Friday, July 23, 2010

Negara kena Bangkrap dulu... Baru boleh maju..

Oleh : Teratai Liar

Mula2 teman bingung jugak memikirkan rasional ni. Mana boleh nak capai Wawasan 2020 sedangkan setahun sebelum tu negara kita dah jadi bankrap, macam yang Idris Jala cakap tu. Tetapi bila memikirkan bahawa kajian2 yang dibuat PEMANDU tu bukanlah bertaraf sembang kedai kopi, teman tak jadilah nak sanggah.

Hal2 subsidi ini kerajaan dah buat kajian lama dah. Ia dibuat dalam makmal. Bukan makmal yang bedah tikus macam kat sekolah2 tu. Makmal Rasionalisasi Subsidi. Kalau kajian pasal ekonomi pun pakai makmal, dah tentu kajian ni kajian yang saintifik dan bersifat empirikal. Hang pa penyokong Pekatan Rakyat tau ke makna empirikal ni? Pi tanya kat orang2 UMNO. Depa paham. Hang pa tau apa, tau buat ceramah, maki hamun, fitnah bole la.

Kalau tengok kenyataan kerajaan, RM750juta dapat diselamatkan hasil pelarasan harga 5 sen untuk petrol, 10sen sekg LPG, 25 sen sekg gula. Tentulah mana cukup nak tampung defisit perbelanjaan negara. Kalau nak bina Istana Negara baru kat Putrajaya tu sajer dah lebih RM800juta, berapa sangat nak boleh cover. Tu belum campur Sime Darby rugi RM900 juta lebih. Tak pasal-pasal kerajaan terpaksa bagi pampasan RM700 juta kat syarikat ni. Pos Malaysia pun rugi jugak RM227 juta. Tak tau la kot lepas harga stem dah naik 100% tahun depan boleh untung balik.

Pendek cerita, RM750 juta tu memang tak cukup. Itu pasal lah hang pa jangan terkejut beruk, meroyan tak tentu pasal. Baru naik 5 sen dah kecoh. Cuba tengok sikap penyokong2 UMNO dalam hal ini. Depa rasional. Cool jer. Macam kata Idris Jala, pakej naik 5 sen ni hanya sebahagian jer dari Program Merasionalisasi Subsidi, ia adalah sebahagian dari MEB. Jadi kalau lepas ni subsidi diselaraskan lagi atau kerajaan buat GST hang pa jangan berlakon buat2 terkejut pulak. Sekali lagi contohi lah sikap penyokong Umno. Depa tetap sabar dan istiqamah menyokong kerajaan.

Apa yang teman nak kongsi, fenomena duit susut sebelum negara menjadi jadi maju bukan luar biasa. Rasionalnya, kerajaan ambik duit tu untuk melabur dalam bentuk aset2 dan cabang2 perniagaan lain. Contohnya Felda. Duit tunai yang susut dekat RM3 bilion tu bukan membazir. Kerajaan pakai balik buat program tanam semula. Adapun RM600 juta yang buat pinjaman untuk peneroka2 membaiki rumah2 bukan kena faedah pun. Cuma 2.5% buat kos pengurusan dan proses aje.

Felda zaman sekarang jangan nak disamakan dengan Felda zaman arwah Tun Razak baru buat dulu. Zaman berubah, kita kena ikut peredaran masa la, kalau tak mahu ketinggalan. Tengok macam mana walaupun Felda ada tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, tanah saja RM220 juta. Tanah tu sengaja tak dibangunkan dulu. Biar nilainya meningkat. Sebaliknya Felda buat menara baru kat kawasan Segitiga Emas, dekat dengan KLCC. Baru tinggi nilainya. Itu pun Felda tak mau berhutang, bayar cash RM662 juta kat Naza TTDI pasal tak mahu menyusahkan generasi akan datang (PM Najib kata RM642 juta kat Parlimen 2008 dulu, teman tak pasti mana satu betul).

Dulu tanggungjawab Felda bantu warga Melayu miskin, bagi depa tanah untuk diusahakan.Sekarang atas nama korporat depa dah boleh tolong kerajaan Sabah RM250 juta, buat MRSM RM120 juta, bantu kerajaan Pahang naik taraf bekalan air RM200 juta. Maklum la sekarang dah ada Felda Global Ventures, boleh melabur projek ternak kerbau kat India atau buat minyak bunga matahari kat US dan Kanada. Tak banyak, guna modal RM800 juta saje. Mula2 memang la nampak susut duit tu, tapi kalu untung nanti, siapa yang akan dapat nikmat? Bukan penyokong2 Umno sahaja, hang pa la dulu sibuk nak jadi ahli lembaga pengarah GLC.

Baru2 ni kecoh pasal saman ekor. Dah buat salah lalu lintas kena saman bayar aje la. Orang Umno tak kecoh pun. Dah la kerajaan nak buat judi bola hang pa tak bagi. Tu semua sumber duit tu. Betul la kata orang2 Umno, hang pa ni tau mengutuk ajer.

Tu pun jangan, nak tawan Putrajaya. Baru perintah 4 negeri dah tak tau nak jaga. Benda kecik macam pasir pun tak tau nak urus.

Dulu masa Khir Toyo perintah Selangor dulu kerajaan negeri untung berjuta2. Tak pecaya? Carilah dalam arkib2 Utusan ke Berita Harian. Tu pun kerajaan negeri masa tu buat tak berapa pandang. Pasal perolehan kerajaan negeri berlambak2. Kayanya kerajaan negeri Selangor tu melimpah ruah, sampai penduduk2 Sabak Bernam pakai gigi gemas. Kebetulannya Khir Toyo tu memang doktor gigi, tu yang boleh buat mahligai RM24 juta tuh. Bininyer boleh ajak kawan pi jalan2 kat Disneyland. Nak harap duit gaji Menteri Besar aje mana cukup yobbb....

Maaf le kalau teman melalut sampai cerita doktor gigi pulak. Pendek ceritanya, walau pun nampak negara kita macam nak bankrap, tapi tak usah la kita nak gelabah puyuh. Sebelum senang, kenalah bersusah dulu. Tengok Jerman atau Jepun. Negara depa lingkup kesan Perang Dunia II, tapi boleh bangkit balik jadi kuasa besar ekonomi dunia. Korea Selatan pernah berperang dengan saudaranya di Utara tapi boleh maju daripada kita jugak. Yang penting ialah menunjukkan kesetiaan kita kepada negara dan kerajaan kita.

Jadilah warga negara yang patuh. Jangan la diikut sangat dengan pembangkang2 ni. Anwar Ibrahim tu, macam2 agen dia jadi. Dari muda sampai ke tua. Agen Muammar Ghadafi, ejen Barat, ejen Cina, ejen Yahudi, ejen CIA.

Jangan la diikut kata bidalan Melayu zaman bahari, ikut rasmi Pak Kaduk menang sorak kampung tergadai. Sebab hang pa berbaik2 dengan bangsa lain, bangsa Melayu jugak yang rugi nanti. Memang la masa tu dia tak sebut DAP, India, Cina ni. Cerdiknya orang Melayu masa tu, dia tak cakap terang2. Pak Kaduk bukan gadai kampungnya kerana berjudi. Hang pa dah kena tipu dengan DAP, PAS, PKR dan Anwar Ibrahim. Inilah propaganda halus Yahudi. Dia kan ajen Yahudi!!!!??? HIDUP MELAYU!!!

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails