Adun Sidam: ‘Kami kekal PKR, jangan tanya lagi’

“Berapa kali hendak saya mengatakan saya tidak mahu melompat? Saya terus bercakap benda yang sama — tidak. Media minta saya adakan sidang media, jadi saya memberitahu mereka OK, buat selama-lamanya, kita akhir perkara ini.



Oleh Clara Chooi
May 22, 2010

ALOR SETAR, 22 Mei — Sebagaimana dijanjikan kesemua tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR muncul dalam perhimpunan raksasa di sini malam ini bagi membuktikan kerajaan negeri Kedah pimpinan Pakatan Rakyat (PR) masih kukuh lagi mantap.

Perhimpunan ini menarik perhatian bukan sahaja kerana spekulasi berterusan sejak lebih enam bulan lalu, malah di sebalik khabar angin terbaru pagi tadi bahawa dua daripada tiga Adun itu sudah pun berada di Shah Alam, Selangor untuk mengumumkan mahu keluar parti.

Sidang media yang dikatakan bakal diadakan di Shah Alam pukul 2 petang akhirnya terbukti palsu.

Adun-adun PKR ini muncul di Kota Sarang Semut di sini malam ini bagi membuktikan mereka akan terus kekal bersama kerajaan negeri Kedah yang masih stabil.

Adun Sidam Tan Show Kang muncul sebagai penceramah pertama apabila perhimpunan bermula pukul 10 malam tadi.

Berucap dalam Bahasa Malaysia di hadapan hadirin kira-kira 1,000 orang yang majoritinya orang Melayu, Tan melahirkan kekecewaan dengan siri khabar angin bahawa beliau merupakan antara wakil rakyat yang akan keluar.

“Saya penat dan bosan kerana terpaksa menjawab soalan yang sama berkali-kali. Biar ia dihentikan malam ini,” kata Tan dalam ucapannya.

Tan juga berkata, beliau tidak lagi akan melayani permintaan media untuk mendapatkan komen.

“Berapa kali hendak saya mengatakan saya tidak mahu melompat? Saya terus bercakap benda yang sama — tidak. Media minta saya adakan sidang media, jadi saya memberitahu mereka OK, buat selama-lamanya, kita akhir perkara ini.

“Saya akan berada di sini pada 22 Mei dan ini adalah kali terakhir saya mahukan mengatakan tidak, saya tidak akan melompat dan tidak, kerajaan negeri tidak akan tumbang,” katanya lagi.

Kemudian Tan mencuit perasaan para hadirin dengan berkata, “ini bukan lagu merdu, yang anda boleh dengar berulang kali.”

“Jika ia lagu yang sedap, saya tidak keberatan untuk dengar.

“Tetapi ini adalah soalan bodoh, di mana saya akan memberikan jawapan yang sama. Jadi, mengapa asyik bertanya benda yang sama?” katanya.

PKR berhadapan dengan dilema kehilangan wakil rakyatnya sejak pilihan raya umum 2008.

Parti komponen Pakatan Rakyat itu kehilangan lebih 10 wakil rakyat, antaranya kerana keluar parti, dipecat dan kehilangan kerusi ketika pilihan raya kecil.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

1 comments:

comments
May 23, 2010 at 11:52 AM delete

Pak Long bukannya apa tengah dok susah hati ni, nak ikut RPK ka atau nak ikut PKR?

Yang sorang tu bukan main punya suka mempermainkan Polis, tapi yang sorang tu pulak bukan main punya suka Polis yang permainkan dia.

Yang sorang tu dah terlampau bebas nak kata apa pun kat gomen macam tak dak undang undang dah yang boleh halang dia, tapi yang satu lagi tu gomen dah boleh buat apa saja kat dia, macam tak dak undang undang dah yang boleh halang depa.

Yang sorang tu dok bayangkan masa terluang bersama isteri berdua dengan aman tanpa gangguan, tapi yang sorang tu pulak dok bayangkan akan habiskan masa dipenjara keseorangan diteman sejuk dan hening.

http://paklongonline.blogspot.com/2010/05/rpk-atau-pkr.html

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive