuduhan "menghasut tangkapan", jadi adalah alasan untuk sumbat semua peguam dalam lokap supaya bila tak ada peguam maka akan takutlah rakyat nak berhimpun untuk Bersih. Kata kominislah, kristianlah tapi heran pulak ini kali tak ada pulak dengar UMNO label Bersih sebagai Zionis, kenapa?

Reply
avatar
Anonymous
June 29, 2011 at 8:46 PM delete

Bagus tu...terima kasih
Ramai2 pakat hadir....ranapkan kerajaan cibai ni..

Reply
avatar
Anonymous
June 29, 2011 at 9:57 PM delete

aku harap lepas ni polis tangkap jer shuhaimi shafie tu . 400 orang peguam .... khayalan semata-mata . adalah 40 orang tapi sembang sampai 400 . lagi satu logik ker dari ahli 120,000 orang , 70,000 akan digerakkan ke Bersih ?? bercakap tu patut patut lah . PKR ni kaalu PAS tak hantar orang .. nothing lahhh ..... paling ramai pun 1000 orang adalah . ko ingat puak puak cina dan hindu dalam PKR tu nak pegi ke demo bersih tu .... dah tahu kena tangkap belakang mau cari nahas ....

Reply
avatar
June 29, 2011 at 10:05 PM delete

Kalau dah ditangkap di bawah ISA, peguam boleh buat apa?
Bodoh punya peguam ?????

Reply
avatar
Anonymous
June 29, 2011 at 10:42 PM delete

anon 9:57pm otak kau taruk kat lutut ke?? kalau betul PR tak berpengaruh, habis yg najib bini rosmah tu panik sgt sekerang ni kenapa?? dasar orang umno cakap tak serupa bikin.
kalau dah confident sgt UMporNo berpengaruh besar, kenapa takut himpunan bersih...jawabannya sebab UMporNo dah terlalu kotor, di tolak ranyat dan selayak di buang ke lubang najis.

Reply
avatar
June 29, 2011 at 11:22 PM delete

Helo Mohd,

Habis tu kalau dah ada ISA buat apa ada peguam kat Malaysia ni? apa tak bubar semua firma guaman dan tak payah ada Peguam Negara? Bodoh punya Mohd.

Reply
avatar
Anonymous
June 29, 2011 at 11:35 PM delete

sapa cakap umno berpengaruh besar . sapa kata najib bini rosmah tu panik ??? aku cakap PKR nothing , berapa ramai sangat yang nak ikut PKR ni . kalau PAS tak join bersih ni , gerenti tak jadinya . takat 1000 orang tu tak der apa lah . PKR ni sembang jer lebih . tapi sembang jenis yang kualiti lah . ayat power kantakan. boleh cairkan awek oooo termasuk lah pelacur dari china !!!!!

Reply
avatar
June 30, 2011 at 3:10 AM delete

Anon 11:35,

Bangang betul kau ni, pelacur mana yang boleh cair dengan ayat2 power? Pelacur China mana reti ayat Melayu yang power2 ni, mana kau belajar jadi pelacur ni? Woi bongok, pelacur cair dengan duit aje tau tak? Tak payah 1000 orang lah, baru 10 orang berhimpun pun kerajaan dan gangster2nya dah menggelupor ngamuk sana sini. Itulah pengaruh UMNO, pengaruh gangsterism. Nak cakap dengan UMNO tak payah kualitilah, babi mana tau kualiti, semua dia bedal.

Reply
avatar
Anonymous
June 30, 2011 at 5:44 AM delete

Ramai setuju....perhimpunan BERSIH....kakitangan kerajaan menyokong dalam senyap....diorang pun x setuju dgn kerajaan...org yg banggang aje yg setuju apa saja Najib dan rosmah buat.....

Reply
avatar
Anonymous
June 30, 2011 at 9:54 AM delete

Semua pencacai UMNGOK dalam komentar ni bangang.. aku tak tahu nak kutuk apa lagi dah.. bangang mereka tak boleh diajar.. semua blog dan pencacai lagu nii.. semua tak berilmu terutama apa yang dimaksudkan dengan demokrasi dan hak rakyat. demokrasi dah hampir 200 tahun usianya tapi bangang mereka tak sudah-sudah

Reply
avatar
June 30, 2011 at 10:19 AM delete

opennya diorang declare nak bela kita.kang kena isa,abes,xde orang nak bela.isa mane ade undang2,kena tangkap,terus sumbat


Ni best bro!!!
Cool Aje : 2 Siri Xperia Baru,Xperia Ray Dan Xperia Active

Reply
avatar
penternak_lipan
July 1, 2011 at 2:26 AM delete

anon pelaq 9.57

hang ni bodoh laa...120,00 tu ahli PKR selangor sahaja.kalau 70000 akan hadir maksudnya ahli PKR satu malaysia datang logik la tu..ni perhimpunan bukan perkosa punya program..baghal oiii...

Reply
avatar
Anonymous
July 1, 2011 at 8:22 AM delete

penternak lipan ,
belum pernah aku jumpa orang secerdik kau . kaalu 70000 orang . kita ambik 100 orang jer lah satu ranting .jadi kat selangor nak kena ada 700 ranting . ada ker 700 ranting kat selangor . eemmm bukan takat ranting ada 100 orang , masa mesyuarat cabang baru baru ni pun belum tentu lagi . kalau kau tak reti matematik , main dengar jer pemimpin PKR tu cakap , aku boleh ajar kau . pemimpin PKR ni nampak hebat . tapi sebenarnya tak hebat pun . cuma diorang nampak hebat sebab pengikutnya bodoh jer .

Reply
avatar
penternak_lipan
July 2, 2011 at 2:14 AM delete

anon pukimek..
hang la bodoh...tau mana kata satu ranting ada 100 org nak gie saja ...sembang pandai lebih dari ahli.itu anggaran dari pengiraan bodoh hang aja berdasarkan dari perasaan sembam dan lembab hangyg bukan dari fakta.nak cakap bawa mai fakta.biar pi laa hang nak hanyut dgn anggaran bodoh hang tu.pandai2 pulak ramal satu ranting nak pergi 100org.memang dasar keturunan peramal no ekor hang ni.suka ati aja.hang tak payah ajar aku.ajar diri hang pi cari fakta sblm nak mai auta.puak amno boleh laa mai tak sampai 10k belia..tibai pi habaq 1juta belia mai....
hang la manusia paling bodoh beb....
taik hang!!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive