Saturday, December 19, 2015

Bila Semua Orang Tak Mahu Bagi Laluan Kepada Konvoi Najib...


Kalau untuk rakyat pandai pulak Menteri kata kalau nak elakkan kesesakan bangunlah diawal-awal pagi jadi kenapa Menteri sendiri tidak mempraktikkan cara ini?

Bangunlah awal-awal pagi untuk ke sebarang Majlis yang perlu dihadirinya.. tak perlu gunakan Polis pengiring untuk membuka laluan untuk mempercepatkan perjalanannya..

Baru-baru ini seorang pengguna jalanraya telah memuat naik satu status dalam Face Book miliknya menceritakan tentang bagaimana seorang VIP tidak diberikan laluan oleh pengguna-pengguna jalanraya..

Biarpun Polis pengiring telah meminta orang ramai memberikan laluan.. tetapi semua buat bodoh saja.. maka kelam-kabutlah Polis yang mengiring itu..

Sy dalam perjalanan ke sri petaling utk 1 lg kelas personal coaching.

Tiba2 d belakang sy, ada beberapa buah superbike polis trafik yg memberi arahan kpd semua kereta ke tepi bg memberi laluan kpd vvip d belakangnya.

Sy dgn muka bodohnya buat bodoh dgn arahan polis trafik tersebut sehingga kereta vvip tersebut terpaksa memasuki lorong kanan sy. Sy melihat no plat, kereta rasmi pok jib rupanya.

Apa yg besnya, sy ingat sy sorang je x bg laluan, rupanya semua kereta dpn sy pn buat bodo dgn polis trafik tersebut sehingga polis itu kelihatan kalut x tau nak buat apa apabila kereta2 buat bodo xnak bg laluan.

Syabas rakyat malaysia, anda memperjuangkan hak anda. Kami x marah polis yg menjalankan tugas. Kami nak suh menteri amalkan apa yg menteri cakap hr tu je pd rakyat - kalu x nak bayar tol n elak jem, sila bangun pg.

** so menteri klu x nak ngadap jem, hangpa bangun pg atau balik keja lewat laa bhai... x pun naik pengangkutan awam.. kata berjiwa rakyat

*** x teringat plak nk snap gambar polis dan kereta pok jib tu yg kelihatan x tentu arah x dapat lolos dr jem... terpana dgn panorama yg jarang2 dpt dilihat ni ~ Fadzil Khairi

Status tersebut mendapat hampir 25,000 Likes dan dikongsi oleh hampir 5,000 orang..

Padan muka VVIP tu.. biar dia rasa sendiri macam mana rakyat rasa bila terperangkap dalam kesesakan hasil dari perancangan lalu-lintas yang bijak oleh Kerajaan..

Wajarkah kita memberikan laluan buat VVIP itu?.. adakah ianya menjadi satu kesalahan tidak memberikan laluan buat VVIP itu?

Baca ni...

According to legal expert Datuk Jahaberdeen Mohamad Yunos, the short answer is no, you don’t have to. This is because there is no such law that requires motorists to give way to a VIP convoy on the road. However, each situation has to be scrutinised on a case by case basis, he stated.

In a report by New Straits Times, Jahaberdeen said: “We have to look at the situation in order for action to be taken. If the VIP concerned is going for an official meeting and the stationary motorist is preventing him from conducting his job, then yes, he (the motorist) can be forcibly asked to move. But if the VIP is using the road in his personal capacity, then the motorist is not obliged to move and give way to him.”

Tak salah rupanya..

Jadi saranan aku buat Menteri-menteri tu lain kali kalau tak mahu terperangkap dalam kesesakan, bangunlah awal-awal pagi untuk ke Mesyuarat atau Majlis itu.. kalau kami rakyat boleh buat pasai apa hangpa tak boleh buat?


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails