Wednesday, May 6, 2015

Ahli Parlimen Baling mai buat lawak ka kat Permatang Pauh ni?


Parlimen sendiri pun dia tak terjaga tiba-tiba dia nak jadikan Permatang Pauh sebagai 'Parlimen Angkat' Baling pulak.. kah.. kah.. kah..

Lainlah kalau di Baling tu semua penduduknya senang lenang, berbagai kemudahan dan prasana lengkap.. jalan raya tak berlubang-lubang.. Hypermarket bercambah-cambah.. penduduknya tak perlu keluar dari kawasan untuk mencari pekerjaan yang lebih baik..

Barulah orang Permatang Pauh rasa bangga jika Azeez nak jadikan Permatang Pauh sebagai Parlimen Angat..

Ini tidak.. penduduk Baling sendiripun dia tak terjaga.. nak sibuk jaga Permatang Pauh pulak..

Daripada Azeez ni sibuk nak jadikan Permatang Pauh sebagai Parlimen Angkat lebih baik dia salurkan peruntukan berjuta RM yang dia dapat sebagai Ahli Parlimen tu untuk membantu penduduk Baling yang menderita kerana harga getah yang rendah dan tak menentu tu..

Laporan berkaitan..

Parlimen Baling akan menjadikan Permatang Pauh sebagai 'Parlimen angkat' sekiranya Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Kecil kawasan ini esok. 
Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, tindakan tersebut akan membolehkan kedua-dua kawasan Parlimen tersebut berkongsi pengalaman pembangunan sebelum dilaksanakan di Permatang Pauh. 
"Walaupun saya pemimpin UMNO adalah menjadi tanggungjawab saya di bawah payung BN mendampingi masyarakat berbilang kaum dan saya yakin sejarah baru, pembangunan baru bakal bermula untuk masyarakat Permatag Pauh jika BN menang nanti," katanya yang juga Pengerusi Biro Kebajikan UMNO. 
Menurut Abdul Azeez, apa yang dilakukan semasa berkempen ialah menjelaskan kerja-kerja kebajikan yang bakal kita lakukan dan apa yang beliau dapati setelah 17 tahun kebajikan masyarakat setempat masih tidak dibela. 
Sementara itu, kehadiran lebih 1,000 pengundi India pada majlis makan malam bersama calon Barisan Nasional (BN), Suhaimi Shabudin di Permatang Pauh malam tadi secara tidak langsung memberi isyarat mereka mendahagakan perubahan. 
Seorang pengundi dari Seberang Jaya, Shant Vijayan, 40an berkata, beliau kecewa kerana tidak banyak perubahan di Permatang Pauh walaupun Pakatan Rakyat diberi peluang untuk melakukannya. 
"Keturunan kami sejak datuk saya lagi merupakan penyokong setia BN yang membawa pelbagai agenda pembangunan khasnya untk masyarakat India," katanya. 
Bagi Vijayan Murugaiyah, 56 mula bosan dengan ritorik politik keluarga yang dimainkan atas nama Reformasi yang dimainkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR). 
"Pada awalnya, kerana mahukan perubahan kami memilih PKR, malangnya nasib kami tidak berubah. Kami mahukan perubahan di sini, calon muda tempatan yang sentiasa bersedia berkhidmat, kita cuba beri peluang kepada beliau (Suhaimi Shabudin)," tegas beliau. - MalaysiaGazette.

Balik jenguk Baling lah Azeez..

Ni laporan mengenai penderitaan penoreh getah yang disiarkan Sinar pada tahun 2014 sebelum GST dilaksanakan Kerajaan Barisan Nasional..

Nasib penoreh getah kini boleh dikatakan seperti pada era 80-an kerana walaupun harga getah sekarang sekitar RM2.60 sekilogram (kg) tetapi kos kehidupan yang tinggi seperti tidak ada nilainya. 
“Masalah ini bertambah perit bagi mereka yang menoreh secara sistem pawah yang mana mereka terpaksa membahagikan hasil dengan pemilik kebun getah. 
"Kami hanya mendapat sekilo pada harga getah sekarang ialah RM1.30 sahaja dan hendak beli gula pun dah tak mampu,” katanya yang mempunyai empat anak bersekolah. 
Oleh itu, dia berharap kerajaan dapat memberi subsidi kepada penoreh getah seperti yang diberi kepada nelayan dan petani kerana getah juga merupakan eksport utama negara selama ini. 
Bagi Jewe Jeman, 60, jika kerajaan tidak masuk campur dalam menentukan harga, sudah pasti harga getah turun lagi. 
Katanya, selain harga getah semakin menurun, masalah kuantiti hasil yang semakin berkurangan juga turut menjadi masalah kepada penoreh terutamanya pada musim kemarau ini sebab daun getah akan luruh dan mengeluarkan pucuk hingga menjejaskan pengeluaran. 
“Dulu, setiap 10 hari saya mampu memperoleh 100kg iaitu RM140 untuk kebun seluas 0.6 hektar, tetapi kini ia mampu menghasilkan 60kg sahaja,” katanya. Seorang peniaga makanan, Shahidan Sabu, 43, berkata, pendapatannya sejak kejatuhan harga getah menyebabkan perolehannya juga turut merosot. 
Katanya, dahulu setiap kali penoreh pergi atau pulang bekerja, mereka akan singgah ke kedainya untuk membeli makanan dan minum tetapi kini sebaliknya. 
“Saya yakin kesan kejatuhan harga getah menyebabkan penoreh terpaksa berfikir beberapa kali untuk membeli barang. Kesan kejatuhan getah kini turut dirasai saya yang kebanyakan pelanggan terdiri daripada penoreh,” katanya

Itu dulu sekilo getah RM1.30.. tapi masa tu tak ada GST lagi...

Sekarang harga getah lebih kurang RM1.80 hingga ke RM2.00 sekilo.. tapi barang keperluan meningkat harganya kerana GST.. ditambah pula cuaca yang tak menentu.. cukup ka depa nak makan Azeez?

Kalau boleh batang getah tu depa kokak.. batang getah tu pun depa kokak kata seorang sahabat dari Baling..

Poodah!! nak jadikan Parlimen Angkat konon....

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails