Tanah Runtuh : Wajarkah seorang Menteri berkata begini?

Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail merakamkan jutaan takziah kepada keluarga, pewaris dan pihak rumah anak yatim yang terlibat dalam insiden tanah runtuh di Hulu Langat.

Disamping itu Datuk Seri Dr Wan Azizah turut menggesa kajian menyeluruh dilakukan ke atas bangunan dan kawasan sekitar insiden kerana bencana melibatkan kehilangan nyawa tidak boleh diambil mudah.

Tanpa merakamkan takziah mahupun sebarang rasa simpati terhadap mangsa dan sanak saudara mereka seorang Menteri di Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah mengeluarkan kenyataan seperti dibawah..


Wajarkah kenyataan begini dikeluarkan ketika kaum keluarga terdekat mangsa berada di dalam keadaan tertekan dan sedih seorang Menteri dari UMNO datang dan berkata seperti ini?


Shahrizat: Rumah Al-Taqwa tak berdaftar

Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Kampung Gahal, Hulu Langat tidak berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat atau mana-mana agensi di bawah Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Bernama memetik menteri berkenaan Datuk Seri Shahrizat Jalil berkata beliau juga tidak pasti sama ada rumah anak yatim itu berdaftar di bawah mana-mana agensi di kementerian lain.

"Yang terlibat (dalam tragedi ini) ada pelajar, ada anak yatim, ada guru. Kita tidak tahu ia di bawah agensi mana," katanya kepada pemberita semasa melawat kawasan kejadian tanah runtuh di rumah anak yatim itu malam semalam.

Sehingga awal pagi ini, semua 25 mangsa yang tertimbus berjaya dicari dan dikeluarkan. Mangsa yang terkorban dalam tragedi itu ialah 16 orang manakala sembilan mangsa yang terperangkap selamat pada kejadian tanah runtuh yang berlaku pada pukul 2.30 petang semalam itu.

Shahrizat berkata beliau akan mengadakan pertemuan dengan agensi dan kementerian berkaitan dalam masa terdekat untuk mengetahui status rumah anak yatim itu.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

33 comments

comments
Anonymous
May 22, 2011 at 5:42 PM delete

itulah dia memteri umporno mrk mana ada rasa simpati sepatutnya ucapkan perkataan TAKZIAH ke atas keluarga mangsa berikan bantuan kewangan atau pun material wasimma jika ia tidak berdaftar dgn mana2 agensi pun, yg mati tu anak2 bangsa kamu yg beragama islam sebaliknya kerajaan p.pinang sanggup beri bantuan kewangan atas dasar kemanusiaan, sayang skali pak lah pileh dia dulu dgn jawatan pegawai khas dgn gaji lebih rm 40k tak termasuk elaun2 lain kalau termasuk brgkali rm 100k lah sebulan, dan tuk jib jadikan menteri wanita pula. kalau umno.bn kalah dlm PRU 13 dan umno/b jadi PEMBANGKANG nanti pun bagus jugak krn umno/bn dah terlalu lama meerintah dah 53 thn dan yg ramai MISKIN adalah org melayu jadi biarlah PR menerajui tampuk pemerintahan negara supaya byk masalah dapat diperbetulkan spt jabatan kehamkiman, Jab Peguam Negara, PDRM, SPRM diletakkan terus di bawah Parlimen dan boleh diperbetulkan krn k'jaan pusat dlm pegangan PR

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 5:55 PM delete

Kalau Pandy Kutty, tetap akan jadi Pandy Kutty juga.

Reply
avatar
May 22, 2011 at 6:06 PM delete

Dalam situasi sebegini pun dimana tidak ada siapa2 pun yang menyalahkan kerajaan (kecuali aku), tiba2 ada juga orang yang merasa bersalah dan cuba lari dari buruan perasaan salahnya. Sekali lagi bila terjadi satu situasi, seperti biasalah pasti ada Melayu UMNO yang buat KENYATAAN BODOH! Mentang2 nyawa anak2 yatim yang terkorban, tapi kalau anak YATIM tu yang terkorban pasti tak keluar kenyataan bodoh dari UMNO. Bila aku kata anak YATIM tu, ni jangan kata aku doakan dia mampos pulak, aku cuma bagi contoh sebab ada dua jenis anak yatim di Malaysia ni tau tak?

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 6:07 PM delete

semasa tsunami di Jepun....sharizat tidak pulak pertikai penduduk yg ditimpa bencana di Jepun ...tu didaftar dibawah Kebajikan Masyarakat ataupun tidak.Cepat aje....diberi bantuan kemanusiaan....tapi di sini ...rakyat malaysia sendiri...tak payah le pilih bulu.....berilah bantuan tanpa byk bicara.....betapa byk pahala diperoleh sekiranya ikhlas.....anak yatim...lagi.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 6:47 PM delete

pada hari kenyataan disiarkan media, aku menjadi lebih meluat lagi pada menteri tu..salah sorang dari menteri yang ibarat katak bawah tempurung. Dia hanya tahu dan jaga apa yang berdaftar dengan kementerian dia saja

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 6:47 PM delete

Yang bagi berita ni lagi bodoh.Sharizat bagi kenyataan begitu semasa menemui waris kanak-kanak yang ditimpa kejadian dan beliau ada mengucapkan takziah dan menyuruh JKM memberi bantuan. Nukan macam PKR atau PAS mana NikAJIS masa babi mati kat Negeri dulu bukan main datang nak tengok..Mana Khalid GAgap dan Dapig yang menerajui Selangor? Mana Azmin ALI?...yang datang cuma HAsan Ali sorang je...Yang bagi bantuan rm10000 satu keluarga pun TPM UMNO bahlol....mana PAS munafik MAna BAlaci PKR yang kata duit Selangor semenjak PKR ambil alih bertambah?....BODOH BHALUL PAS PUkimak PKR

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 6:49 PM delete

Sebelum menuduh orang pandang diri sendiri lah BAHLOL

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 7:00 PM delete

Nak berbincang lagi? kalau tak berdaftar, tak da kebenaran , setinggan, pendatang asing, anak luar nikah dan bukan penyokong bn , tak perlu bantu lah agak nya. Nak sahkan status dulu...macam mana pulak agak nya kalau dia ni jadi mentri kesihatan, mentri dalam negeri, jawap pangilan kecemasan dan merawat nak sah kan status dulu baru layan. Rosak, Rosak, Rosak.

Reply
avatar
May 22, 2011 at 7:04 PM delete

Anon BAHLOL,

hahahaha.....akhirnya terburai jugak maki hamun dari mulut pencacai UMNO bila dah merah telinga kena piat, mana leh tahan pungkoq asyik kena tibai je kan? kan? Baru nampak warna sebenar saekor setan yang berselindung dibawah kulit babi...hehehehe...
Woi BAHLOL, kau nak bagi sumbangan bagi dengan ikhlas, jangan sibuk tanya mana orang lain tak bagi. Tu lah perangai UMNO kau bila bagi sedekah kat orang miskin, bagi ciput tapi riuh heboh bagitau orang yang kau hulur derma, siap suruh TV ambil gambar lagi....alahai munafiknya....

Reply
avatar
May 22, 2011 at 7:08 PM delete

rm10000 untuk 1 keluarga mangsa , dah lebih 10 kali tv3 canang. bosan tengok berita (secara tv online).

kerajaan negeri Selangor ada juga beri tapi xdelah kerajaan Negeri Selangor buat duit tu macam duit PR sebab kerajaan negeri Selangor sedar duit tu duit rakyat (dari berbagai politik n anti politik) , xde lah canang macam tv3 buat "rm10000 untuk setiap keluarga mangsa dari kerajaan pusat , kerajaan barisan nasional".

rakyat bayar cukai untuk kerajaan tunaikan tanggungjawab n bukannya buat macam duit tu duit Barisan Nasional!!! Tak kira siapa perintah , duit kerajaan adalah duit rakyat n bukan duit parti yang dipilih sebagai pemerintah. Jadi sebut saja "bantuan dari kerajaan malaysia" dan xperlu gatal2 sebut "kerajaan barisan nasional" sebab dana bantuan tu duit rakyat(rakyat ada pro BN , ada pro Pr , ada tak peduli politik , ada anti parti politik) dan bukan duit barisan nasional , kalau gatal nak sebut "bantuan dari barisan nasional" lain kali ambil dari tabung barisan nasional sendiri.


Cara Buka Banyak YM dan Banyak ID pada 1 Masa

.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 7:09 PM delete

Menteri ni bukan apa dia cuma tak tahu apa nak buat, tiba2 keluar statment tak ada rasional nya tsk kena pada tempatnya sama seperti anon 6.47 tu.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 7:15 PM delete

Woit Anon 6.47,

Lu lagi puki mak. Lu memang bangsat lanchow. Lebih baik lu jilat puki itu menteri mamak. bangsat.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 8:45 PM delete

balaci2 pr mesti ikut fatwa nik aziz boleh mencarut...hihihih...
pemimpin yg hadir pada hari kejadian cumanhasan ali sahaja dari pas....mana pemimpin lain..mana anwar...tengah sibuk balun china doll kot sambil bertwitt...
khalid gagap plak lembap...tak tau nak buat apa ....amik masa bagi arahan supaya dihulurkan bantuan...sambil dia duduk kat umha...

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 9:14 PM delete

8:45..tlg baca ni...jgn nak menyalak je...http://kerabubersuara.blogspot.com/2011/05/tragedi-tanah-runtuh-mb-selangor-pendek.html

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 9:18 PM delete

2 komen umnogok dan 11 komen Pro PR.. still pro PR menang lagi.. hehehe.

Reply
avatar
May 22, 2011 at 9:26 PM delete

Anon,

Kitorang maki hamun kat korang pencacai2 UMNO sebab korang punya kepala otak takda lain yang korang fikir selain pantat, pantat, pantat! Pemimpin2 tinggi UMNO yang tak nampak muka kat tempat tu pun tengah main pantat ler? Najib tengah main pantat Rosmah tapi berangan pantat Ziana. Rais anak Yatim main bini tapi berangan pantat Robengah. Rasanya lebih ramai pemimpin UMNO yang tengah main pantat kalau nak dibandingkan dengan Pakatan.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 9:39 PM delete

sebenarnya....kita sekarang diambang pilihanraya.....UMNO dah tahu....rakyat dah meluat dgn BN...biasalah tak kan tak faham.....bila dekat pilihanraya....biasanya...dipaparkan dan diwar2kan kebajikan yg dilaksanakan....baiki rumahlah, bergotong-royonglah, hulur sepeket beras.....wow....bukan main...lagi dicanang2 di kaca TV ...kalau boleh setiap hari....kalau PAS buat baik pun....mana nak siar dlm tv UMNO...tak laku. Jadi bila berlaku trajedi tanah runtuh...apa lagi..biasa org2 TV UMno ambil kesempatan...kononya mereka ambil peduli dan sangaaaat prihatin...tapi kuasa ALLAH swt...terpacul juga niat x ikhlas...pihak kerajaan....nak kaji dulu lah...nak siasat ...dululah...banyak birokrasinya........sebab itulah pernah terjadi bila kerajaan nak sumbangkan basikal kpd pelajar miskin...tetapi apabila disiasat bapa budak tersebut penyokong PAS...terus bantuan basikal itu ditarik...fikir2kanlah dimana keikhlasan kerajaan...

Reply
avatar
bunbinban
May 22, 2011 at 9:55 PM delete

jgn mencarut la bro. kalau umporno nak mencarut lantak dorang la sbb dorang mmg di didik dgn penuh ikhlas oleh umporno utk mencarut, berlucah-lucahan. alaaaaa bro, takan tak kenal pemimpin umporno...

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 9:57 PM delete

kpd Anon 6.47...tahniah....hang sedar tak yg hang ....maki itu sebenarnya hang maki tuk wan hang, tok hang, emak bapak hang , adik beradik...hang....aku kesian tengok ...hang le...sebenarnya dalam diri hang pun...tak betul....mungkin mulut hang dah biasa dan suka mencarut...kini dan selamanya....

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 10:39 PM delete

Puak2 UMporno ni setakat mencarut dah biasa. Kalau dah biasa maknanya makbapa, tokwan, makcik2 mereka, mereka pun mencarut juga. Maklumlah dulu kini dan selamanya.
Kalau dia orang di berikan otak berfikir, aku rasa dia orang tak kan buat kerja2 macam dia org buat kat Anwar. Kalau kita kata benda yg Anwar buat tu pada mak bapa dia orang tentu depa bengang gila babi juga lainlah puak2 UMporno yang tak ada mak bapa.

Reply
avatar
jai
May 23, 2011 at 4:16 AM delete

Kah kah kah...

UMporNO main wayang kulit.

Konon2 prihatin sangat la tuuu...

Kah kah kah...

Woi UMporNO!!!

Di mana korang bila rumah2 anak yatim ditimpa musibah sebelum ni???

Tau la PRU13 dah dekat.

Kah kah kah...

Woi UMporNO!!!

Dulu bukan main lagi tunjuk bagus bila Kedah dilanda banjir.

Segala janji nak tolong mangsa banjir di Kedah dah tunaikan ke belum???

Kah kah kah...

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 7:34 AM delete

Semasa hidup mereka di rumah tsbt nak dapat 200 ringgit pun susah.. Tp bila menjadi berita utama semuanya nak menunjuk nunjuk...

Sbg Menteri apabila di tanya pemberita dia mesti pandai mengunakan nya dgn menumpukan kpd memberi keutamaan utk membantu... Menteri mesti 'merakamkan' kesedihan dan kekesalannya dulu..
Tetapi spt ingin melepaskan kesalahan Menteri cepat cepat memberi komen yg tak sepatutnya..

Betulkah tidak didaftar dgn Kebajikan Masy sdgkan bantuan kewangan utk anak2 tsbt memang diperlukan..? Mungkin rumah kebajikan ini masih lg baru...?

Dulu Bekas se org Panglima Tentera mengalami kejadian yg sama dan bekas MB Selangor ketika itu memberi komen.. rumah tsbt tidak ada kelulusan majlis... Oleh krn tidak sanggup dgn komen tak berakal itu Bekas Panglima tsbt tlh memberi press conf dan berkata 'Saya seorg Bekas Panglima tentera dan sehingga skg saya masih lg spt seorg tentera.. Marah nya cukup marah sbb komen bekas MB itu...

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 8:36 AM delete

Typical UMNO minister showing how stupid they are. This is the low quality of UMNO minister.

The orphanage is doing noble work. We must help them instead of asking who they are register with.

So typical of UMNO. Help the cronies only. Rakyat biasa diabaikan.

Reply
avatar
Anak kg pertama
May 23, 2011 at 9:13 AM delete

Ni le kata tak nak siasat sebelum nak tulis keluar…kerajaan dah ada jabatan2 yg bertanggungjawab utk keselamatan awam, mereka pun ada ketua/pengarah, takan nak tunggu menteri cakap pi buat kerja baru nak pi buat, bengkang ubi sungguh..

..dan reporter utk kes2 insiden mcm nie tak mungkin secepat kilat depa dapat jumpa menteri minta apa menteri nak minta buat sepatutnya...menteri dapat info terus meningatkan jabatan2 berkenaan supaya bertindak cepat..guna segala yg ada le..takan nk tunggu reporter baru nak arah..dan takan arah macam tu nak bagitau reporter dan semua...menteri kata macam tu pasal nak bgtau yg tempat tu tiada daftar dlm JKM..maka tempat tu mungkin tiada kelulusan boleh diduduki atau lain2 masalah..

..tu la le geng of PR bengkang ubi..selalu bila jadi apa2 perkara serius..tunggu apa respon DSAI dan pemimpin2 PR dulu...sapa pun tak berani ckp lagi...pasal tu sampai apa kebendaan yg di janji dulu tak bleh buat..sebab big bos tak kata apa2 pun..

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 9:29 AM delete

Ronnie Liu pula yang dipetik The Star berkata Madrasah tidak punya CF... Earlier, Selangor executive councillor Ronnie Liu said the orphanage was not registered under MPKj.

“It (the orphanage) is out of our operational zone and should come under the Rural and Regional Development Ministry. We were not aware of its existence. There is no record of an application,” he told reporters.

Liu said the foundation of the building was built on a slope of more than 80 degrees with no retaining wall.

He said no local authority would have approved such a structure if they had received the application.

He said the MPKj president would meet with the owner of the building to find out more about its foundation.

“If the foundation is unstable, the building will be demolished as it would be too dangerous to occupy,” Liu said, adding that they had located the owner but he was too shocked to say anything.

Public Works Department (JKR) slope engineering branch director Datuk Dr Ashaari Mohamad said initial investigation by experts revealed that the slope was sandy and prone to erosion.

“We will have a meeting with the relevant agencies including the Geology Department and Meteorology Department today,” he said.


ok balaci pr...sila tunduk pada tuan dap hang..jgn komen jgn lawan...tuuan hangpa dah bersuara

Reply
avatar
May 23, 2011 at 10:26 AM delete

Tak ada problem dengan cakap Ronnie tu, tak ubah apa2 pun tentang kebodohan Shahrizat dalam mengeluarkan kenyataan bodoh pada waktu dan masa yang salah. Kebodohan menteri yang sudah terserlah tidak boleh ditutup lagi. Sorilah undian ditutup sekarang.

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 10:37 AM delete

bawa mengucap semua..ingat kita semua ni orang islam.saya org melayu.tp saya tengok 22 puak sama je.sorang tuduh yg sorang ni mencarut tp xsedar yg diri sendiri pun mencarut.mencarut tetap berdosa dlm islam.ingat tu..biarkan mereka2 yg nak menderma ke ap.lupakan hal2 politik.sekarang ni masalah anak2 yatim..lupakan persengketaan..Allah memberi petunjuk setiap kejadian yang terjadi..

Reply
avatar
bapak fmzam bengong!!
May 23, 2011 at 11:31 AM delete

hahaha..fmzam ni xphm english..tu yg die xkish dgn kenyataan ronie liu tu..hahaha..mksd roni liu tu sm je dgn sharizat..hahaha..bdk pr sume bebal2..kuat mncrt plak tu...berjya jgk pok nik ngok ngek dakwahkn korng supaya mncarut ek..hahahah..

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 2:23 PM delete

He said no local authority would have approved such a structure if they had received the application.

He said the MPKj president would meet with the owner of the building to find out more about its foundation.

Ada ke bunyi ayat ni menyalahkan rumah kebajikan itu...

"Yang terlibat (dalam tragedi ini) ada pelajar, ada anak yatim, ada guru. Kita tidak tahu ia di bawah agensi mana," katanya kepada pemberita semasa melawat kawasan kejadian tanah runtuh di rumah anak yatim itu malam semalam. Se olah olah perkataan ini menyalahkan rumah kebajikan krn tidak mendaftar.. agensi mana tak kan Menteri tak tahu agensi mana... Menteri pun tak tahu statusn jd lebih baik dia merakamkan kesedihan dia je...

Gko org lupa apa kata Bekas Panglima tu... kesemua rumah kediaman di kawasan bukit itu tidak ada CF... bukan rumah dia org je dan permohonan CF tidak diluluskan.. Apa nak heran rumah kebajikan itu tak de CF.. mungkin sekeliling rumah kebajikan itu tak de CF.. itu yg aku tanya rumah kebajikan ni baru ke sb mungkin aku salah tp aku berpendapat rumah tsbt tlh lama di bina...


Anak kg Pertama aku bersetuju dgn gko... mmg betul apa yg gko kata tu sbb Menteri tu lebih tekan kan merakamkan kesedihan dan simpati dan bukan komen yg belum sedia dianak bg.. Baca harakahdaily Tajuk je Hj Hadi merakamkan kesedihan...'

Reply
avatar
Anonymous
May 24, 2011 at 9:47 AM delete

sebenarnya shahrizat hanya menghabiskan sisa baki terakhir beliau dalam arus perdana politik msia , lepas ni bye bye le akan lenyap spt zam maidin dan lain-lain , dan fiil2 yg dibuatnya sekarang menjurus kepupusan ....

Reply
avatar
Anonymous
May 24, 2011 at 7:55 PM delete

camtulah.. UMNO dulu kini dan selamanya.. rasuah, perempuan, caci maki, dan segala yg buruk dah serasi dengan perjuangan mereka.. ulama pun sanggup di cerca inikan pula orang yg dah mati.. tapi kita di dalam PR kena sentiasa bermuhasabah diri.. jgn selalu terikut2 rentak carut dan maki mereka kalau tidak kita pun sama je 2X5.. yg penting bukan ayat dan bahasa provokasi yg hanya menambahkan dosa kita tetapi fakta yang menyingkap segala persoalan.. Musuh utama UMNO adalah ketelusan dan kebaikan. Sebb tu bila buat projek tender terbuka dan telus mereka jd cacing kepanasan. kerana selama ni mereka dpat projek sebb mengampu ADUN, gunakan nama pemimpin itu ini.. akibatnya, ramai kontraktor bumiputra yg lingkup..
so, pada aku laa.. toksah layan la agen2 pencarut yg masuk dlm blog PR ni utk meracun fikiran kita.. bila kita tak jaga dan kawal emosi kita pun akan sama mencarut..

so lebih baik kita jawab pada mereka Innalillahi waiinna lillahi rajiuuun..(Sesungguhnya kita semua milik Allah dan kepadaNya jualah kita akan kembali).. kuat manapun kita semua kita tetap hambaNya yg bakal disoal nnti di padang mahsyar..

Reply
avatar
Anonymous
May 26, 2011 at 5:36 PM delete

kes seres dan sedey cam ni pun nak dipolitikkan? bonggok la ampa sume ni. Yang ampa duk kutuk sana sini..ampa buat apa?

Reply
avatar
Anonymous
June 5, 2011 at 2:49 PM delete

orang eksiden nazak tepi jalan, kita mintak ic dulu ke baru nak rawat ke, bodoh punya menteri, settlekan masalah dulu,kemalangan tu melibatkan nyawa orang, lepas tu nak check daftar ke tidak buat je lah, nak dakwa ke, apa ke, belasah je lah

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive