Sunday, February 28, 2010

Takkan Uniform Tentera pun kena jual kot?

Kenapa banyak sangat isu berkaitan dengan Kementerian Pertahanan ni.. Enjin Jet hilang, Kapal Selam tak boleh menyelam, maklumat pertahanan negara dikatakan dijual keluar negara, masaalah di landasan terbang Gong Kedak dan yang ni yang terbaru..

Yang menariknya isu-isu itu seolah-olah telah dijadualkan untuk didedahkan, boleh kata setiap bulan pasti ada satu isu yang melibatkan kementerian Pertahanan, lebih menarik lagi kebanyakkan dari Isu telah berlaku semasa Najib menjadi Menteri Pertahanan dulu..


Angkatan Tentera kita mungkin tidak terlibat dalam aktiviti pengganas itu.. tapi bolehkah Zahid Hamidi tolong jelaskan kenapa beberapa pasang pakaian seragam yang mirip kepada pakaian tentera Malaysia boleh berada di sana?

Kalau tak silap aku.. suatu masa dulu orang awam dilarang dari menggunakan atau memakai pakaian Tentera atau pakaian yang menyerupai pakaian Tentera ni..


Takkan uniform tentera pun kena jual kot??


ATM nafi terbabit dengan aktiviti pengganas di Acheh

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyangkal laporan mendakwa tentera Malaysia terlibat dalam aktiviti pengganas di Aceh baru-baru ini.

Sehubungan itu, beliau akan meminta polis Indonesia menyiasat perkara itu secara menyeluruh.

Beliau berkata, Malaysia akan meminta Ketua Polis Indonesia melaporkan siasatan mereka melalui Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

"Saya fikir secara langsung mahupun tidak langsung memang tidak pernah ada penglibatan oleh tentera Malaysia dan jauh sekali ada penglibatan oleh kerajaan Malaysia untuk campur tangan dalam sebarang pergolakan di negara-negara jiran,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penghantaran Kumpulan Pemantauan Antarabangsa-Mindanao V (TPA-M V) di Pangkalan Udara Subang dekat Kuala Lumpur, hari ini.

Ahmad Zahid diminta mengulas laporan agensi berita AFP mengenai penemuan pakaian seragam mirip tentera Malaysia ketika polis Indonesia membuat serbuan ke atas sebuah pusat latihan paramilitari Jemaah Islamiyah (JI) pada Selasa lepas.

AFP melaporkan seramai 100 anggota polis yang dilengkapi senjata berat terbabit dalam serbuan itu di kawasan hutan daerah Aceh Besar, kira-kira 70 kilometer di timur ibu negeri wilayah, Banda Aceh.

Laporan AFP dipetik sebagai berkata, dalam serbuan itu, polis Indonesia turut merampas dokumen, wang dan beberapa pasang pakaian seragam yang mirip kepada pakaian tentera Malaysia.


Bernama

Klinik 1Malaysia, Klinik haram?

ALOR SETAR - Klinik 1Malaysia didakwa beroperasi secara haram kerana tidak menepati kriteria yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan, terutama dari aspek pentadbiran.

Exco Kesihatan, Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Pembangunan Insan negeri, Dr Ismail Salleh berkata, untuk membuka dan menjalankan operasi klinik di negara ini, permohonan oleh doktor bertauliah yang mempunyai Sijil Amalan Tahunan (APC) sahaja yang diluluskan Kementerian Kesihatan.

“Ini bermakna hanya doktor yang memiliki APC sahaja yang boleh dan berhak membuka dan menjalankan operasi klinik. Namun kerajaan masih boleh membuka klinik 1Malaysia seperti yang ada sekarang, tanpa dikendalikan oleh doktor bertauliah tetapi pentadbirannya mestilah di bawah Pejabat Kesihatan Daerah (PKD),” katanya.

Dr Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Mengkudu berkata, disebabkan kedua-dua kriteria itu tidak dipenuhi oleh Kementerian Kesihatan, ini menjadikan Klinik 1Malaysia adalah haram dari segi pentadbirannya.

“Saya berani mengatakan dari segi pentadbiran, Klinik 1Malaysia adalah haram dan tidak mengikut peraturan,” katanya.

Berikutan itu, katanya, tiada apa boleh dibanggakan dengan penubuhan Klinik 1Malaysia yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan telah beroperasi di hampir setiap negeri.

“Apa yang nak dibanggakan jika hanya perlu membayar RM1 tetapi tidak dapat memberi perkhidmatan menyeluruh, terutama penyakit kronik yang memerlukan pembiayaan besar. Maknanya tidak juga dapat membantu golongan berpendapatan rendah. Oleh itu, tiada apa boleh dibanggakan dengan Klinik 1Malaysia yang menghabiskan peruntukan RM10 juta,” katanya.

Dr Ismail berkata, Klinik 1Malaysia hanyalah boneka Najib untuk menjuarai rakyat selain berperanan sebagai agenda politik.

Menurutnya, sebelum wujud Klinik 1Malaysia, telah lama wujud Klinik 1Alor Mengkudu yang rawatannya setaraf klinik swasta untuk penduduk setempat.

“Saya telah lama memberi khidmat perubatan terutama kepada warga DUN Alor Mengkudu. Setiap Khamis, Pusat Khidmat Wakil Rakyat Alor Mengkudu akan menjadi klinik 1Alor Mengkudu yang memberi rawatan sebagaimana di klinik swasta,” katanya.

Terdapat dua buah klinik 1Malaysia di Kedah, iaitu di Taman Kota Kenari, Kulim dan Bandar Puteri Jaya, Kuala Muda.


Sinar Hairan

Sepakat desak, gugurkan pendakwaan Anwar

Kesan daripada perjalanan perbicaraan pendakwaan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim telah muncul suara sepakat mendesak pendakwaan itu digugurkan. Siri perbicaraan itu sebenarnya telah membongkar nilai kehakiman yang bermotif politik dan tersasarkan daripada lunas keadilan sejagat.

Setelah Mahkamah Persekutuan pada 29 Januari lalu membuat keputusan muktamad menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya dibekalkan semua dokumen penting pendakwaan ke atasnya membabitkan Mohd. Saiful Bukhari Azlan, maka beberapa urutan perbicaraan mahkamah telah diteruskan. Sehinggalah berlaku pula permohonannya untuk menggugurkan tuduhan Mohd Saiful ke atas Anwar di Mahkamah Rayuan. Sebelumnya, pihak Mahkamah Tinggi telah membuat keputusan menolak permohonan Anwar.

Setakat ini mahkamah telah tidak melayan permohonan Anwar atas tiga isu penting: minta mendapatkan akses dokumen pertuduhan ke atasnya, minta supaya hakim menarik diri daripada mendengar perbicaraan kesnya, dan permohonan digugurkan pertuduhan ke atasnya.

Sehubungan itu, permohonannya supaya hakim menarik diri daripada mendengar perbicaraan kesnya yang difailkan pada 8 Februari akan didengar pada 25 Mac nanti. Anwar juga telah memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan bagi mencabar keputusan Mahkamah Rayuan pada 17 Februari yang telah menolak rayuannya agar mahkamah membatalkan pertuduhan terhadapnya. Sementara tarikh perbicaraan rayuan itu belum ditetapkan.

Sepakat

Ekoran daripada itu, berlakulah beberapa desakan demi desakan beberapa pihak agar kerajaan dapat menggugurkan pertuduhan kali kedua yang tidak munasabah ke atas Anwar itu. Senarai pihak yang mendesak itu antaranya ialah ahli parlimen Australia, presiden PAS, menteri besar Kelantan, ahli senat Amerika Syarikat, bekas perdana menteri Kanada, penasihat seumur hidup DAP dan ulama dunia terkenal.

Ahli parlimen

Antara yang awal adalah 50 Ahli Parlimen Australia yang diketuai oleh Michel Danby menghantar surat bantahan kepada Pesuruhjaya Tinggi Canberra, Datuk Salman Ahmad agar Kerajaan Malaysia menggugurkan tuduhan liwat yang dikenakan terhadap Anwar.

Pengerusi Jawatankuasa Kecil Bagi Hal Ehwal Luar Parlimen Australia, Michael Danby menyerahkan surat itu kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Canberra Salman Ahmad.

Surat itu berbunyi antara lainnya, “adalah perlu untuk dimaklumkan kepada kerajaan Malaysia bahawa pada pandangan kami sanjungan global terhadap Malaysia akan terjejas dengan tuduhan-tuduhan ke atas Anwar ini.

“Ramai pemerhati mesra Malaysia mendapati sukar untuk mempercayai seorang pemimpin pembangkang utama (seperti Anwar) dikenakan tuduhan liwat buat kali kedua, sejurus selepas partinya memperoleh kejayaan besar dalam pilihan raya kebangsaan.

Ahli senat

Ia kemudian disusuli kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat, John Kerry yang menggesa kerajaan memastikan perbicaraan yang adil dan saksama kepada Anwar.

“Menggesa kerajaan Malaysia menyediakan perlindungan perundangan yang sewajarnya, yang beliau berhak peroleh selaku seorang Ahli Parlimen dan seorang rakyat dan untuk menyelesaikan kesnya dalam cara yang boleh membina keyakinan dari segi ia tidak memihak dan kewibawaan sistem kehakiman Malaysia."

Bekas perdana menteri

Kemudian, bekas Perdana Menteri Kanada, Paul Martin dalam The Globe and Mail turut mendesak kerajaan Malaysia menggugurkan pendakwaan ke atas Anwar.

Menurutnya, jika Malaysia mahu mengambil tempat sebagai antara negara progresif di dunia, adalah sangat penting tuduhan yang didakwanya bermotifkan politik itu digugurkan.

“Sebagai sebuah negara demokratik yang menghormati hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa, Anwar juga harus diberikan kebebasan untuk melaksanakan visinya.”

Presiden PAS

Sehubungan dengan kritikan pihak luar terhadap perbicaraan Anwar berkaitan tuduhan Mohd Saiful itu, terutamanya oleh pihak 50 ahli parlimen Australia, maka bagi Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah melihat sebagai ketempangan sistem kehakiman negara sehingga pihak luar mempersoalkan tuduhan dan pendakwaan ke atas Anwar.

Maka Presiden PAS memakai pertimbangan rasional dengan maksud, sekiranya kehakiman itu menepati nilai keadilan sebenar tidak mungkin pihak luar akan menegur amalan sistem keadilan di Malaysia.

Dua era kezaliman

Justeru itu, memahami konteks maklum balas tersebut, Anwar semacam berdepan dengan dua era kezaliman ke atasnya. Apabila dinilai kepada kehakiman yang pernah dilalui ketika era Dr. Mahathir kerana dituduh dengan pertuduhan yang sama seperti sekarang, pada akhirnya Anwar telah dibebaskan. Maka, pertuduhan ketika itu adalah sengaja dibuat dengan kerana motif politik.

Kini era Mohd Najib, tidak mustahil pertuduhan ke atas Anwar diulangi lagi. Memetik kata-kata John Kerry, tuduhan ke atas Anwar itu bermotifkan politik itu, maka wajarlah ia digugurkan.

Bersama meragui

Langsung, motif sebenar ahli parlimen Australia, John Kerry dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang adalah manifestasi fakta yang secara bersama meragui realiti keadilan dalam kehakiman di Malaysia. Betapa, seluruh pihak di dunia dapat melayari kenangan apabila undang-undang jakun seperti Akta Keselamatan Negeri yang menangkap dan menahan ‘mangsa’ tanpa bicara adalah masih utuh dipakai sehingga ke hari ini.

Ditambah lagi dengan peristiwa rampasan kuasa di Perak yang membelakangkan semangat perlembagaan dan suara demokrasi rakyat. Dikemaskan lagi dengan amalan fahaman jakun yang menepikan perjanjian tatkala menolak pembayaran lima peratus “cash payment” (royalti) hasil minyak di Terengganu dan Kelantan.

Selain daripada, banyak cerita yang masyhur mengenai kes-kes kehakiman yang tertangguh dan pendakwaan terpilih atas salah laku jenayah yang melibatkan individu berprofil VIP. Di samping turut tersebar banyak fitnah bahawa berlaku ‘campur tangan politik’ di dalam proses kehakiman di negara ini.

Menteri besar

Di atas nilai yang sedemikian, Mursyidul Am PAS juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut tidak bersetuju dengan sistem kehakiman di negara ini yang dianggap tidak dapat mencerminkan keadilan sebenar apabila melayan tuduhan yang tidak masuk akal ke atas Anwar yang dibicarakan secara terbuka sehingga membuka aib orang kepada umum.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut menegaskan, “apabila orang Australia pun turut sama membuat bantahan, ini bermakna mereka pun terasa dakwaan itu adalah karut.”

Penasihat seumur hidup

Menarik lagi, apabila ‘orang lama’ yang juga penasihat seumur hidup DAP, Dr. Chan Man Hin seperti mana dilaporkan Harakah turut menuntut agar pihak kerajaan menggugurkan segera dakwaan ke atas Anwar.

Baginya, kesan perbicaraan ke atas Anwar akan menyebabkan kesan buruk kepada ekonomi negara berikutan pihak dunia luar akan mengenakan sekatan ke atas Malaysia seperti mana berlaku di Myanmar, apabila negara itu menahan pemimpin demokrasi Aung San Suu Kyi.

“Anwar boleh menjadi seorang lagi Aung San Suu Kyi kerana Anwar dilihat ancaman kepada Najib.”

Pandangan Dr. Chan itu dilihat menjurus kepada perspektif global yang turut mendedahkan wujudnya kesedaran komuniti antarabangsa tentang hakikat pendakwaan ke atas Anwar itu sebagai tindakan mengelakkan Anwar menjadi pencabar Najib sebagai Perdana Menteri.

Ulama dunia terkenal

Turut menggegarkan pelaksanaan kehakiman Malaysia dalam konteks pendakwaan ke atas Anwar ialah ulama dunia terkenal, Tokoh Maal Hijrah Malaysia bagi tahun 1431 Hijri, Syeikh Dr Yusof al-Qaradhawi. Pihak Syeikh Dr. Yusof menggesa kerajaan menimbang untuk menggugurkan pendakwaan ke atas Anwar kerana ia akan menjejaskan nama baik Malaysia di kalangan dunia Islam.

Apatah lagi, pendakwaan itu dibuat dengan penuh keraguan, dan sekiranya wujud keperluan pendakwaan itu, ia hendaklah dilakukan di mahkamah syariah bukannnya mahkamah sivil. Sewajarnya, kehakiman negara ini dapat memberi keadilan kepada Anwar yang berdepan dengan pendakwaan itu.

Serius

Apa pun, pihak kerajaan hendaklah memandang serius atas nilai-nilai keadilan dan ketelusan sistem kehakiman di negara ini. Atas pendakwaan melibatkan Anwar ini terbukti telah wujud suara pemimpin utama dari dalam dan luar negara yang menggesa supaya ia digugurkan. Bermula dengan desakan pemimpin luar (ahli parlimen Australia, ahli senat Amerika Syarikat dan bekas Perdana Menteri Kanada serta Syeikh Dr Yusof al-Qaradhawi) dan pemimpin dalam negeri (Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi dan Dr. Chan Man Hin) menjadikan kes pendakwaan ke atas Anwar kali kedua ini sebagai fokus antarabangsa.

Sehubungan itu, atas nilai kesejagatan keadilan, Anwar sewajarnya menerima pengadilan yang telus dan adil serta berteraskan syariah. Di sini relevan dan rasionalnya gesaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi, dan Dr. Yusof al-Qaradhawi. Maka, ia harus diambil kira demi menyelamatkan maruah negara daripada amalan kehakiman yang rakus dan di luar konteks keadilan.

Sesungguhnya, Tuhan Yang Esa adalah Maha Adil kepada sekalian hamba-Nya.


Wan Nik Wan Yussof,

Setiausaha Politik
Menteri Besar Kelantan.

Pelajar dipaksa tulis surat kepada PM 1Malaysia.

Surat ini di tulis oleh seorang ibu kepada pelajar yang di paksa tulis surat kepada PM 1Malaysia.. Sedih oo kene pakse tulis surat.. lepas baca surat ibu ini korang nilaikan sendiri...

Surat yang di maksudkan...

Saya rasa terpanggil untuk menulis maklumat yang baru saya terima dari anak saya yang merupakan salah seorang pelajar di salah sebuah sekolah yang telah diumumkan sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT) oleh TPM.

Alangkah terkejutnya saya apabila anak saya memaklumkan semua pelajar di sekolahnya diwajibkan menulis surat satu Malaysia ke PM dan bagi pelajar yang tidak menghantar surat tersebut kepada guru berkenaaan pelajar-pelajar ini tidak dibenarkan 'outing' (keluar untuk sekadar beberapa jam pada Jumaat atau Ahad).

Mengikut anak saya arahan ini dari pengetua sekolah. Surat-surat yang ditulis ditapis oleh guru dan isi kandungannya terikat kepada idea-idea yang dibincangkan dengan guru. Permulaan harus lebih kepada memuji kepimpinan PM.

Persoalannya mengapa harus memaksa pelajar-pelajar menulis surat satu Malaysia kepada PM sedangkan gagasannya masih kabur dan mengapa harus memuji kepimpinan PM dan mengapa harus ditapis kandungannya?

Bukankah lebih baik menggunakan ICT di mana pelajar menulis dan terus email kepada email PM. PM harus tahu dan menerima hakikat mengenai apa sahaja pandangan dari rakyat.

Pengetua pun janganlah hendak jadi 'kaki bodek' dengan cara memaksa pelajar-pelajar dalam hal ini.Seusia ini (13-17 tahun) pelajar telah dipaksa dan tidak diberikan kebenaran menulis, di manakah demokrasi yang dicanangkan sehingga ke Washington.

Ibu pelajar SBT


Apa komen bro Hisham di T.T

KAH KAH KAH...

woit.... KANTOI...kah kah kah..

woit... MULA MULA... TAK BANYAK SURAT SAMPAI.... kah kah kah..

kah kah kah.... KAKI BODEK CADANGANKAN PANJANG KAN LAGI MASA... kah kah kah...

kah kah kah... TAK ADA JUGA SURAT SAMPAI... kah kah kah..

kah kah kah... AKHIRNYA KAKI BODEK PAKSA PELAJAR TULIS SURAT... kah kah kah...

woit.... SEKARANG SUDAH KANTOI..... kah kah kah...

woit... INI SEMUA PROJEK TIPU MELAYU... kah kah kah

Chile Earthquake Photos

A massive 8.8-magnitude earthquake rocked Chile early on Saturday, February 27, leaving hundreds of people dead, destroying parts of southern Chile and triggering tsunami warnings for the entire Pacific basin.


Rescue workers help an injured woman in Concepcion, about 270 miles
southwest of Santiago. The task of trying to save survivors and recover the
dead is fully under way in Chile.


Flipped and mangled cars are strewn on the highway after a bridge collapsed
in Santiago. Hundreds of people were killed in the quake.


A car is crushed under the ruins of a building in Curico, Chile. The quake's
epicenter was located off the coast of Maule, about 200 miles
southwest of Santiago.


Smoke rises from a damaged building in the outskirts of the capital Santiago.
The city lost electricity and other basic services including water and telephones.


photos of damage in Santiago's fine arts district






three photos show the complete collapse of an apartment building in Concepcion.


Freeway collapse:


Bridge collapse 186 miles south of Santiago:


Shipping containers washed up by wave


Cars washed by wave:

RM10 untuk Hadir Ceramah..

Kesian... kerana nak meramaikan pendengar ceramah pada Majlis Zahid Hamidi di Guar Jering, UMNO terpaksa merasuah atau membayar seorang RM10 kepada setiap yang hadir..

Tapi kenapa tinggal RM10 saja? sedangkan dulu paling sikit pun RM30 seorang.. RM30 tu setelah ditolak komisyen yang dibedal oleh Ketua Cawangan depa la...


Umno Rasuah Penduduk RM10 Hadir Ceramah

Oleh Qayum Rahman

GUAR JERING 28 Feb - Melihat rakyat kurang memberi sambutan kepada program mereka, Umno terpaksa "merasuah" RM10 kepada setiap penduduk Guar Jering di Penanti, Pulau Pinang yang rela hadir ceramah anjuran parti itu bagi menggelakkan terus dimalu.

Apatah lagi ahli Umno di situ tidak mahu menjatuhkan air muka Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi yang hadir pada ceramah tersebut.

Ketika mendedahkan perkara ini Naib Presiden KEADILAN Azmin Ali berkata Umno terus mengumpan rakyat melalui amalan rasuah dan imbuhan material bagi mendapat belas kasihan serta perhatian semula rakyat.

"Umno rasuah RM10 kepada penduduk Guar Jering untuk tarik penduduk hadir majlis Umno yang diadakan pada hari yang PKR membuat ceramah tapi penduduk di sini tidak termakan pujuk rayu duit haram yangingin disampaikan.

"Halal haram Umno tidak peduli lagi, yang penting bagi mereka janji rakyat boleh dibeli supaya Umno boleh berangan-angan kembali merampas kembali kawasan mereka kalah," kata Azmin pada ceramah isu semasa dan menolak fitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim di Guar Jering, Penanti bersama Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Mansor Othman semalam.

Tambah Azmin, Umno juga terus menipu rakyat dengan sengaja mereka cerita bahawa beberapa ahli Pakatan Rakyat telah keluar parti tetapi realiti menunjukkan keahlian Pakatan Rakyat terus meningkat menyebabkan Umno tergugat.


Zahid Hamidi menerima 77? borang keahlian UMNO pada majlis UMNO sebelah petangnya,
yang
kononnya ahli PKR dan PAS yang keluar parti bagi menyertai UMNO.
err.. 77 Borang? tebal sangat tu..


"Ditangan saya ada lebih daripada dua ratus ahli yang baru mendaftar menjadi ahli Pakatan Rakyat tetapi puak ini (Umno) sengaja membuat cerita untuk mencalar imej kita," kata beliau.

Apabila Umno hilang arah dan tidak mampu mencapai dasar-dasar yang dijanjikan mereka merancang untuk memporak-perandakan Pakatan Rakyat supaya rakyat mengalih perhatian tetapi malangnya bagi mereka akyat tetap bersama Pakatan Rakyat manakala Umno terus ditinggalkan kata Azmin lagi.

"Kita tidak perlu bagi 10 sen pun rasuah kepada rakyat kerana rakyat tetap terus membanjiri semua majlis yang dijalankan. Ini membuktikan rakyat memberi sokongan tanpa batasan kerana mereka yakin kepada Pakatan Rakyat berbanding Barisan Nasional.

"BN yang zalim dan rakus hanya mahu mengaut keuntungan haram dan oleh sebab itu mereka akan terus disingkirkan. Kewujudan mereka hanya merosakkan negara dan anak bangsa tidak mampu dibela," katanya lagi.

Jelas beliau jika kezaliman dan penyelewengan Umno berterusan negara akan tergadai.

Ini kerana Umno ingin melihat kemusnahan negara selepas mengaut keuntungan.


Suara-Keadilan.com

Penanti Bangkit konon...


pelapis mereka yang turut mengisi borang

Kebanyakkan blog-blog yang menyokong UMNO di Permatang Pauh hari ini telah menyiarkan cerita berkenaan 77 orang Ahli PKR dan PAS telah keluar Parti dengan menyertai UMNO.

Kononnya ini adalah kebangkitan Rakyat Penanti dalam menolak PKR dan PR, yang dikatakan tidak membela nasib Melayu. Ini merupakan satu tamparan yang hebat buat Pakatan Rakyat (PR) dimana ranting Parti keadilan Rakyat (PKR) telah patah yang menyebabkan seluruh gerak kerja PKR lumpuh dan akan dikafankan dlm sedikit masa lagi.

Kononnya lagi hampir 100% Angkatan Muda Keadilan telah menjadi Ahli UMNO yang menyebabkan PKR hampir tidak wujud lagi dalam Kampung Guar Jering memandangkan tunjang utama PKR Guar Jering adalah terdiri dari orang-orang muda.



Borang-borang kemasukkan mereka sebagai Ahli UMNO telah diserahkan kepada Zahid Hamidi dalam satu Majlis yang dinamakan sebagai 'Selamat Kembali Kepangkuan UMNO' yang telah berlangsung pada 27 Feb. jam 3.00 Petang iaitu pada hari yang sama DSAI dijadualkan berceramah disitu pada sebelah malamnya..

Jadi untuk mendapatkan kepastian tentang apa yang sebenarnya berlaku pendapat beberapa penduduk di Kampung Guar Jering sendiri telah ditanya..

Jawapan mereka ialah " Bukan orang Kampung kami tu.. sekor pun kami tak kenai" ada juga yang berkata "Biasala.. lakonan semula, Orang UMNO masuk UMNO" dan ada juga yang berkata "Depa berlakon saja tu.. Zahid Hamidi nak mai, depa kena tunjuk la yang ahli depa tu semakin ramai.. padahal dok berkurang lagi ada la".

Itulah antara sebahagian dari jawapan penduduk kampung Guar Jering tempat majlis itu diadakan..

Nampaknya Ahli-ahli UMNO sekarang semakin bijak memperbodohkan pemimpin mereka..




Ahli-Ahli baru? mereka

Another blow for Penang PKR

By CHRISTINA CHIN

BUKIT MERTAJAM: A group of 77 Parti Keadilan Rakyat (PKR) Youth members have resigned from Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim’s stronghold in Permatang Pauh to join Umno.

Among those who quit were the Guar Jering branch deputy Youth chief Fakhrul Che Umar and treasurer Hesabudin Md Isa.

“After two years in power, the bickering between the Pakatan component parties has worsened. Can you imagine what will happen if Pakatan controlled the Federal Government?” Fakhrul said at a ceremony witnessed by Penang Umno chairman Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi here yesterday.



Fakhrul, who was among PKR’s pioneer members, said the Youth wing had not received any allocation from the party to organise events for the people.

“What has PKR done for us here?” he asked.

Hesabudin said Pakatan had neglected the people’s welfare and the economy because they were busy fighting among themselves.

The two handed their application froms to join Umno with the others to Guar Jering Umno branch chief Saiful Hassan.- mStar

PAS cabar Zahrain letak jawatan

GEORGETOWN - Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa mencabar Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim meletak jawatan wakil rakyat akibat sikapnya yang kontroversi dan ‘menikam’ kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Pulau Pinang.

Dr Mujahid yang juga Yang Dipertua Pas kawasan Bayan Baru berkata, Zahrain tidak wajar lagi untuk terus memegang jawatan itu kerana kemenangannya pada pilihan raya lalu adalah sebagai wakil Parti Keadilan Rakyat (PKR), komponen PR.

:“Apabila beliau menikam kita dari belakang, Zahrain sepatutnya mengambil tindakan yang lebih bermaruah iaitu meletak jawatan wakil rakyat. Beliau patut sedar, beliau menang atas tiket pakatan dan jika sudah tidak lagi sealiran dengan pakatan, buat apa tunggu lagi?” katanya.

Dr Mujahid berkata, ahli Pas kawasan Bayan Baru memandang berat tindakan Ahli Parlimen berkenaan dan tidak menyokong jika beliau masih mahu terus menjadi wakil rakyat kawasan itu.

“Beliau banyak melukakan hati kita di sini. Tidak sepatutnya lagi dia tunggu jika dia sudah tidak suka kepada kita,” katanya.

Menurutnya, Zahrain sejak awal lagi tidak sewajarnya membuat kenyataan yang boleh menjejaskan PR.

:“Tindakannya melambangkan sikap yang tidak sihat serta ia membuka ruang kepada UMNO ataupun Barisan Nasioanl (BN) menyerang PR. Sekurang-kurangnya dia perlu hormat dan ingat bahawa dia menang pilihan raya atas tiket dan sokongan kita.

“Kalau tidak suka, jangan sampai tidak hormat dan sikap seperti itu juga menjejaskan penghormatan orang lain terhadap dirinya,” katanya.

Dr Mujahid berkata, Zahrain ternyata emosi apabila ‘meletupkan’ isu ketidakpuasan hatinya terhadap Ketua Menteri Lim Guan Eng di hadapan media sedangkan beliau sepatutnya menggunakan saluran parti untuk berbincang secara terbuka.

“Beliau pernah ada jawatan, mengapa tidak guna saluran parti? Ini menunjukkan Zahrain seorang pemimpin yang tidak berprinsip dan mempunyai kepentingan untuk menyembunyikan sesuatu iaitu daripada tindakan itu,” katanya.

Sehubungan itu, kata Dr Mujahid, ahli Pas kawasan Bayan Baru menuntut Zahrain memohon maaf kepada seluruh pengundi yang memberi undi kepadanya atas tiket PKR pada pilihan raya umum lalu kerana beliau telah mengkhianti kepercayaan mereka.

“Selain itu, Zahrain juga digesa untuk menarik balik kenyataan beliau terhadap Ketua Menteri Lim Guan Eng yang disifatkan sebagai ‘diktator’, ‘cauvinis’ dan ‘berfikiran komunis’, ia merupakan fitnah terhadap kepimpinan Guan Eng yang mengetuai PR, bukan semata-mata DAP.

“Seterusnya, saya bagi Pihak Pas kawasan Bayan Baru mencabar Zahrain mengemukakan fakta dan bukti atas dakwaannya itu. Jika gagal, beliau dianggap menipu atau memfitnah,”katanya


Sinar Hairan

UMNO Permatang Pauh bergaduh rupanya...

BUTTERWORTH: Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mahu pemimpin Umno Permatang Pauh menamatkan persengketaan antara mereka bagi mengukuhkan parti sebagai persediaan merampas semula kerusi Parlimen itu pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata semua pihak dalam parti perlu bersatu padu dan mengetepikan masalah dalaman parti yang telah berlarutan sejak sekian lama dalam usaha mendapatkan semula sokongan rakyat.

"Jangan bergaduh lagi. Ini masa untuk kita bersatu," katanya ketika berucap pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Guar Jering, di sini, hari ini.

Katanya beliau yakin Barisan Nasional (BN) akan berjaya merampas semula kerusi Parlimen Permatang Pauh jika pemimpin dan anggota parti bersedia bekerjasama sebagai satu pasukan.

"Jangan di depan (pentas) ini sahaja kita berpeluk tetapi di belakang kita bertikam sesama sendiri," katanya.

Pada majlis itu juga seramai 77 anggota pakatan pembangkang daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas menyerahkan borang menyertai Umno.

Kerusi Parlimen Permatang Pauh dipegang oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.


BERNAMA

UMNO Semakin terdesak...

Semakin berkaliber seseorang pemimpin Pakatan Rakyat, semakin dahsyat serangan peribadi digunakan terhadap mereka.

Selain Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri, tokoh ulama tempatan, Datuk Nik Aziz Nik Mat; Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak terlepas dari bidikan fitnah dan tohmahan palsu.

Malah, isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kebelakangan ini turut menjadi mangsa serangan peribadi media arus perdana.

Bercakap soal itu, Anwar menganggap Umno BN bermain politik adu domba apabila parti itu sengaja memutar belit sesuatu isu sensitif bagi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap pemimpin Pakatan Rakyat.

"Politik di bawah Umno politik adu domba. Hari itu di Pulau Pinang kemudian sekarang diulang lagi. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dituduh sebagai Ketua Cina yang anti-Melayu.

"Ramai bertanya kepada saya mengapa sokong Cina sebagai Ketua Menteri, saya jawap dulu pun Cina Ketua Menteri, Koh Tsu Koon Cina bukan Ahmad Sukun (Tsu Koon),” katanya.

Bagaimanapun, Anwar secara konsisten sedari dulu memberi sokongan padu kepada Lim Guan Eng biarpun Umno BN tidak pernah ketandusan ilham untuk cuba memecah belah perpaduan parti gabungan Pakatan Rakyat.

“Dengan itu, saya mewakili PR dan Keadilan akan sentiasa bersama Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang,” katanya pada majlis rumah terbuka PKR hari ini.

Anwar juga menyifatkan serangan peribadi terhadap isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah bukan sahaja tidak berasas, malah sebagai taktik psikologi untuk memberi tekanan kepada beliau.

“Saya punya isteri Azizah cantik pun, dia mahu serang juga. Mereka kata Azizah tidak mahu sokong saya, mana tahu Azizah sokong saya atau tidak? Ini Utusan Malaysia memang jahat,” katanya.

Anwar juga hairan kerana Umno BN tergamak memfitnah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, kononnya mereka terlibat dalam rasuah, sedangkan umum mengetahui kedua-dua tokoh itu tidak mengambil sesen pun wang rakyat.

“Khalid pimpin Selangor, Lim Guan Eng pimpin Pulau Pinang, Tuan Guru Nik Aziz, 20 tahun jadi Menteri Besar Kelantan, pakai baju pun tidak secantik saya. Tidak pernah ambil balak, tiada saham, tiada kontrak dan mereka hendak dakwa beliau atas rasuah?

“Pemimpin Umno yang mengambil banyak wang negara tetapi mereka terlepas dari hukuman undang-undang. Sebab itu, kita mesti melawan mereka, tukar sistem pentadbiran dan ambil alih Putrajaya,” katanya pada majlis rumah terbuka PKR hari ini.






Berita dari : TVSelangor
Video Clip : Kelab Geeenboc

Saturday, February 27, 2010

Permaisuri Agong Wanita Pertama Malaysia, bukan Rosmah!

Dalam temu bual dengan Bernama, Rosmah bercakap mengenai peranan penting yang boleh dimainkan oleh isteri pemimpin dunia. Katanya tugas mereka bukan sekadar mengiringi pemimpin pada majlis-majlis rasmi malah melampaui semua itu.

Dan dalam temubual itu Rosmah telah menggunakan gantinama kami bagi menggantikan namanya dan diri lain-lain wanita Pertama dunia.

Katanya "Kami boleh menjadi wanita pertama yang bekerja. Kami boleh memainkan peranan penting dalam memperkukuhkan hubungan diplomatik. Kami boleh menjadi kawan. Jika sesuatu berlaku, kami boleh menggunakan saluran tidak rasmi, tanpa protokol.

"Saya sentiasa berusaha untuk mengenali wanita-wanita pertama setiap kali kami bertemu di persidangan antarabangsa yang dihadiri suami kami. Suami (pemimpin) kami boleh berinteraksi secara lebih rasmi dan serius tetapi kami, sebagai isteri mereka, boleh menganggap satu antara lain sebagai kawan,"

Bernama


Semua orang tahu Datin Rosmah ialah Isteri kedua Dato Seri Najib. Janda PM Malaysia, Dato Seri Najib ialah seorang insan bernama Puteri Zainah binti Iskandar, perempuan pertama yang bersama Najib membina kehidupan.

Puteri Zainah adalah wanita pertama yang berada di sisi Najib. Wanita pertama yang berada di kiri Najib atas pelamin yang kilau gemilau. Wanita pertama yang menjadi teman tidur Najib yang sah. Wanita pertama yang meyendukkan nasi ke pinggan Najib. Wanita pertama yang mengambil baju dan seluar Najib untuk ke pejabat.

Betapa pun ada kuasa yang cuba menafikannya, namun sejarah dan biologi tidak boleh menafikan bahawa darah wanita ini ada dalam tubuh tiga orang anak perdana menteri itu; Mohd Nizar, Puteri Norlisa dan Mohd Nasifuddin.

Sebelum Datin Rosmah Mansor menjelma dalam hidup Najib, Puteri Zainah atau lebih dikenali dengan Ku Yie inilah yang mengikut Najib ke majlis-majlis kerajaan. Yang menemani Najib menziarahi rakyat di Pekan dan seluruh Pahang semasa Najib menjadi Menteri Besar Pahang dulu. Ku Yielah yang menjadi pujaan dan kesayangan Tun Puan Rahah.

Rosmah harus sedar bahawa walaupun dia kini telah menjadi satu-satunya wanita yang sering berada di samping Najib, Dia tetap bukan wanita Pertama Negara.

Rosmah hanyalah seorang isteri kepada Perdana Menteri sahaja dan tidak layak menganggap dirinya sebagai Wanita Pertama Malaysia atau "First Lady".

Wanita Pertama Malaysia ialah Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong dan tidak boleh mana-mana pihak membuat tuntutan ke atas penghormatan itu hatta isteri Perdana Menteri sekali pun.

Dalam konteks gelaran Wanita Pertama Malaysia usaha meletakkan gelaran itu pada bukan yang hak adalah sesuatu yang tidak bermoral dan tidak bersopan.

Dan Professor Aziz Bari dalam kenyataannya juga telah mempertikaikan kewajaran Rosmah mengaku dirinya sebagai wanita Pertama Malaysia..

Prof Aziz Bari: Rosmah Bukan Wanita Pertama Malaysia

KUALA LUMPUR 27 Feb - Datin Seri Rosmah Mansor hanya bertaraf isteri kepada seorang Perdana Menteri sahaja dan tidak layak menggelar atau menganggap diri beliau sebagai Wanita Pertama Malaysia atau "First Lady" disisi Perlembagaan, kata pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Dalam konteks gelaran Wanita Pertama Malaysia usaha meletakkan gelaran itu pada bukan yang hak adalah sesuatu yang tidak bermoral dan tidak bersopan menurut pakar perlembagaan itu.

"Wanita Pertama Malaysia ialah Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong dan tidak boleh mana-mana pihak membuat tuntutan ke atas penghormatan itu hatta isteri Perdana Menteri sekali pun.

"Rakyat negara ini harus faham protokol kepimpinan negara sebagaimana yang dipertuntukkan dalam Perlembagaan," Prof Abdul Aziz.

Menurut Perkara 32 (2) dalam Bab 1 berkaitan "Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan isterinya" jelas dinyatakan, " Isteri Yang di-Pertuan Agong (digelar Raja Permaisuri Agong) hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain di dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong".

"Oleh kerana Yang DiPertuan Agong mestilah seorang lelaki maka isteri baginda menjadi Permaisuri Agong dan bagindalah yang menurut Perlembagaan memegang gelaran Wanita Pertama Malaysia bukannya mana-mana pihak lain," jelas Prof Abdul Aziz lagi.

Ditanya mengenai laporan media yang sering mengaitkan Datin Seri Rosmah sebagai "Wanita Pertama", beliau menyatakan perkara itu menyalahi protokol negara dan tidak menghormati kedudukan mulia Permaisuri Agong.

"Dalam Perlembagaaan termaktub dengan jelas dalam Perkara 70 berkaitan kekananan Sultan, Raja dan Yang DiPertua Negeri selepas Yang DiPertuan Agong dan Permaisuri Agong," tegas beliau.

Perkara 70 (1) berhubung "Keutamaan Raja dan Yang di-Pertua Negeri" menyatakan "Tertakluk kepada keutamaan Yang di-Pertuan Agong dan Isterinya, Raja dan Yang di-Pertua Negeri bagi Negeri-Negeri hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain dan setiap Raja atau Yang di-Pertua Negeri hendaklah, di dalam Negerinya sendiri, diberi keutamaan daripada Raja dan Yang di-Pertua Negeri yang lain".

Perkara 70 (2) pula menyatakan, "Tertakluk kepada Fasal (1), Raja hendaklah diberi keutamaan daripada Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri dan, antara mereka sendiri, mengikut tarikh mereka menjadi Raja, dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri hendaklah, antara mereka sendiri, diberi keutamaan mengikut tarikh mereka dilantik sebagai Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri; dan jika Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri dilantik pada hari yang sama, maka yang lebih tua hendaklah diberi keutamaan daripada yang lebih muda".

"Maksud kedua-dua fasal dalam Perkara 70 tersebut ialah selepas YDP Agong dan Permaisuri kekananan atau "seniority" Sultan, Raja dan Yang DiPertua Negeri adalah mengikut tarikh mereka dilantik memegang jawatan masing-masing. Umpamanya yang paling kanan selepas YDP Agong dan Permaisuri Agong ialah Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan diikuti oleh yang lain.

"Tidak disebut dalam Perlembagaan isu kekananan Perdana Menteri dalam hirarki kepimpinan negara. Kalau Perdana Menteri tidak disebut apa lagi isteri kepada Perdana Menteri!," ujar beliau.

Prof Abdul Aziz menasihati media dan agensi kerajaan supaya mempelajari sistem protokol negara sebelum memberi apa-apa gelaran kepada mana-mana individu.

"Malaysia bukannya sebuah republik seperti Amerika Syarikat di mana Presiden adalah Ketua Kerajaan dan juga Ketua Negara, dan isteri beliau adalah Wanita Pertama.

"Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan yang mana YDP Agong adalah Ketua Negara dan Permasuri Agong adalah Wanita Pertama.

"Saya berpendapat menamakan Rosmah sebagai wanita pertama hanya helah politik oleh kuncu-kuncu beliau untuk menaikkan namanya," jelasnya lagi.

Beliau diminta mengulas laporan BERNAMA bertajuk "Rosmah Tekankan Pentingnya Peranan Wanita Pertama" yang disiarkan semalam.

Suara-Keadilan.com

Mereka akan terima, sebagaimana yang diterima oleh Thaksin!

Di bawah Pakatan Rakyat, kehakiman dan undang-undang akan dijamin adil dan saksama. Satu Suruhanjaya bebas akan kita bentuk untuk menyiasat semua penyelawengan . Kalau harta bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra yang diperolehi secara haram di zaman pemeneritahannya boleh diambil tindakan oleh kerajaan Thailand sekarang, mengapa tidak di Malaysia suatu hari nanti?


Saya tertarik dengan kenyataan Tengku Razaleigh bahawa beliau masih setia kepada prinsip dan perjuangan UMNO. Hati saya berkata mungkin beliau maksudkan perjuangan dan “legacy” zaman Tunku Abdul Rahmand, Tun Razak dan Tun Dr Ismail.

Kita semua tahu tak ada prinsip dan “legacy” UMNO Baru yang perlu Ku Li bela dan pertahankan. Malah dari kenyataan umum yang dibuat oleh Ku Li kebelakangan ini, banyak dasar kerajaan Barisan Nasional dibidas oleh Ku Li.

Malah rasanya tak ada satu pun dasar UMNO hari ini yang Ku Li pertahankan sekarang. Jadi agak terkejut bila saya dengar Ku Li masih setia kepada perjuangan UMNO. Tapi siapalah saya nak mempersoalkan pendirian orang lain.


Yang saya nak utarakan hari ini ialah tentang UMNO Baru. Sebenarnya semasa UMNO Lama diharamkan dan ditutup oleh Dr Mahathir pada tahun 1987, Ku Li tidak dibenarkan masuk parti baru itu. Itu arahan Che Det. Kita tak boleh lupa dengan tindakan Pendaftar Pertubuhan yang telah meluluskan UMNO Baru sebagai pengganti UMNO Lama.

Kita tak harus lupa dengan keputusan Pendfatar Pertubuhan yang telah membolehkan UMNO Baru mengambil alih semua aset dan harta UMNO 1946 dan tidak membenarkan pemimpin kanan parti seperti Tengku Razaleigh dan Allahyarham Tunku Abdul Rahman menjadi ahli. Satu tindakan yang tidak bermaruah, salah dan tidak sah.

Tapi inilah budaya politik UMNO Baru. Ketepikan pemimpin sah yang mempunyai ramai pengikut dan tak perlu ikut undang-undang. Maka apakah sah sebenarnya UMNO Baru ini? Anak-anak muda yang berminat dengan politik hari ini mesti menyedari perkara ini. Jangan kita mudah lupa sejarah. InsyaAllah, bila Pakatan Rakyat diberi mandat opleh rakyat nanti, kita akan kaji semula semua ini.

Jadi kalau Ku Li nak tahu sama ada UMNO Baru ini sah, dan harta-harta yang diambil dari UMNO Lama itu sah; dan sama ada harta-harta yang diberi kepada kroni-kroni oleh pemimpin atasan UMNO Baru itu pun sah; Ku Li mestilah membantu perjuangan Pakatan Rakyat.

Kes saya dengan jaguh wartawan A Kadir Jasin yang terkenal sebagai orang yang memuja Dr Mahathir mungkin dapat memberi gambaran tentang ke mana perginya harta UMNO Lama.

Kadir telah menuduh saya menjadi “orang perantaraan” dalam pembahagian harta itu kepada UMNO Baru dan orang orang tertentu. Lalu Kadir tuduh saya jadi kaya-raya. Kita tunggu drama ini di Mahkamah dan lihat siapa sebenarnya yang dapat harta-harta itu dan siapa pula yang jadi “orang perantaraan” yang sebenar.

Tapi lebih seronok lagi kalau rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat . Di bawah Pakatan Rakyat, kehakiman dan undang-undang akan dijamin adil dan saksama. Satu Suruhanjaya bebas akan kita bentuk untuk menyiasat semua penyelawengan .

Kalau harta bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra yang diperolehi secara haram di zaman pemeneritahannya boleh diambil tindakan oleh kerajaan Thailand sekarang, mengapa tidak di Malaysia suatu hari nanti?


http://myzaidibrahim.wordpress.com

Semoga Pak Lah juga panjang UMUR!!

Bagi menerima hukuman sebagaimana Thaksin terima...


Mahkamah Thai Perintah Supaya Dirampas 46.3 Bilion Baht Aset Thaksin

BANGKOK, 27 Feb - Mahkamah Agung Thai pada Jumaat memutuskan bahawa bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra telah menyalahgunakan kuasa semasa tempoh beliau memegang jawatan itu dengan memihak kepada urusan perniagaan syarikatnya dan memerintahkan supaya dirampas 46.3 bilion Baht (RM4.7 bilion) daripada 76.6 bilion Baht (RM7.8 billon) aset yang dibekukan milik beliau dan keluarganya.

Bahagian Jenayah bagi Penjawat Jawatan Politik di Mahkamah Agung di sini selesai membacakan penghakiman selama tujuh jam setengah pada 9 malam (10 malam waktu Malaysia).

Bagaimanapun, mahkamah tidak menyatakan sama keputusan itu dicapai sebulat suara atau merupakan keputusan majoriti yang dibuat oleh panel sembilan hakim.

Mahkamah Agung memutuskan supaya dirampas hanya sebahagian daripada keseluruhan aset yang dibekukan itu di mana mahkamah mendapati ia diperoleh semasa tempoh Thaksin memegang jawatan Perdana Menteri selama dua penggal antara 4 Feb 2001 dan sebelum beliau disingkirkan pada 19 Sept 2006.

Adalah tidak adil untuk mahkamah merampas aset yang diperoleh sebelum Thaksin menjadi Perdana Menteri, kata mahkamah. Panel hakim itu sebulat suara memutuskan bahawa Thaksin dan isterinya (kini telah berpisah) Khunying Potjaman, masih memegang saham dalam beberapa syarikat ketika beliau merupakan Perdana Menteri.

Majoriti hakim bersetuju bahawa Thaksin telah menggunakan kuasa politiknya untuk faedah syarikat kepunyaan beliau semasa tempoh memegang jawatan.

Pelarasan caj perayauan yang dibayar oleh syarikat AIS milik Thaksin kepada Telephone Organisation of Thailand dihitung untuk memihak kepada AIS.

Mahkamah turut memutuskan secara majoriti bahawa kadar pelarasan bagi industri telekom dirangka untuk memihak kepada Shin Corp, juga dimiliki oleh Thaksin.

Sebahagian besar daripada hakim berkenaan bersetuju bahawa Thaksin menyalahgunakan kuasanya untuk memanfaatkan Shin Corp dalam perniagaan satelit. Sebuah satelit yang dimiliki oleh Thaksin memperoleh manfaat daripada pindaan dalam peraturan konsesi satelit.

IPStar atau ThaiCom4 dibina untuk syarikat Shin Satellite kepunyaan Thaksin yang kemudiannya dinamakan sebagai ThaiCom Plc. Shin Corp, memegang majoriti saham dalam ThaiCom.

Sebahagian besar hakim itu turut bersetuju bahawa Thaksin telah menyalahgunakan kuasanya demi faedah Shin Corp dengan meluluskan pinjaman Exim Banks berjumlah 4 bilion Baht kepada Myanmar mengikut terma konsesi yang menentukan supaya pembayaran dibuat bagi perkhidmatan yang disediakan oleh ThaiCom.

Hartawan Thaksin, yang kini hidup dalam buangan, dan keluarganya, tidak hadir di mahkamah ketika keputusan dibacakan.

Keadaan keselamatan terkawal sehingga kini dan tiada insiden tidak diingini yang dilaporkan.


BERNAMA

Semoga Tun Mahathir panjang umurnya...

Setengah dari harta Thaksin telah dirampas darinya oleh Kerajaan Thailand, harta yang dikatakan diperolehi dan dikumpulkan melalui penyalah gunaan kuasa semasa menjadi Perdana Menteri..

Diharap ini juga akan dilakukan oleh Pakatan Rakyat terhadap pemimpin-pemimpin dari Barisan Nasional terutamanya UMNO yang membina harta melalui penyalahgunaan kuasa oleh mereka selama ini..

Semoga Tun Mahathir panjang umurnya....



Lebih separuh harta Thaksin dirampas

BANGKOK: Mahkamah Agung Thailand malam tadi memutuskan untuk merampas aset yang dibeku bernilai 46 bilion baht (RM4.9 bilion) daripada bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra, lebih separuh daripada kekayaannya.

Bagaimanapun, semua sembilan hakim memutuskan bekas pemimpin berkenaan boleh memegang kekayaan yang diperolehnya sebelum menjadi perdana menteri pada 2001.

"Majoriti hakim memutuskan kekayaan Thaksin dirampas, daripada dividen sahamnya dan sebahagian daripada jualan saham... semuanya bernilai 46.37 bilion baht," kata hakim ketika membaca keputusan yang disiarkan menerusi radio dan televisyen.

"Bagi merampas semua kekayaan Thaksin adalah tidak adil kepadanya," kata mereka.

"Tetapi oleh kerana beliau memegang jawatan kerajaan dan memegang saham dalam syarikat yang memperoleh konsesi daripada kerajaan bermakna beliau menyalahguna kuasanya."

Kerajaan memohon bagi merampas hasil daripada jualan saham milik Thaksin dan keluarganya kepada Temasek holdings di Singapura, yang dibeku sejak rampasan kuasa yang menumbangkannya empat tahun lalu.

Mahkamah Agung memutuskan Thaksin boleh memegang saham syarikatnya sebelum beliau menjadi perdana menteri pada Februari 2001, bernilai 30.2 bilion baht, kata mereka.

Dalam keputusan yang dibaca selama lebih tujuh jam, hakim yang bersidang berkata Thaksin menyalahguna kuasanya untuk memanfaatkan syarikat telekomunikasi miliknya, Shin Corp, dan memperoleh kekayaan daripada jualan saham dalam syarikat menerusi 'cara tidak sesuai.'

Terdahulu hakim berkata kerajaan Thaksin menetapkan dasar yang memberi manfaat kepada perniagaannya.

"Tindakannya menyebelahi Shin Corp dan Thaicom," kata salah seorang hakim ketika membaca keputusan Mahkamah Agung. Thaicom, yang sebelum itu dikenali sebagai Shin Satellite, adalah sebuah unit dalam Shin Corp.


AFP/Reuters

Protes laksana GST di ibu negara bulan depan

KOTA BARU, 27 Feb — Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) Dr Mohd Nasir Hashim mengalu-alukan kehadiran beramai-ramai rakyat negara ini menyertai protes terhadap keputusan kerajaan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di ibu negara pada 15 Mac ini.

Kata beliau, protes akan diadakan di pekarangan bangunan Parlimen yang bersidang mulai pertengahan bulan depan.

"Bantahan ini bukan untuk cetuskan sebarang permusuhan, tetapi demi untuk membela kebajikan rakyat.

“Terutamanya rakyat bawahan yang berpendapatan rendah, petani, nelayan termasuklah ibu-ibu tunggal.

“Kita rasa bertanggungjawab terhadap kesan pelaksanaan GST terhadap mereka. Maka kita tidak akan biarkan rakyat terus ditekan dan ditipu dengan semudah itu oleh kerajaan pemerintahan,” kata beliau pada majlis penerangan mengenai GST.

Majlis tersebut diadakan di Medan Ilmu dekat sini, malam tadi.

Turut hadir Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, Senator Mumtaz Mat Nawi dan Yang Dipertua PAS Kota Baru Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdul Rahman.

Pada majlis berkenaan Mohd Nasir mendedahkan pelaksanaan GST akan mengakibatkan 80 peratus rakyat Malaysia mengalami penurunan pendapatan dan kualiti hidup selain melebarluaskan lagi jurang antara kaya dan miskin rakyat negara ini.

Katanya, pelaksanaan GST tidak ubah sebahagian daripada usaha kerajaan Umno-Barisan Nasional untuk memindah bebanan cukai daripada golongan kaya dan korporat kepada rakyat biasa.

“Langkah demikian adalah langkah memijak kepala rakyat, bukan langkah untuk mengangkat taraf hidup rakyat ke arah yang lebih stabil.

"Kita rakyat mesti faham sungguh-sungguh konsep akan dilaksanakan dalam GST ini.

“Ingat dan faham, sesungguhnya GST akan memiskinkan lagi rakyat miskin,” katanya.

Sementara itu Saifuddin dengan nada serta gaya bahasa yang mudah menerangkan GST terpaksa dibuat kerana kerajaan Malaysia tidak ada duit akibat keborosan, ketirisan termasuklah rasuah.

“Semua rakyat akan kena dengan GST ini. Tak kira kamu orang susah ke, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang hatta ibu-ibu tunggal sekali pun,” katanya.

Rang undang-undang GST akan dibaca buat kali kedua pada sidang Parlimen yang bermula 15 Mac ini.


The Malaysian Insider

Pstt.. Depa kata ada Video Lucah Najib dan Altantuya.. Betoi ka?

Video Lucah Najib Razak Dan Altantuya !

Malam tadi program sambutan Tahun Baru Cina PKR Johor yang diadakan di Cabang Sekijang mendapat sambutan luarbiasa. Bukan sahaja dari kaum cina, melayu dan india juga hadir. Ribuan yang hadir.

Program ceramah yang diadakan di Segamat, walaupun puluhan sekatan jalanraya oleh Polis, tidak menghalang lebih 7,000 orang yang hadir tdan urut dihadiri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beberapa minggu lepas ada seorang rakan menawarkan vidoe klip sex antara Pardana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan arwah Altantuya. Pencatat tidak dapat memastikan kebenarannya, namun ianya tidak mustahil.

Beliau mahu ianya disampaikan kepada Anwar Ibrahim. Malangnya pihak tersebut meminta imbuhan.

Beliau menyatakan jika ianya digunakan oleh PKR, pasti Najib Razak akan terkubur. Seorang rakan pimpinan pusat berkata, " berikan saja pada KJ dan Muhyiddin, dia lebih memerlukan".

Jika sebelum ini Najib boleh bersalaman dengan Datuk Seri Chia Soi Lek dan tersenyum selepas terdedahnya vidoe lucah , ia memperlihatkan 'mereka sealiran'.

Malah Najib tidak rasa bersalah menerima Chia Soi Lek 'kembali' ke MCA-BN.

Pencatat merasakan rakan-rakan Pakatan Rakyat dan PKR tidak memerlukan isu maksiat untuk menumbangkan UMNO-BN. Isu keadilan, rasuah, ketirisan dan penyelewengan sudah memadai untuk rakyat menolak UMNO-BN.

Tentu ada diantara pembaca berkata, "betul ke ni Zabidie ?". Jawapannya, gambar boleh diedit, adakah video 20-30 minit boleh diubah raup wajah, suara dan aksi semulajadi individu itu.

Namun selepas 'tawaran berkait' tersebut pencatat tidak berminat untuk mengetahui sumber video dan siapa yang menyimpannya. Anda boleh bertanyakan kepada Najib Razak.

Jika sebelum ini Najib pernah bersumpah tidak pernah mengenali dan bersua Altantuya. Sudah pasti Najib akan menafikannya lagi.

Jika ianya benar, seperti skandal Najib dan seorang artis popular di Port Dickson sautu ketika dulu. Sudah pasti vidoe ini akan tersebar tidak lama lagi.

Harap Polis tidak 'kebulur' mengintip perbulan telefon pencatat lagi. Juak UMNO pun tidak perlu bimbang, jika telah berlaku pasti terdedah juga.


Dicatat oleh Zabidie Abas

Lawan Tetap Lawan, Johor Tetap Ditawan

SEGAMAT 27 Feb - Ketua Umum KEADILAN Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulangi pendirian dan keyakinan beliau bahawa Pakatan Rakyat akan terus menyerang Johor walaupun negeri tersebut dicanang sebagai kubu kuat Umno-Barisan Nasional.

"Mereka kata inilah kubu kuat Umno, kubu apa? "Saya berjanji akan datang. Minggu depan saya turun ke Johor lagi, jangan main-main, saya serang Johor betul-betul," kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu disambut tepukan gemuruh hadirin yang hadir.
Sementara itu, beliau turut mempersoalkan tujuan kedatangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz ke Washington, Amerika Syarikat 25 Februari lalu.

Datuk Seri Anwar menjelaskan kedatangan menteri tersebut adalah kerana kerajaan terdesak ekoran tekanan Amerika Syarikat agar beliau diberi keadilan sewajarnya berhubung kes Konspirasi II.

"Mereka (Umno-BN) kata Amerika campurtangan. Sekarang kenapa Nazri pergi Washington semalam? Untuk tujuan apa? Nak terang kepada orang Amerika pula?" soal beliau.

Malah kata Datuk Seri Anwar lagi Peguam Negara Tan Sri Abd Gani Patail akan sentiasa cemas dan ketakutan untuk memberikan sebarang kenyataan berhubung kes beliau itu.

"Gani tidak akan berani mahu pergi bersidang dan bercakap dengan mereka (Amerika) mengenai kes saya. Nak cari pasal bila orang tanya dekat dia. Tergagap-gagap kalau orang Amerika tanya. Dekat sini (Malaysia) tak apa, sebab depan hakim pilihan dia," kata Ketua Pembangkang itu lagi.

Majlis ceramah turut dihangatkan lagi dengan kempen "Boikot Utusan" yang diketuai oleh Ketua Angkatan Muda KEADILAN Johor Zabidie Abas bersama pimpinan Pakatan Rakyat dan penyokong yang hadir.

Langkah simbolik membakar akhbar itu adalah sebagai usaha memberi kesedaran kepada rakyat supaya tidak melanggan akhbar milik Umno itu yang sentiasa mengaburi dan membohongi rakyat dengan laporan dan berita memburukkan Datuk Seri Anwar serta Pakatan Rakyat.

Sebelum ini, kempen yang sama telah dijalankan di Selangor dan Perak.

Turut hadir pada ceramah di Sekijang termasuk Datuk Chua Jui Meng, Ahli Parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye, Ahli Parlimen Batu Tian Chua, Ketua Wanita KEADILAN Zuraida Kamarudin, Ketua AMK Pusat Shamsul Iskandar Mohd Akin serta Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Johor Annuar Salleh.

Datuk Seri Anwar juga sempat beramah mesra serta menghadiri sambutan Tahun Baru Cina bersama pimpinan dan penyokong Pakatan Rakyat Johor di Segamat.


Suara-Keadilan.com

Bila Binatang bertopengkan Manusia...

Tetapi binatang pun tahu menyanyangi anaknya.. rasanya Manusia berhati Syaitan lebih sesuai buat lelaki yang menendang hingga mati anak kekasihnya yang baru berusia 3 tahun..

Tendang macam bola

Oleh Amir Abd Hamid, Mohd Firdaus Ibrahim dan Md Fuzi Lateh

KUALA KUBU BHARU: “Dia tendang budak itu macam bola dan langsung tak pedulikan jeritan orang ramai yang melarangnya,” kata Ahmad Fikri Khalis, 19, yang menyaksikan Syafia Humairah Sahari, 3, dibelasah sehingga mati di padang bola sepak di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali, dekat sini, petang kelmarin.


PILU...ibu mangsa, Nurhanim (kiri) dan ahli keluarga
menunggu di luar Hospital Kuala Kubu Bharu.

Ahmad Fikri mendakwa, lelaki berusia 28 tahun terbabit yang juga pemandu teksi bukan saja menendang badan kanak-kanak malang itu, malah dia berulang kali memijak kepala mangsa hanya kerana Syafia Humairah masih di luar rumah ketika waktu senja.

Dalam kejadian jam 7.30 malam itu, lelaki terbabit ‘naik angin’ apabila anak teman wanitanya itu tidak patuh arahannya supaya pulang ke rumah.

Difahamkan, kanak-kanak malang itu sedang bermain di padang itu sambil menyaksikan beberapa remaja bermain bola sepak sebelum diserang lelaki durjana itu.

Menurut Ahmad Fikri, lelaki terbabit secara tiba-tiba datang memarahi Syafia Humairah sebelum hilang pertimbangan lalu membelasah kanak-kanak itu tanpa belas kasihan.

“Mulanya dia menampar dan menendang budak itu. Apabila mangsa terjatuh, dia memijak kepalanya walaupun menyedari perbuatannya dilihat beberapa remaja yang sedang bermain bola sepak,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Menurut Ahmad Fikri, selepas lebih 10 minit membelasah kanak-kanak itu, lelaki terbabit beredar dari kawasan berkenaan sebelum orang ramai bergegas memberi bantuan kepada Syafia Humairah.

“Seorang daripada penduduk yang menyaksikan kejadian cuba mengangkat budak itu untuk dibawa ke hospital.

“Namun, belum pun sempat dia berbuat demikian, lelaki terbabit datang semula sebelum mengangkat mangsa memasuki teksinya.

“Dia mendakwa akan membawa sendiri ‘anak tirinya’ itu ke hospital,” katanya.

Ahmad Fikri berkata, berdasarkan pemerhatiannya, kanak-kanak malang itu sudah mati ketika dibawa masuk ke dalam teksi berkenaan.

“Mana tidaknya, saya lihat dia langsung tidak bergerak, sebaliknya muka dan tubuhnya kelihatan pucat seperti orang sudah mati.

Lebih menyedihkan, katanya, lelaki terbabit dilihat masih memukul mangsa ketika berada dalam teksinya.

“Kami (penduduk) bukan tak nak tolong, tapi diugut lelaki berkenaan supaya tidak campur hal keluarganya,” katanya.

Difahamkan, sebaik tiba di Hospital Kuala Kubu Bharu di sini, lelaki itu menyamar sebagai ‘bapa tiri’ mangsa sebelum mendakwa mereka terbabit dalam kemalangan menyebabkan anaknya itu cedera parah.

Ahmad Fikri berkata, dia dan puluhan lagi rakannya yang menyaksikan kejadian itu tidak mungkin dapat melupakan kekejaman lelaki berkenaan.

“Saya berharap pihak berkuasa mengenakan tindakan sewajarnya terhadap lelaki durjana terbabit berikutan kekejamannya itu.

“Saya yakin penduduk di sini sanggup tampil membantu siasatan jika diperlukan pihak berkuasa,” katanya.


myMetro

Royalti : UMNO takut bertindak terhadap Ku Li?

Nampaknya kali ini UMNO benar-benar dalam dilema samada untuk mengambil tindakan terhadap Ku Li yang jelas pendiriannya bertentangan dengan pendirian Kerajaan BN berkenaan isu Royalti minyak Kelantan..

Dibuang mati anak..Ditelan mati bapak, mungkin itu perumpamaan yang sesuai digunakan oleh UMNO kali ini dalam isu Ku Li ini..

Mungkin UMNO sedar mereka kini telah kurang pemimpin-pemimpin yang disenangi oleh Rakyat, kalau Ku Li pun mereka buang.. entahlah.. rasanya lagi cepat UMNO/BN menjadi pembangkang...


Isu royalti: Anggota MT UMNO persoal mengapa Ku Li ‘bebas’

Oleh G. Manimaran


KUALA LUMPUR, 27 Feb — Jika Umno pernah mengambil tindakan tegas ke atas ahli-ahlinya yang membelakangkan semangat parti masa-masa lalu, mengapa tidak ke atas ahli seumur hidup Tengku Razaleigh Hamzah (gambar), yang memperlihatkan pendirian yang bercanggah dengan kerajaan pusat pimpinan Umno-BN, khususnya dalam isu tuntutan royalti minyak Kelantan.

The Malaysian Insider difahamkan itu sebahagian pendirian anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno yang menghadiri mesyuarat lebih tiga jam malam Khamis.

Malah, difahamkan ini juga kali pertama MT kembali kepada ahli-ahlinya memberikan pandangan atas kapasiti Tengku Razaleigh bukannya ahli biasa tetapi dilihat sebagai seorang pemimpin veteran parti.

“Ada syor agar tindakan dikenakan ke atas Tengku Razaleigh... tetapi bukan saranan agar diambil tindakan yang tegas,” kata seorang anggota MT yang enggan namanya disiarkan.

“Ada pandangan mengapa parti tidak mengenakan tindakan ke atas Tengku Razaleigh sedangkan parti pernah bertindak tegas ke atas ahli-ahli parti yang bertindak bertentangan dengan dasar parti,” kata seorang lagi anggota MT yang enggan namanya didedahkan kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun isu berkaitan dengan Ahli Parlimen Gua Musang itu bukan agenda utama mesyuarat malam tadi.

“Ia ada disentuh tetapi bukan isu utama perbincangan,” katanya lagi.

“Ada juga ahli yang berpendapat isu ini perlu ditangani dengan cermat,” kata sumber itu dengan mengambil kira situasi semasa dan juga kedudukan Tengku Razaleigh yang merupakan bukan ahli biasa dalam Umno.

Malam tadi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata bentuk tindakan terhadap Tengku Razaleigh akan ditentukan selepas menerima pandangan daripada ahli-ahli parti.

“(Kami) nak dengar pendapat ahli-ahli dulu,” kata Najib yang juga Presiden Umno.

Beberapa jam sebelum mesyuarat MT semalam, Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulangi pendiriannya bahawa beliau hairan dengan tindakan dan kenyataan Tengku Razaleigh yang masih tidak sehaluan dengan keputusan kerajaan persekutuan mengenai isu royalty minyak Kelantan sedangkan pelbagai langkah penjelasan sudah diberikan.

Muhyiddin pernah menyatakan bahawa Tengku Razaleigh perlu menyatakan pendiriannya dalam isu tersebut.

Selain Muhyiddin, segelintir ahli dan pemimpin khususnya dari Kelantan pernah menggesa agar Tengku Razaleigh melepaskan kerusi Parlimen Gua Musang selain dikenakan tindakan disiplin.

The Malaysian Insider difahamkan jawatankuasa pengurusan Umno belum membincangkan isu tersebut secara menyeluruh.

Dalam pada itu, Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusoh ketika dihubugi The Malaysian Insider menjelaskan pihaknya tidak menetapkan sebarang tempoh bagi ahli-ahli Umno untuk memberikan pandangan mengenai isu Tengku Razaleigh.

“Mana-mana ahli ataupun cawangan boleh memberikan pandangan mereka... kami tidak menetapkan sebarang tempoh (untuk mengemukakan pandangan mereka).

“Cawangan boleh hantar kepada bahagian, bahagian boleh hantar ke Badan Perhubungan Negeri dan seterusnya kepada ibu pejabat,” kata beliau sambil menambah, belum ada petanda jelas tentang pandangan akar umbi berhubung pendirian Tengku Razaleigh.

Sehubungan itu kata Rauf, pandangan mereka akan dipertimbangkan oleh pucuk kepimpinan kemudian.

Ketika ditanya sama ada pandangan itu diharapkan hasil mesyuarat agung tahunan cawangan, Rauf berkata: “Tidak. Ahli dan cawangan boleh memberikan pandangan bila-bila masa.”

Cawangan-cawangan Umno akan mengadakan mesyuarat tahunan masing-masing mulai 1 Mei hingga 15 Jun ini.

Tengku Razaleigh, yang menjadi tumpuan dalam isu ini sejak Pakatan Rakyat menawarkan beliau agar mengetuai kokus pertikaian royalty minyak sejak November lalu, telah pun menyatakan pendiriannya bahawa terserah kepada Umno untuk membuat keputusan tindakan disiplin termasuk kemungkinan memecatnya.


The Malaysian Insider

As expected, no ‘fair trial’ for Anwar

Wong Choon Mei

KUALA LUMPUR, Feb 26: In a move already widely anticipated despite the government's assurance of a fair trial, the Federal Court has rejected Opposition Leader Anwar Ibrahim’s plea for key evidence that will help his lawyers prepare his defense against a second round of sodomy charges.

In defiance of United Nations guidelines for a fair trial – which stipulates that both defense and prosecution must be given access to the ‘same weapons’ – the Malaysian Federal Court refused to review its own decision made on January 29 to bar Anwar’s team from “fishing for evidence”.

“Sadly this doesn’t come as a surprise. It only confirms all the suspicions and views expressed by Malaysians and the international community that Anwar is being persecuted,” PAS legal advisor Hanipa Maidin told Harakahdaily.

“The immediate and longer term implications are the same. Malaysian law will not be respected or trusted internationally. Even in this country, let’s be frank, how many still believe in the existing system?”

DNA samples

A three-member panel led by Justices Zulkifli Makinddin, Mohd Ghazali Mohd Yusoff and Heliliah Mohd Yusof had heard arguments from Anwar’s lawyer Karpal Singh and Solicitor-General II Mohd Yusof Zainal Abiden.

"Rule 137 does not confer jurisdiction on the Federal Court to review its own decision. This is not a suitable case for review by another panel ofcourt. Even if the panel disagrees with the decision there are no constitutional grounds to warrant a review," Zulkifli ruled.

Among the evidence Anwar is seeking are medical and chemist reports, DNA samples, witnesses’ statements and CCTV footage. These are currently held by the prosecution, which has refused to share the documents with Anwar even though Malaysian lawmakers had last year amended Section 51 of their Criminal Code Procedure, endorsing the 'level playing field' requirement of the UN.

"It is the DNA samples and the chemist report that they want to keep from Anwar," a PKR insider told Harakahdaily. "The prosecution is basing its entire case on Anwar's DNA. They say his semen was found in Saiful's anus. But how can that be when there was no penetration?

"Anwar is now worried that the government will use his DNA taken when they jailed him in 1998. And this is why the prosecution is resisting all the way. Independent experts would be able to tell if it is faked the moment they access the samples."

Political low blow

Both the UN Human Rights Commission and Amnesty International have sent protest notes to Prime Minister Najib Razak. The global scolding was so intense that de-facto Law Minister Nazri Aziz has been sent to Washington to mend the country’s tattered image.

Earlier this month, Nazri had taken the foreign press to task for having “falsely cast this trial as politically motivated and portrayed the defendant as the victim”.

“As is the standard practice in Malaysia, the rights of both the accuser and the accused will be respected during the trial of Mr. Anwar. We support due process as each party has an opportunity to present their case to an impartial judge,” Nazri said.

“Well, we know who is lying now,” Hanipa said. “This is a very black period for Malaysia where oppression and manipulation is at its highest. It really hammers through the point how power-crazed and unscrupulous our leaders have become and how afraid of Anwar they are.”

Anwar was a former star finance minister and deputy prime minister to Mahathir Mohamad. In 1998, he was thrown into jail on sodomy charges that were manifestly fabricated by his boss to destroy his rising political power. A year after Mahathir retired in 2003, the charges were overturned and Anwar was freed.

In 2008, as Anwar was about to make his parliamentary comeback, a former aide Saiful Bukhari Azlan accused him of sodomy. Saiful lodged the police report against Anwar in July, two days after having met Najib and his wife Rosmah Mansor.

Anwar has pleaded not guilty, accusing Najib and Rosmah of using the same tricks as Mahathir to block his political rise.


HarakahDaily.Net

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails