Sunday, February 14, 2016

Kan Budak-budak Tu Dah Setuju.. Jadi Kenapa Nak Bawa Masuk Juga 1.5 Juta Bangla Tu Zahid? (Video Inside)


Tahukah anda?.. Perjanjian Malaysia-Bangladesh memeterai kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh dibuat di kala pengumuman penyusunan semula serta penambahan sistem kadar levi untuk pekerja asing berkuat kuasa 1 Februari 2016.

Tahukah anda?.. Perjanjian Malaysia-Bangladesh bercanggah dengan agenda ekonomi yang digariskan dalam RMKe-11; iaitu dalam mewujudkan 1.5 juta pekerjaan menjelang tahun 2020 dengan sasaran penambahbaikan dalam produktiviti buruh dan pengurangan kebergantungan terhadap pekerja asing berkemahiran rendah.

Tahukah anda?.. Kerjasama Malaysia-Bangladesh menggunakan sepenuhnya sistem dalam talian bermula dengan proses permohonan pekerja; kononnya untuk mengawal penglibatan ejen pekerja asing tidak sah yang menyumbang kepada kenaikan kos penggajian serta risiko kepada eksploitasi pekerja asing.

Sedangkan umum mengetahui dengan wujudnya mekanisme rundingan terus ini akan menyulitkan lagi proses majikan untuk menghantar semula pekerja yang didapati bermasalah memandangkan mereka yang diterima masuk telah mendapat akses penuh daripada kedua-dua kerajaan.

Tahukah anda?.. Dasar penggunaan pekerja asing mengurangkan peluang pekerjaan kepada pekerja tempatan yang rata-ratanya 70 peratus berpendidikan SPM ke bawah. Hari ini Low Yatt, kedai-kedai makan, stesen minyak, hotel-hotel, industri pembinaan, kilang-kilang seperti Proton dibanjiri dengan kehadiran pekerja asing.

Akibatnya, gaji terus mengecil dan gagal berkembang. Kesemua industri ini mampu dipenuhi oleh pekerja tempatan jika mereka dibayar dengan sewajarnya.

TAHUKAH ANDA?.. Untuk mereliasasikan cita-citanya untuk membawa masuk 1.5 Juta Bangla ke negara kita.. Zahid dah jadi tak faham bahasa..

Berucap pada Perhimpunan Agung Tahunan Majlis Belia Selangor ke-32 di Shah Alam, Zahid mengajukan beberapa soalan kepada mereka pada majlis itu sama ada mereka mahu bekerja dalam sektor-sektor seperti industri berat dan perladangan, yang mana beliau menerima jawapan lantang “ya”.

"Adakah anda semua golongan belia, bersetuju bekerja di ladang kelapa sawit?"

"Saya tanya golongan belia sekarang, sama ada anda semua setuju untuk bekerja di bawah panas matahari di tapak pembinaan untuk membina rumah?"

"Saya bertanya sekarang, jika anda semua bersetuju berpeluh dalam kilang-kilang? Menyapu jalan raya dan membersihkan longkang?
Belia menjawab “ya” bagi semua soalan itu.

YA!! maknanya tu Belia-belia tu sangguplah Zahid.. takkan yang tu pun tak faham kot?.. tak faham atau buat-buat tak faham ni?

Ni video ucapan Zahid tu..



Kan budak-budak tu dah setuju nak mengambil alih kerja-kerja yang diberikan kepada Bangla-bangla kalau Bangla-bangla dihantar balik ke Bangladesh.. kenapa nak dibawa masuk juga 1.5 Juta Bangla tu? 

Nak cover malu punya pasal.. Zahid mengarahkan presiden majlis Datuk Irmohizam Ibrahim, yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor, untuk mendaftar semua 1,000 belia yang menghadiri perhimpunan agung bagi pekerjaan berkaitan 3D – merujuk kepada tugasan yang dianggap sebagai kotor, sukar dan berbahaya.

Dah tu memandai-mandai pulak dia buat kesimpulan.. kononnya secara realistiknya belia Malaysia bersikap pemilih dan tidak bersedia bekerja dalam 3 sektor berkenaan.

"Anda bersetuju macam itu saja? (Tetapi) Ini realitinya, orang muda tidak mahu melakukan pekerjaan itu," katanya.

"Berapa ramai daripada anda bersedia bekerja sebagai tukang masak di restoran-restoran tempatan atau bekerja di kilang-kilang perabot?"

"Kita memerlukan sekurang-kurangnya 160,000 pekerja di kilang-kilang. Berapa ramai daripada anda bersedia meneroka bidang itu yang kini diisi pekerja asing?"

Laporan penuh bacalah di The Malaysian Insider

Kalau dah bersungguh-sungguh sangat nak perjuangkan nasib rakyat Bangladesh tu.. hang pindah pi Bangla lah Zahid.. jadi Menteri kat sana..



Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails