Monday, January 18, 2010

Setiausaha agung PKR: Sebenarnya saya berundur kerana...

“Saya tidak boleh menerima elemen mengistitusikan ketidakjujuran... saya ada orang biasa,” kata Salahuddin Hashim

Anda turun gelanggang pilihan raya dengan meminta ‘undilah saya, saya akan membawa perubahan kepada anda’. Jika anda tidak menunaikan apa yang dijanjikan, apa maknanya kepada janji yang dibuat?,” tambah beliau kepada soal pentingnya kejujuran.


Oleh G. Manimaran
KUALA LUMPUR, Jan 18 — Pada salah satu bekas abu rokok di pejabat setiausaha agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) tertera perkataan “Why Quit?”. Dari sudut tabiat merokok, ia merujuk kepada mengapa hendak berhenti merokok.

Tetapi dalam arena politik ia merujuk kepada sebab setiausaha agung PKR mahu melepaskan jawatannya ketika PKR perlu berjalan jauh.

Soalan mengapa meletakkan jawatan sekali lagi dikemukakan kepada Datuk Salehuddin Hashim semasa beliau ditemui di pejabatnya hujung minggu lalu.

Kini, beliau sedang melalui hari-hari terakhir sebagai setiaushaa agung PKR. Walaupun keputusannya untuk meninggalkan jawatan ini sudah diketahui umum manakala pucuk kepimpinan pula sudah menerima keputusannya, sebab dan punca yang menyumbang kepada tindakan Salehuddin masih menjadi bahan perbualan.

Dalam perbualan panjang lebar beberapa hari sebelum pertemuan di ibu pejabat PKR itu, walaupun banyak maklumat yang tidak dapat didedahkan kepada umum, Salehuddin menceritakan pahit manis selama enam tahun bersama PKR — parti politik pertama beliau sertai dalam hidupnya iaitu pada 2004.

Jika begitu keadaannya, apa yang menarik beliau menyertai PKR?

Salehuddin memulakan ceritanya dengan mengatakan bahawa beliau menerima sepucuk surat dari Penjara Sungai Buloh pada tahun 2004. Bermakna beliau diminta oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri agar membantu pihaknya memulih dan memperkukuhkan parti itu selepas mengalami prestasi teruk dalam pilihan raya umum ke-11 pada 2004.

Pada tahun itu PKR hanya memenangi satu kerusi. Presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sahaja yang mengekalkan kerusi beliau dimenangi pada 1999.

“Pada ketika itu sendiri saya sudah ditawarkan sebagai setiausaha agung... tetapi saya menolak. Jadi, saya diminta agar menjadi setiausaha pengelola,” kata Salehuddin yang sepanjang perbualannya gemar berkata “jangan siarkan” atau “jangan petik yang ini”.

“Apabila PKR kembali pulih dan memperoleh kemenangan lebih baik pada Mac 2008 (sebagaimana dijangkakan), prestasi yang lebih baik, saya pun pergi bercuti di Pulau Pinang.

“Kira-kira sebulan selepas pilihan raya umum ke-12 (sekitar Mac), semasa saya sedang bercuti di Pulau Pinang, saya menerima satu panggilan telefon.

“Panggilan (daripada Anwar) meminta saya menyambung tugas di PKR dan kali ini sebagai setiausaha agung,” kata Salehuddin yang menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim yang menjadi menteri besar Selangor bagi kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Sepanjang enam tahun di PKR Salehuddin jarang-jarang menemui wartawan. Malah beliau sangat jarang memberikan kenyataan media.

Selaku personaliti yang kelihatan bercakap terus-terang dan terbuka apabila memberikan pandangannya menjadi perhatian ramai ekoran pendedahan satu emel, yang secara tidak langsung mengaitkan situasi ‘hubungan tegang’ dalam PKR.

Ia berkaitan dengan emel yang menggambarkan Salehuddin telah menyuarakan rasa tidak puas hati beliau terhadap cara pengurusan ekonomi Khalid khususnya berkaitan dengan pembabitan kroni di Selangor.

Di samping itu, turut dibangkitkan soal isu pinjaman yang dibuat oleh kerajaan negeri Selangor untuk mengambil alih hutang Talam Corp Bhd kepada anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor yang berjumlah RM391 juta.

Anwar, penasihat PKR dan penasihat ekonomi bagi kerajaan Selangor, dua hari selepas Salehuddin memutuskan untuk melepaskan jawatan menafikan desas-desus wujudnya perpecahan dalam parti.

Dalam ulasan yang senada dengan Anwar itu, Salehuddin pula memberitahu: “Mereka (kepimpinan PKR) telah melayan saya dengan baik tetapi tidak tahu bagaimana untuk menggunakan saya.”

“Saya bukan kakitangan... saya adalah urat dan saraf (sekretariat parti),” tambah beliau.

“Saya menganggap kerja ini sesuatu yang serius. Ini adalah amanah,” kata Salehuddin sambil menambah, beliau mempertimbangkan keputusan untuk melepaskan jawatan setiausaha agung, yang mengejutkan ramai pihak, sepanjang lapan bulan lalu.

“Saya fikir, saya muhasabah diri saya sepanjang lapan bulan lalu... adakah saya masih mampu melakukan tugas ini dengan baik, jika tidak apakah patut saya melepaskan kerusi ini kepada orang lain yang lebih berupaya, orang yang lebih muda untuk meneruskan tugas dan tanggungjawab sebagai setiausaha agung,” jelas beliau sambil mengatakan mempunyai latar belakang dan pengalaman memulihkan operasi syarikat-syarikat swasta yang bermasalah.

“Bila sampai masanya saya kena membuat keputusan untuk berundur diri, ini datang dengan amat senang.

“Sekiranya kita memandang ini sebagai satu tanggungjawab dan kerja-kerja amanah, bila saya dapati yang saya tidak dapat lagi mencapai tahap yang saya kira perlu atau orang lain berpendapat saya tidak sampai ke tahap kerja itu, maka wajiblah berundur untuk memberi peluang kepada orang lain.

Sambung baca di sini

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails