Thursday, March 3, 2011

Senarai panjang kejayaan pentadbiran kerajaan BN Melaka


a) Eye On Malaysia disita.Fitraco NV memfailkan saman pada Eom dan MST Ad Suria Sdn Bhd (MST Ad Suria) pada 15 September tahun lalu, selepas syarikat terbabit gagal melunaskan hutang pinjamannya sebanyak RM17 juta bagi menyewa dan membawa roda berkenaan ke Malaysia pada 2006.

Sebelum itu Kerajaan Negeri Melaka bersetuju untuk mengambil alih roda berkenaan setelah sebelum ini ianya beroperasi di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur dari 1 Januari 2007 hingga 31 Ogos 2008.


Kerajaan Negeri Melaka mempunyai kepentingan di dalam Eye On Malaysia ini menerusi Eom, sebuah syarikat usahasama yang ditubuhkan bersama MST Ad Suria. Kerajaan negeri diwakili Kumpulan Melaka Berhad (KMB). RM8 juta duit rakyat Melaka hangus disebabkan kelemahan dan kelalaian kerajaan negeri Melaka pimpinan Ali Rustam.

Eye On Malaysia yang dipindahkan ke Melaka pada tahun 2008 dahulu di sita oleh Mahkamah Januari 2009 kerana kegagalan syarikat tersebut membayar hutang kepada pemilik asalnya iaitu syarikat dari Belgium, Fitraco NV.

Pada 8 Februari 2010, MST Ad Suria Sdn Bhd (Syarikat usahasama agensi kerajaan negeri) diperintahkan membayar kos RM35,000 dan defendan kedua, Eye On Malaysia Sdn Bhd membayar RM10,000 kepada Fitraco NV.

Syarikat dari Belgium itu juga dibenarkan memindah keluar roda gergasi 'Eye of Malaysia' dan boleh memasuki tanah milik syarikat "Eye On Malaysia Sdn Bhd. Mahkamah juga memerintahkan tanah itu dibaikpulih seperti sedia kala selepas roda itu dibuka.

Ini bermakna roda gergasi, Eye On Malaysia dan tapaknya ini akan hanya tinggal nama dan menjadi bahan sejarah. Mungkin ianya boleh dimasukkan sebagai destinasi pelancongan terbaru Melaka.

b) Pusat Bowling Antarabangsa Melaka (MIBC) yang dirasmikan pada 1Ogos 2009, yang terletak berdeketan MITC, Ayer Keroh yang mempunyai 52 lane telah menelan duit rakyat sebanyak RM15 juta.

c) Projek Pulau Melaka terdiri dari 4,387 unit rumah kediaman dan 4,180 unit separa perniagaan termasuk pusat pelancongan mewah, hotel serta pelbagai aktiviti pantai dengan kos yang bernilai RM1.46 bilion dan dilaporkan telah terjual sebanyak RM195.3 juta iaitu sebanyak 1,419 unit sehingga 31 Januari 2005. Malangnya projek ini akhirnya menjadi projek gajah putih apabila sebahagian besar banguan yang dibina tidak siap dan tidak berpenghuni. Masjid yang tersergam indah tidak digunakan secara maksimum kerana tidak ramai orang Islam tinggal di kawasan tersebut. Walaupun kerajaan negeri cuba menukarkan projek ini menjadi ‘Pulau Arab’ namun hasilnya sehingga kini belum diketahui.

d) Kincir air berharga RM1.47 juta di Sungai Melaka juga merupakan projek yang membazir. Tambahan pula kincir air ini rosak dan tidak dapat berfungsi.

e) Lapangan Terbang Antarabangsa Batu Berendam yang dirasmikan oleh Perdana Menteri baru-baru ini masih tidak berfungsi kerana tidak ada satu pun syarikat penerbangan baru yang menggunakan lapangan terbang ini. Kos menaiktaraf lapangan terbang tersebut mencecah sehingga RM 131.5.

Idea awal menaik taraf adalah untuk menjadikan lapangan terbang ini sebagai hub tambang murah dengan mensasarkan syarikat seperti Air Asia dan FireFly serta MAS. Namun sehingga ini syarikat-syarikat tersebut masih tidak sudi untuk memulakan operasi di sini. Terbukti bahawa kerajaan negeri tidak melakukan kajian yang teliti dari segi komersil sebelum meluluskan projek ini.

f) Projek Monorel yang menelan belanja sebanyak RM210 juta sedang dalam pembinaan. Stesyenny akan dibina di Tol Ayer Keroh bagi menghubungkan laluan tersebut ke pusat bandar sejauh 30 kilometer. Tujuan pembinaanny adalah untuk masalah kesesakan jalan raya yang sering berlaku terutamajalan masuk ke Banda Hilir. Sistem monorel ini akan disambung dari Stesen Tuah melalui Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir sebelum bersambung semula dengan Stesen Taman Rempah bagi melengkapkan satu pusingan. Persoalannya adakah projek ini bernilai komersil dan menguntungkan.???

Projek-projek lain yang harganya tidak masuk akal dan membazir!!

g) Dataran Klebang. Segalanya telah musnah samada struktur pantai, ekosistem laut, spesies hidupan laut, tempat tumpuan pelancong menikmati keindahan laut, membunuh para peniaga di pantai Klebang dan hilangnya satu indentiti Melaka iaitu belacan dan cencaluk kerana di sini merupakan tempat yang banyak menghasilkan penangkapan udang geragau yang diperlukan untuk membuat belacan dan cencaluk.

Kerajaan hanya mementingkan keuntungan yang diperolehi dari pemaju saja tanpa memikirkan kelansungan hidup para nelayan.

Selain itu projek-projek lain yang jelas membazir dan tidak munasabah harganya ialah :-

• Projek Lebuhraya Sungai Udang Ke Durian Tunggal berharga RM 280 juta sepanjang 21 km atau RM 14 juta sekilometer di mana hanya separuh adalah 4 lorong kereta;
• Menara Taming Sari berharga RM23 juta
• Projek Hang Tuah Mall berharga RM 8.5 juta;
• Projek air terjun Bukit Beruang berharga RM 1.7 juta;
• Projek pintu gerbang MBMB berharga RM 2.7 juta;
• Jeti Parameswara berharga RM 13 juta;
• Satu unit tandas awam berharga RM 125,000/-
• Bandaraya Mall(Taj Mahal di Bangunan MBMB) berharga RM 4.5 juta;
• Projek pesiaran kaki Jonker Walk sepanjang 600 meter berharga RM 1.8 juta atau RM 300 sekaki;
• Bunga pasu berharga RM800 sebuah di sepanjang Jalan Bendahara;
• Air pancut dan pesiaran kaki di depan Mahkota Parade berharga RM 2 juta dan jalan berbatu yang rosak sebaik ia disiap berharga RM 2.5 juta.
• Projek mencantikkan Sungai Melaka telah makan belanja hamper RM 100 juta dan akan memakan belanja tambahan RM 100 juta lagi. Pihak kerajaan telah berjanji bahawa banjir kilat akan diatasi kerana air pasang tidak akan melimpah keluar dan air Sungai Melaka akan sebersih sehingga boleh cuci mata. Semua janji ini hanya omong-omong kosong

Isu-isu lain

1) ISU KEPINCANGAN PENGURUSAN KEWANGAN DAN PENTADBIRAN AGENSI KERAJAAN NEGERI MELAKA

Laporan Ketua Audit 2009 bagi negeri Melaka menjelaskan ketempangan dan kelemahan kerajaan negeri dalam pengurusan kewangan mereka.

Antara perkara yang dibongkar di dalam laporan itu ialah :

a) Pengurusan Kelas Agama dan Fardhu Ain (KAFA) yang tidak mengikut prosedur. Contohnya dalam urusan perlantikan guru-guru; kurikulum yang tidak mematuhi dasar; akaun amanah KAFA tidak mengikut prosedur; bantuan perka pita yang diberikan oleh pusat tidak dibelanjakan mengikut tempoh dan matlamat pemberian; guru berlebihan dan sebagainya.

b) pengurusan pembayaran emolumen guru kontrak di bawah skim Gred S11 Kerajaan Negeri adalah tidak memuaskan kerana Kerajaan Negeri telah terlebih berbelanja sejumlah RM17.83 juta bagi bayaran elaun guru KAFA.

c) elaun 20 guru masih dibayar ke akaun bank walaupun telah meletakan jawatan mulai tempoh tahun 2005 hingga 2007. Mengikut perkiraan audit, elaun yang perlu dibayar balik oleh guru adalah berjumlah RM120,000 setahun dan usaha belum diambil bagi menuntut elaun yang terlebih dibayar.

d) JAIM tidak dapat mengesan elaun terlebih bayar kepada seorang guru sehingga guru berkenaan membuat bayaran balik secara sukarela sejumlah RM6,932.
e) Semakan Audit terhadap pembayaran ganjaran guru mendapati berlaku kelewatan antara lima hingga 41 bulan bagi menjelaskan ganjaran berjumlah RM378,774 kepada 395 guru walaupun perkhidmatan guru tamat semenjak bulan Disember 2004.

f) Bayaran ganjaran berjumlah RM114,051 bagi 123 orang guru kontrak Kerajaan Negeri yang ditawarkan lantikan semula masih belum dijelaskan walaupun tempoh kontrak perkhidmatan tamat sejak awal bulan Januari 2005.

g) Perbelanjaan berjumlah RM3.11 juta dari tempoh bulan Januari hingga Jun 2008 telah dijelaskan bagi pembelian perabot, komputer dan membaiki bangunan sekolah dengan menggunakan wang akaun amanah KAFA tanpa kelulusan JAKIM.

h) Lawatan Audit ke enam SRA JAIM dengan pegawai Unit Pembangunan JAIM mendapati pembayaran bagi sembilan kerja pembaikan di enam SRA JAIM berjumlah RM0.39 juta dijelaskan kepada kontraktor tanpa lawatan dan pengesahan JAIM. Selain itu enam kerja pembaikan bagi lima SRA JAIM berjumlah RM0.30 juta telah dijelaskan pembayarannya kepada kontraktor walaupun tidak mengikut spesifikasi kerja.

i) Sejumlah RM0.50 juta untuk SRA JAIM Paya Rumput, Masjid Tanah yang diterima sejak Februari 2007 untuk pembinaan bangunan baru tidak digunakan sebaliknya dilabur dalam simpanan tetap.

j) Bantuan projek untuk SRA JAIM Ramuan China Besar sejumlah RM0.39 juta yang diterima pada November 2006 hanya bermula pada Julai 2008. Ini berpunca daripada masalah perebutan pelaksanaan projek antara pihak LEKAS dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampong. Kelewatan projek pembinaan telah mengakibatkan suasana pembelajaran yang tidak selesa.

k) SRA JAIM Bukit Tembakau mempunyai seramai 281 murid tiada bilik darjahyang mencukupi sehingga tempat letak kereta telah disusun dengan kerusi meja untuk dijadikan kelas

l) Semakan Audit mendapati sejumlah RM12,720 telah dibayar kepada oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat kepada penama terlibatmelalui akaun bank mereka walaupun status penerima bantuan telah meninggal dunia.

m) Surat Pekeliling Perbendaharaan Bil. 13Tahun 1999, mensyaratkan Agensi pelaksana boleh memasukkan item bagi pengangkutan dan kemudahan peralatan untuk pengurusan projek melalui kontrak kerja. Item yang dibenarkan ialah kemudahan komputer jenis desktop dan telefon jenis atur bagi projek yang melebihi RM0.50 juta.

n) Semakan Audit mendapati Jabatan Parit dan Saliran Negeri Melaka telah menetapkan beberapa keperluan Pegawai Penguasa Projek di dalam Fasal 110 spesifikasi dokumen kontrak seperti desktop, telefon bimbit dan kamera. Adalah didapati satu projek bernilai kurang daripada RM0.50 juta telah dibekalkan dengan Notebook dan telefon bimbit yang mana projek ini tidak kelayakkannya. Manakala lima projek dibekalkan dengan telefon bimbit yang mana hanya layak dibekalkan telefon jenis atur.

o) Semakan Audit mendapati bayaran bulanan secara pukal telah dipinda pada akhir November 2008 kepada kadar sewa RM20 sepetak mengikut bilangan petak dan waktu operasi atas permohonan Syarikat Konsesi.

p) Keputusan ini telah diluluskan oleh Mesyuarat Khas Jawatankuasa Kewangan dan mesyuarat Majlis Penuh masing-masing mengikut Bil. 1 Tahun 2008 dan Bil. 11 Tahun 2008. Bagaimanapun bayaran ini dikuatkuasakan oleh MBMB secara mengebelakangkan tarikh (back date) sejak mula penswastaan iaitu pada awal bulan Mei 2006 walaupun tarikh kuat kuasa ini bertentangan dengan keputusan Mesyuarat Majlis Penuh Bil. 12 tahun 2007 yang menetapkan tarikh kuat kuasa mulai awal bulan Mei 2007.

q) Mengikut perjanjian penswastaan sehingga akhir Julai 2008, hasil yang sepatutnya diterima berjumlah RM8.10 juta berbanding sejumlah RM5.64 juta selepas pindaan kadar sewa. Pengurangan bayaran bulanan ini menyebabkan MBMB telah kehilangan hasil berjumlah RM2.46 juta dan keputusan ini tidak menjaga kepentingan MBMB. Selain itu, daripada sejumlah RM5.64 juta, sejumlah RM2.19 juta atau 38.8% masih tertunggak.

r) Pendahuluan Emolumen - Klausa 4.1.12 kepada surat perjanjian menetapkan gaji, PERKESO, KWSP dan elaun anggota MBMB yang bertugas dengan Syarikat Konsesi secara pinjaman bagi menjalankan tugas penguatkuasaan dibayar oleh Syarikat Konsesi.

s) Semakan Audit mendapati dari mula penswastaan sehingga bulan Julai 2008 seramai 33 anggota penguatkuasa MBMB yang bertugas dengan Syarikat Konsesi telah dibayar emolumen secara pendahuluan sejumlah RM2.89 juta melalui sistem gaji MBMB di mana RM0.63 juta masih tertunggak. Amalan ini bertentangan dengan syarat surat perjanjian dan pembayaran pendahuluan ini menjejaskan aliran tunai MBMB kerana jumlah tunggakan adalah tinggi.

t) Semakan Audit mendapati, sehingga akhir bulan Julai 2008 hasil pembahagian kompaun yang telah diterima oleh MBMB adalah berjumlah RM2.81 juta berbanding sejumlah RM2.25 juta selepas kelulusan pindaan kadar kompaun berbayar. Kesan dari kelulusan pindaan secara kebelakangan, MBMB perlu membayar kepada Syarikat Konsesi pembahagian kompaun tambahan sejumlah RM0.56 juta. Selain itu, tiada bukti perjanjian tambahan dibuat dan kelulusan daripada Jawatankuasa Penswastaan Negeri tidak diperoleh bagi memperakukan keputusan ini.

u) Perintah 8, Perintah Pengangkutan Jalan (Peruntukan Tempat Letak Kereta) (MBMB), 2005 menetapkan kawasan tempat letak kereta yang telah di warta boleh dikenakan caj dan kesalahan boleh di kompaun mengikut perintah 46(1) dalam Perintah yang sama. Perbandingan telah dilakukan antara 118 kawasan tempat letak kereta berkupon yang diswastakan dengan 132 kawasan tempat letak kereta yang diwartakan. Semakan Audit mendapati empat kawasan yang menyediakan 1,092 petak telah mengenakan caj letak kereta dan kompaun terhadap kesalahan, namun kawasan ini tidak di senarai dalam kawasan yang diwartakan. Ini bermakna kawasan tersebut telah beroperasi sebelum pewartaan menyebabkan caj dan kompaun yang dikeluarkan tidak sah di sisi perundangan. (Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2008, Negeri Melaka)

v) Sehubungan dengan laporan audit diatas maka pihak MPMBB sewajarnya memulangkan wang kompaun yang telah dibayar oleh rakyat. Kawasan yang terlibat adalah Taman Bachang Mall, Semabok Perdana, Lorong Kg.Jawa, Taman Bukit Piatu Mutiara. Jumlah kompaun yang terlibat dari Januari hingga Julai 2008 adalah berjumlah RM38,320.00.
2) ISU ANAK-ANAK SYARIKAT KERAJAAN NEGERI MELAKA MENGALAMI KERUGIAN

Sebilangan besar anak-anak syarikat kerajaan negeri Melaka mengalami kerugian disebabkan pentadbiran dan pengurusan kewangan. Ini juga disebabkan kerana amalan kronisme di mana individu yang dilantik ke jawatan tinggi di dalam syarikat terbabit tidak berkelayakan dan tidak kompeten. Sebagai contoh pada tahun 2007 21 anak syarikat kerajaan negeri Melaka mengalami kerugian di mana MITC mencatatkan kerugian paling tinggi iaitu RM9,980,207, Pertam Construction (RM5,444,102), Perbadanan Melaka Holding Sdn Bhd (RM5,184,168) dan lain-lain.
3) ISU PENDIDIKAN

a) PASTI terus dizalimi

Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di seluruh negeri Melaka terus ditekan oleh kerajaan negeri Melaka sehingga kini kes ini belum selesai.

13 PASTI diseluruh kawasan di dalam negeri Melaka telah menerima surat amaran dari Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang mengarahkan kesemua PASTI tersebut berdaftar di bawah JAIM. PASTI-PASTI ini dituduh melakukan kesalahan di bawah Enakmen Pengawalan Sekolah-sekolah Agama Islam (Melaka) 2002.

Surat (JAIM/6/(S) 223/1-34 (4) yang ditandatangani oleh bekas Pengarah JAIM Abdul Halim Tawil antara lain memberi amaran bahawa jika kesemua PASTI tersebut enggan mendaftar dengan JAIM dalam masa 14 hari dari tarikh surat itu tindakan akan di ambil mengikut enakmen tersebut.

Antara PASTI yang menerima surat amaran tersebut ialah dari Kawasan Alor Gajah iaitu PASTI Munawwaarah 2 & 3; Kawasan Bukit Katil - PASTI Jaya Insan(Bukit Katil), PASTI Ar-Rahmah (Solok Gaung), PASTI Darul Islam (Bukit Beruang); Kawasan Jasin - Ar-Roudhah, Al-Istiqamah, Al-Amin, As-Syakirin, As-Solihin; Kawasan Kota Melaka - As-Syarifah, Al-Hidayah; Kawasan Tangga Batu - PASTI An-Nuriah.

Tidak ada keputusan rasmi dan muktamad yang jelas tentang isu ini.

b) Sekolah Agama negeri diserah kepada pusat

Lapan buah Sekolah Menengah Agama termasuk Sekolah Menengah Agama Tahfiz JAIM telah diserahkan kepada kerajaan Pusat.

Sebelum ini Kolej Al Dirasat Al Islamiah Al Arabiah iaitu Pusat Pengajian berkembar dengan Universiti Al Azhar Mesir yang ditadbir oleh JAIM telah diserahkan kepada Kolej Islam Melaka yang terletak di Kuala Sungai Baru walaupun mendapat bantahan daripada para pelajar dan kakitangan kolej tersebut.


Rakyat Marhaen

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails