Thursday, August 26, 2010

Pemilihan Ketua AMK : Demi meraih sokongan, nama ANWAR diguna mereka.

Banyak tempat dah yang aku dengar nama Anwar digunakan untuk memperolehi jawatan, biarpun setelah calon itu kalah. Ayat biasa ialah Anwar mahu dia diletakkan disini.. Anwar mahu dia tu diletakkan di situ.. Anwar mahu dia itu pegang jawatan itu.. Anwar mahu dia ini pegang jawatan ini… seolah-olah Anwar Ibrahim adalah penentu segalanya didalam PKR .

Ini sebenarnya lebih mencerminkan seolah-olah tiada demokrasi dalam PKR dan akan mewujudkan budaya 'siapa pandai Bodek Anwar dia akan senang' macam yang sering kita lihat pada UMNO..

Di dalam UMNO jika mahukan jawatan atau projek.. anda tidak perlu bijak, apa yang anda perlukan hanyalan keupayaan bermuka-muka atau bersifat Hipokrit atau berkebolehan dalam membodek pemimpin tertentu..

Jadi apakah ahli-ahli PKR mahu menerapkan budaya ini (Budaya Bodek) didalam PKR? Jika begitu akhirnya PKR akan dipimpin oleh manusia yang lemah dan tiada keyakinan diri, andaikata mereka itu dipilih sebagai ADUN atau MP kita akan saksikan acara melompat Parti akan berulang lagi..

Kali ini dalam Pemilihan Ketua AMK , Nama Anwar juga digunakan untuk meraih sokongan..

Kalau nak bertandingtu.. bertandinglah atas kekuatan diri sendiri janganlah dipergunakan nama Anwar Ibrahim untuk menunjukkan anda direstui oleh Anwar Ibrahim. Kalau direstui olah Anwar Ibrahim terus boleh menjadi Ketua AMK pasal apa nak buang masa, buang duit adakan pemilihan ni..

Biasanya orang yang mempergunakan nama lain untuk meraih sokongan itu ialah manusia yang tiada keyakinan diri.. Kalau tiada keyakinan terhadap diri sendiri, bagaimanapula korang yakin boleh menyakinkan penyokong korang?

Kalau dah tiada keyakinan diri tu.. tak payah bertandinglah.. tunggu dilantik lebih baik!

Lagi satu perlu di ingat!! ..Anwar Ibrahim berada di atas sana pun bukannya kerana dia meletakkan dirinya diatas sana tetapi rakyat yang telah memilihnya untuk berada diatas sana… faham betul-betul ya… Anwar Ibrahim telah dipilih sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh yang kemudiannya dilantik sebagai Ketua Pembangkang oleh pengundi-pengundi Permatang Pauh!

Dan Anwar Ibrahim yang telah dipilih oleh pengundi-pengundi Permatang Pauh sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh yang kemudiannya dilantik sebagai Ketua Pembangkang bukanlah berada diatas sana kerana diundi oleh manusia-manusia Hipokrit yang berada disekelilingnya…



Ketua AMK: 3 penjuru, Nurul Izzah tak tanding

Perebutan kerusi ketua Pemuda PKR (AMK) hampir pasti menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara penyandangnya Shamsul Iskandar Md Akin dan dua anggota majlis pimpinan pusat (MPP) Badrul Hisam Shaharin dan Rafizi Ramli.

Bagaimanapun, anak sulung ketua umum parti Datuk Seri Anwar Ibrahim dan presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail -- Nurul Izzah difahamkan tidak berhasrat merebut mana-mana jawatan kanan dalam sayap parti itu sebaliknya mahu menumpukan tugasnya sebagai ahli parlimen.

“Kalau bertanding pun mungkin hanya di peringkat cabang Lembah Pantai sahaja,” kata sumber-sumber yang dekat dengannya kepada Malaysiakini semalam.

Menjelang pemilihan parti November tahun ini, pertembungan antara Shamsul dan Badrul memang sudah dijangkakan.

Bagaimanapun kemunculan kembali Rafizi – yang pernah meletakkan jawatan sebagai anggota MPP dan exco AMK pada 2004 – agak mengejutkan selepas 'ditarik' daripada dunia korporat ketika sedang meningkat naik dalam kariernya.

Pada masa yang sama, ketika kedua-dua 'lawannya' dilihat malu-malu mengumumkan hasrat mereka, Rafizi tanpa bersembungi lagi mengakui menawarkan diri bagi bertanding di jawatan itu.

“Ya, saya akan bertanding jawatan ketua AMK,” katanya kepda Malaysiakini sambil menjelaskan pengumuman rasmi berhubung perkara tersebut akan dibuat pada minggu depan.

Menurut Rafizi - bekas pemimpin pelajar di United Kingdom - beliau menawarkan diri bertanding bagi memperkenalkan “model pendekatan baru” anak muda yang “bukan semata-mata bersandarkan ghairah dan semangat”.

Kumpulan 'direstui' Anwar

Secara realistik bagi memengangi pilihan raya, Rafizi berpendapat, AMK perlu pendekatan baru bagi menarik sokongan anak muda sebagai golongan penentu yang dalam masa yang sama “kurang berminat dalam politik”.

“Kita perlu melepasi (perasaan) sentimental reformasi (1998),” kata bekas pegawai kanan di Petronas Carigali Sdn Bhd dan Pharmaniaga Berhad itu yang kini bertugas sebagai Ketua Eksekutif di Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Beliau dikatakan akan beregu dengan ADUN Batu Caves Amiruddin Shari yang kini naib presiden AMK sebagai timbalan ketua.

Kumpulan ini yang khabarnya 'direstui' Anwar ini difahamkan disokong sekumpulan ahli parlimen muda PKR, antaranya Nik Nazmi Nik Ahmad dan Sim Tze Tzin (Pantai Jerejak).

Sementara Shamsul pula mendapat dokongan seorang lagi naib ketua AMK Khairul Anuar Ahmad Zainudin, juga seorang aktivis kesatuan sekerja yang pernah ditahan di bawah akta kontroversi ISA.

“Ya, saya tawarkan diri sebagai timbalan ketua AMK bagi membantu Shamsul Iskandar (sebagai ketua AMK),” katanya kepada Malaysiakini.

Difahamkam Khairul dipilih berganding dengan Shamsul kerana gandingan lamanya, peguam Mohd Fariz Musa sudah melebihi umur 40 tahun.

Namun dipercayai walaupun perlembagaan baru PKR menetapkan pemimpin AMK mestilah disandang oleh mereka yang berumur 35 tahun ke bawah, tetapi ini hanya akan dikuatkuasakan pada sesi akan datang bagi mempersediakan sayap parti itu kepada “peralihan”.

'Berseorangan belum tentu sunyi'

Sementara itu, berbeza dengan Rafizi dan Shamsul, Badrul yang meraih populariti dengan pelbagai 'gimik' politik dan kepetahannya berceramah pula masih dilihat lone ranger atau berseorangan.

Beliau yang kerap bergerak melalui Solidariti Anak Muda Malaysia - NGO yang diasaskannya - enggan mendedahkan lagi siapa gandingannya atau menawarkan diri.

“Saya tidak akan umumkannya. Terpulanglah kepada akar umbi (untuk menentukannya),” kata Badrul kepada Malaysiakini.

Menganggap pemilihan parti sebagai “urusan keluarga”, bekas guru itu berkata: “Dalam keluarga, takkanlah kita harus kata adik lebih baik daripada abang, (atau) abang lebih baik daripada adik”.

Katanya, tenaga itu lebih baik digembleng bersama bagi menumbangkan kerajaan BN.

Mengulas tentang tanggapan beliau berseorang dalam PKR, sambil ketawa Badrul berkata: “Berseorangan belum tentu sunyi, berdua belum tentu tak sunyi.”

Sementara itu, walaupun hampir pasti berlaku pertembungan tiga penjuru November nanti, seorang lagi pemimpin cabang Hasmi Hashim – satu-satunya calon yang pernah menentang Shamsul pada sesi lalu, masih tidak jelas kedudukannya.

Kalah teruk dalam pertandingan lalu, Hasmi, seorang penggiat budaya dilihat masih mengintai peluangnya.

“Kali ini (saya) akan dengar, timbang dan bincang dengan anggota AMK, pimpinan dan keluarga dulu,” katanya yang kritikal kepada kumpulan Shamsul dan Badrul itu.

PKR bakal mengadakan pemilihan parti secara langsung bermula dengan proses pencalonan di peringkat cabang (bahagian) lewat bulan ini, sebelum mengundi memilih pucuk pimpinan tertinggi parti itu pada November depan.


Malaysiakini

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails