Saturday, November 12, 2016

ECRL: Jawapan Rahman Dahlan Dipertikai..


Bila projek yang Najib dah berikan kepada CCCC dari negara China itu dianggap sebagai projek landasan keretapi paling mahal dalam dunia.. Rahman Dahlan pun muncullah mempertahankan projek tu..


Dia membandingkan dengan projek-projek landasan keretapi lain dalam dunia yang kononnya jauh lebih mahal dari projek ECRL tu..

Dia bandingkan projek yang Najib dah anugerahkan kepada CCCC dari negara China tu dengan beberapa projek lain..

Antaranya..
1- Projek keretapi sepanjang 57km di Switzerland ialah RM50 bilion (RM860 juta setiap km)
2- Projek di Madrid-Valladolid, Sepanyol RM22.5 bilion sepanjang 177 Km (RM123 juta setiap km)
3- Projek di Barcelona RM33.3 bilion sepanjang 48 Km (RM697 juta setiap km).
Tapi dia ingat semua rakyat Malaysia ni bodoh macam macai contohnya kumpulan baju merah tu.. sebab projek yang dia sebut tu semuanya ada terowong.. tapi projek ECRL tak ada terowongpun..
1- Projek di Swiss membabitkan pembinaan terowong terpanjang di dunia, sedalam 2.3km di bawah permukaan.
2- Projek Madrid tu hanya fasa pertama daripada dua fasa laluan Madrid-Leon sejauh 342km yang membabitkan kos RM26 bilion, iaitu RM76 juta setiap km.
3- Projek di Barcelona melibatkan  43.71km di bawah tanah dan 4.9km atas pula ada jejambat.
Dan semua projek-projek tu keretapinya bergerak sehingga kelajuan mencecah 300 km sejam,  ECRL yang pula hanya pada kelajuan 170km sejam..

Lebih tinggi kelajuannya.. maka lebih banyak dan tinggi faktor keselamatan yang perlu diambil kira dan dimasukkan dalam perkiraan rekabentuk..

Tapi.. walaupun kelajuan keretapi mereka lebih tinggi.. kosnya taklah setinggi kos bina ECRL tu..

Laporan berkaitan..

Dalam satu kenyataan bersama, MP Pandan Rafizi Ramli, MP Petaling Jaya Utara MP Tony Pua dan MP Kuala Krai Hatta Ramli berkata contoh yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan amat jauh berbeza dengan projek ECRL itu.

Abdul Rahman telah menekankan bahawa kos projek keretapi sepanjang 57km di Switzerland ialah RM50 bilion (RM860 juta setiap km), kos landasan kereta api 177km di Madrid-Valladolid, Sepanyol RM22.5 bilion (RM123 juta setiap km), dan kos projek keretapi 48km di Barcelona RM33.3 bilion (RM697 juta setiap km).

Ini, kata Abdul Rahman berkata, jauh lebih mahal daripada kos projek ECRL sejauh 688km sebanyak RM55 bilion, yang diterjemahkan kepada kira-kira RM80 juta bagi setiap km.

Walau bagaimanapun, anggota Parlimen HARAPAN berkata projek-projek keretapi berkenaan tidak dapat dibanding dengan projek ECRL Malaysia.

"Rahman mungkin tidak sedar bahawa projek keretapi Swiss Gothard sepanjang 57km dengan kos RM50 bilion sebenarnya membabitkan pembinaan terowong terpanjang di dunia, sedalam 2.3km di bawah permukaan.

Projek keretapi Brenner sepanjang 56km yang kini sedang dalam pembinaan, kata mereka, akan menjadi terowong kedua terpanjang di dunia apabila ia siap pada 2025.

"Begitu juga, projek keretapi di Barcelona yang berharga AS8.12 bilion adalah sepanjang 47.8km, yang mana 43.71km di bawah tanah dan 4.9km atas pada jejambat.

"Adakah menteri memberitahu kita bahawa ECRL sepanjang 688km dari Pelabuhan Klang ke Kota Bahru melalui Kuantan akan, jika pun tidak sepenuhnya, sebahagian besarnya di bawah tanah untuk membandingkan dengan landasan kereta api Switzerland bawah Alps?" tanya Rafizi, Pua dan Hatta ditanya dalam kenyataan mereka itu.

'Jual turboprop pada harga sebuah Boeing 747'

Menurut mereka projek keretapi Madrid-Valladoid sepanjang 177km hanya fasa pertama daripada dua fasa laluan Madrid-Leon sejauh 342km yang membabitkan kos RM26 bilion, iaitu RM76 juta setiap km, dan lebih murah daripada ECRL.

"Semua contoh yang disebut oleh Rahman bukan sahaja terowong intensif, Semuanya adalah projek keretapi berkelajuan tinggi (HSR) di mana, seperti yang kita tahu kosnya lebih daripada projek rel konvensional seperti ECRL itu.

"HSR Eropah ini bergerak sehingga kelajuan tertinggi 300 km sejam, berbanding projek ECRL yang dicadangkan pada kelajuan 170km sejam," kata mereka.

Oleh itu, kata mereka, apa yang Rahman telah cuba lakukan, dengan sengaja atau sebaliknya, adalah untuk cuba menjual rakyat 'sebuah ATP turboprop pada harga yang sebuah Boeing 747'.

"Malangnya bagi beliau, rakyat Malaysia tidak sbodoh itu," kata mereka.

MP HARAPAN itu berkata Abdul Rahman tidak perlu pergi ke seluruh dunia untuk mewajarkan kos ECRL, kerana dia hanya perlu melihat projek yang sama di negara ini.

Kata mereka, beliau sepatutnya tahu kos landasan berkembar Ipoh-Padang Besar sejauh 329km dan Gemas-Johor Bahru sepanjang 179km ialah masing-masing RM44 juta dan RM39.8 juta bagi setiap kilometer.

"Peliknya, projek-projek, seperti Ipoh-Padang Besar dan Rawang-Ipoh dapat disiapkan oleh kejuruteraan dan syarikat pembinaan tempatan.

"Kami mencabar Dato 'Seri Rahman Dahlan untuk menunjukkan bukti bahawa kos sebuah projek keretapi konvensional berharga lebih tinggi daripada di atas atau tidak ada syarikat tempatan dengan kepakaran yang diperlukan dapat menyiapkan projek ECRL jauh kurang daripada RM55 bilion yang diberikan kepada China Communications Construction Company," kata mereka lapor Malaysiakini

Macai bolehlah dia perbodohkan..


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails