Tuesday, November 8, 2016

PAS Tak Mahu Rakyat Lebih Perit Sebab Itu Berkecuali?


Setelah tersebarnya laporan yang mengatakan sebelas Ahli-ahli Parlimen dari PAS telah menyatakan mereka berkecuali mereka telah menjadi sasaran serangan dalam Facebook.



Rentetan dari itu beberapa individu yang dipercayai penyokong PAS telah memberikan jawapan-jawapan dari MP pilihan mereka mengapa PAS memilih untuk berkecuali..

Berikut adalah jawapan yang pertama..

MENGAPA PAS MENGAMBIL SIKAP BERKECUALI DALAM MENGUNDI TIDAK PERCAYA PADA BAJET 2016? 
PAS tidak mahu menghantar mesej bahawa kami membantah gaji kakitangan dan percen pegawai kerajaan dinaikkan dan begitu juga bonus yg diharapkan mereka untuk mengurangkan beban masa ini yang terdapat di dalam Bajet 2016. Begitu juga, hasrat golongan berpendapatan rendah yang kini boleh menikmati gaji minima dan manfaat yang bakal diperoleh warga penoreh getah dan FELDA melalui Bajet 2016. 
PAS tidak bersetuju dengan BRIM, tapi pada masa yang sama, PAS dan pembangkang lain tiada kuasa untuk menghalang kenaikan tol dan sebagainya meskipun ia di negeri yang ditadbir pembangkang dan rakyat yang kesempitan memerlukan bantuan ini sehinggalah ada alternatif yang lain di PRU14 nanti. 
Dan sekiranya pembangkang mendapat cukup sokongan untuk menang usul tidak percaya pada Bajet 2016, apakah yang akan berlaku selepas itu??? 
Pengalaman Amerika Syarikat bilamana berlaku "goverment shutdown", selepas bajet Obama ditolak sehingga menyusahkan rakyat serta kakitangan kerajaannya, namun Obama terus berkuasa. 
"Goverment Shutdown" menyebabkan 800 ribu kakitangan kerajaan persekutuan di Amerika Syarikat terpaksa mengambil cuti sementara dan 1.3 juta lagi terpaksa lapor diri ke tempat kerja tanpa diberitahu bila gaji mereka akan dibayar. Akhirnya, rakyat Amerika menyalahkan pembangkang. 
Oleh itu, sekiranya bajet berjaya ditolak, ia hanya memeritkan keadaan urusan harian rakyat tergantung termasuk gaji kakitangannya yang tidak boleh dibayar akibat tindakan itu, akan tetapi langsung tidak mengancam kedudukan perdana menteri mahupun BN yang menjadi fokus untuk ditumbangkan kerana tidak amanah. Percayalah Najib tidak akan meletakkan jawatan walaupu bajetnya ditolak. 
Tuan Ibrahim Tuan Man

Macam tak percaya pulak aku kenyataan tu datangnya dari Tuan Ibrahim Tuan Man.. sebab dia bandingkan antara Malaysia dengan Amerika..

Kat Amarika katanya 'Goverment Shutdown' setelah bajet Obama kena tolak..

Tu kat Amarika.. kita bercakap ni soal di Malaysia.. kalaupun PAS menyokong bajet Najib tu tak akan tertolak punyalah sebab jika dicampur 11 MP dari PAS itu dengan 70 lagi MP dari PKR, DAP, Amanah dan Bersatu baru 81 undi semuanya.

Masih lagi tidak mampu untuk mengalahkan majoriti 117 undi dari MP BN tu..

Tapi kalau tak mahu berlakunya 'Goverment Shutdown' macam kat Amarika tu kenapa tak undi untuk menyokong?.. kenapa pilih berkecuali?

Ini satu lagi..

PAS telah menegur kerajaan menerusi sesi perbahasan Bajet 2017 pada isu dan perkara yang tidak dipersetujui oleh PAS dalam Bajet untuk diambil tanggungjawab oleh kerajaan di samping mengemukakan pelbagai cadangan penambah-baikan. 
YB Kuala nerus
Tegur Kerajaan??... hmmm.. malas dah aku nak komen..


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails