Recent events does not look good for the BN alliance; with the MCA divided between Chua Soi Lek and Ong Tee Keat and the MIC aiming its missiles at Tun Mahathir who is accused by Samy Vellu of interfering in the affairs of his party. Samy claims that the “Indian comunity is upset with the BN, and not with him”. Don't Samy know that when he mentions the BN, it also comprised of the MIC of which he is the boss; hence he is equally to be blame? This is the usual Samy's antics; blame others except himself.
I just wonder whether Samy realises that he does not command the entire Indian community in this country any more, but rather he only commands those in the MIC. If he had the command of the entire Indian community, he would not have lost the Sg. Siput constituency during the 2008 General Elections, which he had won for umpteenth time. Had he contested anywhere else, he would have lost any way. Is he now going to say that it was BN's fault that he lost? The Indian community is so divided now, especially after the Hindref 'uprising' where most are said to be angry with Samy.
What Tun Mahathir commented was the obvious, that the Indian community has had enough of Samy; his arrogance, loud and boastful language. He proudly claim his 30 years as a politician, oblivious to the fact that as a Minister he was merely apple polishing his BN bosses; and have ignored the plight of the many poor Indians; especially those living in the estates. Who does he blame in this instant; the BN or himself?
I think as a soldier, I have visited the families of the poor estate workers more than Samy does. Some don't even know that Samy existed; let alone see his face because most cannot afford to buy the Indian daily.
The 'all the president's men' that won the Saturday's MIC party elections, and the lost of Datuk S. Sothinathan for the Deputy Presidency may not be good for the BN in the up-coming Bagan Pinang by-election. Sothinathan is from Negeri Sembilan and his lost can have a negative impact on the Indian voters, who may not be pleased with the MIC. The Indians comprised about 20% of the total 5171 voters in Bagan Pinang.
The Chinese voters that comprised almost 10% is another cause of concern for the BN with the MCA leaders in tatters. Which MCA leader would lend support for the BN during the campaigning is going to matter very much to the Chinese voters. Remember that former Health Minister Chua Joi Meng is now with the PR pack. I am not surprise that if Ong Tee Keat is bent on demonising Chua Soi Lek, the latter might gang up with Chua Joi Meng, to campaign for the opposition. If this happens, this signals the eventual demise of the MCA.
Now what about the Malay voters. Of the 5171 total eligible voters, the Malays makes up almost 66% of the voters, and out of this, 37% are postal voters who are military voters. This is an exceptionally high percentage that can easily influence either a win or a lost for the BN. Being a former servicemen, it would be difficult for the opposition to sway the support of the soldiers, who traditionally have been supporting the government of the day.
There is also the perception that postal voting is not transparent and flawed, especially having to cast their votes a few days ahead of the actual polling date. Actually, there is no reason to do this, especially if the postal voter is located in the same constituency where the voting is held. The voter can cast his vote like anybody else, and his name checked against the nominal roll usually prepared by the Armed Forces Record & Pension Directorate. If this is done, transparency is upheld and there will not be any accusation that absent voters ballot papers are marked and place in the polling bags.
Now, if one were to ask me to assess the wining chance of the BN in the Bagan Pinang by-election, I would say that the BN should concentrate more on the Malay and Indian voters to ensure a win because the two races forms the majority. The Indians and Chinese community are clearly divided now and have lost confidence in the MIC and MCA. I think they are more incline to vote for the PR candidate, regardless of who it would be, and this have been the case in the previous by-elections.
And if the PR comes in convincingly during the campaigning, and if Isa Samad is the BN's candidate, I then foresee a situation similar to the Permatang Pasir developing during the campaigning. While many have confidence that Isa Samad can produce the result, my intution tells me that if Isa Samad's does win, it can spell trouble to the present MB leadership of Negeri Sembilan. If at all UMNO wants to see the removal of the present MB who is said to be a non performer, then Isa Samad would be their best choice.
In the case of the PR, losing the by-election does not matter much for the PR in Negeri Sembilan state assembly, as the status quo would remain. But to win is a major setback for the BN, and a clear indication that the PR is gaining ground in Negeri Sembilan. This would then be BN's greatest fear during the next General Elections.
CRUSADE AGAINST CORRUPTION
- December (46)
- November (102)
- October (115)
- September (105)
- August (115)
- July (146)
- June (133)
- May (106)
- April (118)
- March (123)
- February (107)
- January (120)
- December (142)
- November (121)
- October (117)
- September (117)
- August (124)
- July (139)
- June (172)
- May (181)
- April (158)
- March (160)
- February (174)
- January (177)
- December (183)
- November (194)
- October (223)
- September (175)
- August (213)
- July (227)
- June (195)
- May (202)
- April (248)
- March (290)
- February (214)
- January (238)
- December (285)
- November (267)
- October (304)
- September (297)
- August (246)
- July (257)
- June (238)
- May (275)
- April (307)
- March (298)
- February (233)
- January (213)
- December (173)
- November (138)
- October (150)
- Tun Mahadet dah merajuk ooi!!
- Isa Samad pilihanku...
- Kes Rasuah Isa Samad, pernahkah beliau didakwa dim...
- Misteri undi Pos Bagan Pinang ?
- Isu jawatan KM digilir.. apa kata Yusmadi sebenarn...
- Umno: Dulu, kini dan selamanya – korup!
- Zulkefly calon PR dari PAS bagi PRK Bagan Pinang
- Demi meraih undi, Port Dickson Diisytihar Bandar T...
- Pesalah rasuah jadi calon?? Tranformasi korokmu N...
- Ambik kat hang Mahadet!!...Isa Samad calon BN
- Kami nak Dato ISA.. kalau tidak kami boikot
- Hadiah Aidilfitri buat Mahathir..
- Tahukah Anda.. Malaysia ini kaya sebenarnya..
- Ibrahim Ali : Anjing tersepit yang dilepaskan..
- Dengarlah rintihan mereka-mereka yang takut UMNO l...
- Apa Hak Ibrahim Ali?
- Inilah yang dikatakan PENCAPAIAN diutamakan.. Merc...
- Pembunuh A.Kugan akan didakwa esok?
- Kali ni.. Lembu, Kerbau dan Kambing pulak menziara...
- Rais kata "Tak ada sebab untuk menghalang Beyonce,...
- Bagan Pinang : Saiful dengan liwatnya.. Ezam pulak...
- Menamatkan dominasi MIC
- Mahadet suruh Samy cuti 20 tahun...
- SELCAT : Siapa Si Kucing Liar?
- BN Bagaikan langau kini...
- Kereta Perisai Second Hand.. tapi dibayar dengan h...
- MIC Bergolak Lagi
- SELCAT : Adakah kita sudah begitu sesat dengan fah...
- Kesian Isa Samad..
- PAS tetap dengan komitmen untuk bersama-sama PR
- UMNO : Ahli-ahlinya tidak belajar dari pengalaman
- Siapa lantik Mahadet jadi penasihat PR ha???
- Malaysia Negara Islam yang lebih rasuah dari Yahud...
- Kalau nak berpolitik, sila turun dari Takhta...
- Malaysia rated 47th least corrupt, Penang Praised!...
- Bagan Pinang : PAS N9 cadangkan 3 nama..
- Apakah Pakatan Rakyat Bersedia Bentuk Kerajaan?
- F1 1Malaysia : Proton bermain api.
- Samy.. habis la hang! Najib dah jumpa parti baru g...
- SELCAT : Dulu Hassan Ali menyokong, sekarang menga...
- Dr Hassan Ali mesti saman Raja Petra
- Berkhidmat untuk Rakyat konon.. piiiirah!!
- ISA : Bebaskah Mat Sah jika masih dikongkong?
- Yang mendedahkan disiasat.. yang terdedah??
- MB Haram Jadah!! Tiada maaf bagimu...
- Tun Mahadet ni kata kat Isa Samad ka?
- Bagan Pinang : Insyaallah..Anggota Tentera Bersedi...
- Apa yang pembangkang buat 10 tahun lalu?
- Lawak Hari Raya : Mas Selamat Gembira ditahan ISA
- Alasan-alasan baru dari Samy Vellu untuk terus men...
- Sisters In Islam ni.. agen musuh Islam..
- How to access Malaysia Today by proxy to beat the ...
- Najib gelabah dengan pendedahan Malaysia Today
- OSA untuk melindungi dalang PKFZ?
- Samy bodek Najib pulak.. Dia kata " Mahadet jangan...
- MCA : Keputusan Presiden dibakul sampahkan.
- Selamat Hari Raya...
- Dari Bekas Tentera : Adakah BN akan menang di Baga...
- WAKE UP!!! Ours soldiers..
- Kalau Panglima Angkatan Tentera boleh dihina begin...
- PKFZ : Siapa musuh dalam selimut Najib??
- PKFZ : Macam biasa.. yang mendedahkan akan disiasa...
- "KETERBUKAAN" NAJIB: Era penapisan Internet bermul...
- Samy Vellu : Saya sedih... huwaaaaa..
- Jangan letak Isa Samad sebagai calon BN kata Mahat...
- Samy nak bodek Mahathir.. tapi kantoi.. Mahathir s...
- Inilah senario di dalam BN hari ini tuan-puan..
- Dr Mahathir Tak Marah MIC Tapi Sedih Dikecam Ahli ...
- Bagan Pinang : BN 55%, PR 45% ?
- Saham Proton jatuh hari ni...
- Mari kita tengok anggaran perbelanjaan mereka untu...
- MB N9 Dicabar Jawab Tuduhan Salahlaku
- F1 1Malaysia.. Kaya sangat ka negara kita ni??
- 80% Orang Muda membenci UMNO?
- UMNO yang sesatkan Melayu!!
- Igauan buruk Najib @ N31 - Bila bloggers telah dii...
- DSAI : Kutuklah saya 4 hari 4 malam... tapi...
- Projek Bas PLKN dianugerah kepada kroni Rosmah?
- Bagan Pinang : Apa diharap pada Angkatan Tentera?
- Rakyat akan tolak Parti bodoh sombong!
- Mahathir's Crooked Bridge insider story.
- UMNO dah sakit otak?
- UMNO mesti mati ! kerana hidup mereka dibuat-buat
- N31 Bagan Pinang Updated!!
- NAJIB Perdana Menteri terakhir dari UMNO?
- Masaalah MCA, masaalah BN jua..
- Majlis berbuka puasa bersama DSAI.
- UMNO minta nyawa....
- Mampukah UMNO kekalkan kerusi Bagan Pinang?
- Lemah MIC kerana Samy, lemah UMNO kerana siapa
- Pengundi India menyampah dengan BN, bukan saya
- Indian community fed up already with Samy..
- This song is dedicated to Samy Vellu
- Dei!!! Apa cerita ini??
- ISLAM menerajui DAP Cawangan Kampung Lembah Kinrar...
- WHAT NOW … TAIB, JABU AND JAMES MASING???
- Sokong PAS jika benar UMNO Parti Islam!!!
- ADUN UMNO merajuk......
- UMNO adalah Parti Islam...... kata Najib
- PENAN : Laporan mengesahkan kewujudan penderaan se...
- We have 3 stupid stages of life………..
- PKFZ : Super Task Force or Super Cover-up Task For...
- Saman RM218 Juta Terhadap Umno Ditolak
- PKFZ : After Task force here come Super Task Force...
- KEPALA LEMBU : Akhirnya mereka tunduk, tapi mana s...
- KEPALA LEMBU : Kenapa ketua Pemuda UMNO Selayang t...
- UNDI POS : Pengakuan seorang anggota Tentera
- KEPALA LEMBU : 6 Didakwa dibawah akta hasutan..
- KEPALA LEMBU : Ada juga penyokong rupanya mereka i...
- KEPALA LEMBU : Lembu-lembu akan didakwa esok.
- Singapura turunkan harga Minyak..
- Kenaikkan harga minyak membuktikan BN memang buta ...
- Tergamak Ismail Sabri menaikkan harga Petrol..
- MCA stand for Mau Cari Angpau?
- PKFZ : Penglibatan UMNO cuba ditutup..
- Mengampu tahap kronik!!!
- KEPALA LEMBU : Kata-kata hikmat dari mereka.
- KEPALA LEMBU : Mereka yang terlibat akan didakwa m...
- UMNO Permatang Pauh dicadangkan untuk bubar..
- KEPALA LEMBU : Siapa mereka ni?
- Lagi Pilihanraya Kecil? Mungkinkah yang Ke 10 di N...
- Kurang ajar!! Depa kencing kat gambar TG Hj.Hadi d...
- KEPALA LEMBU : Ini semua kerja orang GILA kata Sam...
- KEPALA LEMBU : 25 Laporan polis dibuat terhadap Hi...
- PRK yang ke sembilan di Negeri Sembilan!!
- Hishamuddin kluk klek..
- Hanya beberapa Adun sertai majlis Muhyidin
- Kartika oh Kartika!!!
- KEPALA LEMBU : Dalang didedah...
- RAMPASAN KUASA SELANGOR: Perancangan 16 Sept akan ...
- Beranikah Pakatan Rakyat Bakar Mahkamah?
- Najib hilang kawalan ke atas Umno
- Bila Harga Minyak Naik, Maka Ketahuilah Anda Tenta...
- ADUN Terengganu pulak nak letak jawatan?
- DUN Kota Seputed updated!!
- Apakah nasib UMNO dan LDP Japan sama???
- SEBAT: Jawapan untuk Tun Mahathir..
- August (77)
- July (48)
- June (34)