Monday, March 15, 2010

RM100 akan dipos kepada warga Emas Penang..

Semasa UMNO/BN menguasai Pulau Pinang dulu bukan tidak ada langsung sumbangan UMNO/BN kepada golongan warga emas Pulau Pinang ni.. ada..

Sumbangan kain Batik atau Kain pelekat berserta wang tunai RM50 sekali dalam lebihkurang 5 tahun itupun bila pilihanraya menjelang tiba..

Sekarang dengan langkah berjimat cermat yang diamalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang hasilnya setiap warga emas akan diberikan RM100 setiap tahun, tak perlu nak tunggu pilihanraya pun....

Setiap warga emas yang dimaksudkan disini ialah penduduk Pulau Pinang yang dilahirkan di Pulau Pinang tanpa mengira fahaman politik..

Yang akan menerimanya ialah Warga Emas yang telah mendaftarkan diri menggunakan Borang yang telah dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri yang memiliki nombor siri.

Bukan salinan borang asal yang telah diphotostat oleh Wakil Rakyat UMNO/BN.. kalau pakcik-pakcik makcik-makcik menggunakan borang photostat ini maka pakcik makcik akan menerima duit yang telah diphotostat..

Percayakah anda walaupun kelihatan kecil nilainya.. Aku sendiri dah tengok ramai Warga Emas yang merupakan pengundi tegar BN terharu dan bertanya kenapa dulu UMNO/BN tak boleh buat macam ni?

Aku tahu kerana aku sendiri yang telah mengedarkan borang itu ke rumah mereka...


Warga emas PP dapat RM100 melalui pos

Mac 15, 10

Bagi memastikan rakyat Pulau Pinang yang berusia 60 tahun ke atas, tidak bersusah-payah berkunjung ke pusat khidmat Adun untuk mendapatkan sumbangan wang RM100 menerusi projek Warga Emas, wang berkenaan kini akan dikirimkan terus ke alamat penerimanya.

Menurut Ketua Menteri, Lim Guan Eng, wang itu akan dikirimkan selepas pelancaran program penghargaan Warga Emas yang bakal dilancarkan di kompleks Masyarakat Penyayang, Ahad ini.

Dalam satu kenyataan medianya, Lim berkata kerajaan negeri Pakatan Rakyat sentiasa berusaha mendengar suara rakyat, bekerja untuk rakyat dan memberi harapan baru kepada semua.

“Julung kali dalam sejarah Pulau Pinang, warga emas yang berusia 60 tahun ke atas yang bermastautin di Pulau Pinang diberi penghargaan wang tunai sebanyak RM100 setahun.

“Ia adalah hadiah simbolik kerajaan negeri kepada semua warga emas atas sumbangan dan usaha mereka yang membolehkan Pulau Pinang mengecapi kejayaan hari ini, baik dari segi sosio-ekonomi mahupun dalam aspek perpaduan dan harmoni masyarakat majmuk,” katanya.

Lim berkata kerajaan negerinya mampu berbuat demikian berdasarkan amalan belanjawan berhemah, jimat-cermat, urus tadbir baik melalui CAT (Cekap, Akauntabel, Telus) yang berpaksikan 'amar maa'ruf nahi mungkar'.

“Urus tadbir CAT mendapat pengiktirafan oleh badan antarabangsa anti rasuah terunggul, Transparency International, yang buat kali pertamanya memuji sebuah kerajaan negeri di Malaysia.

“Laporan Ketua Audit Negara juga memuji kejayaan kerajaan negeri yang menukarkan anggaran defisit Belanjawan 2008 sebanyak RM35 juta kepada rekod lebihan RM88 juta dan anggaran defisit Belanjawan 2009 sebanyak RM40 juta kepada lebihan RM77 juta,” katanya lagi.

Walau bagaimanapun menurut Lim, pihaknya berasa kesal pihak lawan politiknya cuba mensabotaj program Warga Emas dengan menuduh pemberian wang RM100 kepada golongan berusia sebagai tindakan rasuah.

“Kami akan meneruskan program ini dan kami bersedia untuk menghadapi sebarang siasatan atau tindakan oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM),” kata Lim.

Beliau berkata penghargaan wang tunai itu merupakan kesinambungan kerajaan Pakatan Rakyat yang telah pun berjaya membasmi miskin tegar di Pulau Pinang.

Pulau Pinang, kata Lim, juga berbangga kerana berjaya memberikan rebet air RM100 kepada hampir 170,000 keluarga susah dan mampu menyumbang beras percuma sepanjang tahun 2008 dan 2009 kepada golongan berkenaan.


Malaysiakini

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails