Monday, June 7, 2010

Scandal PKFZ berkubur bersama Ong Tee Keat?

Projek ini telah diluluskan oleh kabinet pada bulan march 1993, Tujuan projek ini adalah untuk menjadikan Port Klang sebagai pusat urusan kargo yang utama di malaysia dan juga di kawasan serantau.

Namun selepas 7 tahun projek ini dilaksanakan iaitu sejak 2003, ia telah bertukar menjadi satu lagi projek "gajah putih" (projek yang tidak dapat direalisasikan) di Malaysia.

Skandal ini merupakan satu lagi contoh bagaimana pihak tertentu mengelapan wang melalui pelaksanaan projek mega.

Menurut kenyataan audit yang dikemukakan oleh PWC (Pricewaterhouse Coopers), kerugian yang membabitkan Port Klang FreeZone (PKFZ) buat masa sekarang ialah RM1.957 Billion. Sekiranya bayaran ini tidak dapat dijelaskan, kosnya akan meningkat menjadi RM12.453billion pada tahun 2051.


*******************************************

Kong: Tak perlu siasat semula PKFZ

Menteri Pengangkutan yang baru, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata siasatan ke atas skandal PKFZ adalah “mencukupi” dan tidak perlu bagi isu itu disemak semula.

“Saya berpendapat sudah ada cukup siasatan dan kajian yang telah dijalankan berhubung isu itu. Jadi, saya tidak fikir adalah perlu untuk semak semula siasatan,” katanya.

Beliau juga menjawab secara kabur sama ada akan terus membuat tindakan susulan berhubung isu berkenaan.

"Saya kena teliti dahulu apa sebenarnya PKFZ,” katanya selepas upacara menerima tugas daripada Datuk Seri Ong Tee Keat yang digugurkan dari kabinet minggu lalu.

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails