Thursday, September 24, 2009

Berkhidmat untuk Rakyat konon.. piiiirah!!

Ramai yang tanya kat aku pasai apa aku takmau masuk politik. Aku cuba bagitau kat depa yang aku bukan orang politik tapi aktivis politik. Kebanyakkan depa tak faham apa beza. Aku cuba perjelas semudah yang boleh. Ahli politik nak cari kuasa. Aktivis politik nak cari perubahan. Aku cari perubahan bukan cari kuasa.

Mungkin tu bukan maksud tepat tapi aku rasa boleh bagi terang pasai apa aku jadi macam la ni dan takmau jadi macam depa. Aku selalu guna analogi perbandingan antara Fidel Castro dan Che Guevara. Castro nak kuasa. Che nak perubahan. Bila depa dapat tumbangkan kerajaan Cuba dan membentuk kerajaan, Castro jadi ketua, lepas 6 bulan dalam kerajaan, Che keluar untuk mulakan satu revolus baru di negara lain dan kemudiannya mati tentunya.

Tak payah heran, kebanyakkan depa yang masuk politik pasai depa mengidam kuasa -- tak kira dalam parti yang memerintah atau pembangkang. Depa ni bukan masuk politik untuk buat perubahan. Selalunya, berkhidmat untuk rakyat benda yang akhir sekali dalam kepala depa. Semuanya pasai mengidam nak kuasa dan macamana nak dapat kuasa. Pasai tu la susah sangat nak jangka tindakan orang politik termasuk yang dalam pembangkang.

Cuba tengok isu di Selangor sebagai contoh. Dulu masa 1999 memang dah ada perebutan kuasa antara dua anak Ali - Hasan Ali dan Azmin Ali, masing-masing dari PAS dan PRK. Dua-dua fikir parti depa akan menang paling banyak kerusi di Selangor, jadi depa dua-dua nak jadi Menter Besar Selangor yag baru. Akhirnya,pembangkang tak menang, dan tentunyalah pertikaian antara depa selesai.

Itu 10 tahun dulu, tapi bila pembangkang betui-betui menang di Selangor bulan Mac tahun lepas, berebut kuasa tu timbui balik. PRK menang paling banyak kerusi dan DAP nombor dua. PAS di bawah sekali dari jumlah kerusi.

Maknanya Menteri Besar mesti dari PKR, bukan PAS. Jadinya persoalan samaada Hasan Ali sepatutnya jadi Menteri Besar langsung tak berbangkit. Takdak pasai dia boleh jadi Menteri Besar. Menteri Besar mesti dari PKR.

Tapi kalau Amwar pilih Azmin Ali jadi Menteri Besar, Hasan Ali mungkin akan buat tindakan. Sebenarnya Hasan Ali dah pun buat hubungan rahsia dengan Umno untuk kebarangkalian Umno dan PAS membentuk kerajaan baru dengan Hassan Ali sebagai Menteri Besar. Ianya bukan samaada Umno atau PRK-DAP yang lebih baik sebagai rakankongsi PAS Selangor. Ianya lebih kepada formula mana yang akan untungkan Hasan Ali. Dengan PKR-DAP, Hasan Ali tak berpeluang nak jadi Menteri Besar tapi dengan Umno dia berpeluang.

Tapinya, kerjasama PAS-Umno tak bagi depa cukup kerusi untuk bentuk kerajaan. Jadinya tak boleh hanya PAS dan Umno saja. Dia mesti PAS dan Umno ditambah beberapa kerusi PKR jugak. Tapi disebabkan depa tak dapat ADUN PKR yang nak lompat, plan tu tak menjadi.

DAP pulak fikir yang depa yang boleh dapat kerusi paling banyak di Selangor. Masalah akan timbui pasai DAP takdak ADUN Melayu, jadi macamana depa nak ambik kerusi Menteri Besar. Ini jadi kat Perak, walaupun DAP menang paling banyak kerusi di Perak, depa terpaksa tawarkan kerusi Menteri Besar kat PAS, parti yang menang paling sikit kerusi, tapi nampaknya tu bukan pilihan yang teruk pasai Hj Nizar Jamaluddin memang calon yang ideal.

DAP boleh terima yang PKR menang paling banyak kerusi di Selangor, jadi Menteri Besar mesti dari parti tu. Tapi DAP menang kedua terbanyak, jadi sekurang-kurangnya depa boleh pegang kerusi Timbalan Menteri Besar. Lagipun pembangkang menang di Selangor pasai undi orang bukan Melayu dan bukan pasai undi orang Melayu. Orang Melayu pecah 50-50. Undi bukan melayu yang memenangkan pembangkang.

Tapi di sini timbui masalah kedua. Yang pertama, Selangor menang dengan sokongan bukan orang Melayu dan bukan sokongan orang Melayu yang berpecah 50-50. Yang ni sapa pun tak boleh nak nafi. Tapi ini jugak bermakna sokongan Melayu sangat perlu. Umno dah pun jaja kata orang Cina dah kuasai Penang, Perak dan Selangor. Kalau dipilih orang Cina jadi Timbalan Menteri Besar, pembangkang dah termasuk dalam mainan Umno. Pembangkang macam tolong umno bagi bukti yang memang Selangor orang Cina dah kuasai dan rethorik Umno tu memang fakta yang tak boleh dinafi dan bukannya kelentong.

Ini bukan pasai pembangkang takmau orang Cina jagi Timbalan CEO di Selangor. Ianya pasai berhati-hati dan takmau bagi peluru kat Umno yang nak guna sentimen semangat Melayu dalam isu bangsa yang Umno tengah dok main. Umno dok menjerit kata Pilihanraya Umum 8 Mac 2008 adalah ulangan Pilihanraya Umum 11 Mei 1969. Jadinya Umno kata, depa perlu penyelesaian 13 Mei 1969 untuk masalah tu. Ingat Hitler punya 'final solution'?

Terlalu penting untuk pembangkang tak benarkan Umno guna ayat 'Selangor dah terlepas kat Cina'. Depa dah kata macam tu kat Penang dan Perak -- terlepas kat Cina. Dan selangor adalah permata dikalangan 3 negeri yang menguasai separuh dari ekonomi Malaysia.

Masalah kedua adalah dalam DAP sendiri. DAP Selangor berpecah kepada banyak fraksi yang masing-masng tak berlaga angin. Jadinya sapa dari DAP yang sepatutnya jadi Timbalan Menteri Besar kalau pembangkang berani ambik risiko dan lantik orang Cina dari DAP jadi Timbalan Menteri Besar? Ada puak dalam DAP yang sampai tahap buat protes dan demonstrasi untuk langkah pencagahan awai tak mau bagi puak lain dilantik jadi Timbalan Menteri Besar. DAP Selangor akan berpecah dan mungkin ada yang akan keluar parti dan istihar jadi calon 'bebas' macam sorang DAP dari Perak.

Kalau takdak sapa dari DAP yang dapat kerusi Timbalan Menteri Besar tu, semua seronok. "Takpa aku tak dapat selagi takdak sapa yang dapat". Tapi kalau dilantik dari satu puak, puak lain mungkin akan mengamuk.

Sama jugak la, pasai tu Anwar buat keputusan Khalid Ibrahim patut jadi Menteri Besar. Khalid bukan calon terbaik malah ada yang sampai kata Khalid tu sebenarnya calon terburuk. Azmin Ali depa kata sebagai pilihan yang lebih baik, aku pun fikir macam tu.(sic) Tapi kalau Azmin Ali yang dipilih jadi Menteri Besar, Hassan Ali akan merajuk dan bersungguh-sungguh mempertimbangkan cadangan Umno membentuk kerajaan PAS-Umno di Selangor.

Hasan Ali tak realistik. Pasai tu la Umno pujuk dia. Depa pujuk dia bukan pasai dia hebat tapi pasai depa tau dia mengidamkan kerusi Menteri Besar. Jadinya depa 'layoq lobak merah depan mulut dia dan tengok dia terliur.' Bila dah dapat rampas Selangor depa akan buat plan fasa ke-2 dan plan fasa ke-2 tu adalah macamana untuk singkirkan Hassan Ali.

Sebenarnya bukan susah sangat pun nak musnahkan Hasan Ali bila dia dah tidur sekatil dengan Umno. Umno tau yang Sultan Selangor tak suka kat Hassan Ali. Aku ada sumber dari dalam istana yang sahkan benda ni. Jadinya apa yang perlu depa buat cuma istiharkan yang PAS dan Umno akan bentuk kerajaan di Selangor dan akan mintak mengadap Sultan. Pasai Umno dan PAS bersama beberapa 'bebas' dari PKR/DAP masa tu kuasai majoriti kerusi di Selangor, Sultan takdak pilihan melainkan mengistiharkan kerajaan baru.

Tapinya, walaupun Sultan takdak pilihan lain selain bersetuju dengan kerajaan baru PAS-Umno, dia tak mesti bersetuju Hasan Ali akan dilantik jadi Menteri Besar. Malah dia akan tidak bersetuju. Jadi Umno masa tu boleh kembang dada dan kata yang depa setuju hang jadi Menteri Besar tapi Sultan pulak tak setuju. Mintak maaf, hang tak boleh jadi Menteri Besar jugak, Ia mesti seseorang dari Umno.

Hassan Ali boleh dijatuhkan sebelum dia sempat naik. Ingat Pearl Harbour dan apa yang Jepun buat kat Amerika. Hasan Ali akan tempuh dia punya Pearl Harbour di tangan Umno dengan bantuan Sultan.

Pasai tu la tak susah nak faham pasai apa banyak sangat kelam kabut dalam Pakatan Rakyat Selangor. Bukan saja PKR, DAP dan PAS cuba jadi jaguh sesama depa, dalaman PKR, PAS dan DAP pun, banyak sangat puak yang saling nak perjatuh puak lain.

Kita ada perang inter-parti dan intra-parti. Semua ni pasai takdak sapa yang berminat nak bawak perubahan atau nak berkhidmat untuk rakyat. Depa cuma bermnat nak cari kuasa pasai biasanya orang politik memang mengidam kuasa.

Jadinya, kita sebagai rakyat, kena perati depa ni. Kalau kuasa ada kat tangan depa, cepat sangat depa lupa sebenarnya rakyat yang letak depa kat situ. Depa akan lupa yang depa kena bekerja untuk rakyat. Depa akan jadi sebijik macam Barisan Nasional yang fikir rakyat macam hamba dan depa adalah tuan.

Jangan percaya orang politik. Depa akan guna kita bila sesuai untuk depa. Depa akan belakangkan kita dan khianat kepercayaan yang kita bagi. Pasai tu la perlu ada dari kalangan kita yang tetap jadi aktivis politik dan tak jadi orang politik. Jadinya kita boleh belasah orang politik bila depa lupa sapa depa, yang mungkin akan jadi sebaik saja depa menang pilihanraya dan bentuk kerajaan baru.


Artikel berasal dari Malaysia Today oleh
Raja Petra Kamarudin


Diterjemahkan oleh Cenangau secara ikut suka dia..

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails