Tuesday, October 13, 2015

"Kami akan kurangkan kadar tol" janji Najib.. bila tol naik Mahathir pulak yang salah?


Gambar di atas adalah gambar yang telah dirakam pada 6 April 2013 di Majlis Pelancaran Aku Janji BN PRU13..

Jelas tertera aku janji Najib yang mengepalai BN iaitu " Kami akan kurangkan kadar tol antara bandar secara berperingkat demi kesenangan rakyat Malaysia..

Janji demi memancing undi.. dan umpannya dimakan oleh macai-macai.. oleh itu merekapun mengundilah BN dan berkempenlah macai-macai untuk BN bermati-matian..

Malangnya.. setelah PRU13 berakhir dan kuasa masih ditangan BN.. janji tinggal janji.. kadar tol yang dijanjikan hendak diturunkan dinaikkan pula dengan alasan nak bina lebih banyak Sekolah, Masjid dan Hospital..

Menariknya bila Najib dan BN memungkiri janji.. macainya menyalahkan Mahathir pula.. kah..kah.. kah..

Ini memang mentaliti biasa segelintir orang Malaysia setiap kali ada kenaikan, apa jenis kenaikan punlah. Bagi kelompok ini, hidup mereka dari atas ke bawah memang ditentukan kerajaan, walhal kita pun tahu realitinya tidak begitu. Nanti Khamis, bila kenaikan itu dikuatkasakan, tol-tol yang terlibat penuh macam biasa jugak. 
Tapi penulis nak ingatkan bahawa tidak banyak yang kerajaan boleh lakukan untuk menghalang kenaikan yang SUDAH 7 TAHUN TERTANGGUH. Perjanjian konsesi yang diwarisi pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak dari tangan-tangan terdahulu yang tidak memberi ruang yang banyak untuk bertindak. 
Perjanjian konsesi itu memang direka sedemikian rupa – macam mana cara pun diakhirnya rakyat yang kena. Penulis tak payah bersusah payah pun nak kaji satu-satu perjanjian konsesi ini untuk tahu siapa dalang. Kalau konsepnya memindahkan beban kepada rakyat, itu memang bukan kerja orang lain, selain Tun Mahathir – bapa konsesi negara. 
Dialah yang menganjurkan konsep swasta bina – kerajaan anugerah konsesi – rakyat bayar. Setiap 3 tahun sekali, kadar tol akan dikaji (naiklah tu), dan kalau kenaikan itu perlu ditangguhkan, kerajaan masih perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi. Konsep hampir sama diamalkan dalam perjanjian IPP, ini semua cara untuk pastikan siapa individu pun yang dapat konsesi itu, kaya. 
Mana-mana Perdana Menteri selepas itu, inilah perjanjian yang mengikat. Mahathir dah pastikan dulu ketika semua perjanjian ini dibuat, syarikat konsesi tidak akan mengalami kerugian. Kalau tak rakyat tanggung, kerajaan tanggung (guna duit rakyat jugalah), mana ada ruang untuk rugi? 
Jadi rakyat perlu ucap terima kasih kepada Mahathir kerana legasi yang ditinggalkannya ini. Dia memang bijak dan membawa banyak kemajuan ke negara ini, tak perasan harga kepada semua kemajuan itu, kita (rakyat) lah yang membayarnya, bukan percuma - MyKmu

Kalau tak boleh nak kurangkan kadar tol.. mengapa berjanji?


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails