Wednesday, July 8, 2015

Akhirnya Peguam-peguam Najib mula bertindak, bukannya saman.. tapi..


Akhirnya Peguam-peguam Najib memulakan tindakan terhadap WSJ yang mendedahkan mengenai hampir USD700 Juta dari 1MDB masuk ke akaun Najib.

Tapi pendekatannya nampak berbeza dengan apa yang telah dilakukan terhadap Malaysiakini, dalam hal Malaysiakini saman terus dikemukakan tapi WSJ pula nampak lembut pendekatannya.

Perdana Menteri melalui Peguamnya memberi tempoh 14 hari kepada penerbitan itu untuk menjawabnya.




"Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB?

"Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang 'sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu', manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB," kata surat yang dihantar melalui emel itu.


Pengesahan?.. pengesahan apa lagi entahlah, sedangkan semalam WSJ sekali lagi menyentuh isu ini dengan menyiarkan dokumen-dokumen mengenai transaksi tersebut.

Laporan berkaitan..

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah memulakan tindakan undang-undang terhadap Wall Street Journal (WSJ) berkaitan laporannya yang mendakwa AS$700 juta (RM2.6 bilion) dari dana 1MDB telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadinya. 
Bagaimanapun, ia bukan surat tuntutan seperti kebiasaannya, sebaliknya pasukan peguam Najib menghantar emel kepada Dow Jones, pemilik WSJ, meminta penerbitan itu mengesahkan sama ada ia mempertahankan laporannya. 
Perdana Menteri memberi tempoh 14 hari kepada penerbitan itu untuk menjawabnya. 
"Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB? 
"Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang 'sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu', manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB," kata surat yang dihantar melalui emel itu. 
Surat itu telah disediakan oleh firma guaman Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, yang mengendalikan beberapa saman fitnah lain bagi pihak Najib. 
Surat itu tertumpu kepada dua artikel, bertajuk "Malaysia leader's accounts probed" yang disiarkan pada 2 Julai dan "Scandal in Malaysia" yang disiarkan pada 6 Julai, kedua-duanya ditulis oleh Simon Clark dan Tom Wright. 
Surat itu mahu akhbar antarabangsa itu menyatakan tanpa ragu-ragu dan dengan jelas sama ada ia adalah hujahnya bahawa pelanggannya telah menyalahgunakan kira-kira AS$700 juta milik 1MDB.

Berikutan keseriusan tuduhan terhadap pelanggannya dalam laporan tersebut, katanya, pengesahan itu diperlukan bagi membolehkan pihaknya menasihati pelanggannya tentang tindakan undang-undang yang sesuai berhubung dengan penerbitan artikel-artikel itu. lapor Malaysiakini


Berdasarkan laporan berita di atas, peguam-peguam Najib itu mahu WSJ nyatakan dengan jelas bahawa 'ia (artikel berkenaan) adalah hujahnya bahawa pelanggannya telah menyalahgunakan kira2 AS$700 milik 1MDB'.

Adakah mereka berharap agar pihak WSJ menafikan menuduh pelanggan mereka telah menyalahgunakan  dana dari 1MDB itu?

WSJ mungkin akan menafikan apa yang dipersoalkan oleh Peguam-peguam Najib itu.. maka bila WSJ menafikan persoalan tersebut, bolehlah ianya digunakan untuk memperbodohkan rakyat dengan mengatakan WSJ nafikan dakwaan..

Sedangkan hakikatnya dari apa yang aku faham mengenai laporan WSJ itu, pihak mereka tidak pernah menuduh Najib salahguna AS$700 Juta dana milik 1MDB..

Apa yang dilaporkan mereka hanyalah dakwaan tentang adanya transaksi-transaksi yang penghujungnya melibatkan akaun yang didakwa milik Najib


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails