Tuesday, January 19, 2010

BN akan menang jika DUN Perak dibubar sekarang?



Jika DUN Perak dibubarkan dalam masa terdekat, siapa yang akan menang dan menjadi kerajaan, PR atau BN?

Pelbagai telahan dan ramalan yang dibuat oleh pengamal politik dan pemerhati politik bebas. Ada juga pihak cendekiawan yang menjalankan penyelidikan seperti Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, Merdeka Centre, Ilham Centre dan lain-lain.

Ramai beranggapan BN akan menang dan terus menjadi kerajaan kerana beberapa sebab:-

1) Sokongan pengundi Melayu kepada BN dikatakan meningkat sehingga 65 % walaupun pengundi Bukan Melayu masih bertahan bersama PR

2) Pertambahan pengundi baru di Perak yang berjumlah 35000 orang untuk suku ketiga tahun 2009 adalah luar biasa. Dari mana mereka ini datang tidak dapat kita pastikan. Pengundi baru mungkin telah disahkan dan mereka boleh mengundi jika pilihanraya negeri diadakan sekarang.

Persoalannya siapakah yang mendaftarkan mereka ini. Jika bukan PAS yang mendaftarkan mereka maka sudah pasti BN atau komponen BN termuda yang mendaftarkan meeka. Adakah PAS Perak membuat semakan dan bantahan, jika tidak maka ini amat malang bagi kita. Masih ingatkah kita kepada peristiwa kerajaan BA Terengganu di kalahkan pada 20004. Semuanya gara-gara pertambahan pengundi baru yang tidak masuk akal dan jauh melebihi peratusan pertambahan pengungi di peringkat nasional.

Dengan mengamati 2 situasi dan isu diatas maka saya rasa bimbang dan cuak, apakah PAS, DAP dan PKR sudah bersedia untuk berhadapan dengan gerombolan BN yang bukan sahaja bertanding atas kapasiti sendiri tetapi dibantu dengan pelbagai badan dan jabatan yang kita semua sudah maklum.


by SOFI WAHAB

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails