Monday, July 19, 2010

Siapa Dalang Pencuri Pasir?

Orang yang menyampaikan protes di bangunan SUK adalah Ketua Pemuda UMNO Selangor, Suhaimi Mohd Ghazali (gambar). Kenapakah dia yang memberikan protesnya?

Suhaimi bukan ada buat kerja dan lakukan apa-apa untuk UMNO Selangor. Pergerakan Pemuda UMNO Selangor lembab dan tidak bermaya bawah kepimpinannya.

Kalau siapa-siapa mahu tahu Suhaimi adalah juga "Raja Pasir" yang pernah terlibat curi pasir waktu malam di kawasan Sepang. Kontraktor yang jalankan untuk Suhaimi begitu teruk sekali hingga sebuah jambatan kampung di Sepang hampir runtuh dari hakisan.

Zahrain Pernah Minta Kontrak Pasir Dari Selangor Sebelum Melompat

Zahrain, Ahli Parlimen Bayan Baru, menjual obat di Parlimen kononnya Anwar mahu memecat Elizabeth Wong. Namun, tahukah anda, Zahrain yang sama pernah berjumpa Tan Sri Khalid untuk meminta kontrak pasir dari KSSB?

Yang hairannya, sudahlah si Zahrain ni tidak bermoral, anak lelaki Zahrain pun hendak diajar budaya korupsi ini. Ini kerana Zahrain telah bertemu Tan Sri MB bersama-sama anak lelaki beliau meminta kontrak pasir dari KSSB.

Tetapi Tan Sri menolak permintaan Zahrain dan anak lelaki beliau ini. Kiranya Tan Sri melayan permintaan Zahrain dan anak lelaki Zahrain ini, nescaya Zahrain tidak akan melompat UMNO seperti sekarang.

Saya juga mencabar Zahrain menafikan kisah ini, kalau dia benar-benar bersih.

Saudara/ri pembaca wajib sedar, Tan Sri diserang kiri dan kanan dalam isu pasir kerana Tan Sri tidak mahu melayan permintaan-permintaan yang datang seperti yang datang dari Zahrain ini.


Itu dari Storm62 dan dibawah ini pula dari kube lembe


Sudah nasib negeri Selangor yang pesat membangun bergelumang dengan masalah sebegini. Apabila sesuatu pembangunan yang besar dan aktif berjalan maka tidak dinafikan permintaan bahan binaan seperti pasir akan meningkat.

Masalah ini sudah berlaku sejak 2 dekad lagi ,sejak dizaman B.END yang masih "kayu" lagi dalam hal ehwal urusniaga ni. Bahkan generasi yang membalun pasir di Selangor dulu pun dah ramai yang "rich and gone" atau sekurangnya tengah nyanyuk sekarang. Baru kini ia dibangkitkan kerana....KERANA... mereka sedar hanya itu sahajalah isu yang berbentuk alam sekitar dan kemasyarakatan yang mudah difahami dari umur 18 tahun hingga ke umur nyanyuk.

Dengan mengapi-apikan isu ini akan membangkitkan rasa tidak senang oleh rakyat dan seterusnya menanam sikap prejudis kepada Kerajaan pimpinan PR. Itulah hakikat sebenar disebalik cerita wayang tengahari buta ini.

Cuma pedoman dan nasihat kepada pihak yang berkuasa dalam urusan Tanah,Carigali dan bahan Mineral di Selangor ini haruslah peka dan memahami terhadap skop kerja, dasar ,kanun dan SOP yang digubal dan digunapakai.

Penguatkuasaan yang ketat dan pemberian lesen kepada kontraktor perlu diselaras dan kawalselia oleh mereka yang berada paling hampir dengan aktiviti sebegini. Contoh paling ketara ialah Pejabat Tanah & Galian Daerah, Majlis Perbandaran dan pelbagai lagi agensi yang lebih dekat dengan kegiatan ini seharusnya akur dengan tanggungjawab.

Berbalik kepada kes pasir Selangor, perlu diingatkan bahawa dulu.....sebahagian besar juak B.END adalah kontraktor. Dari AJK Cawangan hinga ke AJK Bahagian boleh dikatakan 7 dari 10 mereka ini adalah kontraktor. Tak kiralah kontraktor Ali ke Baba ke. Jadi mereka inilah pendokong utama yang meng'halal'kan kegiatan yang haram ni berleluasa. Sekiranya pihak berkuasa cuba mengambil tindakan, ada saja yang bergred 54 atau Jusa C yang menasihati atau mengarah supaya "tutup mata sebelah". Cuba pihak berkuasa berdegil jugak..alamak memang kena transferlah si 54 atau Jusa C atas arahan "orang politik".

Inilah senario yang sebenarnya berlaku dan bila panau sudah bertukar kudis , ramailah hero-hero melayu datang mengadakan demonstrasi. Padalah hero-hero inilah yang dulunya kaki bedal yang meng'halal'kan yang haram.

Reversed Psychology Acts sebegini janganlah dilayan sangat. Yang penting MB Selangor perlu tegas dan perlu mengambil tindakan tidak popular jika perlu seperti menghentikan segala aktiviti proses pasir di Selangor buat sementara. Kita nak tengok siapa yang akan menggelupur mencari bekalan.

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails