Friday, March 19, 2010

UMNO dan Israel..

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz telah berkata "Bagi seorang pemimpin Islam untuk dikaitkan dengan Zionis adalah perkara yang serius. Seperti yang diketahui, kita menyokong Palestin dan kita menentang Zionis dan juga pentadbiran Israel, jadi untuk mengaitkan dengan Zionis Israel adalah serius," - Sumber.

Aku sangat setuju dengan kenyataannya itu, memang bukan saja pemimpin Islam malah bagi umat Islam yang bukan pemimpin pun jika dikaitkan dengan Zionis itu satu perkara yang serius..

Tak patut DS Anwar Ibrahim menuduh Kerajaan UMNO/BN sebegitu rupa..

Tapi benarkah kerajaan UMNO/BN tiada hubungan langsung dengan Israel?

Baiklah kita anggaplah yang Zahid Hamidi berjumpa berjumpa dengan Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak semasa Pertunjukan Udara Paris di Perancis Jun tahun lepas sebagai tidak mewakili kerajaan Malaysia tetapi bertujuan untuk menjemput Ehud Barak kerumahnya untuk makan kenduri..

Kalau Zahid Hamidi berjumpa Ehud Barak untuk menjemputnya makan kenduri, Cuba lihat surat dibawah, lihat siapa yang mewakili apa yang menulis..

Click image to enlarge


“Surat" di atas ditandatangani oleh Dr. Mahathir Mohamad, bertarikh 16 Ogos 1999 yakni sebelum Pilihanraya Umum ke-10 (PRU 10) dan ditujukan kepada Perdana Menteri Israel, Ehud Barak.

Meneliti kandungan "surat" tersebut, Mahathir memulakannya dengan mengucapkan tahniah sebagai mewakili UMNO, BN dan kerajaan Malaysia atas kejayaan Barak dilantik sebagai Perdana Menteri Israel.

Perenggan kedua "surat" ini menyatakan keikhlasan Mahathir yang berharap agar dapat diaturkan satu pertemuan (antara beliau dengan Barak) melalui Menteri Luar ketika itu, Syed Hamid Albar dengan David Levy (Menteri Luar Israel) bersempena dengan Perhimpunan Agung Tahunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) bagi membincangkan perkara berkaitan pungutan dana untuk parti UMNO dalam persediaannya menghadapi PRU 10. Secara mudahnya, Mahathir memohon bantuan Israel untuk melobi Presiden Bill Clinton bagi mendapatkan bantuan kewangan untuk membiayai perbelanjaan pilihanraya UMNO!

Perenggan ketiga pula menyebut kesediaan Mahathir untuk membenarkan pasukan tentera udara Amerika Syarikat menggunakan tanpa had (unlimited use) kemudahan pengkalan tentera di Malaysia sebagai balasan timbal balik atas bantuan dana oleh Clinton Fund dalam membiayai perbelanjaan pilihanraya parti UMNO.

Perenggan keempat seterusnya menyebut harapan dan keterbukaan Mahathir dalam memulakan jalinan perhubungan diplomatik antara kerajaan Malaysia dengan Israel.

Nah! Anwar Ibrahim ketika itu merengkok dalam penjara dan secara senyap-senyap Mahathir menulis "surat" memohon bantuan Perdana Menteri Israel untuk dana pilihanraya buat UMNO. Lihat sumber


Posting asal dari alhusseyn51.blogspot.com telah diubahsuai oleh aku secukup rasa.

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails