Friday, December 14, 2012

Digelar 'Anjing Imperialis'.. Ini jawapan BJ Habibie buat Zainuddin Maidin..


Bekas Menteri yang datangnya dari UMNO Tan Sri Zainuddin Maidin telah mengkritik mantan Presiden Indonesia ketiga, Bacharuddin Jusuf Habibie atau BJ Habibie melalui penulisannya dalam Utusan Malaysia Isnin lalu.

Zainuddin Maidin juga telah mendakwa Habibie sebagai penyebab berlakunya perpecahan rakyat Indonesia kepada 48 parti politik yang mengakibatkan keadaan politik negara itu dalam porak-peranda hingga kini.

Habibie menjadi gunting dalam lipatan terhadap Presiden Indonesia Suharto walaupun Suharto yang membawanya kembali dari Jerman untuk kemudiannya menjadi wakil Presiden dan demikian juga yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim terhadap Tun Dr. Mahahtir Mohamad ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri setelah ‘dipungut’ daripada ABIM.

Habibie juga menurut Zainuddin sempat menjadi Presiden dan mengkhianati bangsa dan negaranya setelah menjadi Presiden.

Diakhir artikelnya Zainuddin menulis Pada hakikatnya mereka berdua tidak lebih daripada “The Dog Of Imperialism."

Kalau korang nak baca artikel penuh sila baca di Google's cache ( SINI ) pasal Utusan On-line dah removed artikel itu..

Meskipun dihina sedemikian rupa oleh Pemimpin UMNO.. berikut adalah jawapan dari BJ Habibie..


JAKARTA - Mantan presiden RI ke-3, BJ Habibie menganggap hinaan dan pelecehan yang dilontarkan mantan menteri penerangan Malaysia, Tan Sri Zainuddin Maidin sebagai sebuah pujian.

''Kalau ada yg menghina Anda, anggap aja sebagai sebuah pujian bahwa dia berjam-jam memikirkan Anda, sedangkan Anda tak sedetik pun memikirkan dia," ujar Habibie melalui akaun facebook The Habibie Center.


Dalam tulisannya, Zainuddin menuding Habibie sebagai pengkhianat bangsa, lantaran semasa menjabat Presiden RI, Indonesia harus kehilangan Timor Timur (sekarang Timor Leste).

Bahkan, Zainuddin menyebut The Dog of Imperialism dan lengsernya Habibie yang merupakan pemerintahan tersingkat dan jatuh dalam kehinaan.

Penghinaan mantan menteri Malaysia itu mendapat kecaman dari tokoh dan masyarakat Indonesia.

Sikap Habibie yang menganggap penghinaan itu sebagai bentuk pujian mendapat simpati dari masyarakat.

Habibie dinilai sebagai negarawan sejati ~ Republika


Secara tidak langsung BJ Habibie telah membuktikan bahawa beliau adalah seorang pemimpin yang berjiwa besar.. bukannya bernafsu besar seperti pemimpin UMNO yang mengkritiknya itu..

Woit!! Mamak Zainuddin!! Hang tak rasa malu ka??


Baca juga tindakan yang akan diambil oleh Majlis Permesyuaratan Rakyat (MPR) Indonesia terhadap Malaysia berikutan kenyataan bangang bekas Menteri dari UMNO itu di ( SINI )

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails