Thursday, September 10, 2015

Jangan buat kerja bodoh macam ni lah Zahid!!



Seronoklah.. pendatang asing tanpa izin atau PATI itu masuk ke negara kita secara haram.. kemudiannya Kerajaan kita dengan murah hati nak berikan tender untuk mendaftarkan mereka atau memutihkan mereka..

Lepas ni lagi berlambaklah yang masuk secara haram ke negara kita ni.. nak takut apa ditangkappun bukannya dihantar pulang tapi didaftarkan..

Datang secara haram.. bukannya ditendang pulang tapi ditatang..

Yang untung MyEG, yang bakal merana anak-anak bangsa.. mahu tak merana.. semua peluang kerja habis disapu oleh PATI..

Apapun aku setuju dengan pendapat ParpuKari ni..

Apa cerita ni Zahid Hamidi? Aku ada pelik sikit pasal la dengan apa yang sedang terjadi sekarang ni. Bukan apa aku difahamkan yang MYEG telah mendapat kontrak dari Imigresen untuk halalkan pendatang asing Bagladesh yang tinggal sini tanpa permit.

Khabarnya LO atau Surat Niat sudah dikeluarkan kepada syarikat berkenaan untuk menghalalkan pendatang haram ni semua. Amboi lain macam ni beb.

Sekarang ni aku nak tanya pada pihak berkuasa yang bertanggungjawab, tahukah anda ada dekat 1 juta bangla yang takde apa-apa atau KOSONG kat Malaysia ni? Maksud aku depa ni samada takde passport atau permit kerja, mereka adalah pendatang haram.

So kalau macam ni gayanya, disebabkan sesetengah syarikat nak buat untung maka semua pendatang yang dah lama cari makan kat sini akan jadi halal macam tu je? Kalau kita galakkan macam ni, esok lagi ramai yang masuk dengan alasan buat apa nak buang duit banyak, masuk cara haram dulu nanti dapat offer untuk jadi halal dengan kos yang lebih murah?

Ini soal keselamatan negara tau bukan benda main-main ni. Takkan kita nak halalkan mereka macam tu aje? Kan ke baik pihak imigresen tangkap mereka ni dan hantar mereka balik? Apakah dengan menghalalkan pendatang ini akan dapat menjimatkan kos pengantaran pulang? Baikkah perkara begini untuk negara demi untuk menjimatkan sedikit wang, betul ke jimat?

Aku nak Tanya sama AG, Menteri Sumber Manusia dan Imigresen, apakah dengan cara ini akan dapat atasi masalah pendatang haram? Bukankah lebih baik sekiranya adakan operasi dan tangkap mereka ni semua dan hantar mereka pulang, kemudian ambik yang baru dari sana yang berdaftar dan masuk dengan cara yang betul.

Aku tak faham dan aku tak nampak apa kebaikan yang ada dengan megadakan program menghalalkan pendatang ni? Ini bukan caranya, apa saja alsaan yang korang bagi bukan ini caranya. Langkah macam ni nampak macam nak menguntungkan sesetengah pihak je. Betul tak?

Aku harap kerajaan tidak benarkan program ini berjalan dan lebih baik ambik pekerja asing BANGLA yang baru dari negera mereka, sebab yang baru ini nanti kita tahu berapa yang masuk dan bukan macam sekarang dimana kita tak tau berapa jumlah mereka yang sebenar.

Bukan apa la, Kalau korang perasan, dari Bandaraya KL dan mana-mana Bandar sekitar tempat korang duduk, korang keluar belah malam dan korang boleh tengok lebih ramai bangla dan pendatang asing yang lain bertebaran, kadang-kadang kita rasa macam ada kat Negara luar beb.

Aku percaya kalau kita periksa kebanyakan mereka ni kosong dan tidak ada dokumen. Bukan saja bangla malah bangsa lain pun banyak, Myanmar, Indon dan spesis yang aku tak pernah tengok pun ramai sekarang ni. Takkan nak kasi semua halal macam tu aje kot? Serius wei ada jenis muka mereka macam nak bunuh orang, aku sendiri pun tak tau negara apakah asal mereka ini.



Lagi satu aku dengar program ni akan membuatkan para BANGLAWAN semua memilih siapa akan jadi tauke mereka semua, amboi manjanya mereka ni kan? Istimewa sungguh layanan nak diberi. Aku harap sangat menteri Dalam negeri Dato Seri Zahid Hamidi, Menteri Sumber Manusia dan bersama sama Peguam Negara dan Imigresen akan menghentikan kerja gila ini dan aku mintak semua rakyat Malaysia agar mendesak kerajaan agar jangan diteruskan program MENGHALALKAN PEKERJA BANGLA YG DAH ADA DIMALAYSIA NI..

Silalah sambung bacaan anda di ( SINI )

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails