Sunday, March 22, 2015

Hudud: Bijak juga strategi Najib ni..


Asasnya apa yang perlu kita faham tentang tujuan UMNO dalam menyokong perlaksanaan undang-undang Hudud di Kelantan hanyalah untuk meretakkan hubungan antara PAS, PKR dan DAP..

Jika pihak UMNO benar-benar ikhlas dan benar-benar mahukan hukum Allah ini ditegakkan di Negeri-Negeri dan Negara kita ini, sejak merdeka lagi mereka boleh melakukannya.. bukannya baru sekarang..

Sekarang ada dari Pakatan Rakyat yang sudah termakan umpan dan mereka mula berantakan sesama sendiri.. dan boleh dikatakan retak kini menanti belah..

Hanya masa yang akan menentukan samada Pakatan Rakyat akan kekal atau tinggal sejarah..

Lebih panjang masa yang ada maka lebih parahlah hubungan sesama parti dalam Pakatan Rakyat.. jadi pembentangan rang undang-undang tersebut perlu ditangguhkan selama yang mungkin..

Laporan berkaitan..

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri berkata rang undang-undang persendirian berhubung pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) di Kelantan tidak mungkin dapat dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat yang berlangsung sekarang.

Beliau berkata ini berikutan banyak lagi rang undang-undang kerajaan perlu dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat kali ini yang akan berakhir 9 April hadapan.

"Saya difahamkan Speaker Dewan (Tan Seri Pandikar Amin Mulia) sudah menerima rang undang-undang persendirian mengenai hudud ini, tetapi belum tahu sama ada akan dibentangkan atau tidak.

"Kerana banyak bill kerajaan seperti rang undang-undang khas untuk menangani ancaman militan termasuk kumpulan Isis akan dibentangkan pada persidangan kali ini.

"Jadi kita tidak tahu ada masa yang cukup atau tidak untuk dibentangkan," katanya.

Khamis lepas, Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) atau lebih dikenali sebagai undang-undang hudud untuk dilaksanakan di negeri itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kalabakan Datuk Abdul Ghapur Salleh berkata Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 atau hukum hudud itu terutama maksud dan konsepnya perlu diperjelas dengan mendalam kepada orang bukan Islam.

“Secara peribadi saya menyambut baik hukum hudud itu di kerana sebagai orang Islam kita harus akur pada peraturan yang ditetapkan oleh agama," katanya.

Menurutnya, hukum hudud tiada kaitan dengan masyarakat bukan Islam dan mereka juga tidak menerima sebarang kesan apabila hukum itu dilaksanakan. – Bernama




Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails