Thursday, April 22, 2010

P094 : Zaid Ibrahim bertanding, Anwar menjadi mangsa..

Setelah isu arak dan judi yang digunakan untuk memburuk-burukkan Zaid Ibrahim oleh UMNO/BN dan juga Blogger Pro mereka berpatah balik kepada mereka, UMNO/BN menjadikan DS Anwar Ibrahim pula sebagai sasaran mereka..

Boleh dikatakan semua pemidato mereka mengambil kesempatan memburuk-burukan DS Anwar Ibrahim, seolah-olah DS Anwar lah calon dari PR di Hulu Selangor ini..

Adakah mereka terlupa yang bertanding di sini ialah P.Kamalanathan Pembohong dan Dato Zaid Ibrahim?


BEKAS PIMPINAN PKR DI BERI PERANAN MEMBELASAH ANWAR DAN PARTINYA

Kempen pemilihan Hulu Selangor berjalan penuh sengit , Barisan Nasional (BN) telah dibawa ke litar ceramah dengan senjata yang menyala, sebahagian besar memuat bertujuan Pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan PKR.

Pada Selasa malam, 20 April Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bercermah di atas sebuah ceramah di kawasan perumahan yang tenang Taman Seri Liam di Ulu Yam Bharu di sini.

Dalam pidatonya selama satu jam, Muhyiddin berkata pimpinan Pakatan Rakyat mengancam kestabilan bangsa dan menodai citra negara di luar negeri.

Muhyiddin memberi amaran bahawa pembangkang menyerang semua institusi, bahkan para pemimpin Malaysia, yang telah di tempat bahkan ketika Anwar wakil perdana menteri pada 1990-an.

"Ketika Anwar wakil perdana menteri dan naib presiden UMNO, ia juga akan berdiri di sini kerana saya berdiri di sini dan berteriak" Sokonglah Barisan '.

"Anwar terlalu ingin menjadi Perdana Menteri ... Dia rakus Kita semua mempunyai cita-cita tetapi kita tidak boleh serakah .. Kita harus menggunakan cara-cara yang betul," kata Muhyiddin, mengkritik Anwar gagal tentang September 16, 2008 tawaran untuk mengambil alih kerajaan persekutuan oleh pembelotan pimpinan Bn.

"Tapi anda lihat, tidak ada yang terjadi dan BN masih kuat," kata Muhyiddin. Masih ramai di luar sana yang tidak suka kepada tindakan Anwar.

Muhyiddin membantah bahawa kerajaan BN yang pernah "kejam walau kepada seorang insane pun " dan tidak ada yang tidak lulus dalam pembangunan bangsa, bahkan jika ada yang lebih kaya daripada yang lain.

Pada ceramah BN, Muhyiddin berkongsi pentas dengan calon BN L Kamalanathan dan bekas Bendahari Hulu Selangor PKR Datuk Dr Halili Rahmat.

Halili, yang sebelumnya terpilih sebagai calon berpotensi untuk PKR juga berpendapat, berhenti pada hari Isnin, berkata PKR telah dialihkan dari asalnya perjuangan dan banyak pemimpinnya yang hanya prihatin dengan "merebut kekuasaan".

Ketika dia tiba di lapangan terbuka, Halili disambut dengan tepuk tangan dan teriakan "selamat datang, selamat datang" oleh Muhyiddin sebelum Halili duduk dengan para pemimpin BN lain di belakang podium.

Halili mengatakan bahawa dia telah pergi ke Melbourne, Australia yang malam tapi meminta isteri dan anak perempuannya meninggalkan sesuai jadual kerana dia "perlu" untuk menjelaskan kepada rakyat alasannya untuk meninggalkan PKR dan menyertai dengan UMNO sebagai gantinya.

"Ayah saya melihat berita (pengunduran diri saya), dan memanggil saya. Saya tahu dia menangis kerana rasanya say telah kembali kepada Umno," kata Halili, merujuk pada keputusannya untuk bergabung dengan UMNO.

Segera setelah itu, ayah Halili, yang dikatakan orang UMNO, muncul pada tahap ceramah, dan memeluk Halili, menghantar 300 orang penyokong kuat ke dalam hiruk-pikuk tepukan.

Walaupun ia berjanji untuk "bergerak maju" dan tidak memburukkan bekas partinya, Halili mengatakan bahawa "PKR mencipta kebimbangan di kalangan orang Melayu".

"Aku Melayu Tapi aku bangga menjadi warga Malaysia .. Aku tidak anti-China atau anti-India. Lapan puluh peratus pesakit saya adalah China, bagaimana saya boleh menjadi anti-China?"

"Saya beroperasi pada otak. Darah kami, otak kita semua sama," kata pakar bedah saraf, yang pernah menjadi doctor peribadi Anwar.

Halili kemudian memuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan UMNO untuk memperjuangkan hak-hak Melayu sementara masih mengurus kepentingan semua.

Halili, yang berasal dari Ulu Yam, Namun, kata dia tidak mahu memainkan peranan aktif dalam politik, tetapi menumpukan pada kerjaya kedotorannya.

"Saya hanya ingin meletakkan usaha dalam apa yang saya lakukan yang terbaik; membuka otak manusia dan saraf," kata Halili, membuat tawa dan tepuk tangan.

Sebelum menyerahkan permohonan untuk keahlian UMNO kepada Muhyiddin, Halili mendesak warga tempatan untuk memilih Kamalanathan "sehingga ahli dapat menikmati manfaat" yang dibawa oleh BN.

Ini bukan pertama kalinya bekas PKR pemimpin tempatan telah berkempen untuk BN.

Pada Isnin malam, tak lama setelah ia mengumumkan pengunduran dirinya dari PKR, Halili telah menghadiri jemputan pernikahan untuk meraikan ahli Umno Bagan Pinang Tan Sri Mohamad Isa Samad dan isteri barunya, bekas ahli majlis Puteri Umno bahagian Paroi Bibi Sharliza Mohd Khalid.

Makan malam di sini di Sungai Buaya menarik dimana sekitar 800 orang-orang yang terpesona dengan Isa Samad bekas perasuah yang di nobatkan kembali , di Negeri Sembilan bekas menteri Besar, yang menghujani mereka dengan humor khasnya.

Halili disambut hangat di acara tersebut dan berkata kepada penonton bahawa dia kagum pentadbiran Najib dan "perlu di sebelah kanan".

Beberapa ceramah BN lain telah meminjam "punch mereka" dari orang-orang yang mengaku sebagai bekas ahli PKR, yang akan berbicara menentang Anwar dan parti, dikatakan "percaya amaran terhadap orang bernama Anwar Ibrahim".

Banyak dari mereka menuduh Anwar "memainkan" isu yang sedang berlangsung untukl mengalihkan soal sodomi dan juga menodai citra negara di luar negeri.

Bekas TKM1 Mohammad Fairus Khairuddin, yang keluar PKR dan kedudukannya tahun lalu, bergabung di Hulu Selangor , berbicara dalam sebuah ceramah pemuda BN di Kuala Kubu Bharu bandar pada malam Minggu.

Anggota UMNO baru, mengecam bekas partinya, dengan mengatakan "mereka pikir hanya mereka selalu benar" dan mengkritik PKR kerana dipercayai "memalukan" orang-orang yang telah meninggalkan parti itu.

Di sisi lain, para pemimpin PR telah menjaga jadual ceramah terus dengan beberapa pembicara tetamu beberapa lokasi setiap malam di kawasan-kawasan pengundian yang luas di Hulu Selangor.

Ceramah ini sering mempunyai suasana seperti karnival, dengan gerai-gerai yang menjual makanan, minuman, pakaian dan peralatan pesta.

Tokoh pembangkang telah menajaj calon PKR's Datuk Zaid Ibrahim sebagai seorang yang "prinsip dan integriti" dengan mengingatkan penduduk setempat tentang bagaimana Zaid telah berhenti kedudukan sebagai seorang menteri-nya pada tahun 2008 untuk memprotes penggunaan Internal Security Act untuk menahan orang-orang yang tidak mengancam keselamatan negara.

Komen mengenai pengunduran diri Halili di sebuah ceramah di Kalumpang pada hari Isnin malam, Anwar menyindir: "Untung kami tidak memilih dia (Halili). Jika kita lakukan dan ia melompat pihak, aku mati!"

Pada malam ceramah itu , Anwar juga telah menjelaskan tentang isu pembelian kapal selam dan kes kehilangan enjin jet yang dicuri, mendedahkan tentang bagaimana kerajaan boleh mengabaikan kes penting dengan hanya “memejamkan” mata.

"Saya tidak marah ketika dipanggil pengkhianat bangsa. Tapi siapapun yang menjadi menteri dan mengambil tanah, kayu dan saham milik orang-orang, yang pengkhianat itu," seru Anwar kepada orang ramai malam sekitar 300 orang yang hadir itu.

Mantan timbalan perdana menteri juga mengambil kes di mahkamah yang sedang berlangsung mengenai kes sodomi dan menceritakan bagaimana ia diserang ketika dia ditahan pada tahun 1998, selama kes beliau dibicarakan.

pemimpin DAP, termasuk kepala parlimen DAP, Puchong ahli parlimen Gobind Deo Singh dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, juga turut kempen dari minggu lalu.

Dari kepimpinan PAS, Datuk Seri Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin telah aktif memberikan ceramah.

Nizar telah memukul, terutamanya dengan masyarakat Cina, diberikan menngingatkan populariti sejak krisis Perak politik dan perintah tentang bahasa China.

Menteri Besar Kelantan Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat diharapkan akan hadir besok, sebagai kempen mencapai kemuncaknya menjelang hari pengundian pada hari Ahad.

Penasihat DAP Lim Kit Siang dan penceramah lainnya telah memberitahu para pengundi bahawa pilihan raya-dengan tidak hanya sekitar Hulu Selangor atau Selangor sahaja, tetapi suara ini adalah "suara untuk Malaysia".

Sementara itu, pidato di ceramahs Zaid telah melihat peningkatan dari hari-hari awal kempen.

Zaid mula pidatonya di Kalumpang malam itu dengan memperkenalkan dirinya dengan ucapan sederhana dan berkata: "Nama saya Zaid Ibrahim. Saya 59 tahun. Saya calon PKR'.

"Saya punya isteri dan tiga anak Itu hanya lah .. Aku hanya ingin melayani rakyat Malaysia," kata Zaid, untuk tepuk tangan.

Zaid kemudian berbicara tentang masalah tempatan yang dihadapi oleh masyarakat multi-etnik, meninggalkan PR lain pembicara untuk memuat isu-isu nasional. Dia mengingatkan pendengar bahawa BN yang telah berkuasa selama puluhan tahun sebelum pilihan raya umum 2008, telah gagal untuk menyelesaikan masalah.

Hal ini, katanya, termasuk hak atas tanah, upah sebenarpekerja, sekolah vernakular dan meninggalkan projek-projek pembangunan.

"Kami mahu wakil terpilih yang berani untuk menyuarakan suara rakyat marhaen , terutama masyarakat miskin masalah Ketika orang-orang terpilih menjadi wakil, mereka menjadi elit dan lupa. Saya datangnya dari keluarga miskin dan saya ingat tentang itu ," kata Zaid.


TERJEMAHAN WRLR DARI MALAYSIA TODAY

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails