Tanah Runtuh Kajang: Mayat Dua Kanak-kanak dijumpai, 6 selamat


KAJANG 21 MEI : 8 orang kanak- kanak, mangsa kejadian tanah runtuh yang meranapkan Rumah Anak Yatim Al- Takwa, FELCRA Semungkis, Batu 14, Hulu Langat, berjaya diselamatkan sehingga kini.

Operasi mencari dan menyelamat melibatkan 200 anggota keselamatan masih giat diteruskan walaupun dalam keadaan hujan lebat.


Setakat ini, 2 orang kanak- kanak disahkan meninggal dunia dan identitinya masih belum dikenalpasti.

Kesemua mangsa yang terselamat dikejarkan ke Hospital Kajang.

Sekitar jam 2.30 petang tadi satu tragedi tanah runtuh dilereng bukit di Hulu Langat mengakibatkan sebuah rumah anak yatim musnah sama sekali.

Dilaporkan 24 orang tertimbus dalam kejadian itu. 20 daripadanya kanak- kanak dan 4 lagi adalah penjaga.


'Tiba- Tiba Tanah Kejar Saya': Saksi Tragedi Tanah Runtuh

KAJANG: "Saya dengar bunyi dentuman kuat, tiba-tiba tanah kejar saya," kata Ketua Warden Rumah Anak Yatim Al-Takwa, FELCRA Semungkis, Mohamad Hambali Ismail, 34, ketika ditemuramah wartawan Berita Harian Online, sebentar tadi.

Katanya, ketika kejadian 2.15 petang itu, seramai 23 penghuni sedang membuat persiapan untuk menyambut ketibaan rombongan FINAS yang dijadualkan makan tengah dan beramah mesra dengan anak yatim.

"Ketika sedang sibuk membuat persiapan, saya terdengar dentuman kuat. Saya tidak dapat berbuat apa-apa dan terpaksa lari menyelamatkan diri," katanya. Beliau berkata, sementara menunggu rombongan FINAS, anak yatim terbabit sebahagiannya berlatih kompang dan nasyid.

Ketika kejadian, 23 orang berada di bawah khemah untuk majlis makan tengah hari itu.

Rumah anak yatim berkenaan mempunyai 34 penghuni, semuanya lelaki.

Setakat ini, dua penghuni maut dan enam pula cedera parah.

Sementara itu, seorang penghuni rumah anak yatim berkenaan, Mohd Faizal Isni, 17, berkata, ketika kejadian dia ke tandas dan tiba-tiba kejadian berkenaan berlaku.

"Saya nampak kawan-kawan yang berada bawah khemah sudah tertimbus, cuma nampak tangan dan kepala mereka. Semuanya terkambus.

"Masa yang sama, ketika saya menoleh ke belakang ternampak tanah runtuh seperti mengejar saya," katanya.


TVS News

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

13 comments

comments
May 22, 2011 at 12:07 PM delete

Senarai nama yang meninggal dunia dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat 22/05/2011 @11:32am

1) Mohd. Kamarul Amizan, 11

2) Nurahimi Rosdi, 14

3) Dzahir Haziq M. Muin, 11

4) Ahmad Lokman Hakim, 11

5) Farid Ibrahim, 34

6) Mohd. Azret Azahari, 8

7) Wan Ahmad Hasril Hazim, 11

8) Zahid Assawal Zamri, 19

9) Mohd. Mustakim Mamat, 12

10) Mohd. Naerzein M. Nor, 8

11) Mohd. Aiman Abdullah, 10

12) Shahrul Nurimran Adnan, 9

13) Mohd. Zaim Azahari, 14

14) Mohd. Imal Fahad, 9

15) Mohd. Riezman Ab. Latif, 9

16) Mohd. Hazim Sapri, 10

(Sumber: Utusan Malaysia)

AL-FATEHAH...................

Reply
avatar
May 22, 2011 at 12:32 PM delete

Bila kerajaan ni akan sedar dah berapa kali kejadian tanah di lereng2 bukit runtuh, dah berapa banyak rakyat yang terkorban, sejak trajedi Highland Towers dan sekarang anak2 yatim pula yang jadi mangsa. Pak2 menteri yang dok di rumah2 haram yang tersergam di atas2 bukit kenapa liat pulak tak ditimbus oleh tanah runtuh? Ni tak dengar pulak pencacai2 UMNO kata ini bala dari Allah, kenapa diam?

Bila buat projek rumah atas bukit untuk rakyat, kontraktor buat cincai, tak peduli soal keselamatan, tak peduli tentang bantahan, tak peduli buat kajian, janji boleh buat duit, bila berlaku bencana kata itu "act of god".

Jangan marah kalau aku doa satu hari pasti akan ada menteri kerajaan yang mati tertimbus kerana kalau itu yang boleh buat kerajaan sedar maka itulah doa yang kita rakyat sentiasa simpan dalam hati keatas pemimpin2 yang tidak peduli.

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 1:42 PM delete

INILAH SIFAT KEJI BALACI PR YANG MENDOAKAN BENDA TIDAK BAIK UNTUK ORG LAIN...
Kita tidak mengharapkan bencana ini terjadi...menyalahkan org lain tidak perlu..cari jalan penyelsaian ....tetpi tempat bencana ini terjadi dimana ya...ooohh selangor...
tetapi kejadian ini telah mengeratkan silaturahim antara parti2 spt umno,pkr dan pas dimana mereka berganding bahu utk menolong mangsa tanpa mengira perbezaan fahaman...syabas diucapkan pada petugas2 umno dan unit alam pas...
untuk makluman rumah anak yatim ini tidak didaftarkan di mana2 kementerian dan pihak berwajib...dan merupakn hak persendirian...dan tidak perlu menyalak menyalahkan kerajaan...
takziah dan alfatihah pada mangsa2 bencana..

Reply
avatar
May 22, 2011 at 3:57 PM delete

Anon,

Bila berlaku kejadian begini, memang kerajaan pandai berselindung disebalik kerja2 menolong bencana sehingga berita menonjolkan kerajinannya itu memadam apa jua api kemarahan dari merebak menghentam kerajaan. Oh yaa tempat bencana itu terjadi di Selangor, nampak tak di hati kau tetap tidak boleh lari dari api politik, jadi jangan ingat kau tu ikhlas dengan kata2 kau tu. Ya ia berlaku di Selangor tapi rumah itu dibina zaman siapa? Apa kurangnya kau dengan anjing yang menyalak bila kita menyalak kerajaan kau? Jadi berlawanlah anjing dengan anjing, jangan ingat kita boleh diam saja melihat kepura2an kerajaan ini. Kau tu yang patut jangan menyalak menyalahkan orang yang menyalahkan kerajaan yang tak betul, kau sepatutnya menyalak kat tuan kau yang salah tu. Salah ke aku berterus terang mendoakan pembalasan tuhan keatas orang yang jahat?

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 8:31 PM delete

saudara fmzam tidak perlulah menghanjing org lain...itu mencerminkan hati peribadi hang gelap dan berdendam...itu bukan ajaran islam saudara...
hang mmg dah termakan ajaran nik aziz mendoakan yg tak baik utk org islam yg lain...
sebagai org islam kita perlu doakan agar org tersebut dibukakan hati...
hukuman dan balasan tuhan kerja allah bukan kerja saudara fmzam atau org2 pr...renung2kanlah...

Reply
avatar
Anonymous
May 22, 2011 at 8:35 PM delete

sudah menjadi lumrah dan kebiasaan org pr...mencari salah org ...sana salah sini salah....dan seprti biasa akan menyalahkan kerajaan dahulu..diselangor penang kedah semua sama...kerajaan dedulu salah sampai sekarang.....hangpa perintah 3 tahun apa hagpa buat...masih menyimpan kesalahan kerajaan dulu...what a loser....

Reply
avatar
May 22, 2011 at 9:06 PM delete

Anon,

Lain kali jangan mulakan beranjing-anjing dengan anjing sebab anjing pun makhluk Allah jugak. Kau ingat anjing tak nyalak balik ke bila kau menyalak? Aku berhati gelap itu tak penting, yang penting aku tau kau punya hati tak pernah terang jadi tak usahlah kau nak ngata hati orang. Orang yang terang hati tak kan mengata dan menghina seorang ulamak tak kira dia parti apa tapi kau yang berdendam sangat pada Nik Aziz tu ajaran Islam kepala bapak kau ye? Dan hati kau tu terang sangat ke yang buta selama 53 tahun UMNO perintah Negara kau nak bandingkan dengan PAS yang 3 tahun perintah Negeri. Itu perbandingan moyang mana yang kau pakai ni? Oh yeah we're loser, tapi UMNO tu baru kalah sikit pun dah berterabur terkencing dalam seluar. Kau patut insaflah yang kita ni berani melawan kerajaan UMNO itu pun takdir Allah sebab nak harap orang2 UMNO yang perbetulkan UMNO, jadi labu lah negara ni. Yes, hukuman dan balasan itu kerja Allah, jadi salah ke aku minta dan berdoa? Anjing pun berdoa pada Allah tau tak?

Reply
avatar
Anonymous
May 23, 2011 at 7:37 AM delete

saudara fmzam..tak perlulah mengaku bahawa hati saudara gelap...memalukan org pr...
dan siapa dulu yg menghanjing hang...aku tak mula dan tak kata hang anjing ...awat hang terasa...atau hang mmg..axxxxg

Reply
avatar
KuroShogun
May 23, 2011 at 7:44 AM delete

Aku teringat pada tahun 2006 di mana kejadian tanah runtuh berlaku di Kampung Pasir, Hulu Klang. Apa yang menariknya adalah 49 rumah yang terlibat adalah merupakan petempatan penduduk yang masih belum mendapat hakmilik tanah. Sementara itu, di atas bukit yang mengalami keruntuhan itu terdapat projek perumahan yang sudah tentu mendapat kelulusan kerajaan negeri (bukan PBT tau)!

Reply
avatar
May 23, 2011 at 8:29 AM delete

woi Anon,

kau malu nak ngaku kau anjing tapi orang tak payah tunggu kau ngaku pun orang kata kau anjing sebab kau menyalak...atau kau ni jenis babi yang menyalak ye? Patutlah kau tak ngaku kau menyalak rupa2nya kau babi! Anjing menyalak bukit, bukit tak runtuh, babi menyalak bukit, bukit runtuh babi tertimbus....hahahahaha...

Reply
avatar
penternak_lipan
May 23, 2011 at 9:05 AM delete

apa2 hal pun kita sama2 sedekahkan al-fatihah kepada semua mangsa yg masih idup atau tidak bernasib baik.amin.moga2 ALLAH S.W.T memberi kesabaran yg tinggi kepada mangsa2 yg terlibat.dan harap2 semua pihak dpt memainkan peranan dalam membantu mangsa yg terlibat tanpa melibatkan fahaman politik.apapun dalam keadaan ni kita patut ambil iktibar yg terbaik.dan segala kekurangan,salah silap sama2 kita perbaiki.dan harap2 UMNOPORNO tak menggelapkan cerita ttg bantuan dari pihak lain sama.dan harap2 jgn sesekali membuat statment kerajaan UMNO banyak membantu dgn memberi bantuan dari segala hal.dgn menafikan bantuan dari pihak lain.kerajaan adalah hak rakyat.bukan UMNOPORNO punya
wassalam........

Reply
avatar
anak seberang jaya
May 23, 2011 at 9:39 AM delete

sikap fmzam melambangkan org yg tak ada imam...kalau hang islam beristigfar banyak2...
kalau hang kafir...buat la apa yg patut...takyah maki hamun ...memalukan org pakatan rakyat

Reply
avatar
May 23, 2011 at 10:11 AM delete

anak babi seberang jaya,

Banyak ke imam (kau tulis imam) kau tu yang sanggup berjuang untuk pemimpin2 UMNO yang munafik? Islam apa kau ni orang kafir pun lagi baik dari kau. Kalau aku memalukan orang2 Pakatan itu kerana orang2 Pakatan ada perasaan malu, bukan macam orang2 UMNO yang tak tau malu bercakap berselindung disebalik Islam tapi perbuatan mengalahkan setan. Bila dah gagap kau guna agama macamlah kau tu alim, tapi ngutuk ulamak bukan main lagi. Memang patutlah mulut kau tu mulut pantat.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive