Tariff Elektrik naik 7%.. Pengundi BN dikecualikan..

Kerajaan persekutuan menaikkan tarif elektrik dengan purata 7.12 peratus bermula 1 Jun ini sebagai sebahagian daripada pengurangan subsidi.

Sementara gas asli pula dinaikkan RM3 setiap mmBtu setiap enam bulan sehingga mencecah harga pasaran pada 2016, apabila harganya diapung sepenuhnya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin Fah Kui berkata, seramai 44.4 juta atau 75 peratus dariapada keseluruhan 5.94 juta isi rumah tidak akan terjejas dengan tarif baru ini.


Bagi yang menggunakan 301kW hingga 1000kW, tarif dinaikkan daripada 0.1 peratus hingga 10 peratus, atau RM0.07 kepada RM30.30.

Pelepasan bil elektrik untuk pengguna yang menggunakan kurang daripada RM20 sebulan akan tamat pada Disember 2011.

Sementara itu, Bernama melaporkan, dalam pengumuman bersama Peter dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, mereka berkata kenaikan itu disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk sektor tenaga.

Sebelum ini, agensi berita nasional itu melaporkan, Urus niaga saham Tenaga Nasional Bhd (TNB) digantung berkuat kuasa pukul 2.30 petang sehingga 5 petang ini.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat itu berkata penggantungan itu berhubung dengan satu pengumuman penting.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
Anonymous
May 30, 2011 at 7:27 PM delete

Jangankan naik 7% naik 90% pun tak pa..aku tetap undi UMNO/BN

Hidup UMNO
Hidup BN

Lepas Hidup ...mesti la mati

Reply
avatar
May 30, 2011 at 8:08 PM delete

hamek kau... undilah barisan nasional lagi. jgn tukar2 sampai kiamat

Reply
avatar
Anonymous
May 30, 2011 at 8:58 PM delete

Aku memang pemegang kad umno dan dapat pengecualian. Tu pasal aku tak kisah tariff letrik naik sampai 120% pun. Ron 97 atau Ron 95naik sampai 80% pun tak kisah punya. Kalau korang ada kad umno ni tapi tak dapat pengecualian, memanglah korang ni orang bangang tahap cipan

Aku setuju dengan pendapat anom 7:27 Hidup umno. Lepas hidup mati le

Reply
avatar
Anonymous
May 30, 2011 at 9:50 PM delete

aku x akan undi bn lg dah cukuplah utk mrk selama 53 thn royalty petronas berbillion2 mana p nya

Reply
avatar
May 30, 2011 at 9:59 PM delete

Bila berok2 negara berpakaian kemas dengan kot dan tie, dengan senyum simpul ekor babinya, begitu bangga masuk TV hanya nak umumkan tarif baru elektrik dinaikkan. Simbolik sungguh kenaikan harga barangan dan cukup sinonim dengan BN sehingga berok2 negara yang nak umumkannya pun mesti kelihatan elegan dan klas. Kita belum pernah lihat bagaimana agaknya berok2 negara berpakaian bila mengumumkan harga barangan turun, namun sememangnya rakyat tak akan berpeluang melihatnya kerana harga barangan tak pernah turun sejak BN memerintah. Apa yang rakyat boleh harapkan pada kerajaan ini kalau kenaikan harga tidak boleh dikawal padahal kita ada minyak namun harga minyak kita juga tidak dapat dikawal oleh kerajaan. Apa guna kita ada minyak kalau itulah puncanya semua harga barangan akan naik disebabkan kenaikannya. Bila kerajaan yang memerintah negara yang ada minyak dikuasai oleh orang minyak (OM) dan OM itu adalah Origin Mamak.

Reply
avatar
Anonymous
May 30, 2011 at 11:32 PM delete

cayalahhh...confirm undi aku bkn utk BN!

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2011 at 8:24 AM delete

KOMEN SAYA DITANGGUHKAN SEHINGGA DBERITAHU KELAK.. HEHEHEHE
HIDUP UMNO/BN BUAT SELAMA-LAMANYA.

dr bini najib

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2011 at 8:50 AM delete

anon 7.27 dan 8.58 juga boleh dikategorikan beruk-beruk negara yang kemaruk menyokong BN..

Geng ni mementingkan diri sendiri dan bukan masyarakat.. aku rasa kalau kapal nak karam dua ekor beruk ni akan terjun dulu selamatkan diri..

kalau jenis beruk lagu ni, aku bunuh dulu!

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2011 at 9:09 AM delete

Laporan TNB kata terdapat 50% lebihan penjanaan elektrik. Kenapa terlebih jana elektrik?

Kat Siam lebihan hanya 25% sebagai safety margin.

Bodoh punya UMNO BN

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2011 at 10:56 AM delete

"kebanyakan rakyat malaysia x terbeban dengan kenaikan tarif"..kepala hotak hang..inilah susahnya klu pemimpin pikiaq pakai kepala lutut..dasar yahudi laknatullah

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2011 at 11:17 AM delete

Wahh!!.. Ini berita gembira utk penyokong Umno(BN). Perlu buat pesta besar-besaran utk sambut kenaikn ni. Bagus..bagus.. bagusss. Kelas prtengahn & bawahan tu prlulah brkorban utk pemimpin Umno(BN) yg dah senang idup tu ye.

Reply
avatar
altantunya sharibu
May 31, 2011 at 11:40 AM delete

bab naik menaik nie aku rasa marah sgt nie...ade jugak penyokong BN bodoh dalam nie....taarif elektrik naik pun masih nak sokong BN ker...ape punya bangang punya manusia..berok BN nie mmg tak rasa ape2 pun bila minyak atau elektrik naik...tap kita yang keje makan gaji nie cukup terasa bila harga naik..boooddddoohhhh punya kerajaan BN...

Reply
avatar
KuroShogun
May 31, 2011 at 1:57 PM delete

Aku rasa komen Anon 7.27 dan Anon 8.58 itu lebih kepada menyindir pencacai Dacing Penipu. Dalam isu kenaikan tarif elektrik ini, hanya pencacai-pencacai yang berkepala hotak mengalahkan lembu sahaja akan mempertahankan tindakan k'jaan menaikkan tarif elektrik dengan hujah-hujah yang dangkal lagi sengal! Inilah padahnya akibat memberi kepercayaan kepada setan untuk jaga kebajikan rakyat.

Reply
avatar
penternak_lipan
June 6, 2011 at 12:15 PM delete

aku setuju dgn kuroshogun
anon 2 tu bagi komen menyindir aja..cuba baca 2-3 kali.kuehkuehkueh kalau tak silap aku la.
try baca banyak kali

Reply
avatar
Anonymous
June 7, 2011 at 5:10 PM delete

kenapa menteri tu kata "gas asli" bukankah tnb/ IPP TNB guna arangbatu? sudah tentu harga susah kita kawal kerana arangbatu perlu diimport.otak menteri mana yg stuju guna arangbatu ni? memang bodoh tolol la menteri yg stuju TNB guna arangbatu. sudah tentu harga arangbatu akan sentiasa naik sebab ikut harga US. amat malang la msia dan rkyt msia mempunyai menteri sdemikian bodoh.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive