Wednesday, August 4, 2010

MB Negeri 9 kata itu bukan buaya.. pasal Tiada Buaya di Pantai PD..

Aku tak tahu nak komen apa dah.. Gambar Buaya tu terpampang dimerata akhbarpun dia masih menafikan yang ada buaya di pantai Port Dickson..

Alahaiiii.. malangnya rakyat N9 dapat MB macam tu..

Menteri Besar Negeri Sembilan menafikan sekeras-kerasnya bahawa tiada buaya di pantai Port Dickson dan menyeru kepada rakyat jelata tak perlu risau langsung untuk berkelah dan bermandi manda di pantai PD dan memberi jaminan pantai PD adalah selamat se selamatnya. Tolonglah percaya cakap Menteri Besar Negeri Sembilan ini.




Buaya yang dijumpai di pantai PD beberapa hari lalu memang bukan buaya. Ianya hanyalah bangkai buaya. Dan bangkai buaya ni pun sebenarnya kena tembak di sungai , kemudian buaya tadi dalam keadaan cedera telah tersesat ke laut, itu je.

Menteri Besar kata kepada pemburu buaya, janganlah tembak atau serang buaya ni, nanti buaya ni tersesat lagi ke laut.

TAPI Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) cakap lain pula, buaya tadi mati kerana faktor usia kerana dah berusia 60 tahun. Agaknya salah teori Pengarah Perhilitan ni, kena banyak lagi belajar dengan MB kita.

Nak tanya MB, adakah menjadi kesalahan memburu buaya ? Adakah buaya merupakan spesis yang dilindungi ? Kalau menjadi kesalahan memburu buaya apakah hukuman yang dikenakan ? Apakah tindakan kerajaan negeri untuk membanteras kegiatan pemburuan buaya ? Menambah bilangan penguatkuasa ? Mengadakan kerjasama dengan polis marin ? Menambah bilangan bot peronda sungai ?

Macamana pun MB sebelum ini menasihatkan orang ramai agar berhati-hati mandi di pantai PD kerana mungkin ada terumbu karang yang tajam dan berbahaya. Seperti laporan terakhir di bawah ini.

*************************************************

Wednesday August 4, 2010
MB: No crocs at PD beaches

SEREMBAN: The beaches of Port Dickson are safe despite reported sightings of crocodiles along the coastline recently, Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan said.

“Holiday-makers and beach-goers need not worry as there have been no incidences of crocodile attacks. In the past, there had been incidences where crocodiles at Sungai Timun and Sungai Linggi displayed aggressive behaviour but this was because they had been shot at and trapped by poachers,” he told reporters here yesterday.

“My advice to the people is, stop attacking these creatures or they may retaliate,” Mohamad said, adding that the crocodiles do not normally stray from their river habitat to the beaches at the popular seaside town.

A six-metre long crocodile was found dead at the Ixora Permai beach near Tanjung Agas in Port Dickson on Tuesday.

The reptile was believed to have been dead for four days at the time villagers found it at the Kuala Linggi riverbank at about 12.45pm.

Mohamad said the crocodile, known locally as buaya tembaga because of its copper-coloured body, had probably been injured before it made its way to the sea from its natural habitat in Sungai Linggi, some three kilometres away.


Sumber : AMK Negeri 9

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails