Thursday, August 6, 2009

Adakah RASUAH lebih mulia dari Demonstrasi Jalanan??

Pada 1 Ogos, Demonstrasi Jalanan Secara Aman anjuran Gerakkan Mansuhkan ISA (GMI) diadakan bagi mendesak kerajaan menghapuskan akta zalim tersebut.Demonstrasi tersebut diadakan pada 1 Ogos bagi memperingati genap 40 tahun akta zalim itu di amalkan dalam undang-undang Malaysia.

ISA pada awalnya digunakan untuk membendung kegiatan komunis telah di manipulasi oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk menghancurkan musuh-musuh politiknya.

Demonstrasi tersebut terpaksa diadakan kerana sudah tidak jalan lain lagi bagi mendesak kerajaan menghapuskannya dari bumi Malaysia.

Demonstrasi tersebut jelas adalah himpunan secara aman, kerana walaupun berulang kali ditembak dengan ratusan das gas pemedih mata, dan di sembur dengan berliter-leter air kimia beracun, tidak seorang pun dari para demonstran yang merosakkan harta benda awam mahu pun barangan peribadi atau milik syarikat.

Namun, sudah dijangka, media dalam kawalan UMNO/BN dipaksa menulis apa yang dituduh oleh pemimpin UMNO/BN dan mencatat segala skrip propaganda murahan parti bankap itu.Lalu dengan tekanan dan susunan beberapa pengaturcaraan, beberapa media telah mencatatkan bahawa demonstrasi aman pada 1 Ogos lalu telah menyebabkan beberapa syarikat perniagaan dan peniaga serta penjaja kecil dikatakan rugi ratusan ribu ringgit.


Pada 2 Ogos, ADUN Kemasik Rosli Othman dan pembantunya Ramli Abdullah.telah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana didapati menerima rasuah.

Rosli juga adalah Timbalan Pengerusi Krajaan Tempatan dan Perumahan negeri Terengganu, seorang graduan dari Middlesex University, London.

Ketua UMNO Bukit kukuran itu mengalahkan calon PAS Mohamad Mahadi Nawi pada pilihanraya umum 2008 dengan majority lebih 2,000.

Ketika ditahan, sebagai bukti, bersama ADUN tersebut terdapat wang tunai RM5,000.

Namun tidak ada media yang mengaitkannya dengan kerugian rugi puluhan juta ringgit kerana rasuah yang ditanggung oleh kerajaan dan pihak swasta.

Tidak ada pemimpin UMNO yang membuat kenyataan tentang isu rasuah, seolah-olah melakukan rasuah, memberi dan menerima rasuah itu lebih mulia dari demonstrasi jalanan.

Tidak ada pemimpin UMNO yang berani membuat kenyataan kerana perbuatan memberi dan menerima rasuah ini, selain dilaknat oleh Allah adalah melanggar undang-undang dan perlembagaan Malaysia.

Tidak ada pemimpin UMNO khususnya Menteri Dalam negeri yang mengatakan bahawa semua kes rasuah akan disiasat dan diambil tindakan.

Berbeza dengan demontrasi anti ISA yang berlaku, Hishamudin mengatakan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat akan disiasat kerana menganjurkan perhimpunan haram.

Sekaligus Hishamudin lupa tentang dua ladi pemimpin UMNO Terengganu yang telah ditahan dan disiasat oleh SPRM berkaitan rasuah melibatkan jutaan ringgit wang rakyat.

Apakah rasuah lebih mulia dari demonstrasi jalanan ?

Apakah Himpunan Jalanan Lebih Hina dan berbahaya dari rasuah ??


Written by apakhbarganukita
Originally posted in : Buletin Online

Followers

Archive

Related Posts with Thumbnails