Monday, December 28, 2009

Panduan kepada Umno yang nak menyamar PAS

Akhir-akhir ini, entah apa sial majalnya menjadi orang Umno, ramai sungguh orang Umno yang menyamar nak jadi orang PAS. Tak kisah. Dan, tak siapa boleh menghalang siapa-siapa pun nak jadi apa pun. Suka hati mak bapak hanglah!

Nasihat saya kepada orang yang nak menyamar ialah belajar dulu jargons puak yang anda hendak menyamar jadi mereka tu. Maksud jargon ialah "terminology which is especially defined in relationship to a specific activity, profession or group".

Barangkali yang dah lama hidup masih ingat perangai orang-orang Abim awal tahun lapan puluhan dulu. Saya keluar Abim pada 29 Mac 1982, iaitu tarikh Datuk Seri Anwar Ibrahim masuk tong taik Umno. Sejak itu, saya susah percaya Anwar sampai la ni.

Bagaimanapun, ramai pemimpin dan orang Abim yang mengekoq Anwar terjun ke dalam tong taik Umno. Tak pa la tu. Siapa yang tak buat silap. Saya lagi banyak silap.

Kami pada masa tu nak tergelak sakan melihat orang-orang Abim itu nak membawa jargons Abim ke dalam Umno. Akhirnya, budaya Abim mereka tak larat bawak, budaya Umno yang mereka celupkan kepada diri mereka.

Bila hati mereka dah rasa sebati dengan Umno, mereka mula nak berlagak macam orang Umno totok. Ramailah kawan-kawan dalam Umno yang mengadu betapa meluatnya mereka terhadap kelaku orang-orang Abim itu.

Kami sama-sama nak tergelak melihat gelagat orang-orang Abim itu. Walaupun mereka nak berlagak macam orang Umno piau (pure), selalu sungguh terjelma wajah Abim mereka dan selalu sungguh mulut mereka bercakap dengan jargons Abim. Maklumlah, bukan senang nak buang apa yang dah terbiasa.

Walaupun mulut bercakap you I konon nak berlagak macam orang Umno, tetapi bukan senang nak sorok imej Abim mereka.



Sebab itulah saya harap orang-orang Umno yang nak menyamar jadi PAS supaya jangan ingat jargons orang PAS setakat ana, enta, takbir dan Allahu Akbar sahaja. Hanya yang bangang sahaja yang berlakon dengan satu dua istilah itu selepas itu dah rasa orang percaya yang awak tu orang PAS.

Jangankan orang Umno yang baru satu pagi nak berlakon macam orang PAS, anggota-anggota kelab penjilat Umno yang dah berkulat kaki dalam PAS pun orang tahu dengan mudah bahawa mereka sebenarnya orang-orang Umno yang membawa kad keahlian PAS.

Nak habaq bagi kat orang-orang Umno yang baru satu dua pagi berlakon macam orang PAS bahawa anggota-anggota kelab penjilat Umno itu bukan sahaja mahir tentang jargons orang-orang PAS; malah lebih dari itu, mereka jugalah yang mengajar jargon-jargon hebat kepada orang-orang PAS.

Antara jargon hebat yang mereka ajarkan ialah istilah thiqah dan wala' yang kini menjadi candu masyarakat di dalam PAS

Penarik Beca

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails