Tuesday, March 31, 2015

Kos selenggara jet baru Najib,15 tahun RM690 juta saja..


Hakikatnya walau berapa Billion RM sekalipun yang perlu Kerajaan Barisan Nasional keluarkan untuk kos penyelangaraan jet baru itu.. macai tak kisah..

Sebabnya mereka berbangga apabila melihat Rosmah dan Najib menaiki jet tersebut.. bagi mereka boleh melihat jet tersebut dan melambai-lambai kepada jet yang terbang itu adalah satu kebanggan yang amat sangat..

Malah mereka juga suatu hari nanti dengan bangganya akan menceritakan kepada anak cucu mereka...

"Dulu masa atuk muda-muda.. Atuk pernah melampai-lambai sambil melompat-lompat keriangan bila nampak jet yang dinaiki Perdana Menteri terbang...."

"Atuk melompat-lompat gembira sebab Atuk bangga ada Perdana Menteri yang bijak dalam menguruskan ekonomi negara.. "

"Atuk juga bangga sebab Atuk dah bayar GST untuk membolehkan Najib beli jet baru itu.. walaupun Atuk terpaksa makan mee segera hari-hari.. "

"Itulah pengorbanan Atuk buat Perdana Menteri yang Atuk sayangi masa itu... "

Kalau cucunya juga kurang cerdik, cucunya itu pasti kagum.. tapi kalau cucunya lebih cerdik.. akan bertanyalah cucunya..

"Awat Atuk bodoh sangat?"


Laporan berkaitan...

PKR mendakwa kos penyenggaraan, operasi dan pengurusan (OMM) jet baru perdana menteri ACJ320 akan menelan belanja RM690 juta untuk tempoh 15 tahun.  
Naib Presidennya Rafizi Ramli mendakwa kiraan itu berdasarkan penetapan kontrak RM46 juta setahun untuk urusan itu.  
“Jika ditambah dengan kos OMM bagi jet sedia ada ACJ319 bagi tempoh tujuh tahun akan datang, jumlah OMM bagi dua buah jet peribadi perdana menteri adalah RM1.098 bilion,” dakwanya,  
Rafizi mendakwa, pecahan pembayaran itu seperti berikut:  
- Tahun 2007 hingga 2010: RM110 juta Tahun 2011 hingga 2015
- RM194 juta Khidmat disambung 2016 hingga 2022
- RM408 juta Setakat ini,  
Putrajaya masih belum menolak angka dikemukakan Rafizi itu.  
Bagaimanapun, seorang anggota Parlimen penyokong kerajaan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim mempertahankan tindakan membeli jet itu.  
Menurutnya, tindakan itu dapat mengurangkan kos penyelenggaraan dan memastikan keselamatan pemimpin negara dalam perjalanan.  
Pembelian itu dikritik hebat susulan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) esok, yang didakwa aktivis dan pembangkang akan membebankan rakyat terbanyak ~ Malaysiakini



Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails