Tuesday, May 19, 2015

Hebatnya.. dalam masa sembilan bulan Najib dah tambah lagi RM44.148 Billion hutang negara..


Betul-betul cakap tak serupa bikin Presiden UMNO yang jadi Perdana Menteri ni.. tahun lepas dia kata nak kurangkan hutang tapi tahun ni hutang negara meningkat lagi..

Sekitar Oktober 2014 yang lalu Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan membentangkan belanjawan bagi 2015.

Najib menegaskan pentingnya langkah berterusan untuk mengurangkan defisit kerajaan bagi memastikan negara mencapai bajet seimbang menjelang 2020.

Beliau menyatakan, "Salah untuk melepaskan beban hutang kepada generasi akan datang. Kita mesti wariskan ekonomi yang lebih kukuh dan hutang yang lebih kecil…”

Kata Najib tu...

Apa yang kita perlu tahu perbezaan antara defisit dan hutang ialah..

Defisit bermaksud kerajaan berbelanja lebih daripada pendapatan (baca: cukai yang dikutip). Hutang pula ialah jumlah pinjaman kerajaan daripada pihak lain bagi menampung belanjawan.

Defisit ditunjuk dalam belanjawan setiap tahun tetapi hutang meliputi jumlah defisit terkumpul daripada tahun-tahun sebelumnya. 

Sejak 1970 hingga 2014, Malaysia mengamalkan belanjawan defisit sebanyak 43 kali, dan ia meningkat secara ketara sejak 2005. Kesan defisit secara berterusan ini, hutang negara meningkat daripada 36.0% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 1998 kepada 52.6% KDNK pada 2013.

Dalam Laporan Ekonomi Malaysia 2014/2015, dinyatakan hutang domestik negara, sehingga akhir Jun 2014, berada pada kadar RM552.652 billion, sementara hutang luar negeri bagi jangka masa panjang, sederhana dan pendek, sehingga tempoh yang sama, berada pada kadar RM335.572 billion (termasuk hutang swasta).

Sejak 2010, faedah yang dikenakan terhadap pinjaman bersih dalam dan luar negeri berjumlah antara RM15 billion hingga RM22 billion setahun. Kerajaan menjangkakan defisit pada kadar 3.5 peratus bagi 2014 dan menurun pada kadar 3.0 peratus bagi 2015... bacalah kat SINI untuk lebih menyeluruh..

Walaupun telah berkata adalah salah untuk melepaskan beban hutang kepada generasi akan datang... tapi hutang negara dibawah pentadbiran Najib terus meningkat..

Baca ni..

Jumlah hutang kerajaan Persekutuan pada akhir Mac lepas sebanyak RM596.8 bilion atau 52.1 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini. 

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Chua Tee Yong berkata daripada jumlah itu sebanyak 97 peratus atau RM579.2 bilion merupakan hutang domestik manakala RM17.6 bilion atau tiga peratus lagi membabitkan pinjaman luar pesisir. 

"Kedudukan hutang Kerajaan Persekutuan kekal terurus dan dikategorikan sebagai negara keberhutangan sederhana," katanya ketika menjawab soalan Nga Kor Ming (Taiping-DAP) dalam sesi soal jawab pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Hebat sekali Najib ni.. akhir Jun 2014, kadar hutang negara RM552.652 Billion.. Manakala akhir Mac 2015 kadar hutang dah menjadi RM596.8 Bilion

Dalam masa lebih kurang sembilan bulan Najib dah meningkatkan hutang negara lagi RM44.148 Billion..

Aku musykil sikit bila Tee Young tu kata RM17.6 Billion hutang luar pesisir.. cuba tengok angka kat bawah ni..

SUMBER
 Ada sesiapa boleh tolong jelaskan tentang perbezaan tu?


Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails