Friday, November 20, 2015

Obama!! Jangan Nak Menipu La Wei.. Menteri Kami Kata Harga Ubat Tak Akan Naik Lah Selepas TPPA.. Tengok Nih!!


Sudahlah kehadirannya ke negara kita menyusahkan dan menyebabkan warga kota terperangkap dalam kesesakan kerana banyak jalan-jalan ditutup.. dah tu dia nak menipu pula..

Katanya harga ubat dijangka naik sebaik sahaja Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) disahkan sedangkan suatu masa dulu Menteri kita kata bukan saja harga ubat tak akan naik malah kedaulatan negara pun tak terjejas..

Macam ni punya penipu pun Najib sambut bagai nak rak.. ceh!

Laporan berkaitan..

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama hari ini mengakui bahawa harga ubat dijangka naik sebaik sahaja Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) disahkan.

Bercakap pada sesi Townhall bersama alumni Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara (YSEALI) Kampus Taylor's University Lakeside, di Subang Jaya,

Obama bagaimanapun berkata sifat perjanjian perdagangan itu adalah bahawa semua pihak yang terlibat perlu bersedia untuk berkorban atau rundingan itu tidak akan berjaya.

"Ketika ini, banyak syarikat-syarikat ubatan di Amerika Syarikat marah pada saya kerana mereka kata mereka tidak lagi dilindungi.

"Perkara yang saya katanya ialah secara umumnya, dalam persekitaran baru global, perubahan berlaku setiap masa dan sudah menjadi prinsip dan nilai saya bahawa kami akan memastikan perubahan itu baik untuk rakyat biasa.

"(Selain itu), ia baik untuk peladang, penuntut yang masih muda, baik untuk wanita, baik untuk negara membangun, dan saya tidak percaya bahawa kita perlu berhenti untuk berubah.

"Saya tidak percaya bahawa kita boleh hentikan perubahan. Saya tidak fikir bahawa dengan meletakkan halangan ke atas perdagangan, kita boleh hentikan perubahan," katanya ketika menjawab soalan peserta dari Malaysia - Malaysiakini

Ni laporan yang menunjukkan Menteri kita kata harga ubat tak akan naik..

SHAH ALAM – Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed menegaskan kemasukan Malaysia ke dalam Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) tidak akan menjejaskan kedaulatan negara.

Beliau turut menafikan TPP akan mengakibatkan kenaikan harga ubat-ubatan seperti yang didakwa banyak pihak.

Katanya, terdapat beberapa salah faham berhubung perkara itu, selepas teks penuh perjanjian pakatan perdagangan kontroversi itu diumumkan Khamis lepas.

Mustapa berkata, syarat tertentu di bawah TPP akan membolehkan rakyat Malaysia mempunyai akses awal kepada ubat-ubatan yang inovatif dan ia juga akan membuka jalan supaya ubat generik yang lebih murah boleh memasuki pasaran awal.

"Malaysia melaksanakan proses perlindungan data farmaseutikal sejak 2011, di mana data ujian akan dilindungi untuk tempoh 5 tahun. Kerajaan bersetuju meluaskan perlindungan data yang serupa untuk produk biologi, supaya rawatan diberi tanpa diskriminasi.

"Peraturan ujian perlindungan data di Malaysia bagaimanapun, mempunyai syarat-syarat yang harus dipenuhi oleh pereka inovasi (inovator). Sebagai contoh, mereka perlu memohon pendaftaran farmaseutikal di Malaysia dalam tempoh 18 bulan dari tarikh produk mendapat kelulusan pemasaran pertamanya di mana-mana negara lain," katanya.

Beliau turut menafikan dakwaan bahawa penyertaan Malaysia akan menghalang akses mendapat ubat yang lebih murah kerana adanya klausa tentang pelanjutan paten.

"Saya ingin jelaskan, proses kelulusan paten dan pemasaran untuk ubat di Malaysia ketika ini adalah efisien. Jadi, kemungkinan lanjutan paten tidak akan timbul.

"Oleh itu, dakwaan yang klausa paten itu akan menyebabkan harga ubat meningkat kerana TPP adalah tidak tepat," katanya. - Sinar

“You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.”- Abraham Lincoln.. aku tujukan buat Menteri kita yang bangang tu...


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails