Thursday, March 27, 2014

Dua Pesawat Pejuang pintas Boeing 777 yang tak dikenali..


Insiden ini telah dilaporkan oleh CNN semalam, dalam laporanya CNN melaporkan pihak berkuasa Belanda telah menggerakkan dua buah pesawat pejuang bagi memintas sebuah pesawat Boeing 777 yang menceroboh ruang udaranya.

Pesawat Boeing 777 milik LAN Cargo terbang  untuk ke Amsterdam dari Miami telah diiring keluar dari ruang udara Belanda kerana telah melanggar perintah sekatan udara  yang dikuat kuasakan sekitar kawasan  Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear 2014 (NSS 2014) yang berlangsung di The Hague

Edmund Messchaert, jurucakap Kementerian Keselamatan dan Keadilan Belanda, memberitahu CNN, pesawat pejuang F16 Belanda itu hanya mengikut protokol atau SOP dengan mengiringi pesawat Boeing itu ke Jerman tanpa sebarang kejadian tak diingini.

Fighter jets intercept plane that breached summit flight restriction 
The Royal Dutch Air Force scrambled fighter jets on Monday to intercept a cargo plane that entered Dutch airspace without proper clearance as world leaders gathered in the Netherlands for a nuclear security summit.  
The LAN Cargo Boeing 777 bound for Amsterdam from Miami "was diverted away" from Dutch airspace due to restrictions around the summit in The Hague, Edmund Messchaert, spokesman for the Dutch Ministry of Security and Justice, told CNN.  
Messchaert said Dutch F16 fighters followed protocol and escorted the plane to Germany without incident. He said LAN Cargo apparently forgot to apply for permission to land or didn't know airspace restrictions were in place for the summit.  
A statement from the hauler, based in Chile, confirmed Flight UC 1503 wasn't able to land in Amsterdam and was diverted to Frankfurt "because of an error in the special classification of the flight."  
The plane was later permitted to continue to Amsterdam, the airline said ~ CNN


Itu kat negara orang.. tak adanya diaorang main sangka-sangka saja.. dikesan ceroboh terus dipintas dan diiring keluar.. ikut SOP yang ada..

Biarpun dalam hal ini Juruterbang itu mungkin akan berkata " Tak sangka lah pulak aku, tak boleh terbang kat situ..."

Tentera Udara mereka peduli apa??... Tapi kat negara kita ni?.. malas dah aku nak komen.. korang bacalah apa penjelasan TUDM di ( SINI )

Cuba bayangkan berapa banyak tenaga dihabiskan, berapa banyak pula wang yang telah dibelanjakan untuk menjalankan operasi mencari dan menyelamat yang kini dah ditukar menjadi operasi mencari sahaja hanya jika pesawat yang tak dikenali kemudiannya dikenali sebagai MH370 itu dipintas ketika melintas Semenanjug?

Mungkin juga pesawat F16 tersebut memintas Boeing 777 itu kerana dua pemimpin UMNO iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Zambry Abdul Kadir berada dalam sidang tersebut kalau tak ada pemimpin UMNO tu tak akan dipintasnya..

Mungkinlah...kah..kah..kah...

Ni print screen laporan tu.. mana tahu esok atau lusa dah hilang laporan ni..




Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails